Koeajoja??

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Ristom »

On se uusi 9-5 paljon enemmän auto kuin OG. Eteenpäin on menty ja hyvä niin! Nauti kaima kyydistä hyvällä omallatunnolla. Kateellisiahan ei olla, mutta onnellisia sun puolesta! :D

Mielenkiintoista nähdä miten malli yleistyy. Taksikäyttöön siinä on pari heikkoa juttua: Takaovien aukot on matalia ja keskikonsoli tulee liian taakse etupenkkien välistä, vie turhaan tilaa kulkemiselta. Suurimmat odotukset taksialalla on varmasti farkkumallista.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Todellakin olen tähän autoon tyytyväinen. Tyytyväinen kahdella tavalla. Ensiksi, että Saab on pystynyt tässä ajassa ja tehdasta sitovilla rajoituksilla tuottamaan tälläisen auton isojen autojen rinnalle. Toiseksi tämän antama kyyti on näillä Suomen maanteillä ja keleillä oikein hyvää, tarjoten hyvin rentouttavan ja turvallisen tuntuisen olotilan matkan tekemiseen. Lisäksi auton varustus on ollut minulle täysin riittävä. Paras ajokki, mikä minulla koskaan on ollut.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Paras koeajokokemus itselleni oli se, kuinka nopeasti pystyin unohtamaan auton ympäriltäni, vaikka auto oli täysin vieras. Auto toimi ajatuksen (ei mulkun) jatkeena.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

On todella helppo olla kanssasi samaa mieltä, kaima Risto. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ristom kirjoitti: Kateellisiahan ei olla
No höpö höpö. Kateellinen olen ihan rehellisesti, turha sitä on kiistää.
taxi9-5tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 19:41
Paikkakunta: Kangasala

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja taxi9-5tre »

Ristom kirjoitti:On se uusi 9-5 paljon enemmän auto kuin OG. Eteenpäin on menty ja hyvä niin! Nauti kaima kyydistä hyvällä omallatunnolla. Kateellisiahan ei olla, mutta onnellisia sun puolesta! :D

Mielenkiintoista nähdä miten malli yleistyy. Taksikäyttöön siinä on pari heikkoa juttua: Takaovien aukot on matalia ja keskikonsoli tulee liian taakse etupenkkien välistä, vie turhaan tilaa kulkemiselta. Suurimmat odotukset taksialalla on varmasti farkkumallista.
Varmasti tuo farkkumalli kiinnostaa joitakin taksareita enemmän, minä otin mielelläni sedanin. :D
Takaoven kohdalla katto on toki hieman alhaalla, mutta eipä vielä ole mitään pahempaa sattunut asiakkaille... :mrgreen:
Ja tuo keskikonsolin jatke takana, vähän mietin sitä alkuun, mutta ei ole ollut tiellä, ei ainakaan kukaan siitä ole koskaan mitään maininnut. Ja sehän on "tiellä" vain silloin, kun on 4 asiakasta tulossa kyytiin, eli aika harvoin.
Kyyti on ollut todella mukavaa ja kehuja tulee koko ajan milloin mistäkin; sisusta, hiljaisuus, tilat, upea ulkonäkö, takavalot, yms yms...
15000 km:n öljynvaihtohuoltoon on meno huomenna, auto ilmoittaa "jäljellä olevan öljyn käyttöiäksi" vielä 44%, mutta vaihdellaan nyt 15tkm:n välein, kun BioPoweriin sitä suositellaan.
Yksi vikakin on matkan varrella ollut, auto on kaksi kertaa näyttänyt "moottorin vikavaloa" (joka kyllä on sammunut muutaman käynnistyksen jälkeen) ja testeri kertoi jonkun pakosarja/putki/mikä lieneekään anturin viasta. Se vaihdetaan huomenna samalla. Ajoon se ei toki ole millään lailla vaikuttanut, mikä lieneekään kyseisen anturin tarkoitus...?
Ei muuta kun autokaupoille vaan kaikki kynnelle kykenevät, upea auto on kyseessä!!

t:Henri
#1772
Saab 9000 CD 2.3T A Griffin -93, seisonnassa/myynnissä
Saab 9-3 Aero Cabriolet -04
Saab 9-3 Vector SC -07
Mazda 6 -19 Taksi (0408395692)
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja mike »

Nytpä se on sitten itelläkin ajettuna tuo NG. Ulkonäkö on kyllä aina vain yhtä silmiä hivelevä ja hämärtyvässä illassa auton valot ovat todella upeat.

Koeajosta jäi päällimäisenä mieleen seuraavaa:

Ennen liikkeelle lähtöä piti käpistellä tarkemmin avainta joka oli tyylikäs. Ajoasennon sai mielestäni paremmaksi mitä OG:ssa kun ratin sai lähemmäs. Penkki ei äkkiseltään ollut niin mukava mitä vanhat sporttipenkit.
Sisätiloiltaan auto tuntui paljon isommalta mitä edeltäjänsä.

2-litrainen bensakone yllätti voimallaan jo matalilla kierroksilla ja automaattivaihteisessa autossa voimaa tuntui tulevan välittömästi etupyörille. Moottorin alhaiset kierrokset 100 km/h nopeudessa kiinnitti huomiota, samoin se että moottorista ei kuulunut oikeastaan mitään muuta kuin vähäistä puhinaa pienillä nopeuksilla. Kylmänä ulkona käynnistettäessä moottorin ääni kuului selvästi ja se kävi korkeilla kierroksilla ennen kuin lämpeni hiukan.

Lämmintä ilmaa tuli matkustamoon todella nopeasti vaikka pakkasta oli -17.

Mittaristo oli hieno, samoin kuin ohjaamon sisävalaistus ledeineen. Muuten sisusta oli kyllä pettymys muovisuudessaan ja harmaudessaan. Koeajoauton sisusta oli tylsän harmaa eikä todellakaan säväyttänyt millään muotoa. Radion näyttö oli jotenkin tökerön oloinen kötöstys ja se kojelaudan sileäpintainen harmaa muovi... En yhtään ihmettele jos tuosta osiosta on tullut moitetta, toivottavasti tuohon tulee muutosta.

Auto kulki suoraan todella vakaan tuntoisesti ja ohjauksen tuntuma oli hyvä. Myös reagointi ohjaukseen oli miellyttävää ja auto lähti ohjautumaan hyvin. Kahden hengen kuormalla jousitus tuntui aika napakalta.

Ajossa auto ei tuntunut yhään niin isolta mitä se mittojensa puolesta on. Auton koko ikäänkuin unohtui ennen pysäköintiä.

Rengasmelua tuntui tulevan lähinnä takaa, mutta tuo saattoi korostua koska vaikutti muuten varsin hiljaiselta.

Takapenkillä oli tilaa muuten mukavasti mutta olematon varvastila etupenkkien alla ihmetytti.

Jotekin lopputuloksena koeajosta oli se, että auto on hiukan ristiriitainen. Ulkonäkö ja ominaisuudet tuntuvat olevan hyvällä mallilla mutta sisustus ja kojelauta oli pettymys mittaristoa lukuunottamatta.

Ehkäpä ensi vuoden malleihin tehdään pieniä parannuksia eniten purnausta aiheuttaneisiin kohtiin.

Komia se on joka tapauksessa ja näkyy kääntävän katseita!
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hienoa "Mike", että olet päässyt jo ratin taakse. Kannattaa ajella uudelleenkin ja uskoisin autosta löytyvän vielä paljon lisähuomioita. Olen jo niin tottunut tähän, että alkaa olla koko ajan vaan nautinnon puolella. Aina näissä kehitettävää on ja aivan varmasti tämä kehittyy tästä monilta osin. Minusta tämä on kuitenkin hyvä aloitus Saabille tässä ajassa missä elämme. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kiitokset Ristolle koeajosta, jonka sain suorittaa sunnuntaina täällä Kokkolassa. On tuo tyylikäs auto kaikin puolin, mielenkiinnolla odottelen farmaria tulevaksi.

Lyhyesti kokemuksia... syksyn aikana minulla on ollut sopivasti ajettavana og900, 9000cs ja og9-5 farmari. Näiden jälkeen uusi 9-5 tuntui kotoisalle, penkkikin sattui olemaan valmiiksi sopivissa säädöissä omistajansa jäljiltä(vähän eteenpäin siirrettynä). Ratti tuntui todella hyvälle näin pienikätiselle. Ohjaus herkkä mutta tunnokas ja vastetta löytyi sopivasti. Verrattuna og9-5 tuon uudemman ohjaus on todella paljon parempi. Polanteiden ylitys tosin tuntui kääntävän rattia enemmän, kuin muissa ajamani Saabeissa. Ehkä se on sen tuntoherkkyyden toinen puoli, johon kyllä tottuu nopeasti. Nopeusmittarin neula on mielestäni ehkä turhan pieni helppoon havainnointiin, mutta halusinkin koeajon aikana tunnustella autoa enemmän, katsella voi sitten kuvien kautta. Monitoiminäytön opiskelu jäi lähes kokonaan tekemättä, vaikka Ristolta pikaista ohjetta sainkin. Moottorin ääni hävisi käytännössä kokonaan yli 50km/t nopeuksissa rauhallisessa ajossa. Ulkona paikallaan ollessa ja maantiellä/kaupungissa kiihdytettäessä toki löytyy dieselin raksutusta, mutta harvemmin tuolla poljetaan kokoa ajan. Kaasupoljin toimii enemmän tonnarin tapaan, eli on selvästi herkempi, kuin og 9-5 vaikka meillä on uusittu softaa(mutta ei sitä kaasupolkimen vastetta muutettu). Olisi mukava päästä kokeilemaan bensaversiota manuaalivaihteisena, ehkä sekin päivä joskus koittaa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Olet "9-5T" mielestäni ajatuksesi kanssa oikeassa sekä väärässä. En tietenkään kyennyt ilmaisemaan itseäni yksiselitteisesti, mikä on minulle valitettavan vaikeaa. :wink: Olen tietysti tarkoittanut hyvällä aloituksella uuden omistajan tehtaan uudelleen käynnistämistä. Kuten muutaman päivän takaa muistat, siellä selviteltiin kaupan ja kauppaketjun uudelleen käyntiin laittamista. Siksi varmaan eniten takkuaa.
Kyllä varmasti omaa tuskaa tuotannolle aiheutti myös tuo, että alunperin suunniteltiin auton valmistus Saksaa ja toisin kävi. Varmaan tämän Startin jälkeen tulevat autot ovat Saabin itsenäisen toiminnan tuloksia. Vaikka tästäkin autosta ainakin silloin alkuun kerrottiin, pääosan suunnittelutyön tekijöistä olleen Saabin puolelta. En kyllä mitenkään ymmärrä täällä jatkuvasti käytävää GM-parjausta. No, se onkin jo ihan toisen tarinan juttu.

Kaikesta huolimatta pidän "pikkumustaa" itselleni aivan hienona ajopelinä. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Todellakin, niin niitä outouksia löytyy näistä kaikista.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Marko A »

9-5T kirjoitti:Uusi 9-5 on asiallinen auto mutta miksi sitä pidetään Saabin uuden aikakauden aloittajana?
Ilman Spykeriä tuota autoa ei oli koskaan saatu ajoon. GM konsernin osasena ei olisi saatu enää koskaan uutta Saabia. Se, miten tuo uusi on tuotettu ja suunniteltu on täysin toinen juttu.

Minulle se on ehdottomasti uuden aikakauden aloittaja. Ja uskon, että ilman GM:n määräyksiä siitä myös kehittyy nopeasti vahva kisaaja premium autojen joukkoon. Pieni valmistaja ja pienet määrät, suurempi joustavuus. Sama toimii kaikkialla teollisuudessa.
Itse näen asian näin. Joku toinen näkee toisin.

Oisko ollut symbolisesti parempaa ajankohtaa aloittaa uuden omistajan aikakausi kun nyt uusien mallien ollessa tuloillaan?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Nyt taas täytyy olla kyllä eri mieltä.
9-5 ei ole sellainen eikä 9-4X taida olla yhtään enempää
Kyllä se on uusi malli, vaikka ois suunniteltu viime vuosituhannella. Muutenhan mikään auto ei ole koskaan uusi malli. Kun edeltäjä julkaistaan niin seuraajaa jo jollakin tasolla suunnitellaan.

Mutta voidaanhan tästä toki jossitella ja inttää vaikka maailman ääriin. GM ei laittanut 9-5:ä asiakkaille myyntiin, se on totuus josta ollaan varmaan samaa mieltä?

Entäs keväällä tuleva 9-5 farkku? Vanhaa kamaa jo?

Asiaan vielä, onkohan noita Pressi esittelyitä tarkoitus tulla koskaan tänne pohjoiseen suomeen? Tuskaa katsella kuva kavalkaadia kun on pojat ajaneet hienoilla malleilla rallia lumiradalla. Täällä kun ei edes pääse liikkeessä näkemään moisia malleja muualla kuin myyntimiehen näytöllä. Jos edes siellä!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

9-5T kirjoitti:9-5 on uusi malli mutta se ei liity mitenkään gm:n jälkeisen uuden ajan alkuun. Oliskohannykyvoimin saatu tuollaista aikaan.
Miten niin ei liity? Sehän tuli myyntiin vasta gm:n jälkeisenä aikana. Ei sillä ole mitään merkitystä koska se on suunniteltu. Nykyvoimin on kuitenkin hoidettu valmistus, markkinointi ja myynti.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

t.t.j kirjoitti:9-5T kirjoitti:
9-5 on uusi malli mutta se ei liity mitenkään gm:n jälkeisen uuden ajan alkuun. Oliskohannykyvoimin saatu tuollaista aikaan.


Miten niin ei liity? Sehän tuli myyntiin vasta gm:n jälkeisenä aikana. Ei sillä ole mitään merkitystä koska se on suunniteltu. Nykyvoimin on kuitenkin hoidettu valmistus, markkinointi ja myynti.
Valmistuspaikkakin taisi muuttua Ruotsiin?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin