Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Komea peli ja huippu väri! Onnittelut.
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Kiitos, miellyttävältä tosiaan tuntuu. Matkat Poriin ja Tampereelle takana ja meno on ollut mukavan hiljaista ja vakaata keleistä huolimatta. Kitkoilla auto on todella hiljainen varsinkin jos tienpinta vähänkin normaalia sileämpi, tai ajaa nastarenkaiden karhentaman asfaltin ulkopuolella. Äänen sävy lisäksi miellyttävä, tuuli ei suhise lainkaan. Moottori ja vaihteisto pelaa hyvin yhteen ja voimaa on ihan riittävästi ainakin talvikeleille. Ainoa pieni moite autosta on tuo testien ja autolehtienkin mainitsema "nypytys" joka jollakin alustalla ja nopeudella tuntuu. Omaan makuun sopivampi jousitus olisi pehmeämpi, eli sellainen joka olisi lähempänä vanhaa ysivitosta. Muuten sekä alusta, ohjaustuntuma ja suuntavakavuus ovat aivan huippuluokkaa.TK_ kirjoitti:Onnittelut myös myyjältä! Mukava lukea, että auto tuntuu miellyttävältä.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2021 Volvo XC40 Recharge T5
Löytyy myös 2021 Volvo XC40 Recharge T5
-
- "Ruisku"
- Viestit: 105
- Liittynyt: Su Helmi 19, 2012 22:49
- Paikkakunta: porlammi
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Heino uusi 9-5
kaikki huono on se että ne on kallit kaikki kategoriasta
auton ostamisesta
vakuutus
bensalaskuja
samma bensa syöjä kuin muita Saabeja se on ainoa samma.
Omani unelma auto on just semmonen näköinen mutta "Fjord blue" väri ja
beige sisäsisustus ja biopower automatti.
kaikki huono on se että ne on kallit kaikki kategoriasta
auton ostamisesta
vakuutus
bensalaskuja
samma bensa syöjä kuin muita Saabeja se on ainoa samma.
Omani unelma auto on just semmonen näköinen mutta "Fjord blue" väri ja
beige sisäsisustus ja biopower automatti.
Saab 9-3 SE 2.2Tid-99 PR, Saab 900NgTalladega-98 KA,,Saab 99 GLs CC -76 HA,Saab 99 GLE CC Finlandia -77 PR, Saab 99 GLE CC Finlandia -77 VA, Saab 99 GLE CC Finlandia -77 PR, Saab 900ng 3d 2.0i -98 KA, Saab 900i CC 5speed 5d -84 PR
#5599
#5599
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Onnittelut Tosulle ! Tuo oli miehen teko kun uskalsit ostaa kyseisen auton!
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Myyntipalstalla näyttää olevan kuolinpesän NG 9-5 myytävänä tarjousten perusteella.
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Sieltä saattaisi saada kohtalaisen edullisesti hienon auton. Tosin vaihdokkia lienee turha tarjota.
PS. Kiitokset kaikille kehuista....niitä kun lukee tarpeeksi niin melkein alkaa jo itseäänkin pelottaa mitä menin tekemään kun tuon ostin.
PS. Kiitokset kaikille kehuista....niitä kun lukee tarpeeksi niin melkein alkaa jo itseäänkin pelottaa mitä menin tekemään kun tuon ostin.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2021 Volvo XC40 Recharge T5
Löytyy myös 2021 Volvo XC40 Recharge T5
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
On kyllä hieno tuo tosun ng femma. Miten sen kanssa on mennyt? Vieläkö riittää urheilumieltä?
Itseäkin kiinnostaa laittaa keräilyharvinaisuus, mutta avoimia kysymyksiä on muutamia. Tietääkö näihin kukaan vastauksia täällä:
-Palljonko tulee autoveroa?
-Minkälaiset vakuutusmaksut?
-Onko varaosille ilmoittautunut valmistajia?
-Missä määrin GM:n osat sopii tuohon? / Mitkä ovat kriittiset osat, joilla ei ole saatavuutta?
-Saabin takuun saa varmaan unohtaa?
-Kellä on tuohon huoltosoftat?
Aika paljon avointa on....vaan siitä tuo hintatasokin ilmeisesti johtuu, saatikka sitten tämän ketjun otsikko.
Lähinnä korjattavuus on tietenkin se asia mihin sitä haluaisi saada edes jonkintasoista selvyyttä ennekuin tuommoisen käy hakemassa. Verot toki toinen, niin vois peilata riskit vs. hinta valossa päätöstä.
Itseäkin kiinnostaa laittaa keräilyharvinaisuus, mutta avoimia kysymyksiä on muutamia. Tietääkö näihin kukaan vastauksia täällä:
-Palljonko tulee autoveroa?
-Minkälaiset vakuutusmaksut?
-Onko varaosille ilmoittautunut valmistajia?
-Missä määrin GM:n osat sopii tuohon? / Mitkä ovat kriittiset osat, joilla ei ole saatavuutta?
-Saabin takuun saa varmaan unohtaa?
-Kellä on tuohon huoltosoftat?
Aika paljon avointa on....vaan siitä tuo hintatasokin ilmeisesti johtuu, saatikka sitten tämän ketjun otsikko.
Lähinnä korjattavuus on tietenkin se asia mihin sitä haluaisi saada edes jonkintasoista selvyyttä ennekuin tuommoisen käy hakemassa. Verot toki toinen, niin vois peilata riskit vs. hinta valossa päätöstä.
#3540
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Mahti tuntee vähän huonosti NG9-5 joten sieltä ei saa apua veron laskentaan, suomessa pyynnit ja varmaan kauppahinnatkin on vielä melko kovia niin veroa menee aika reippaasti vielä.-On kyllä hieno tuo tosun ng femma. Miten sen kanssa on mennyt? Vieläkö riittää urheilumieltä?
Itseäkin kiinnostaa laittaa keräilyharvinaisuus, mutta avoimia kysymyksiä on muutamia. Tietääkö näihin kukaan vastauksia täällä:
Palljonko tulee autoveroa?
Halvimmat 1.6T ja 2.0t alkaa ruotsista löytymään alle 200tkr ja dieselit pikkusen yli 200tkr, saattaisi alkaa veroineen saamaan 30te pintaan, ehkä. Mobile.de:ssa oli ilmoitus latvialaisella liikkeella -11 2.0t autom. 15800e, liekko oli oikea ilmoitus. Veroa tuosta olisi mennyt melkolailla hatusta heitettynä 10te tai vähän yli.
Vakuutusyhtiön laskureilla arvioituna ei näyttäisi poikkeavan juurikaan OG9-5 vakuutusmaksuista.-Minkälaiset vakuutusmaksut?
Saab parts toimittaa ainakin suurimpaa osaa osista, hinnat voi tietty olla mitä vain, harakiriosien saatavuus tullee olemaan aika heikkoa.-Onko varaosille ilmoittautunut valmistajia?
SUomessa taitaa myyjäliikkeet vastata takuusta, joten tuskin ovat kovin innokkaita itse maahantuotujen autojen takuukustannuksia kattamaan, tän arvailu menee vähän mutupohjalta-Missä määrin GM:n osat sopii tuohon? / Mitkä ovat kriittiset osat, joilla ei ole saatavuutta?
-Saabin takuun saa varmaan unohtaa?
Saabin merkkikorjaamoilla, jonkinlainen merkkikorjaamo verkosto pysynee niin kauan kun on vielä kannattavaa pisnestä, jossain vaiheessa varmaan alkaa harvenemaan. Tuskin muiden mallien kanssa tulee mitään ongelmia, mutta NG9-5 on vähän erikoistapaus pienenvalmistus ja suomeen rekisteröintimäärän takia.-Kellä on tuohon huoltosoftat?
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Nyt oli mahtiin tullu manuaali dieselille hintoja, 2011 40tkm ajettu linear 31ke, vector 32ke. Veroprosentti uuden taulukon mukaan 23,7.
MY2010 27ke.
2010 löytyy myös 2.0t XWD manuaali(40tkm) 37ke ja automaatti 39ke. Veroprosentti manuaalille about 33%.
Bytbilin halvin 2.0tid manuaali MY2010 219kkr joten jos ei lasketa tinkivaraa eikä hakukustannuksia niin noin 31ke veroineen, jos ei tullut pahoja laskuvirheitä:)
MY2010 27ke.
2010 löytyy myös 2.0t XWD manuaali(40tkm) 37ke ja automaatti 39ke. Veroprosentti manuaalille about 33%.
Bytbilin halvin 2.0tid manuaali MY2010 219kkr joten jos ei lasketa tinkivaraa eikä hakukustannuksia niin noin 31ke veroineen, jos ei tullut pahoja laskuvirheitä:)
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Hyvin on mennyt, ei mitään ihmeellistä toistaiseksi. Tuo otsikko oli itse asiassa sopivampi kuin luulinkaan. Auto nimittäin on melko "urheilullinen" huolimatta 1750 kg:n omapainosta. Alusta on jämäkkkä ja ajotuntumaltaan poikkeaa kyllä tyystin tuosta vanhasta ysifemmasta. Ohjaustuntuma on edelleen kyllä paras mitä olen ikinä ajanut.illias kirjoitti:On kyllä hieno tuo tosun ng femma. Miten sen kanssa on mennyt? Vieläkö riittää urheilumieltä?
Tuli pari viikkoa sitten ajettua uusi 520 dA Turusta Tampereelle ja oli hauska huomata että moni asia, kuten ratin napit, valokytkimet ym ovat aivan kuin samasta puusta uuden Saabin kanssa. Bemarin sisätilojen "parempi laatuvaikutelma" niinkuin toitotetaan monessa vertailussa ei kyllä omasta mielestäni näy kuin kojetaulun näytössä. Saabissa oleva näyttö on kieltämättä hieman vanhanaikanen siihen verrattuana. Lisäksi näytön kirkkaus on vain hämärän aikana säädettävissä, sitten päivän valjetessa kirkastuu kerrasta maksimiin. Vanhan ysivitosen näyttö kun toimii hienosti valaistusolosuhteet huomioiden niin tuntuu oudolta että on menty huonompaan suunntaan.
Saabin penkit mielestäni paremmat kuin Bemarissa. Äänimaailma molemmissa on hyvin samantapainen, kuopat ja vastaavat aiheuttavat vain matalaa kuminaa. Ohjaus Saabissa selvästi parempi, alustan paremmuus (mukavuuden osalta) menee Bemarille. Bemarin 8 portainen automaatti kieltämättä on loistava toiminnaltaan ja parempi kuin Saabissa oleva 6 pykäläinen.
Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen, ihastelua auto aiheuttaa edelleen minne sen kanssa meneekin. Melko yksimielisiä kommentteja on tullut että uusi 9-5 on upean näköinen ja on harmi että Saabin valmistus loppui.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2021 Volvo XC40 Recharge T5
Löytyy myös 2021 Volvo XC40 Recharge T5
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Aika edulliseksi hinnoiteltu verrattuna Nettiauton pyyntöihin. Siellä kun halvin pyyntö (palstalta tuttu auto, tosin se on automaatti) on lähes 38 t€. Seuraavat dieselit menee yli neljänkympin. Aika hankalaa määritellä kun autoja on noin rajallinen määrä.Arcer kirjoitti:Nyt oli mahtiin tullu manuaali dieselille hintoja, 2011 40tkm ajettu linear 31ke, vector 32ke. Veroprosentti uuden taulukon mukaan 23,7.MY2010 27ke.
Joka tapauksessa joku rohkea voisi auton Ruotsista hakea.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2021 Volvo XC40 Recharge T5
Löytyy myös 2021 Volvo XC40 Recharge T5
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Kiitoksia Arcerille vastauksista ja tosulle tillannepäivityksestä, sekä asiallisesta vertailusta 5-sarjan bemariin. Olisipa kiva käydä kokeilemassa ajofiilistä.
Kyllä tuo varaosien saatavuus vaikuttaisi riskiluokitukseltaan aika suurelta suhteessa autosta vielä maksettavaan hintaan. Tietysti jos vakuutuksen saa kohtuuhintaa kuitenkin, niin kannattaisi ehdottomasti ottaa joku superhuippukasko joka korvaa vuokra-auton esim. peltiosia odotellessa.
Ruotsista noita tosiaan alkaisi saamaan jo kohtuuhintaan. Nähdäkseni hinnat on kuitenkin edelleen menossa alaspäin. Eikä tuossa firman ostajan löytämisprosessissakaan taida olla toivoa, että uusi omistaja ottaisi NG 9-5 tuotannon ja huoltotoiminnot haltuun. GM pitää tiukasti kiinni lisenssistä, eikä suostu antamaan sitä kenellekkään. Näin ollen vaikuttaisi, että varaosien tilanne jatkuu epävarmana tämän mallin osalta ikuisesti.
Pitkässä juoksussa tuo vois olla hyväkin investointi. Vieläkun ajaa vain kesäisin, ja hyvillä keleillä silloinkin Siinä ois lastenlapsille kiva pala Saab-historiaa. Kolmosautoksi NG 9-5!
Kyllä tuo varaosien saatavuus vaikuttaisi riskiluokitukseltaan aika suurelta suhteessa autosta vielä maksettavaan hintaan. Tietysti jos vakuutuksen saa kohtuuhintaa kuitenkin, niin kannattaisi ehdottomasti ottaa joku superhuippukasko joka korvaa vuokra-auton esim. peltiosia odotellessa.
Ruotsista noita tosiaan alkaisi saamaan jo kohtuuhintaan. Nähdäkseni hinnat on kuitenkin edelleen menossa alaspäin. Eikä tuossa firman ostajan löytämisprosessissakaan taida olla toivoa, että uusi omistaja ottaisi NG 9-5 tuotannon ja huoltotoiminnot haltuun. GM pitää tiukasti kiinni lisenssistä, eikä suostu antamaan sitä kenellekkään. Näin ollen vaikuttaisi, että varaosien tilanne jatkuu epävarmana tämän mallin osalta ikuisesti.
Pitkässä juoksussa tuo vois olla hyväkin investointi. Vieläkun ajaa vain kesäisin, ja hyvillä keleillä silloinkin Siinä ois lastenlapsille kiva pala Saab-historiaa. Kolmosautoksi NG 9-5!
#3540
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Vakuutusmaksut on ihan linjassa, eli ero tuohon 9-3:seen vuositasolla on muistaakseni alle 100 Euroa. Lisäksi tuossa ysivitosessa on keskeytysvakuutus ja lunastusturva jotka nekin maksaa osansa. Eli vakuutusmaksuista tuon hankinta ei liene kiinni.illias kirjoitti:Tietysti jos vakuutuksen saa kohtuuhintaa kuitenkin,
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2021 Volvo XC40 Recharge T5
Löytyy myös 2021 Volvo XC40 Recharge T5
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Kyllä on mukava lukea vihdoinkin mukavia ja kannustavia kirjoituksia NG-95:sta. Se on todellakin hieno auto.tosu kirjoitti:Hyvin on mennyt, ei mitään ihmeellistä toistaiseksi. Tuo otsikko oli itse asiassa sopivampi kuin luulinkaan. Auto nimittäin on melko "urheilullinen" huolimatta 1750 kg:n omapainosta. Alusta on jämäkkkä ja ajotuntumaltaan poikkeaa kyllä tyystin tuosta vanhasta ysifemmasta. Ohjaustuntuma on edelleen kyllä paras mitä olen ikinä ajanut.illias kirjoitti:On kyllä hieno tuo tosun ng femma. Miten sen kanssa on mennyt? Vieläkö riittää urheilumieltä?
Tuli pari viikkoa sitten ajettua uusi 520 dA Turusta Tampereelle ja oli hauska huomata että moni asia, kuten ratin napit, valokytkimet ym ovat aivan kuin samasta puusta uuden Saabin kanssa. Bemarin sisätilojen "parempi laatuvaikutelma" niinkuin toitotetaan monessa vertailussa ei kyllä omasta mielestäni näy kuin kojetaulun näytössä. Saabissa oleva näyttö on kieltämättä hieman vanhanaikanen siihen verrattuana. Lisäksi näytön kirkkaus on vain hämärän aikana säädettävissä, sitten päivän valjetessa kirkastuu kerrasta maksimiin. Vanhan ysivitosen näyttö kun toimii hienosti valaistusolosuhteet huomioiden niin tuntuu oudolta että on menty huonompaan suunntaan.
Saabin penkit mielestäni paremmat kuin Bemarissa. Äänimaailma molemmissa on hyvin samantapainen, kuopat ja vastaavat aiheuttavat vain matalaa kuminaa. Ohjaus Saabissa selvästi parempi, alustan paremmuus (mukavuuden osalta) menee Bemarille. Bemarin 8 portainen automaatti kieltämättä on loistava toiminnaltaan ja parempi kuin Saabissa oleva 6 pykäläinen.
Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen, ihastelua auto aiheuttaa edelleen minne sen kanssa meneekin. Melko yksimielisiä kommentteja on tullut että uusi 9-5 on upean näköinen ja on harmi että Saabin valmistus loppui.
Kun aikoinani itse "taistelin" kokemusteni kanssa yleistä mielipidettä, ja auton vanhoja taustoja vastaan ilkkujia vastaan mielipiteilläni, on todella mukava lukea nyt näitä positiivisia juttuja hyvästä ja hienosta autosta.
Nyt esillä olleita ominaisuuksia ja paljon muutakin tuli kerrottua jo alkumetreiltä alkaen noilla "pikkumustan" seikkailuilla. Pikkumusta oli ja on edelleen hieno auto.
Turvallista ja nautinnollista matkaa Tosulle ja hienolle Saabille.
Viimeksi muokannut ristos, Ke Maalis 28, 2012 13:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Ei mene nuo suomen autot noilla pyyntihinnoilla kaupaksi aivan helposti.tosu kirjoitti:Aika edulliseksi hinnoiteltu verrattuna Nettiauton pyyntöihin. Siellä kun halvin pyyntö (palstalta tuttu auto, tosin se on automaatti) on lähes 38 t€. Seuraavat dieselit menee yli neljänkympin. Aika hankalaa määritellä kun autoja on noin rajallinen määrä.
Joka tapauksessa joku rohkea voisi auton Ruotsista hakea.
Jos nykyinen auto menee kaupaksi (http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=18&t=122439 ) niin sitten alkaa kaupanteko tosissaan
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"