Business ja Vector varustelujen oikea ero?

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Business ja Vector varustelujen oikea ero?

Viesti Kirjoittaja jameli »

jameli kirjoitti:Nyt on aika selittäminen, miten takapenkin mukitelineet ja Vector-kynnyslaatat maksavat 5209€...
Takaistuimen kyynärnoja mukitelineellä ja säilytyslokerolla (sisältää myös suksiluukun) on vakiona myös Linear ja Business-malleissa.

Saab asiakaspalvelun vastaus samaiseen kysymykseen meni hieman asian vierestä:
(Lainaus Saab asiakaspalvelun sähköpostista) kirjoitti:"Erot Linear ja Vector mallien välillä:
Kevytmetallivanteet 5-spoke Blade 17",
Vector-kynnyssuojat,
Nahka/kangasverhoillut Comfort-istuimet,
Etumatkustajan istuimen 6-suuntaiset säädöt,
Metallivaikutteiset somisteet ovissa, kojelaudassa ja keskikonsolissa,
Peruutustutka, eteen ja taakse,
Sisävalaistus (sisustuksen LED-valaistus keskikonsolille, kynnyksille, ovenkahvoille ja takaluukulle),
Säilytystasku etuistuimissa,
Värillinen päämittaristo,
Varashälytin liike- ja tasotunnistimella"
Tämä herättää uudelleen mielenkiintoni istuimia kohtaan, nettisivu ei niistä mitään kerro, nyt puhutaan jostain Comfort-istuimista.

Paljastaa toki yhden vian tuohon tekemääni vertailuun, etumatkustajan istuimen säädettävyys on jäänyt huomioimatta, se on 190€ lisävaruste Business ja Linear -malleihin.

Miksi tämän asian kanssa nyt jankkaan: Haluan selvyyden siihen, ettei "karvalakkimallin" ostaminen jää harmittamaan.

Tällä hetkellä vahvasti näyttää siltä, kaikkien laskelmien jälkeen, että hintaeroksi jää 5019€, eli miksi ostaa Vectoria, kun saa XWD Busineksen samalla hintaa...
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Business ja Vector varustelujen oikea ero?

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

jameli kirjoitti:
Miksi tämän asian kanssa nyt jankkaan: Haluan selvyyden siihen, ettei "karvalakkimallin" ostaminen jää harmittamaan.

Tällä hetkellä vahvasti näyttää siltä, kaikkien laskelmien jälkeen, että hintaeroksi jää 5019€, eli miksi ostaa Vectoria, kun saa XWD Busineksen samalla hintaa...

Jos vaihtoehtoina ovat business+neliveto ja vector+etuveto, jonka etuna on muutamana varuste luokkaa lehtitasku ja alumiinin näköiset muovilätkät kojelaudassa, niin voiko tuossa oikeasti olla vaikeaa tehdä valinta? :D
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Business ja Vector varustelujen oikea ero?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ristom kirjoitti:Koeajoauto oli muuten Vector - ei värikeskusnäyttöä. Ei vaikuta vakiolta?
EN toki pysty sanomaan oliko MY10 vai 11..

Totaa.. Tarkoittaskohan tuo värikeskusnäyttö mittariston keskellä olevaa pyöreää näyttöä.. :?: Sellainen mainitussa Vectorissa oli. Radion yläpuolinen ruutu musta-vihreä.
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Business ja Vector varustelujen oikea ero?

Viesti Kirjoittaja jameli »

Ristom kirjoitti:
Ristom kirjoitti:Koeajoauto oli muuten Vector - ei värikeskusnäyttöä. Ei vaikuta vakiolta?
EN toki pysty sanomaan oliko MY10 vai 11..
Totaa.. Tarkoittaskohan tuo värikeskusnäyttö mittariston keskellä olevaa pyöreää näyttöä.. :?: Sellainen mainitussa Vectorissa oli. Radion yläpuolinen ruutu musta-vihreä.
Asian tarkistin Saab.fi -sivuston Suunnittelu oma autosi -työkalulla, valitsemalla Vector-mallin ja "4. Matkustamo ja varusteet" kohdassa se on listassa alimpana.
"Lue lisää" ponnahdusikkuna näyttää kuvan ja kertoo:
"Nopeusmittarin keskellä. Näyttää ajotieturin lukemat, profiler-valikot yms."
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Business ja Vector varustelujen oikea ero?

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

jameli kirjoitti:
core2 kirjoitti:
Jos ja kun lähtee saabia käytettynä ostamaan niin ei tiedä penkeistä mitkä eka omistaja on valinnut, penkki kuin penkki on mahdollista valita halvempi tai kalliimpi. Uutena taas auto toimitetaan niillä palleilla jotka siihen on selostuksessa kerrottu kuuluvan, ellei ole tehnyt lisävalintaa näin ainakin tällä puolen lahden, tällä tarkoitan sitä, että jo linearissa saattaa olla nahka pallit, jopa sähköllä säädettävät.
No niin, myönnän että jo ensimmäisessä viestissä olisin voinut tämän selkeämmin sanoa, mutta nyt tämä tarkastelu koskee tilannetta, jossa ollaan hankkimassa nimenomaan uutta autoa.

Tarkoitukseni on löytää vastaus kysymykseen: Miksi valitsen Vectorin, mitä saan tuolla 5209€ hinnanerolla parempaa kuin Business-mallissa?

Onko Vector täysin sama kuin Business-malli varustettuna samoin varustein, Business on vaan 5209€ halvempi (tai 5841€ halvempi, jos ei halua nahkasivuisia istuimia).

Tähän asti vastus on vain takapenkin mukitelineet.
Jos joku ei vielä tiedä, niin Business hinnoittelussa ei ole kyse mistään muusta kuin kilpailun rajoittamisesta ja oman markkinaosuuden suojelemisesta valtiovallan suosiollisella avustuksella.

Business hinnoittelulla saadaan aikaiseksi se, että ulkomailta uutta autoa tuova jobbari tai yksityishenkilö ei voi tietää varmasti mitä oma auto tulee maksamaan Suomeen rekisteröitynä. Tämä siitä syystä, että vertailuhinta, josta auton hankintavero lasketaan, otetaan suomalaisen merkkiliikkeen ilmoittamasta hinnasta. Koska ulkomailta ei voi ostaa Business mallista Saabia vaan ainoastaan Vector mallinimellä varustetun Saabin, niin verotuksen perustana käytetään kalliimpaa Vector mallinimen hintaa.

Tästä businesshinnoittelusta on kanneltu EU Komissiolle useamman suomalaisen toimesta, ja joidenkin tietojen mukaan tälle businesshinnoittelulle saattaa tulla stoppi ennemmin tai myöhemmin.
Viimeksi muokannut Wifferi, Ti Maalis 01, 2011 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Business ja Vector varustelujen oikea ero?

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

tupla poistettu
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Business ja Vector varustelujen oikea ero?

Viesti Kirjoittaja Bob »

Wifferi kirjoitti: ...Jos joku ei vielä tiedä, niin Business hinnoittelussa ei ole kyse mistään muusta kuin kilpailun rajoittamisesta ja oman markkinaosuuden suojelemisesta valtiovallan suosiollisella avustuksella...
Mielestäni siinä on kysymys nimenomaan siitä, että saan ostettua auton oleellisesti halvemmalla - siinä vaiheessa ei paljon kiinnosta mahdolliset kilpailun rajoitukset ja markkinaosuudet, kun omien eurojen menekkiä lasketaan...
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5376
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Business ja Vector varustelujen oikea ero?

Viesti Kirjoittaja VKe »

Omalla kohdalla on just tuo nro 1 josta Bob kirjoitteli.

Omilla rahoila piti saada mahdollsimman paljon vastinetta ja siksi Business. Kumarrus business-hinnoittelulle täältäpäin :)
Sininen Saab 9-3, '99
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Business ja Vector varustelujen oikea ero?

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

Wifferi kirjoitti: Business hinnoittelulla saadaan aikaiseksi se, että ulkomailta uutta autoa tuova jobbari tai yksityishenkilö ei voi tietää varmasti mitä oma auto tulee maksamaan Suomeen rekisteröitynä.
Nyt en ymmärrä, juurihan sen itsekin seuraavassa lauseessa kerrot:
Wifferi kirjoitti: Tämä siitä syystä, että vertailuhinta, josta auton hankintavero lasketaan, otetaan suomalaisen merkkiliikkeen ilmoittamasta hinnasta. [...] niin verotuksen perustana käytetään kalliimpaa Vector mallinimen hintaa.
Eli ihan selvähän se vertailuhinta on?
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Business ja Vector varustelujen oikea ero?

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Ei se täysin selvä ole. EU:ssa on kiellettyä määrätä toisesta jäsenvaltiosta hankittaville tuotteille suurempaa maksua, kuin mitä peritään jäsenvaltion sisältä hankitusta tuotteesta. Edellä mainitusta syystä tulisi tässä tapauksessa mahdollinen vero periä edullisemmasta Business-kauppanimikkeellä varustetusta tuotteesta, joka on käytännösssä samanlainen kuin sama tuote ilman Businesss-kauppanimikettä. Useassa tapauksessa ulkomailta hankitun auton todellinen hankintahinta ja vero selviää ajan kanssa, sitten kun asia on käsitelty byrokratian ja oikeusistuimien rattaissa valitusprosessin kautta. Veronmaksajathan sen huvin sitten maksaa loppupeleissä.

Mikäli tätä Businesshinnoittelu-järjestelmää ei käytettäisi, joutuisivat suomalaiset automaahantuojat ja suuret autokauppasuvut kilpailemaan rehellisesti pienyrittäjien ja yksittäistuojien kanssa, ja mahdollisesti joutuisivat alentamaan katteitaan kilpailun lisääntyessä.

Normaali markkinataloudesta jotain ymmärtävä ihminen ajattelisi, että avoin kilpailu on kuluttajan etu hintatason alentumisen muodossa.
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Business ja Vector varustelujen oikea ero?

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Todellisuudessa asiassa käy niin, että business-hinnoittelu kielletään, keksitään joko vaihtoehtoinen keino kiertää veroja tai lopettaa se. Sen jälkeen kilpailtaisiin rehellisesti ja rinta rinnan, mutta korkeammalla hinnalla. Eli kuka voittaa, yrittäjä vai kuluttaja?
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Business ja Vector varustelujen oikea ero?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Oma arvioni on, yrittäjä. Häviäjä Suomessa on lähes aina ostaja.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Business ja Vector varustelujen oikea ero?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kuka voittaa-häviää? Outo juonne keskusteluun.
Ei kai se autokauppias myy autoa, jos ei saa siitä osuutta X välistä. Hyväksyttävä markkinatalouden sääntö.
Itänaapurissa kokeiltiin sellaista mallia, missä yhdessä viljellään, tehdään kaikille tasavertaisesti kulutushyödykkeitä.. Ei toiminut.

Business on vain hinnasto Linear-varustellulle autolle, johon on sisällytetty pakollisia lisävarusteita. Vaihtoauton hyvitys on huomattavasti parempi muilla hinnastoilla, tämä Business on ehkä paremmin tähdättykin yrityksille, joilta ei tulisi vaihtoautoa.
tmr97
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Touko 10, 2008 10:17

Re: Business ja Vector varustelujen oikea ero?

Viesti Kirjoittaja tmr97 »

Ongelmana näissä business malleissa on, jos vaikka Torniolainen hakee tarjouksen myös Haaparannasta. Minkä veron hän joutuu maksamaan täysin identtisestä autosta, kun suomen puolen malli on business ja ruotsista linear (+lisävarusteita siten, että on täsmälleen sama).

Saabin hinnastosta asia ei näy, mutta esim Audilta näkyy:

Autoveroa menee A4 TDIe autosta täsmälleen samoilla varusteilla:
A4 + varusteita: 7564€
A4 business: 6581€

Paljonko menee autoveroa, jos tuot A4:n juuri täsmälleen noilla business varusteilla varustettuna ruotsista? Huomatkaa, että verovelvollinen on ostaja, siis myös siinä tapauksessa, että tekee kaupan suomessa. Siten asia ei ole autokaupan liikesalaisuus.

Ongelma ei sinänsä ole autokaupan vaan autoverotuksen. Tämä on oikeasti kaupan este.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2849
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Business ja Vector varustelujen oikea ero?

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Nää markkinatalouden perusasioilla hossottavat ovat aina yhtä symppiksiä :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin