Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja tturku »

Onko kylmällä koneella? Kun kone ei oo lämmin niin mulla kierrokset alkuun noin 1100. Toinen joka tulee mieleen on ilmastointi päällä ja laturi lataa tyhjempää akkua? Eikös näissä ollut joku älykkäämpi laturi?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Razz3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Syys 25, 2013 20:53

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Razz3 »

saraan02 kirjoitti:Vika vai ominaisuus? 2.0 tid pitää välillä kierroksia 1000rpm paikkeilla tyhjäkäynnillä. Ei oikein ole saanut selvää missä tilanteessa tekee mutta tuntuu että ärsyttävän usein pitää korkealla. Mitään vikavaloa tai muuta poikkeavaa ei tunnu olevan. Laskee ne sitten jossain vaiheessa normaaliin..
melkeen väittäisin et dpf:än poltto päällä kun kierrokset korkeella jonkun aikaa. tekee itellä sillontällön kanssa. :saab:


ja nyt tuli itellekki ekaa kertaa lauantaina "huolla ohjauslukko"... melkeen luovutin mut sain kuitenki auton käymään :roll:
NG 9-5
SauliNaski
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2011 16:33

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja SauliNaski »

tturku kirjoitti:Omaan asennutin eberin remucilla ja ei mulla sen toiminnan kanssa ole ollut mitään ongelmia. Olisko niin yksinkertainen ongelma että autolle pitäis MDI:llä kertoa että autossa on eber/webasto?
Hei,

Tulee silloin tällöin lueskeltua teidän kokemuksia uudempikoppaisesta 9-5:sta ja itse kaiholla muistelee, kun sai sellaisilla melkein pari vuotta ajaa. On hienoa, että olette niin monta näitä helmiä tuonut Suomeen lisää ja mukava kuulla että pidätte näistä autoista näin paljon.

Kun uusi 9-5 tuli markkinoille, sille ei oltu tehty mitään varausta polttoainekäyttöisen lisälämmittimen asennukselle. Testiasennus ensimmäiseen autoon tehtiin Kahan toimesta Suomessa Webaston lämmittimellä automaatti 2.0TiD autoon, joka oli maahantuonnin esittelyauto. Tuo asennus saatiin lopulta toimimaan, mutta oli vaikeaa saada ilmastoinnin ohjausyksikkö ymmärtämään webaston toimintaa edes välttävästi. Myöhemmin Saabin teknisen osaston kanssa saimme selvitettyä, että osassa autoja on "erilainen" ilmastoinnin ohjausyksikkö, jonka kanssa polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toimimaan saattaminen on käytännössä mahdotonta. Autosta ei mistään näe etukäteen minkälainen tuo ohjausyksikkö on ja tietojeni mukaan noin 10% autoista voi olla näitä ongelmia. Tämän takia Saab ei ole virallisesti markkinoinut polttoainekäyttöisiä lisälämmittiä näihin autoihin. Minulta voi kysyä (myös yksityisviestillä) lisätietoa polttoainekäyttöisen lisälämmittimen asennukseen.


Ystävällisin terveisin,
Sauli Naski
Oy Orio Finland Ab
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja mike »

Väittäisin että tuo ärsyttävä ominaisuus pitää tyhjäkäynnin kierroksia reilussa tonnissa johtuu siitä, että moottori on kylmä ja auto käyttää sähkövastuksia apuna ohjaamon lämmittämiseen. Voit testata sen sillä että kun tyhjäkäynti on korotettuna, niin käännät sisälämpötilan pyynnin täysin kylmälle ja kas kummaa tyhjäkäynti tippuu normaalille tasolle. Näin ainakin minun autossa.

Itselleni tuo on yksi vihatuimmista ominaisuuksista ainakin manuaalivaihteiston kanssa kun auto menee risteyksissä liian lujaa jossei sitten luistata kytkintä tai vaihda ykköselle asti.

DPF:n poltto ei nosta tyhjäkäyntikierroksia ainakaan omien havaintojen mukaan. Sen sijaan tyhjäkäynnillä kuuluu kyllä ulos vaimeita "pöhähdyksiä" kun poltto on päällä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

tuo sähkölämmitin kuulostais kyllä ihan järkeen käyvältä. Ärsyttävä ominaisuus jonka kanssa on vain opittava elämään :D vaihteisto on mielestäni liian nopea varsinkin og9-5 tid jälkeen kun aiemmin pystyi risteykseen ajamaan huoleta 2-3 vaihteella mutta nyt tuntuu että pitää tarjota jopa ykköstä että jaksaa lähteä.

Tienpäällä kyllä voi sanoa että mahtava menijä on. Alustaa monet tuntuu moittivan liian kovaksi mutta omasta mielestä ei kyllä parempi vois olla. pääasiassa tulee ajeltua matka-ajoa (3 viikkoa ollut auto ja reilu 5000km tullut mittariin lisää :D ).

17" vanteet näyttää auttamatta liian pieniltä joten jos joku haluaa vaihtaa isommat näihin vectorin alkuperäisiin 5-spoke blade vanteisiin. Haaveena ois tietysti ne turbinet. Myydäkin periaatteessa voisin, kesärenkaissa goodyearin uudet 225/55 kumet, talvivanteilla 2x goodyear ja 2x michelin. Saab webshopissa ilmeisesti kappalehinta?
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

Piti oikein käydä testailemassa ja kyllä se tuohon ilmastointiin liittyy. Jos laittaa lämpötilan vaikka 24 asteeseen ja pitää kierroksia hetken vaikka 3000 niin jää 1000 paikkeille tyhjäkäynnillä. Kun laskee lämpötilan 16, palaa normaaliin. yksi mysteeri taas ratkesi.

Positiivinen huomio ollut kuinka hyvät valot tässä on. Viirun valoilla tuntuu ettei näe mitään mutta tässä on kuin oisi hyvät lisävalot laitettu :saab:

Jokapäivä tuntuu paremmalta tämä auto. Vastaantulijat varmaan kattoo ku kuski loistaa ku naantalin aurinko. Ei viirukaan huono ole mutta on tämä mennyt askeleen seuraavalle tasolle. Ensin tuntui että tästä ei näe mihinkään ja joka suuntaan sellainen möhkö. Jotain kuitenkin kaipaa viirustakin, nimittäin penkit, oli ne vain niin mukavat istua. Vähän aikaa meni tottua tuohon vaihteen vaihtoon ku kierrokset jää "odottamaan" seuraavaa vaihdetta.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Rommitommi kirjoitti:Noniin, tänään taas vähän urheilumieltä koeteltiin...

Toivottavasti uudella kahvalla ratkeaa ja alkaa avaimeton toimintakin pelaamaan, ensi kerralla mennee helpommin.
Noniin, yksi erävoitto takana ja menihän tuo ihan suht iisisti kun ovipahvin sai irrotella ovi auki, mutta oli se vähän säätöä laitella uutta kahvaa takaisin paikalleen, kun sattui pari osaa tippumaan oven pohjalle johonkin styroksien väliin jne. Kahdessa tunnissa selvisi :)

Mutta sen takia vain erävoitto, että vieläkään ei takaoven kahva toimi kosketuksella, mutta etuovi toimii nyt moitteetta niin avauksen kuin lukituksen suhteen.

Avaimeton avaus ei toimi sen takia, että kahvasta puuttui luisti, joka painoi tuota punaista avausnappia kahvan keskiosissa.
Ja sitten sen takia kahvan toiminta loppui kokonaan, kun kahvan päässä oleva mutteripesä oli haljennut, ja tuo avauksen estävä/mahdollistava metallinen luisti päästä oli päässyt luistamaan paikoiltaan, kun mutteri ei enää pysynyt paikoillaan. Tässä kuva kahvasta ja noista paikoista.

Kahva

Huomenna sitten perjantain ratoksi takakahva irti ja ihmettelemään sitä.. Uskon vian olevan itse kahvassa, kun muut sähköt toimii ihan nätisti koko ovessa...Oispa vaan sähköliitin irti :)
Tomppa & Saabit myyty :(
aeroflex
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Marras 12, 2009 09:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja aeroflex »

Rommitommi kirjoitti:Näköjään noin puoli vuotta sitä kesti elämää ilman ng femmaa, toi pihassa pari kuukautta ollut og-femma sai kuumeen taas nousemaan ja naapurin ja anoppilan ng:t näyttivät päivä päivältä paremmilta, joten piti vielä kokeilla..

2.0tid Vector automaatilla 141tkm ajettuna.

Löytyy pilot ja vector active-paketit kuin myös aeron sporttinahat ja ratti ja myös aeron etupuskuri ja 20" renkaat :)

Bluetooth ja navi tosin puuttuu, ja kääntäessä paikallaan kuuluu vähän rahinaa edestä, eli kääntölaakerit pitänee vaihtaa kunhan vaihtaa jakohihnan..

Ainut ongelma on, että nyt on neljä autoa pihassa... :D
Ja ilmeisesti kuukauden päivät jaksoit NG:n kanssa, sikäli mikäli tuo Kamuxilla makaava yksilö on sama kuin yllä?
NG 9-5 Vector Tid A6
Ex: NG 9-5 Vector Tid A6
Ex: Saab 9-3 SC Aero TTiD
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

aeroflex kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti:
Ainut ongelma on, että nyt on neljä autoa pihassa... :D
Ja ilmeisesti kuukauden päivät jaksoit NG:n kanssa, sikäli mikäli tuo Kamuxilla makaava yksilö on sama kuin yllä?
Sama yksilö on. Sitikka ja Og olleet myynnissä parisen kuukautta ja kummastakaan ei kertakaikkiaan mitään kiinnostusta ja jobbareillekin tarjosin kaikille mitkä netistä löysin, mutta aika onnettomia oli tarjoukset, jonka takia sitten kokeilin NG:n myyntiä, ja oli kyllä sellainen kiinnostus autoa kohtaan, etten oikein edes pysty vieläkään ymmärtämään miten se tuntui kiinnostavan jopa liikkeitä. Ilmeisesti ng herättää nyt pientä kuumeilua vähän suuremmassa porukassa kuin vuosi sitten.

Eli tuohon neljään autoon se oikeastaan kaatui ja vähän yllätäviä tapahtumia töissä, niin oli pakko pistää jotain lihoiksi ja Saab oli kyllä huomattavasti helpompi "teurastettava" kuin kumpikaan Sitikoista, n. 6000€ tappio joko 2kk tai 6kk omistuksesta ei houkutellut.

Itse auto on kyllä hieno ja toi automaatti sopii siihen aivan täydellisesti, tää oli eka kerta kolmesta kun tulee oikeasti ikävä NG:tä, sillä toi on aivan ensiluokkaisessa kunnossa, kannattaa käydä katsomassa.
kunhan tuosta OG:sta ja toisesta Sitikasta pääsee eroon järkevään hintaan, niin NG tulee taas pihaan, se on yksinkertaisesti varmasti tyylikkäin auto mitä markkinoilta löytyy.
Tomppa & Saabit myyty :(
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Näyttää olevan semmoinen peli että kinnostus sen kun kasvaa vain. Jännä juttu itselläkin, auto näyttää koko ajan vaan paremmalta ja paremmalta, eikä mitään yhtä hyvännäköistä tai persoonallista tule helposti vastaan. Ja auto tuntuu herättävän kiinnostusta missä vain sillä kulkeekin. Eikä tuota ajokokemustakaan voi huonoksi moittia, kertakaikkiaan mahtava Saab :D

Onpa tuolla joku jo saabistiksikin kääntynyt, ja minultakin on autoa yritetty ostaakin ns. lennosta.

Ei kolmea ilman neljättä, toivottavasti Tommi löytää lopulta sen omansa :mrgreen:
Matti
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja ristos »

Sauli Naski kertoili Webaston asenuksesta NG 95:seen. Silloin joskus, kun sain 16.8.2010 "pikkumustan" ajoon, niin siihenhän asennettiin heti Tampereen Metro-Autossa Webasto! Se toimi ainakin pikkumustassa koko sen puolitoista vuotta, minkä auto minulla oli aivan erinomaisesti! Niin kyllä toimi auto muutenkin tuon ajan viattomana tosi hienosti!

"Pikkumusta" oli hieno auto ja taas näin ensilumien aikana muistot palaavat tähän hienoon Saabiin! Nauttikaa Te, joilla nyt tällainen on! :D

Harmillista on tietysti se, että osassa näissä hienoissa autoissa on ilmennyt kaikenmoisia ongelmia? Nyt kun olen ollut jo vuosikausia tiellä näiden "Eemelien" kanssa, olen kyllä nautiskellut täysin viattomasta autoilusta. No, minun ajoni ovat jo hyvin rauhallisia sekä maltillisia ja siksi tällainen vähän persoonattomampikin autokin sopii ajokiksi oikein hyvin! :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Tuli yksi Ng haettua lisää kun 9-5 Tid A tuli taloon vähän niinkun tuuraamaan T6:sta kun sen 4-vedon taka-akseli vit..lee. Avolla ei viitsinyt talveen varautua ja piti käydä pika visiitillä naapurissa.

Onhan se vähän erilaista liikkumista kun tottunut ekaksi 260 hv Hirsch T4:seen ja sen jälkeen 330 hv Hirsch T6:seen.
Hyvin tuollakin pääsee ohi kun vain painaa polkimen lattiaan.
Positiivista on pieni kulutus noinkin isoon autoon.
Viimeksi muokannut valtteri, Ma Loka 31, 2016 17:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Razz3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Syys 25, 2013 20:53

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Razz3 »

SauliNaski kirjoitti:
tturku kirjoitti:Omaan asennutin eberin remucilla ja ei mulla sen toiminnan kanssa ole ollut mitään ongelmia. Olisko niin yksinkertainen ongelma että autolle pitäis MDI:llä kertoa että autossa on eber/webasto?
Hei,

Tulee silloin tällöin lueskeltua teidän kokemuksia uudempikoppaisesta 9-5:sta ja itse kaiholla muistelee, kun sai sellaisilla melkein pari vuotta ajaa. On hienoa, että olette niin monta näitä helmiä tuonut Suomeen lisää ja mukava kuulla että pidätte näistä autoista näin paljon.

Kun uusi 9-5 tuli markkinoille, sille ei oltu tehty mitään varausta polttoainekäyttöisen lisälämmittimen asennukselle. Testiasennus ensimmäiseen autoon tehtiin Kahan toimesta Suomessa Webaston lämmittimellä automaatti 2.0TiD autoon, joka oli maahantuonnin esittelyauto. Tuo asennus saatiin lopulta toimimaan, mutta oli vaikeaa saada ilmastoinnin ohjausyksikkö ymmärtämään webaston toimintaa edes välttävästi. Myöhemmin Saabin teknisen osaston kanssa saimme selvitettyä, että osassa autoja on "erilainen" ilmastoinnin ohjausyksikkö, jonka kanssa polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toimimaan saattaminen on käytännössä mahdotonta. Autosta ei mistään näe etukäteen minkälainen tuo ohjausyksikkö on ja tietojeni mukaan noin 10% autoista voi olla näitä ongelmia. Tämän takia Saab ei ole virallisesti markkinoinut polttoainekäyttöisiä lisälämmittiä näihin autoihin. Minulta voi kysyä (myös yksityisviestillä) lisätietoa polttoainekäyttöisen lisälämmittimen asennukseen.


Ystävällisin terveisin,
Sauli Naski
Oy Orio Finland Ab
sait yyveetä 8) :saab:
NG 9-5
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja mike »

Jännä homma että WIS tuntee polttoainekäyttöisen lisälämmittimen ja sen mekaanisiin jututihin on ohjeistusta, mutta ainakaan vielä ei ole sattunut kytkentäkaavioissa ja liitikuvissa silmään lämmittimen johdotuksia.

Onhan sielä WISsissä kyllä muutakin mitä ei käytännössä ole, kuten se että DRL valojen kohdalla mainitaan että xenonilla olevissa autoissa on LED valaisimet DRL valoina. Peruutusvalojakin on WISin mukaan molemmilla puolilla ja niinhän sinne kyllä johdotus tulee toiseenkin, mutta ledit vain puuttuu.

Olisi mukava tietää miten jenkkimallin xenoneilla varustetuissa autoissa on toteutettu nuo DRL jutut.



**********************

Varmaan kannattaa lähteä soveltamaan tuota Insignian asennusohjetta jos ite alkaa asentelemaan. Lämmittimen kyllä laittaisin oikean eturenkaan etupuolelle. Pitänee vielä vertailla WISin kytkentäkaavioita tuohon Insignian ohjeeseen niin selvinnee varmaan onko johdotus täysin sama.

http://doc.webasto-russia.ru/Car/Opel_G ... .0_d_D.pdf
Viimeksi muokannut mike, Su Marras 13, 2016 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Razz3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Syys 25, 2013 20:53

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Razz3 »

jotain ohjeita olis kiva saada tohon asennukseen ku nyt olis lämppäri takaluukussa pahvilaatikossa odottamassa asennusta :lol:
esim mihin noissa on se tungettu yleensä ja sitte tosiaa sille puhaltimelle sähköjä.
NG 9-5
Vastaa Viestiin