TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
gekados
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 20:05

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja gekados »

Se ei ollut tarkoitus.Huomattuani mitä täällä on tapahtunut raivon vallassa
purkauduin kenties hieman kohtuuttomasti.Riston kohdalla pyydän anteeksi.
Muuten siitä tekstistä ei ole takaisinottamista.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja ristos »

gekados kirjoitti:Riston kohdalla pyydän anteeksi.
"gegados"!
Kiitos viestäsi, saat minulta anteeksi, kauniisti sen esitit. Toivon, että osaat varmasti ymmärtää minun entisen ammattini "ammattirasitteet" näissä käyttäytymisasioissa.

En ole halunnut kommenteillani koskaan loukata ketään, vaan ainoastaan selvitellä tämän harrastukseni eri osa-alueita, niin vanhempien kuin uudempienkin Saabien puolella.

Katson nyt, että omalta osaltani otan nyt pohdinnan hetken. Vaihtoehtoni ovat hiljaisen seurailijan rooli tai poistattaa koko nimimerkkini kokonaan. Saab-klubin muuhun toimintaan osallistun entiseen tapaan.

Foorumin toiminta on vaipunut tilaan, mikä ei juuri nyt minua innosta. Toivottavasti tällainen tilanne muuttuu ja paranee. Haluan kiittää Teitä kaikkia hienoista yhteisistä hetkistä Saab-harrastuksen parissa.

En muokkaile NG 95 koeajo ja Uusi NG 95 kirjoituksiani, muuten kyllä katselen omia kirjoituksiani kriittisesti.

Ystävällisin terveisin
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Kiitos Risto kirjoituksistasi. Minusta olet osoittanut harvinaisen selkeästi miksi :saab: on vaan jotain niin paljon enemmän kuin vain "peltilehmä". Tuskinpa kukaan olisi jaksanut lukea saati kirjoittaa Kia Cee'd:in matkoista :)

Jos lakkaat "raportoimasta" niin me tietystikin oletetaan että loistomatkat ovat vaan jatkuneet ja jatkuneet - itse kyllä toivoisin että jaksaisit meidän "lasten" kanssa vielä. Eiköhän me opita olemaan sovussa toistemme kanssa - samaa perhettähän tässä ollaan. Ovlov -kuskeille sopii sitten vinoilla, eiks vaan? :D
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja core2 »

Näitä NG9-5:sia on niinharvassa liikenteessä, että jos Risto S jättää kertomisen auton kunnosta, sen käyttäytymisestä ja muustakin, silloin jäädään paljosta vaille. Takaisin kehiin Risto Suikkari.
T. Esko
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Riston jutut on ollut NG 9-5 palstan parasta antia.
Pidetään Saab foorumi asiallisena.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja mike »

Kieltämättä foorumin juttujen taso on laskenut vuosien saatossa paljon, mutta se lienee väistämätön asia jäsenkunnan runsaan kasvun myötä.

Jos jotakuta vaivaa toisten kirjottelu niin sillon on varmaan parempi pysyä poissa kyseisistä viestiketjuista tai vaikka koko sivustolta.

Ite ainakin lueskelen mielelläni missä ja miten Risto ja kumppanit kurvailevat uusilla tai vanhoilla autoillaan.

************

Lisätäämpä tähän sitten vielä vähän:

Tässä kun on tullu viime aikoina lueskeltua lähinnä näitä NG9-5 juttuja ja SS/SC palstaa niin sitä on näköjään jääny vähän ulos kuvioista enkä ole oikein huomannutkaan miten iso myrsky tässä foorumilla onkaan käynnissä.

Näyttää ainakin pari suuren tietomäärän omaavaa kirjoittelijaakin poistuneen viesteineen. Valitettavan suuri määrä tietoa on kadonnut tältä sivulta :evil:

Täytynee jatkaa tähän myrskyyn, sen syntyyn ja seurauksiin perehtymistä.
Viimeksi muokannut mike, Ti Helmi 22, 2011 17:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja core2 »

@ "mike" , tuohon yhdistyn minäkin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Jatkahan Risto ajopäiväkirjan julkaisemista. Mielestäni parasta Saab-mainosta ovat olleet nuo Riston kertomukset.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja Toby »

En ole täällä ng-osastolla itse paljon kirjoitellut, kun olen toistaiseksi tietoisesti vältellyt ng9-5:n koeajoa, ettei autokuume nouse liian korkeaksi, mutta Riston kokemuksia autostaan olen todella mielelläni lukenut täältä.

On todellakin paljon kiinnostavampaa lukea sellaisen ihmisen kirjoituksia, jolla on oikeasi omaa kokemusta autosta kuin sellaisten, jotka vain luulevan tietävänsä asiasta jotain. Jälkimmäinen lajityyppi on se todellinen ongelma koko saabklubin sivustoilla, ei Riston kaltaiset pitkän linjan saabistit, joilla on jotain mistä kirjoittaa!

Kiitos Ristolle kaikesta tähänastisesta ja lisää kokemuksia vaan mielellään kaikkien meidän uudesta ysifemmasta vasta haaveilevien luettavaksi!

Ja yleensäkin:ei kai kenenkään ole pakko lukea mitään sellaista täältä mikä ei kiinnosta! Myös Suomen Ladakerholla tjsp. ja monella muullakin on omat sivunsa! Kyllä näillä sivuilla saa ja pitääkin kehua Saabeja varsinkin jos rehellisesti omiin KOKEMUKSIINSA perustuen on sitä mieltä että kehumiselle on perusteita!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja ristos »

ristos kirjoitti:En ole halunnut kommenteillani koskaan loukata ketään, vaan ainoastaan selvitellä tämän harrastukseni eri osa-alueita, niin vanhempien kuin uudempienkin Saabien puolella.

Katson nyt, että omalta osaltani otan nyt pohdinnan hetken. Vaihtoehtoni ovat hiljaisen seurailijan rooli tai poistattaa koko nimimerkkini kokonaan. Saab-klubin muuhun toimintaan osallistun entiseen tapaan.

Foorumin toiminta on vaipunut tilaan, mikä ei juuri nyt minua innosta. Toivottavasti tällainen tilanne muuttuu ja paranee.
Kiitos veljet todella kannustavista viesteistänne. Tämä erilaisten "egojen taistelu" täällä foorumilla on todellakin järkyttänyt. En oikein tunne tätä entiseksi keskustelukanavaksi. Olen edelleenkin sitä mieltä, että täällä voitaisiin keskittyä enemmän näihin autoihin niiden erilaisiin ominaisuuksiin. Täällä toisaalla jatkuu tuo juupas-, eipäs-keskustelu, jatkukoon.
Oma sielu sieppaantui aika raskaasti ja siksi muokkailin noita juttujanikin pois. Katsellaan rauhassa tätä tilannetta. Kyselkää vaan reilusti näitä uuden Saabin asioita? Vastailen täällä tai YV:llä sen minkä osaan.
Reipasta jatkoa vaan kaikille, toivotaan tämän "tavallisuuden" lopulta pääsevän sille kuuluvaan arvoon.

Saab-terveisin Risto S
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Jatka vain, ristos, Pikkumustan seikkailuista raportoimista. Ilo niitä on lueskella. Mitä tuohon foorumilla riehuvaan myrskyyn tulee, niin senhän voi sivuuttaa pelkällä olankohautuksella. Ei se siitä rauhoitu, vaikka sinne menisi kuinka väliin sohimaan. :D
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Mielenkiinnollahan noita Ristosin juttuja on lukenut. Lähinnä kateellinen niistä on saanut olla. :D Jos itselläkin olisi Ng9-5 niin varmasti tekstiä tulisi. Saa nähdä saanko koskaan kirjoittaa uuden saabin omistuksesta. Kokoajan TTiD kutkuttaa, mutta ei sitä pelkillä kolikoilla osteta.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hei Teille Saabisteille ja muille!

Ns. hiihtolomareissu on takana. Matkalle tuli mittaa 2300km Suomen Lapissa ja pohjois-Norjassa. Reitille sattui kaikenlaisia kelejä, lämpötilan vaihdellessa -2, -38 välillä. Tuo kylmin jakso sattui menomatkalle -38, tankissa oli Nesteen Arktinen diesel (hyytyminen -44) ja auto toimi erinomaisesti. Koko reissun kulutus oli 6,0l/100km, tässä on mukana myös Webaston käyttö.

Noissa kylmissä keleissä näyttää siltä, että kun pakkanen laskee pitemmäksi aikaa alle -35, niin silloin autossa sisälämpö säilyy oikein hyvin. Silloin pitää kyllä muuttaa lämpöautomatiikasta manuaaliin ja silloin kaikki ikkunat pysyvät hienosti kirkkaina. Kun neljä (4) henkilöä on kyydissä pitää puhaltimen nopeus nostaa jo 5-6 kohtaan. Kahdestaan kulkien 4-5 riittää.

Moottorin lämmön normaalina pysyminen muuttuu ongelmalliseksi lämpötilan laskiessa pitemmäksi aikaa alle 34 asteen. Minä hoidin tämän ongelman kuntoon helposti Webastolla. Mielestäni näissä dieseleissä pitäisi olla vakiona Webasto/Eberi, silloin nämä "ongelmakelit" eivät olisi koskaan ongelmallisia. Toinen mahdollinen tilanteen korjaaja olisi noissa Bemareissa vakiona oleva automaattinen tuulisuoja tuossa etumaskissa (tälläinen tuuliverhohan oli Saabin vakiovaruste aina vuoteen 1968 asti).

Ajo tällä Pikkumustalla on edelleenkin hyvin rauhallista ja rentouttavaa. Tuolla pohjoisessa sai ajella todella hyvillä lumipintaisilla teillä. Siellä nämä "epärenkaat" vai miksi näitä kitkoja nyt milloinkin kutsutaan, toimivat erinomaisen hyvin. Auto on erittäin suuntavakaa, tuuli ei vaikuta ajoon mitenkään. Tuulta tälle reissulle riiti tosi paljon, erityisesti tuolla Norjassa. Täällä runsaasti kirjoitettu nypytys on edelleenkin minulle ongelmallinen asia, koska en todellakaan osaa siitä valittaa. En tiedä tuohon syytä, lieneekö syy tyhmyydessäni, pikkumustan renkaissa (55-korkeus), perusjousituksessa, vai kuskin takamuksen tunteettomuudessa? Voi se olla siinäkin, että olen jo niin tottunut tähän menoon?

Auto on toiminut tämän reilun 26000km matkan todella hyvin ja viattomana. Pikkumustan alkumatkalla valittelin pissapojan suuttimien toimintaa, asia korjaantui saadessani suuttimien säätötyökalun. Sitten huomasin polttoainesuuttimissa nestenuodon. Vuoto ei aiheuttanut ajoon mitään ongelmia, ei käynnistymiseen, ei vetoon, ei kulutukseen. Kaksi suutinta vaihdettiin ja nyt vuotoa ei ole esiintynyt. Suuttimet menivät tehtaalle ja oletettu vika on kohdistettu suuttumien kokoamisessa tapahtuneeseen ongelmaan. Muita vikoja ei Pikkumustassa ole ollut.
Joittenkin käyttäjien kohdalla olen lukenut etu-ja takatutkien ongelmista? Tietsikka saattaa herja noista tutkista jos tunnistimet jäätyvät tai jäävät paksun lumen alle. Näin tapahtui poikani 9-3 SC:ssä ja siitä viisastuneena olen Pikkumustan tunnistimet puhdistanut aina tarvittaessa. Uskon, että tämän takia Pikkumusta ei ole aiheesta minulle mitään ilkkunut.

Tämä auto on kokonaisuutena todella helppo ja nautittava matkakumppani. Tähän matkaan on kuulunut paljon niin matka- kuin kaupunkiajoa. Olen ajanut niin paljon erimallisilla Saabeilla, että omaan kokemukseeni perustuen voin sanoa ajavani nyt parhaalla Saabillani. :D

Toivotan kaikille Saabisteille ja muilla ajaville turvallista matkaa!


PS. Kiitän kaikkia keskustelukumppaneita täällä Foorumilla. Kuluneen viikon kirjoittelu tällä Saab-foorumilla on saanut minut hyvin suuren hämmästyksen tilaan. Siksi siirryn tämän kirjoitukseni jälkeen sattunaiseksi Foorumin seurailijaksi.
Jos jollekin tulee jotain kysyttävää tällaiselta satunnaiselta matkailijalta tästä autosta, niin minulle voi kyllä YV:n lähettää.
Jatkan harrastustani Saabien parissa ja osallistun Suomen Saab-klubin tapahtumiin. Toivon Teille rakentavia keskusteluja täällä Foorumilla.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

menikö risto torstaina ranuan ohi? ainakin eka uusi 9-5 bongattu
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä olin Ranualla torstaina. Olin paluumatkalla Ivalosta Kajaaniin. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin