"pikkumustan" vuoden koeajo!

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

axp102 kirjoitti: Motarivauhtiin ei meinannu kiihtyä millään.
Jotain rajaa nyt sentään vaikka kuinka olisi saabilasit päässä..... :wink:
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3106
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja viggen »

No, ei kai se kiihdy, kun veto on väärässä päässä :mrgreen:
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Komppaaja kirjoitti:
axp102 kirjoitti: Motarivauhtiin ei meinannu kiihtyä millään.
Jotain rajaa nyt sentään vaikka kuinka olisi saabilasit päässä..... :wink:
Samaa mieltä Komppaajan kanssa. Ja muutenki niitä laseja pois silmiltä välillä tuntuu tuo Saab täällä olevan liikaakin yliarvostettu. Tottakai Saab-klubi, mitä muuta voisi olettaa mutta rajansa kaikessa. NG 9-5 on tyylikäs ulospäin, mutta muuten se ei se näillä eväillä yllä kilpailemaan Bimmerin kanssa saati muunkaan premium-kastin. Vai oletteko nähneet paljonkin näitä isojen sedanien koeajovertailuja jossa Audi, MB, BMW ja Saab? Volvo kyllä porskuttaa siellä luokassa Fordina, jännä. Saab Opelina leimataan. Jos Saab elpyy ja saa taloutensa kuntoon voisivat panostaa tuohon femmaan huomattavasti sisustaltaan ettei tarvitse arvostella muoviseksi saati muuksikaan. Uusi NG tuotiin vain markkinoille kiireellä ja sen huomaa.

vrt:
Saab 9-5
http://www.carshowp.com/wp-content/uplo ... r-View.jpg
BMW 5
http://f10.5post.com/forums/attachment. ... 1259105278

Ja itse en Bemarille syty, mutta faktat on faktoja..
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja samhiort »

Kiitos Ristolle, että olet jaksanut kirjoittaa näinkin paljon. Minä olen lukenut jokaisen viestin. On kiva, että joku jaksaa kirjoittaa noinkin perusteellisesti.
Itse pienen Opel hairahduksen jälkeen olen erittäin tyytyväinen, että vaihdoin takaisin Saabiin. Uusin tulokas TTiD on todella mahtava auto. Ainakin minulle ihan nappi vaihdokki. Toivon ja uskon, että Saabin vailmistus jatkuu. Haluan jatkossakin ajaa Saabilla. Maailman markkinoilla on paljon sellaisia automerkkejä, missä ei ole mitään luonnetta. Kukaan ei huomaa jos sellaisen valmistus Lopetetaan. Kiva nähdä, että Saabin pelastamiseksi nähdään paljon vaivaa. Vaikka ihan näin vaikeaa ei tarvitsisi olla. Pitkää ikää Saabille!
Jatka Risto kirjoitusta samaan malliin, ja Saabilla ajamista :D
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2038
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja Julle »

ristos kirjoitti:
Hirschman kirjoitti:Ne tarjoukset mitä pikkumustan vaihtamiseksi johonkiin muuhun merkkiin olen saanut ovat sellaisia, etten ilkeä niitä tänne Saab-foorumille kirjoittaa.
Hei Julle!
Olen kyllä kysellyt mielenkiinnolla asiasta, jotta pysyisin jotenkin ajassa kiinni. Kuten tuossa aiemmassa kirjoituksessa mainitsin, niin ei voi kun hämmästellä ja kummastella, kuten lasten lauluissa lauletaan.

Kyllä Saabia tuolla muitten merkkien liikkeissä aina ensin voivotellaan,kun on tälläinen tilanne. Samalla aina muistetaan kehua Saabin oikeita hyviä ominaisuuksia. Mutta sitten, kun tarjousta tehdään oman koneen ääressä, tulee tulokseksi summia joita voisi oikein hyvin luulla "pilkanteoksi". Tietysti sitä täytyy nyt yrittää ymmärtää.

Jos ja kun aikanaan nämä 99 rekisteröityä ilmestyy vaihtariksi, niin pääsee tälläisen erikoisen yksilön omistajaksi halvalla. Pikkumusta ja lajitoverit ovat juitenkin mainettaan parempia autoja tuolla maanteillä. Näin uskallan sanoa kokemuksesta. :D
Tätä arvelinkin ja tätä odotan. Malliksi olisi tuo nykyisellään aero isolla bensakoneella, tuskinpa saan Suomesta, mutta jostain sen ongin. Käytettynä.
9-5 Aero - 00
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Komppaaja kirjoitti:Jotain rajaa nyt sentään vaikka kuinka olisi saabilasit päässä.....
Hyvä Komppaaja!

Olen itsekin varmasti kirjoitellut nuo Saab-lasit silmilläni. Kuten tuossa aiemmin olen kirjoitteluuni puuttunutkin niin pyydän edelleen nyörästi anteeksi kaikista omista ylilyönneistäni.
Uskon, että avarakatseisuus tälläisessä harrastuksessa on paras vaihtoehto. :wink:

Toivon tietysti, että joku positiivinen ratkaisu tälle omaleimaiselle automerkille löytyy. Me voidaan täällä pohdiskella keskenämme. Näillä ei liene suurta merkitystä ja siksi toivoisin keskustelun olevan toisiamme kunnoittavia ja rakentavia, sillä keskustelulla on varmasti "saabismille" positiivistä vaikutusta.

Vaikka olenkin jo ikämies, niin tuo autolla liikkuminen ei edellekään tunnu vastemieliseltä. Siksi mielellään tuolla tiellä liikkuu mukavalla ja hyvin ajettavalla autolla. Siksi olen jo 40 vuotta ajanut Saabilla. Se mikä on tilanne tulevaisuudessa, sen aika ajallaan näyttää.

Useimmat autot ovat nykyisin laadukkaita ja turvallisia autoja. Monet autotehtaat ovat voineet kehitellä tuotteitaan ilman Saabin kaltaisia kriiisejä. Siksi meidän Saabistien on reilusti hyväksyttävä, että muut ovat saavuttaneet Saabin monet hyvät ominaisuudet ja toiset menneet myös ohi.

Kyllä tulevaisuus on uusilla autoilla ja autoharrastusta voi tehdä sitten näiden vanhempien mallien kanssa. Saabilla on monta hyvää harrastusmallia, siispä nauttikaamme niistä. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Vilho123 kirjoitti:Samaa mieltä Komppaajan kanssa. Ja muutenki niitä laseja pois silmiltä välillä tuntuu tuo Saab täällä olevan liikaakin yliarvostettu. Tottakai Saab-klubi, mitä muuta voisi olettaa mutta rajansa kaikessa.
Jo uidaan syvällä kun merkkifoorumilla kutsutaan merkkiä yliarvostetuksi... Pitääköhän kokeilla minkälainen vastaanotto tuollaisella puheella olisi esim. BMW- tai Audi-foorumilla? Jälkimmäinen merkki kun ainakin on omasta mielestäni nykyajan ylivoimaisesti yliarvostetuin merkki, varsinkin verrattuna Saabiin jonka haukkumisella on Suomessa melko pitkät perinteet.
ristos kirjoitti: Kyllä tulevaisuus on uusilla autoilla ja autoharrastusta voi tehdä sitten näiden vanhempien mallien kanssa. Saabilla on monta hyvää harrastusmallia, siispä nauttikaamme niistä. :D
Ymmärrän kyllä auton ostajan järkilähtöisen näkökannan, mutta minen ainakaan halua ikinä uutta autoa jos se tarkoittaa jotain saksalaista massatuotetta :cry: onneksi pahimman skenaarion varalle on edes Jaguar...
kiitos ja anteeksi
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Rattivaihde kirjoitti:
Vilho123 kirjoitti: Pitääköhän kokeilla minkälainen vastaanotto tuollaisella puheella olisi esim. BMW- tai Audi-foorumilla? Jälkimmäinen merkki kun ainakin on omasta mielestäni nykyajan ylivoimaisesti yliarvostetuin merkki, varsinkin verrattuna Saabiin jonka haukkumisella on Suomessa melko pitkät perinteet.
No sehän on Volkkari, kuten on Skoda ja Seat myös. Yliarvostettu massatuote.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2038
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja Julle »

ristos kirjoitti:
Komppaaja kirjoitti:Jotain rajaa nyt sentään vaikka kuinka olisi saabilasit päässä.....
Hyvä Komppaaja!

Olen itsekin varmasti kirjoitellut nuo Saab-lasit silmilläni. Kuten tuossa aiemmin olen kirjoitteluuni puuttunutkin niin pyydän edelleen nyörästi anteeksi kaikista omista ylilyönneistäni.
Uskon, että avarakatseisuus tälläisessä harrastuksessa on paras vaihtoehto. :wink:

Toivon tietysti, että joku positiivinen ratkaisu tälle omaleimaiselle automerkille löytyy. Me voidaan täällä pohdiskella keskenämme. Näillä ei liene suurta merkitystä ja siksi toivoisin keskustelun olevan toisiamme kunnoittavia ja rakentavia, sillä keskustelulla on varmasti "saabismille" positiivistä vaikutusta.

Vaikka olenkin jo ikämies, niin tuo autolla liikkuminen ei edellekään tunnu vastemieliseltä. Siksi mielellään tuolla tiellä liikkuu mukavalla ja hyvin ajettavalla autolla. Siksi olen jo 40 vuotta ajanut Saabilla. Se mikä on tilanne tulevaisuudessa, sen aika ajallaan näyttää.

Useimmat autot ovat nykyisin laadukkaita ja turvallisia autoja. Monet autotehtaat ovat voineet kehitellä tuotteitaan ilman Saabin kaltaisia kriiisejä. Siksi meidän Saabistien on reilusti hyväksyttävä, että muut ovat saavuttaneet Saabin monet hyvät ominaisuudet ja toiset menneet myös ohi.

Kyllä tulevaisuus on uusilla autoilla ja autoharrastusta voi tehdä sitten näiden vanhempien mallien kanssa. Saabilla on monta hyvää harrastusmallia, siispä nauttikaamme niistä. :D
Jälleen kerran viisaita sanoja.
9-5 Aero - 00
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Vilho123 kirjoitti:
Rattivaihde kirjoitti:
Vilho123 kirjoitti: Pitääköhän kokeilla minkälainen vastaanotto tuollaisella puheella olisi esim. BMW- tai Audi-foorumilla? Jälkimmäinen merkki kun ainakin on omasta mielestäni nykyajan ylivoimaisesti yliarvostetuin merkki, varsinkin verrattuna Saabiin jonka haukkumisella on Suomessa melko pitkät perinteet.
No sehän on Volkkari, kuten on Skoda ja Seat myös. Yliarvostettu massatuote.
Yliarvostettu merkki (makuasia...), mutta merkki jolla menee hyvin ja jota myydään ja VALMISTETAAN..... :wink: :wink:

Riston jutut on asiaa, kun hän puhuu kokemuksesta.....ei voi sanoa että puhuu vähän mutta asiaa, vaan paljon ja asiaa.....jatka samaan malliin. :P
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja axp102 »

Tre!

Oli pakko tarkistaa asia, ja näinhän se muisti petti mallin osalta. Se oli siis 520. Mutta kamala se oli tiellä yhtä kaikki. Menkäähän hyvät ihmiset ajelemaan, siellähän se herkku vielä makaa http://www.nettiauto.com/bmw/520/3964177

En oo muita 2000-luvun bemareita ajanut, mutta eipä kai tartte ajellakaan.

Uuden femman suuntavakaus oli (ristosin mittakaavalla mitättömän) 300 kilometrin koeajosession perusteella todella hyvä.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

axp102 kirjoitti:Tre!

Oli pakko tarkistaa asia, ja näinhän se muisti petti mallin osalta. Se oli siis 520.
Yhtä kaikki, kuskin huonoutta jos ei tuota saa motarinopeuteen kiihtymään, ja automaatti vielä. 0-100 km/h alle 9 sekkaa..... :)
Mepis
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 00:20

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja Mepis »

axp102 kirjoitti:Tre!

Oli pakko tarkistaa asia, ja näinhän se muisti petti mallin osalta. Se oli siis 520. Mutta kamala se oli tiellä yhtä kaikki. Menkäähän hyvät ihmiset ajelemaan, siellähän se herkku vielä makaa http://www.nettiauto.com/bmw/520/3964177
Piti mielenkiinnosta tsekata kuvat ja ihmettelen taas kun Saabia väitetään muovisen oloiseksi sisältä. Sitä samaa mustaa plastiikkia ne näyttää olevan kaikki muutkin. Ottamatta muuten kantaa bmw:n hyvyydestä tai huonoudesta haluan tämän todeta.
9-3 SC 2.0T XWD A6 Vector -09
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Kiitos Ristolle näistä kaikista raporteista. Kaikki uutta 9-5:sta koskevat tekstit on tullut suurella mielenkiinnolla luettua. Mukavaa kun joku näkee vaivaa ja kertoo hieman enemmän kuin parilla lauseella miten matka on sujunut. Tottakai meitä kateellisia vinoilijoita riittää, kun toisella on noin hieno auto ja vielä virheettömän oloinen peli.

Usko pois, kyllä se Saab siitä vielä jatkaa. Saat vaihtaa Pikku-Mustan tuliterään Saabiin jatkossakin. Onneksi se Muller on niin sitkeä heppu, että ei häitä pyyhettä kehään vaikka kaikki tuntuu ympärillä jo siihen kovasti kannustavan ja painostavan.

Minä olen juuri vastikään onnistunut saamaan auton josta olen täällä hyvinkin avoimesti haaveillut jo pidemmän aikaa. Tähän saakka kova kulutus lähinnä on pitänyt minut vaihtamasta bensa-nelivetoon, mutta nyt elämäntilanteen ja vähentyneiden kilometrien myötä tuli vaihto tehtyä - eli XWD Saabilla mennään ja hyvältä tuntuu!

Jatka Risto edelleen raportointia. Varmasti lukijoita riittää! Tuollainen kirjoittelu on foorumin parasta antia huoltovinkkien lisäksi.

Ja ps. ei muuteta tätä topiccia vieraan merkin ominaisuuksista väittelyketjuksi ;)
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: "pikkumustan" vuoden koeajo!

Viesti Kirjoittaja HMK »

Kun perheessä on vielä yksi Saab ja se "yliarvostetuin" automerkki Audi niin voin kyllä rehellisesti kehua kuinka hyvä auto 2006-mallinen diesel-Audi on. Kyllä se ihan oikeasti on erittäin hyvä auto. Kun vaihdoin 2003-mallisen 9-5:n kolme vuotta uudempaan Audiin oli kuin olisi tullut uudelle planeetalle. Sellainen harppaus Saabista Audiin oli jo pelkästään sisätiloissa. Sitten kun päälle tuli vielä rutkasti enemmän tehoa ja neliveto niin kyllä on myönnettävä, että parempihan tuo Audi on (eikä pelkästään ajettavuudeltaan). Autot kuitenkin vastasivat varusteiltaan hyvin paljon toisiaan.

Uudesta 9-5:sta minulla ei ole kokemuksia eikä em. vanhoja autoja tietenkään voi suoraan verrata, mutta kun kerran kilpailevat samassa luokassa niin kyllä se vm 2006 Audi oli pelkästään laatuvaikutelmaltaan (= kirosana) Saabia parempi. Sen voi jokainen kokeilla istumalla ensin ko. ikäluokan Saabissa ja sitten Audissa (molemmat mieluummin vähän paremmalla varustuksella kuin ihan perusmallina.

Uusi Saab on varmasti hyvä auto, mutta ei kannata ihmetellä miksi esim. Audi myy. Sen voi tosiaan käydä itse kokeilemassa ilman niitä Saab-laseja :D
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Vastaa Viestiin