Koeajoja??

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Joko sitä on Suomenmaalla käyty ajamassa uutta 9-5:ä? Jos on niin miltä tuntui ja missä tuli ajettua? Kiinnostaa kuulla kommentteja!!!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Kävin 9.8.2010 Kuopion Rinta-Joupilla katsomassa uutta 9-5:sta, auto oli myös koeajettavissa ja tein sillä pienen lenkin.Auto on Tid4 automaatti, varustetaso linear+active-paketti, eli lähes ns.perusmalli. Auto on paremman näköinen livenä kuin kuvissa.Kojetaulu, varsinkin mittaristo vaatii hieman totuttelua, on vähän erikoisen oloinen pyöreine mittareineen ( kuin ennen 99:ssä )ja ritilöineen.Hyvä peli oli ajaa, hiljainen menijä, rengasäänet kuuluivat jonkin verran sisään.

Kaikki asiat eivät saa pelkästään kehuja. Takana päätila loppuu kesken, pää oli katossa, pituuteni 187 cm. Ratti käyttökytkimineen ja viiksineen on mielestäni huonompi kuin 9-3:ssa( -09). Esim.valikon selaus kierrettävästä kytkimestä viiksen varressa, samoin tihkukytkimen säätö.

Osa penkin säädöistä toimii sähköllä ja osa käsin, selkänojan säätö portaallinen

Tässä oli joitain huomioita lyhyeltä koeajolta. Auto tuntui hyvältä mutta ei räjäyttänyt tajuntaa.

On myös pakko sanoa että oman SAAB 9-3:n penkit tuntuvat paremmilta kuin penkit mallia OPEL 9-5:ssa.

Ei iskenyt autokuume kyseiseen peliin ainakaan kovasti, ehkä pientä lämmönnousua
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2624
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Opelin penkit uudessa femmassa 8O Tuo on paha juttu 8O Melkein mikä muutos vaan vois mennä läpi, mutta jos legendaariset Saabin penkit puuttuu niin se on jo liian kova pala purtavaksi :(
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Istahdin hetken Jalosella Olarissa. Mun mielestä selän tuki on edelleen suht samanlainen kuin aiemminkin, jota pidän äärimmäisen tärkeänä asiana. Penkki säätyy, kuten aiemminkin. Ainoastaan hieman kovemman oloinen kuin aiemmin, mutta joissakin malleissa on eri penkit. Ihan OK vaikutti, pitäisi tietenkin istua muutama sata kilometriä ennen kuin voisi oikeasti ottaa kantaa.
Joitakin kuvia näin, joissa penkeissä on säädettävä reisituki.

Viikonloppuna istuin uudehkon Opel Vectran kyydissä eikä penkeissä juurikaan valittamista, varsinkaan verrattaessa useiden muiden autojen penkkeihin. Kyllä Opelinkin penkeillä paremmin istuu kuin esim. Volkkarin. Selkäni on vahvasti sitä mieltä :wink:
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2624
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Kunhan vaan etenkin reisituki on kondiksessa, niin sitten ei ilmeisesti ole hätä päivää.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja saab93f »

ysitonnari93 kirjoitti:Opelin penkit uudessa femmassa 8O Tuo on paha juttu 8O Melkein mikä muutos vaan vois mennä läpi, mutta jos legendaariset Saabin penkit puuttuu niin se on jo liian kova pala purtavaksi :(
Penkkejä on minun muistaakseni koeajoissa pelkästään suitsutettu. Learin tekemät taitavat olla ja ihan Ruotsissa. En ole itse kuin "kylmät tyypit" käynyt mutta en keksinyt moittimista itsekään :)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
himppu
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: La Syys 09, 2006 18:54
Paikkakunta: Kuopio

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja himppu »

Puolen tunnin lenkin kävin ajamassa samaisella autolla, ja mielestäni varsin näppärä peli. Verrattuna uuteen eemeliin(200cdi) ja suberbiin(2.0tdi), joilla 3000-4000 km ajokokemusta. 9-5:n ohjaamossa oli kuin kotonaan ja penkki ainakin minulle sopi kuin nenä päähän, toisin kuin esim. edellä mainitussa suberbissa olo on aika "irrallinen"(penkki mielestäni kova, huonosti muotoiltu tai sitten en vaan osaa säätää sitä :)). Ulkonäkö on luonnossa huomattavasti parempi kuin kuvat antavat ymmärtää. Takatilat tämmöselle 176cm "pätkälle" ovat hyvinkin riittävät, lieneekö tuossa uudessa eemelissäkään isommat jos ei sitten pääntilan osalta? Rengasmelu on melko marginaalista(17"). 120kmh tuntu samalta kun 80kmh, joten toppaukset vaikuttaisi olevan kunnossa. Ei mielestäni häviä e:lle samalla rengaskoolla, superbbia nyt ei kannata edes mainita rengasmelusta puhuttaessa :).

Semmosia melko subjektiivisia huomioita ko. autoista nyt äkkiseltään tuli mieleen..
ristoj kirjoitti:Kävin 9.8.2010 Kuopion Rinta-Joupilla katsomassa uutta 9-5:sta, auto oli myös koeajettavissa ja tein sillä pienen lenkin.Auto on Tid4 automaatti, varustetaso linear+active-paketti, eli lähes ns.perusmalli.
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2624
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

saab93f kirjoitti:
ysitonnari93 kirjoitti:Opelin penkit uudessa femmassa 8O Tuo on paha juttu 8O Melkein mikä muutos vaan vois mennä läpi, mutta jos legendaariset Saabin penkit puuttuu niin se on jo liian kova pala purtavaksi :(
Penkkejä on minun muistaakseni koeajoissa pelkästään suitsutettu. Learin tekemät taitavat olla ja ihan Ruotsissa. En ole itse kuin "kylmät tyypit" käynyt mutta en keksinyt moittimista itsekään :)
No luojan kiitos :D
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5379
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja VKe »

Tannisto kirjoitti:Viikonloppuna istuin uudehkon Opel Vectran kyydissä eikä penkeissä juurikaan valittamista, varsinkaan verrattaessa useiden muiden autojen penkkeihin. Kyllä Opelinkin penkeillä paremmin istuu kuin esim. Volkkarin. Selkäni on vahvasti sitä mieltä :wink:
Muistatko oliko testaamasi Inkun penkit ne "ergonomiapenkit"? On muuten tosi sopivat myös meikäläisen pehvalle. Melkeen paremmat kun omassa 9-3SC:ssä mut ei silti ihan, vielä tällä minun nopeella testaamisella :wink: ...
Sininen Saab 9-3, '99
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

VKe kirjoitti: Muistatko oliko testaamasi Inkun penkit ne "ergonomiapenkit"? On muuten tosi sopivat myös meikäläisen pehvalle. Melkeen paremmat kun omassa 9-3SC:ssä mut ei silti ihan, vielä tällä minun nopeella testaamisella :wink: ...
Ei aavistustakaan. En ole enää muutamaan vuoteen ollut kiinnostunut Opel malleista Omegasta eroon päästyäni. Mutta yllätyin kyllä Vectran kyydeistä. Myös Ompussa oli todella hyvät jakkarat.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Uudessa Moottori-lehdessä 9/2010 on koeajettu uusi upea Saab 9-5 sedan.

Siinä sanotaan, että takapenkillä pääntilaa on hyvin, samoin jalkatilaa. Takaistuin on laadukas ja täyttää hyvin niin edustusauton kuin ison perheautonkin normit.

Ja en itsekkään havainnut ongelmia takapenkin päätilan suhteen, toki olen vain 183cm 96kg:nen riisitautinen. Ainut mikä pikkisen ahdisti, on turvallisuudelle varattu tila katon reunassa - sivuverhot ilmeisesti.

Ja hiljaisuutta nyt kovasti koeajoissa kehutaan

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

Sonett73 kirjoitti: Ja hiljaisuutta nyt kovasti koeajoissa kehutaan
Ari
Tässä on yksi avainsanoista premiumissa. Äänettömyyttä on nyt kehuttu ja jos tämä osoittautuu paikansapitäväksi esim. 5-sarjaan vertaillessa kun lehdissä alkaa olla perusteellisia koeajoja, niin on iso juttu. OG 9-5 tai 9-3 kun eivät ole mitään äänettömimpiä kärryjä. Erityisesti Suomen karkeilla teillä tällä on merkitystä.
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Itsekin kävin eilen istumassa uudessa autossa. Kuskin paikalle istahdettua oli kuin "kotiin" olisi tullut :D . Ohjaamon ergonomia ja penkki tuntuivat todella hyvältä ja juuri sopivilta meikäläisen kropalle. Aero versio mahtaa olla sitten todella mahtava istuinmukavuudeltaan. Uudessa Saabissa on paljon parempi kuskin ympäristö kuin nykyisessä Audi A6:ssa, vaikka muuten mainio auto onkin. Kokonaisuutena uusi saapas on todella näyttävä auto ja täytti ainakin meikäläisen odotukset, joten ei kun farkkua odotellessa...

Takapenkin päätilan vähyyteen täytyy yhtyä ja meikäläiselle oli nuppi katossa (188cm). Kolautin myös pääni ovenkarmiin, vaikka yritin tätä foorumin kirjoitusten perusteella jopa varoa sitä. Onneksi takapenkki on jälkikasvun matkustuspaikka, joten ei vaikuta omaan ostopäätökseen, kun farkku saapuu markkinoille.

Tästä on hyvä jatkaa!
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Hirschman kirjoitti: Takapenkin päätilan vähyyteen täytyy yhtyä ja meikäläiselle oli nuppi katossa (188cm). Kolautin myös pääni ovenkarmiin, vaikka yritin tätä foorumin kirjoitusten perusteella jopa varoa sitä. Onneksi takapenkki on jälkikasvun matkustuspaikka, joten ei vaikuta omaan ostopäätökseen, kun farkku saapuu markkinoille.

Tästä on hyvä jatkaa!

Tämä takapenkin pääntila homma on mielenkiintoinen asia, useimmille yli 180 cm pitkille on ollut ahdasta korkeussuunnassa mutta toisille ei :?:

Ollaanko me suomalaiset niin erimittaisia pers.... ylöspäin vai onko toisilla liian paksut :saab: -lasit päässä.

No itsellä oli paksut :saab: lasit päässä mutta kyllä uuden 9-5:sen takapenkkin tila on auttamatta aikuiselle huono korkeussuunnassa ja pitkä ei näe kunnolla ulos autosta.

Omalla koeajolla kaikki muu tuntuikin mahtavalta (taas ne paksut :saab: -lasit päässä).

Niin ja koeajohan tapahtui ruotsin maalla heinäkuun alussa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

Niiin kuin toisessa threadissä totesin, tein takapenkkivertailua omalla kropalla 9-5 versus kilpailijat:

- Sitten mielenkiintoiset takatilat. Olen alle 180 cm ja minulla oli päätilaa riittävästi, tosin pitkäselkäisenä kaljun ja katon väliin sopi juuri ja juuri sormet, rakoa n. 1,5 cm. Eli ei paljoa extraa.

Vertasin saman tien vastaavaa tilaa bemarin 5-sarjaan (E60 ja F10) sekä uuteen MB E-sarjaan, niissä päätila identtinen keskenään ja reilu tuplasti enemmän kuin 9-5:ssa, eli luokkaa 4 cm. Sitten tsekkasin vielä Insignian 5-ovisena: pää oli pahasti katossa kiinni.

9-5:n pääätila on varmaankin nafti sellaiselle 185 cm ylöspäin normivartalolle. Riippuuhan tämä toki aina siitä mikä on suhde jalkojen ja selän välillä.

Jalkatilaa oli reippaasti, enemmän kuin olen hetkeen nähnyt missään autossa. Istuinmukavuus todella loistava.
Vastaa Viestiin