"pikkumustan" vuoden koeajo!

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

"pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Huomenna tulee täyteen vuosi, kun "pikkumusta" Saab 9-5 Tid A aloitti matkan Tampereen Metroauton pihasta.

Huomenna aloitan kertomuksen kuluneen vuoden tuntemuksista tällä hyvin ristiriitaisella autolla. Silloin vuosi sitten elettiin suuren odotuksen vallassa, kuinka Saab saa tuotantonsa käyntiin? Nyt tiedämme, että olemme tilanteessa, mikä on vielä kaottisempi kuin vuoden 2010 keväällä.

Tuo "pikkumusta" nimittely autolleni sai alkunsa kaverieni "suunsoitosta" ja auton yli 5metrin pituudesta. Yhdellä kaverillani oli oikea pikkumusta Ford Fiesta ja ryhtyi nimittelemään Saabiani uudeksi "pikkumustaksi" ja siitä se jäi sitten kulkemaan mukaani.

Tulen kertomaan omat tuntemukseni kuluneesta vuodesta lyhyiden eri osa-alueiden tuntemusten kautta. Mikäli jutut aiheuttavat lisäkysymyksiä, kysykää? Vastailen sitä mukaa, kun ehdin. Jos tuntuu, että tällainen kirjoitteluon turhaa, niin ilmaiskaa sekin reilusti, osaan kyllä sitten lopettaa.

Saab-terveisin
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Hieno homma, ja toivotaan ja uskotaan, vaikka nyt näyttää pahalta, ettei autostasi tule keräilyharvinaisuus.
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Kirjoita vaan! Käyttäjäkokemuksia on mukava lukea!
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hei vaan kaikki Saabistit ja Saabin ystävät!

Tänään on kulunut vuosi, kun sain uuden mustan Saab 9-5 Tid automaatin Vector varustein käyttööni. Varusteita täydennettiin ennen lumien tuloa Webastolla ja etu- ja takakuraläpillä. Käytän autosta jatkossa nimitystä "pikkumusta" kirjoittaessani vuoden koeajon kokemuksistani ja tuntemuksistani.

Vuoden aikana olen ajanut autollani 46512 kilometriä. Matkaa olen tehnyt täällä Suomessa ja Norjassa. Suurin osa ajostani on ollut matka-ajoa ja kaupunkipyörittely on ollut vähäistä. Olen käyttänyt vakionopeussäädintä hyvin paljon. Sain heti auton saatuani Jyväskylän Säynätsalossa ylinopeus-sakon ja sen jälkeen totesin, että vakkaria on käytettävä, koska auton nopeuden arviointi on vaikeaa.

Auton rengastuksena on ollut vakiona tulleet Michelinit 225-55-17 renkaat ja talvella samankokoiset Continentalin kitkat. Kesärenkaat ovat kuluneet runsaasti, etupäässä on kulutuspintaa jäljellä kulutusrajamerkkiin n. 3mm ja takana 5mm. Ennen syksyn sateita rengaskauppa kutsuu tai renkaat on ainakin vaihdettava takaa eteen ja päinvastoin. Talvirenkaat ovat talven jäljiltä hyvässä kunnossa mutta samanlainen kulutus on myös niissä havaittavissa. Auton raskas keula kuluttaa eturenkaista enemmän.
Omiin tarpeisiini rengastus on oikein tyydyttävä näille meidän teille. Tien poikkiraitojen pauke ei pikkumustan sisään tullut mitenkään ärsyttävästi ja renkainen ollessa uusia äänet olivat hyvin vaimeita. Muutenkin renkasäänten sisään kuluminen on ollut vaimeaa ja äänimaailmaltaan ei ole häirinnyt, Tasaisessa jaossa pikkumusta on edelleen hyvin äänetön, moottorin ääni kuuluu kiihdytellessä ja käynnisstyksen yhteydessä, mutta ajossa sitä ei oikein haivatse.

Näin perustietona laitan vielä vuoden ajon, 46512 km:n todelliset kulut.
- Trafin autoveroon on mennyt yhteensä 689,68 euroa.
- Auton 30000km huolto 258,72 euroa
- Yksi väliöljynvaihto suodattimen kanssa 118,63 euroa.
- Dieseliä kului vuoden aikana 2579,41 litraa
- pikkumusta kulutti keskimäärin dieseliä 5,55 litraa/100km

Auto ei ole minulle vikakoodeja vielä ilmaissut. Siis pikkumustalla ei ole ollut vikoja tämän vuoden aikana, mistä sen olisi minua pitänyt varoittaa.
Autoon vaihdettiin kaksi polttoaineen korkeapainesuutinta, kun havaitsin ulkoisella tarkastuksellani kosteutta niiden ympärillä. Tuo vaiva ei laukaissut mitään vikailmoistusta, eikä vuodot vaikuttaneet mitenkään auton toimintaan. Tutkimuksissa todettiin moottorinvalmistajan puolelta vian syntyneen moottorin kokoamisvaiheessa.

Tässä on ensinmäinen koeajokertomus. Jatkoa on tulossa. Mikäli teillä on kysyttävää ja komentoitavaa, niin kysykää? Vastailen jos vain osaan ja kykenen. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kokemukset pikkumustan korista ja muodoista.

Kun aikoinaan auton tilasin livenä näkemättä ja joidenkin kuvien perusteella, koin auton muodot uusina ja massata jollain lailla eroavana. Sitten livenä auton nähtyäni, koin auton ensisilmäyksella suurempanaa ja massiivisempana, mitä kuvat kertoivat.

Aluksi kummeksuin pieniä sivuikkunoita ja oikeasti pohdiskelin näyvyyttä eri suuntiin. Kun sitten totesin saavani istuimet helposti säädettyä omille mitoilleni sopivaksi, koin itseni kokoiselle näkyvyyden kohtuulliseksi. Sanon rehellisesti, että kohtuulliseksi, sillä aiemman OG 9-5:sen näkyvyys alemmaksi laskeutuvista sivuikkunoista johtuen oli tältä osin selkeästi parempi. Kun sitten ajelee noihin ahtaisiin "alimitoitteuihin parkkihalleihin huoman tämän uuden auton todellisen ongelman.
Ongelma ahtaissa paikoissa on pitkän akselivlin ja etupyörien pienen kääntyvyyden takia korostuu. Normaaleissa ajotilanteissa pikkusta tuntuu pienemmältä, mitä onkaan.

Auton kori on ollut ajotilanteissa äänetön ja nitinätön koko ajan. Penkkien säätö on ollut helppoa ja olen oikeasti tykännyt ainakin kuskin penkin antamasta ajoasennosta itselleni. Säätöjä on ollut riittävästi ja pitkätkään ajorupeamat eivät ole väsyttäneet ja puuduttaneet. Talvella penkkien lämmitys on toiminut erinomaisesto kolmen säätönsä kanssa.
Takapenkkien säädöt ja erilaiset vaihtoehdot ovat olleet hyvin helppotoimisia. Tilan puutetta ei ole ollut sisällä eikä myöskään takakontissa. Tuo kontin tilanjakaja on käytössä tosi mukava.

Uusien korimuotojen mukana tuli vanhoihin malleihin kai suurin tuntuva muutos lasinpesulaitteen mukana. Kun oli tottunut ns. vanhojen mallien loisteliaan hyvin toimiviin pesureihin, vei aikansa tottua tähän uuteen toimintamalliin, sumutukseen. Siinä oli aluksi paljonkin vaikeuksia, mutta saatuani käyttööni sumuttimien säätötyökalun elämä muuttui. Nyt kun tuohon on tottunut ja se oikein säädetty, niin laite toimii ihan hyvin.

Pikkumusta on aika siisti auto ulkopuhtautensa puolesta. Suurin ongelma mielestäni on likainen takapuskuri, kun kurottelee tavaroita konttiin. Etu- ja takakuraläpät siistivät selkeästi sivujen ja perän puhtautta. Erityisesti talvella lumen taaksekeräytymistä takaläpät vähentävät.

Vaikka muodot ovat sulavat, niin talvellä lumen ja jään kertyminen kumpaankin puskuriin aiheuttaa kuljettajalle hieman käsityötä, kun puhdistelee puskureiden parkkiantureita puhtaaksi.

Vectorin perusäänentoisto on minun tarpeisiini ollut riittävä. Olen kyllä sitä mieltä, että tämän hintaisessa autossa pitäisi olle kaikki kovaääniset vakiona paikallaan, esin takaikkunallakin.
Samoin olisin sitä mieltä, että kiinteän Navin pitäisi olla vakikamaa!?

Sisävalaistus on mielestäni tässä mallissa ihan nautinnollisen näköinen pimeänä aikana. Ajovalot ovat olleet oman kokemukseni mukaan erinomaiset. Polttimoita ei ole palanut. Hieno asia on tuo auton löytämistä isolta parkilta auttavat ulkopuoliset sisääntulovalot ja saattotoiminta autosta lähdettäessä. oma mukava piriste on myös tuo äänihaku jos ei silmillään autoaan löydä, auton voi laittaa ilmaisemaan sijaintinsa.

Mittaristösta ja sen antamasta tietomäärästä olen tyytyväinen. Pimeällä pidän mittaristoa hienona ja pitkillä pimeillä matkoilla Night panel kruunaa kaiken.

Pikkumusta on säilynyt naarmuuntumatta tämän ekan vuoden ja olen siitä kyllä iloinen. Kun näitä autoja on meidän teillä niin vähän, niin tuhon peräänkatsomiseen on saanut tottua.
Ehkä kerralla pikkumustaa kuvattiin ja katsottiin eniten heti silloin ekalla Norjan reissulla Vuoreijan Satamassa, kun auto seisoi hotellin edessä. Saksalaisen risteilijän lähes tuhannen matkustajan purkautuessa maihin kamerat lauloivat! :D

Tässä tuntemuksia auton korista ja muodoista. :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Vuosi ajoa pikkumustalla.

Omaan jonkinlaisen kokemuksen Saabilla ajamisesta. Nyt syyskuun alussa tulee 40 vuotta, kun ekan 96:sain ajooni Imatran Auto-Vuoksesta.

Vuosi pikkumustan ratissa on kertonut minulle, tämän uuden mallin olevan ihan oikean Saabin. Oli tämä auto tehty mistä osista tai kenen osista tahansa, niin Saabin suunnittelijat ovat oman merkkinsä jättäneet.

Ensinmäinen ajotuntumaan vaikuttava seikka on suuntavakavuus. Pikkumusta tällä pienellä dieselillä ja automaatilla on hyvin helppoajoinen auto niin kuivalla kuin talvikelillä. Talvella eritoten tuo suuntavakaus korostuu. Liukkaus ja tuulet ja tuiskut eivät tätä autoa heilutelleet. Nuo ajovakauslaitteet eivät koko vuodenaikana ole tulleet minkäänlaiseen rooliin, tai en ainakaan ole sitä huomannut.

Auton paino tuo ajamiseen oman vakaustekijänsä ja rauhallisuuden. Mutta voi tuo paino sitten ääritilanteissa tuoda varmaan yllätyksensäkin, mitä kyllä ole tämän vuoden aikana kokenut.

Auton jousitus sai kovastikin arvostelua noiden autolehtien testeissä pintakovuudestaan ja ja "nypytyksestään". Kun olen nyt vuoden ajannut ja renkaat alkavat olla kuluneet voin kokea myös nyt noita piirteitä. Itse koen kyllä, että tuo napakka alusta tuo hyvän "perstuntuman" ajoon ja olen ollut alustaan kokonaisuudessaan tyytyväinen.

Normaalissa liikennevirrassa tavallisen ihmisen ajo pikkumustalla on kyllä yhtä nautintoa kaiken aikaa, niin helppoa ja rasittamatonsa se on. Haluan vielä korostaa talvikelien ja loskien seassa ajamisen helppoutta. En tiedä milaista se olisi nastoilla, mutta omat kokemukset ovat kitkoilla.

Hiekkatiellä ropinoiden äänet olivat hyvin vaimeita ja muutenkin sisään tulevat vähäiset ajoäänet ovat taajuuksiltaan sellaisia, etteivät ne ainakaan minua ole häirinneet.

Olen kyllä yrittänyt näistä ajo-minisuuksista kaivella kohtaa, mikä minua ärsyttäisi? Ei vaan ole löytynyt. Perusajaminen on niin entisten mallien luonteista ja kun olen niin kauan niistä nauttinut, niin kai tämä sitten ihan Saabimainen on.

Ajossa auton hiljaisuus ja äänimaailma tekee tästä kuskille haastavan auton siksi, että vauhti tuntuu karkailevan . Siksi vakionopeusäädin on aivan välttämätön peli. Tämän mallin säädin on oikein mukavakäyttöinen.

Olen tykännyt vaihteiston toiminnasta ainakin tällaiselle ikämies-autoilijalle. Kaupunkiajo automaatillla on mukavaa, mutta auton koko kaupungeissa kankeutensa takia ei ole aina välttämättä kivaa, Kyllä tämä auto on enemmän pitkien baanojen kulkija kuin kaupunkien pujottelija.

Tässä nyt päällimmäiset ajamisesta.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Ja sitten lopuksi! :D

Koko vuoden pikkustan omistajana ja ajajana ollut ollut vivahteikas. Olen saanut kuulla runsaasti kannustusta, ihmettelyä, kateutta, vi****lua, joskus jopa arvostustakin.

Kun vuosi sitten auton saatuani aloitin nämä kirjoitukset pikkumustasta ja sen retkistä olin varmaan hyvinkin kärjekäs ja intohimoisesti autoani ja valintaani puolustava onnellinen Saabisti. Olen nyt kyllä niistä kirjoituksista hieman pahoillani, mutta uuden auton sokaisemana sitä suoltaa ulos kaikenlaista turhaakin.

Autohan tämä vain on ja toivottavasti vahva ja turvallinen ajopeli. Näitä liikkuu valitettavasti vaan niin vähän täällä Suomessa ja muuallakin ja se tekee tästä mielestäni hieman "vaikean tapauksen".
Tässä tilanteessa elämä tämän auton kanssa voi muuttua hyvin vivahderikkaaksi. :D Miten tästä eteenpäin?

Auto on oikeasti erinomainen kulkuväline. Aina paremaksi muuttuu, jos kestää ja ei tarvitse normihuoltojen lisäksi muuta korjaamista. Matkaa on paljon kulkematta. Mutta realistina on ollut pakko pohtia myös muita vaihtoehtoja? Ajanko minä tämän auton loppuun? Jos en ja Saabia ei ole, millä ajan? Saako tämän edes mihin vaihdettua? Haluaako tälläisen rumban jälkeen kuka enää Saabia? Tuntuvat turhilta kysymyksiltä, mutta realisti kuitenkin tekee ne. :wink:

Itse olen nyt viime viikkojen aikana tehnyt tutkimustyötä ihan siksi, että täällä palstoilla osa ainakin odottelee käytettyjä tällaisia autoja. Jos elämä jatkuu näin, niin näitä ei tule kauppoihin ollenkaan, vaan nämä jäävät omistajilleen keräilykappaleiksi tai jos ne tulevat myyntiin, niin tämän hetken tilanne tuntuu pilkkaavan Saabia tarjouksillaan. Tosin tarjoajat toteavat aina, että Saab on hyvä auto, Saab on turvallisimpia autoja, Saab on talvella yliveto, Saab on paljon parempi kuin sen maine ja lopuksi toivottavasti Saabin valmistamista jatketaan.

Ne tarjoukset mitä pikkumustan vaihtamiseksi johonkiin muuhun merkkiin olen saanut ovat sellaisia, etten ilkeä niitä tänne Saab-foorumille kirjoittaa. 8O

Itse haluan uskoa, että Saab säilyy omaleimaisena autona edelleen. Itse jatkan Saab-harrastustani, sen mikä myöhemmin arkiautoni on, sen aika näyttää. :D

Kiitoksia kaikille matkastanne Pikkumustan retkillä. Toivottavasti niistä on ollut Teille jotain iloa ja apua Saab-harrastuksessanne!

Terveisin
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Kiitokset hienosta raportoinnista vuoden aikana, jota on ollut äärimmäisen mielenkiintoista seurata - respect! Itselläni on piakkoin autonvaihto nyt edessä ja diili oli jo alustavasti neuvoteltu Audin vaihtumisesta takaisin Saabiin farkkuun. Nyt näyttää ilmeiseltä ettei se tule tapahtumaan vaikka ihmettä tässä toivotaan.

Odottelen vielä hetken miten tarina päättyy, jos kuitenkin pääsisi uuden Saabin rattiin. Varasuunnitelma on kaiken pohdinnan jälkeen ärhäkkä VW Passat ja merkki mitä en olisi ikinä uskonut edes harkitsevani BMW 5sarja. Volvoon ei sentään kosketa :wink: .

Nyt vaan pitää toivoa parasta, kun lapsetkin vaativat Saabin ostoa näyttelyssä käynnin jälkeen...
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja axp102 »

Hirschman kirjoitti:... ja merkki mitä en olisi ikinä uskonut edes harkitsevani BMW 5sarja....
Kävin tänä kesänä koeajamassa semmosen biiemdabljuu 530:n vuodelta 2009. Mittarissa oli 65000 kilsaa ja hintalapussa muistaakseni noin 33000 €.

Se oli maantiellä kauhea. Motarivauhtiin ei meinannu kiihtyä millään. Kun vihdoin sain 120 lasiin, niin pelotti että se uraherkkys vie pian ulos tieltä. Kaikella kunnioituksella, mutta en halua puristaa rattia rystyset valkoisina, vaan leppoisaa yhdellä sormella ohjaamista.

Ajamistani nelipyöräisistä niin kulkee vain Saabit.

EDIT: kiitos ristos kirjoituksistas terveisinpäs aaäxpeesatakaks.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

axp102 kirjoitti:
Hirschman kirjoitti:... ja merkki mitä en olisi ikinä uskonut edes harkitsevani BMW 5sarja....
Kävin tänä kesänä koeajamassa semmosen biiemdabljuu 530:n vuodelta 2009. Mittarissa oli 65000 kilsaa ja hintalapussa muistaakseni noin 33000 €.

Se oli maantiellä kauhea. Motarivauhtiin ei meinannu kiihtyä millään. Kun vihdoin sain 120 lasiin, niin pelotti että se uraherkkys vie pian ulos tieltä. Kaikella kunnioituksella, mutta en halua puristaa rattia rystyset valkoisina, vaan leppoisaa yhdellä sormella ohjaamista.

Ajamistani nelipyöräisistä niin kulkee vain Saabit.

EDIT: kiitos ristos kirjoituksistas terveisinpäs aaäxpeesatakaks.
Mielenkiintoinen kokemus bimmeristä. Olen ollut aika paljon faijan 530d ratissa vm.2006 ja kokemukset ovat täysin erilaiset. En suuremmin ole kuitenkaan lämmennyt autolle, mutta uusi 5sarja on ensimmäinen BMW, joka tuntuu hyvältä kokonaisuudelta kaikin puolin.

Uuden femman suuntavakaus on kuitenkin astetta parempi ja edelleen toivotaan, että hommassa käy hyvin ja saabeja rupeaa rullaamaan hihnalta ulos aina minulle asti :wink:
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
Ville K
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:37
Paikkakunta: Tampere

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja Ville K »

axp102 kirjoitti:
Hirschman kirjoitti:... ja merkki mitä en olisi ikinä uskonut edes harkitsevani BMW 5sarja....
Kävin tänä kesänä koeajamassa semmosen biiemdabljuu 530:n vuodelta 2009. Mittarissa oli 65000 kilsaa ja hintalapussa muistaakseni noin 33000 €.

Se oli maantiellä kauhea. Motarivauhtiin ei meinannu kiihtyä millään. Kun vihdoin sain 120 lasiin, niin pelotti että se uraherkkys vie pian ulos tieltä. Kaikella kunnioituksella, mutta en halua puristaa rattia rystyset valkoisina, vaan leppoisaa yhdellä sormella ohjaamista.

Ajamistani nelipyöräisistä niin kulkee vain Saabit.

EDIT: kiitos ristos kirjoituksistas terveisinpäs aaäxpeesatakaks.
Kyllä saa uuden ysivitosen kuljettaja syöttää autolleen säkkikaupalla kauroja että pysyy 530:n perässä, oli sitten d tai i.

Uraherkkyys on kyllä miinus, mutta helpottaa kun heivaa ne RunFlat renkaat jorpakkoon.
Ville K
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

Pakko kanssa ihmetellä tämän axp102:n kirjoituksia. Myös omat kokemukseni ovat täysin vastakkaisia. Suorituskyvyn suhteen esim. 530d nollasta-sataan on 6s pintaan. Erityisesti max. vääntö 540nm/ 1750-3000rpm on vakuuttava, tähän perään 8-lovinen automaatti, joka on ehkä parasta mitä tomaattirintamalla löytyy.

Itse en voi odottaa enään mahdollista Saabin pelastumista. Tilasin toissa viikolla uuden BMW:n, tosin vain 520d automaatin. Ihastuin kyllä auton ominaisuuksiin, laatuun ja hienoon kokonaisuuteen. Jotenkin koin tiettyä kuljettajalähtökohtaista suunnittelua kuten Saabissa on aina ollut. Auto istuu hyvin käteen, on nautinnollinen ajaa ja todella äänetön. Muita vaihtoehtoja olivat uusi A6, mutta kyllä 5-sarja vei voiton. Nyt odotellaan uutta peliä n. 3kk päästä...
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja ristos »

SportySedan kirjoitti:Nyt odotellaan uutta peliä n. 3kk päästä...
Onnea vaan tulevalle uudelle autolle. Uskon, että olet tehnyt hyvän valinnan. Kun olen aika "vanhoilla eväillä" autoista ajatteleva, haluaisin muistuttaa vielä yhdestä seikasta tuolla moottoripuolella.
Mielestäni, kun auton moottori on varustettu jakoketjulla, niin silloin liikutaan aika varmoilla "vesillä". Mersun ja Bemarin moottorit ovat ketjukoneita.

Silloin vuosi sitten, kun pikkumustaa tilasin, niin minun piti miettiä pitkään jaa vakuutella itseäni, että hankin "hihnamoottorin. Jos vielä seuraavan auton hankin, niin siinä on "ketjukone". :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja Julle »

[quote="SportySedan"]Pakko kanssa ihmetellä tämän axp102:n kirjoituksia. Myös omat kokemukseni ovat täysin vastakkaisia. Suorituskyvyn suhteen esim. 530d nollasta-sataan on 6s pintaan. Erityisesti max. vääntö 540nm/ 1750-3000rpm on vakuuttava, tähän perään 8-lovinen automaatti, joka on ehkä parasta mitä tomaattirintamalla löytyy.

Isäukko osti tuommoisen sai sen viimeviikolla. Kyllästyi Saabin tilanteeseen.
Vaihtaa varmaankin Saabiin, jos niitä vielä joskus saa ajallaan.

Välikysymys Ristos:lle , oletko kysynyt mistään pikkumustasi arvoa/vaihtoarvoa, olisi ihan mielenkiintoista kuulla mihin hintaluokkaan se nyt käytettynä luokitellaan.
9-5 Aero - 00
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hirschman kirjoitti:Ne tarjoukset mitä pikkumustan vaihtamiseksi johonkiin muuhun merkkiin olen saanut ovat sellaisia, etten ilkeä niitä tänne Saab-foorumille kirjoittaa.
Hei Julle!
Olen kyllä kysellyt mielenkiinnolla asiasta, jotta pysyisin jotenkin ajassa kiinni. Kuten tuossa aiemmassa kirjoituksessa mainitsin, niin ei voi kun hämmästellä ja kummastella, kuten lasten lauluissa lauletaan.

Kyllä Saabia tuolla muitten merkkien liikkeissä aina ensin voivotellaan,kun on tälläinen tilanne. Samalla aina muistetaan kehua Saabin oikeita hyviä ominaisuuksia. Mutta sitten, kun tarjousta tehdään oman koneen ääressä, tulee tulokseksi summia joita voisi oikein hyvin luulla "pilkanteoksi". Tietysti sitä täytyy nyt yrittää ymmärtää.

Jos ja kun aikanaan nämä 99 rekisteröityä ilmestyy vaihtariksi, niin pääsee tälläisen erikoisen yksilön omistajaksi halvalla. Pikkumusta ja lajitoverit ovat juitenkin mainettaan parempia autoja tuolla maanteillä. Näin uskallan sanoa kokemuksesta. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin