Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2582
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

jarkar kirjoitti:No niin, outoa raksuttamista kuuluu tyhjäkäynnillä.jostain turbon/ imusarjan tienoilta. ketjurempan jälkeen ajettu muutama tkm.
katoaa kun kierroksia lisää.On jotenkin outoa niin kuin ketju hakkaisi sekunnin välein.jakopäästä ei ääni mielestäni kuulu.
Mielipiteitä, ajatuksia, mikä vois pitää ääntä.
Auto vm11 bensa aero.

Siellä ainakin bensanpaineensäädin pitää tasaista raksutusta, se on ihan normaali ääni.

Sama ääni kuin tässä videossa? https://www.youtube.com/watch?v=bPstpavmDAw
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

jarkar
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Joo kyllä se samalta kuulostaa. Joskus tulee epäiltyä kaikenlaita ylimääräisiä ääniä, mutta hyvä että aina apua ja lohduttajia :lol:

napalmi
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Pe Loka 08, 2004 16:20
Paikkakunta: Tuusula

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja napalmi »

Huomenta!

Pikainen soittokierros Etelä-Suomen opel/Saab puljuihin ei tuottanut tulosta. Osaa ei löydy. NG:Ssä siis ahtoputki halki / pieni reikä.

Haeskelua ensin osanumerolla 13240176 jonka sain Saappihuollosta Järvenpäästä ei oikein tuottanut tulosta.

Mutta kun haki 22990025 niin alkoi näyttämään paremmalle.

Kysynkin nyt raadilta että käykö tämä insignian tuubi suoraan femmaan? Ebayn oma herjasi kun laittoi auton merkin ja mallin ettei sopisi.

Ebay-linkki.

Jos saisi ennen lomia suomeen niin pääsis ranettamaan.

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4965
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja tturku »

Olisko tosta apua: http://ys3.se/catalogue/node/2010/3941/
kumpi se noista osista on? Letku vai tuo ylempi muovinen osa? Näyttäisi siltä että saabin osalla jos se tuo alempi letkun pätkä on, tulee myös tuo 180 asteen mutka samalla osanumerolla. Jos se on irrotettavissa alkuperäisestä niin sittenhän toi insignian putki toimii.

Tjaa, ainakin bildelsbasenista tuolla WISsin osanumerolla 13 242 121 tulee vain pelkkä putki ilman tuota mutkaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06, Superb 2.0TDI DSG L&K -16, Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid ja Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

napalmi
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Pe Loka 08, 2004 16:20
Paikkakunta: Tuusula

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja napalmi »

Se on juuri tuo letku joka tuossa linkissä kuvassa on merkattu keltaisella. Sitä en kyllä tiedä onko nuo Saabin osana miten runtattu yhteen se käännös ja letku.

https://imgur.com/IV1ppmb

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2582
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

napalmi kirjoitti:Se on juuri tuo letku joka tuossa linkissä kuvassa on merkattu keltaisella. Sitä en kyllä tiedä onko nuo Saabin osana miten runtattu yhteen se käännös ja letku.

https://imgur.com/IV1ppmb
Insigniassa on samanlainen 180 asteen käännös, joten eiköhän se ole irrotettavissa, kun pelkkää letkua myydään.
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4965
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja tturku »

Päivitettyä korjauspäiväkirjaa / menolista:
Auto ollut nyt 3 vuotta ja kuukauden omistuksessa ja 83tkm itse rullannut sillä. oli ajettu nyt mittarissa vajaa 172tkm.

-90tkm 5/2015 käytin isossa huollossa, jossa meni vaihtoon takalevyt ja palat, olivat ihan finaalissa, toinen takajousi oli poikki, (ei huomannut ajossa mitään) niin meni taakse uudet, samalla jakohihna ja vesipumppu vaihtoon, öljyt ja suodattimet (diesel, sisäilma, öljy ja ilma), auton alustan ruostesuojaus, vahaus ja maalipinnan fixausta.
-9/2015 hommasin tunkin ja rengasavaimen
- 11/2015 Autossa oli ostettaessa lohkolämmitin, asennutin sisähaaran. Samalla myös vaihtoon takapuskurin kuori kun joku mulkero oli parkkiksella pistänyt kulman lommolle.
-109tkm 1/2016 tuulilasi vaihtoon kun lasi halkesi kiveniskusta, termari, öljyt, eber + remuc asennus + hf + uudet talvirenkaat
-4/2016 Uudet kesärenkaat ja vanteet 18"
-6/2016 1 takaparkkitutka
-7/2016 DPF tukkoon, pakko poltto
-8/2016 123tkm öljyt + vaihteistoöljyt, sisäilman suodatin
-8/2016 (n.125tkm) Saabcom softaus
-11/2016 nanopinnoite talveksi
-12/2016 exide akku alkuperäisen tilalle
-139tkm 3/2017 öljyt, ja kaikki suodattimet
-142900 km 4/2017 Zimmermann z-coat sport levut eteen ja ATE:n keraamiset palat.
-147748km 7/2017 Uusi tuulilasi
-148160km 7/2017 EGR jäähdyttimen koppa.
-149tkm 8/2017 Ledivalolista palautettu toimintaan.
-149900km 8/2017 Oikea takalaakeri, oikean etujarrusatulan männän pölysuoja. ABS valonherja paikannettu vasemmalle eteen eli anturi menee seuraavassa huollossa vaihtoon. Saabilta 84€, saksasta SKF:n anturi noin 25€...
-153500km 10/2017 Oikealla takana jarrupalat vaihtoon, kulunut ihan toispuoleisesti siten että ulommainen pala oli ihan loppu, sisemmässä noin 5mm pintaa.
-156000km 11/2017 Öljyn ja suodattimen vaihto, vasemmalle eteen uusi ABS anturi.
-159968km 1/2018 Taakse uudet palat ja levyt, Zimmermann Z-coatit levyinä ja Zimmermanin palat. Levyt oli pahasti urittuneet ja oikealla puolella josta pala taas ihan loppu oli toinen liukutappi ihan jumissa, eli 6500km pääs laahaavalla palalla... Saabin alkuperäiset levyt siis kestivät aika tarkalleen sen 70tkm. Olis ne varmaan menneet pidempäänkin mutta aika uraiset olivat jo.
-171521km 6/2018 Ilmastoinnin huolto, vajaa 100g meni ainetta. Keväällä huomasi että ei yhtä nopeasti viilene kabiini ja välillä ei tullut kylmää. Tosin jotain oireilua oli puhalluksessakin, seurataan tilannetta. Öljyt, suodatin, polttoainesuodatin, ilmansuodatin ja sisäilman suodatin vaihdettiin. Vasen takapyörän laakeri ujeltaa joten se menee pikimmiten vaihtoon. oikea siis kesti 150tkm, vasen takana 171tkm. aika tasalaatua. Vetokoukun kanssa pientä ongelmaa kun luulee vetävänsä kärryä ja ilmoittaa kärryn valojen olevan pimeinä vaikkei mitään perässä olekaan. Ärsyttävää kun kytkee pois parkkitutkat ja vilkut vilkkuu tuplanopeudella.Huollon mukaan mikrokytkin toimii ja epäilivät hapettumaa pistorasiassa/ johdoissa. Ton vian oon saanut pois heiluttelemalla koukusta lähtevää johtosarjaa. Pitää perehtyä asiaan paremmin.
Eberi pitäis purkaa koska lopetti lopputalvesta toiminnan... Kökkö laite, 2 talvea toimi ja kolmantena jo alkoi tappelemaan. Mulla on ollut kuitenkin se aina päällä vähintään 15-20min lähdöstä...

Kuskin penkin ja apparin lämmitin ei toimi täälläkään, 1 min jälkeen menee pois päältä. Tarpeeksi kauan kun laittaa aina päälle niin lämpenee kyllä.
Vieläkään en ole jaksanut korjata.

Nyt kesällähän auto pääsiasiassa on seisonut kun ajelen tuolla cabbella. Pitäis myllyttää ja käsitellä nanopinnoitteella ja muutama ruosteenalku fixata ennen talvea. Tallikin tyhjeni sopivasti kun sain vanhemman cabben myytyä vihdoin tilaa viemästä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06, Superb 2.0TDI DSG L&K -16, Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid ja Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

benicio
"Aero"
Viestit: 354
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja benicio »

napalmi kirjoitti:Se on juuri tuo letku joka tuossa linkissä kuvassa on merkattu keltaisella. Sitä en kyllä tiedä onko nuo Saabin osana miten runtattu yhteen se käännös ja letku.

https://imgur.com/IV1ppmb
Itse kun pari vuotta sitten hankin tuon letkun Länsiautosta, niin gm osanumero oli 1302277 ja 23163578. Tuohon on tullut muutama päivitys, tuo oli ainakin silloin viimeisin kehitysversio ja sisälsi myös sen mutkan. Sama osa Saab ja Opel. Jos nyt en sekoillut mitä letkua tarkoitetaan.
Arkisaab 9-5 2.3T SE Wagon A -99; Pyhäsaab 9-5 Vector TiD4 -10
Juhannussaab 99 GLS Cabriolet -75; Perjantaisaab 9-3 SC TID Vector -08

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2582
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Monet kun tuntuu biopowereista hehkuttavan, että se on ainut oikea valinta, niin itse en omilla laskelmilla pysty ihan täysin tätä hehkutusta käsittämään..

Ei mun laskelmien mukaan dieselin perustelemikseksi kovin kummoisia kilsoja kaivata:

normaalissa seka-ajossa diesel vie alle 7l/100km ja Biopower puolestaan tuntuu vievän n. 14-15l/100km, eli polttoainekustannus per 100km dieselillä n. 10e ja Biopowerilla n. 15e.

Tuntuu myös, ettei Biopower sen enempää säästä pidemmällä matkalla, juhannuksen mökkimatka (ilman ruuhkia) oli Biopowerilla 12,4l/100km, tankilla sai ravata kaksi kertaa reissun aikana, toki puolikkaalla lähdettiin liikkeelle. (Tähän väliin voi ihmetellä koneen janoisuutta, OG9-5 Aerolla pääsi Biopowerina vähän reilulla kympillä per satanen, onko NG9-5 sitten niin paljon painavampi)
Paria viikkoa ennen sama mökkimatka dieselillä ajaen vielä motarilla 140kmh, keskikulutus alle 6l/100km.
Rahaa menee siis sataan kilsaan n. 8,5e vs BP 13,5e, eli noin sama 5e ero per 100km.

Helsingin keskustan pyöritystä en ole mitannut, mutta omiin havaintoihin perustuen Biopower tuntuu kärsivän kulutuksen noususta nurkkapyörityksessä huomattavasti enemmän kuin diesel, eli se ei ainakaan paranna BP:n asemia.

Jos olettaa, että ajoneuvovero on n. 400e enemmän, niin dieselvero on kuitattu n. 8000km ajoilla per vuosi, eli varmaan aika monella nämä kilsat täyttyy.

Toki tässä sinäänsä verrataan vääristä lähtökohdista, koska BP on neliveto ja diesel on etuveto, varmasti tolla on kulutusta nostava merkitys, mutta vaikka oletettaisiin, että Biopower etuveto kuluttaa 10% vähemmän(, mikä varmaan on jo liioittelua), niin eroa per 100km jää kuitenkin n. 4e ja verojen eron kuittaamiseen tarvittavat kilsat nousee n. 10 000km vuodessa.

Niin ja nyt joku sanoo, että se suorityskyky on tietysti ihan eri luokkaa BP:llä, mutta ainakin neliveto+manuaali yhdistelmällä kiihtyvyys on hyvin pehmoista, eikä todellakaan tunnu 220 heppaiselta, ja kahden tällaisen 2.0T:n ja aika monen dieselin kokemuksella uskallan väittää, että diesel on varsinkin käytännön suorituskyvyssä mukavampi laite ajella, siinä alkaa 1500rpm jälkeen tapahtua, kun taas BP:n kohdalla on johonkin hävitetty T7:n hyvä alavääntö ja alle 2500rpm ei käytännössä tapahdu hirveästi mitään.

Dieselissä vaan joutuu sietämään karkeaa käyntiääntä, mutta jos sitä kestää, niin en näe hirveästi syytä harkita bensakoneista NG:tä, ehkä V6 sitten asia erikseen, kun siinä oikeasti mennään jo eri teholukemille.
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4965
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kyllähän toi 2.0Tid tuntuu aika rauhalliselta ilman softaa. Ehtiihän sillä mutta huomattavasti hauskempi sen on 200hp softauksen jälkeen. Biopowerilla varmaan sama homma. Oma näppituntuma nelikon lisäkulutksesta olis ehkä noin 20%. Perustuu Appiukon A4 kokemuksiin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06, Superb 2.0TDI DSG L&K -16, Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid ja Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 840
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Mutta kulutus minusta pieni tuossa tid manuaalissa.ei kai mikään saman painoinen mene pienemällä.nyt 2 tankillista lähes pelkkää työ ajoa 5.2 l :D

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2582
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

No nyt on reilu takana BMW:llä ja Saabilla, ja ehkä vähän yllättäen arvostankin NG9-5 Saabia enemmän kuin koskaan.

Tässä nyt pientä vertailua Bemun, NG9-5 ja Citroen C5 farkun väliltä:

Jos alotetaan ulkomitoista ja korista, niin toki BMW:ssä on farkkuna käyttökelponen kontti, ja sinne mahtuu saman verran kuin esim. Citroen C5:seen, mutta mikään järisyttävän kokoinen se ei ole. Hienona bonuksena nopeasti sähköllä aukeava takakontti, Citroenin toteutus oli hitaampi.
Syvyydeltään olettaisin tavaratilan olevan about Saabin tasoa, joten voisi sitten olettaa, että sisällä on hyvin tilaa, mutta ei.
Etupenkeillä kuskilla on periaatteessa hyvin tilaa, mutta kuskin takana on niin ahtaat oltavat, että kuskinkin istuinta on pakko laittaa reilusti eteenpäin, jotta lastenistuin mahtuu selkä menosuuntaan. Viimeksi istuin kuskin paikalla näin ahtaasti Toyota Auriksessa Espanjassa. (Istuin tämä: https://www.britax-roemer.fi/turvaistui ... /1870.html ) Niin ja miksikö en laita apukuskin taakse, sen takia, että siellä on jo toinen samanlainen...Ja tosiana apukuskilla tilaa ei ole mahdottomasti, kojelaudan kulma estää istumasta jalat koukussa, mutta jalat suorana mahtuu kyllä olemaan, itselleni se ei vaan ainakaan ole mikään optimiasento pidempiä matkoja ajatellen.
Saabissahan polvitilaa on niin paljon, että voi ajella minkälaisessa ajoasennossa vaan, ja ei ota istuimeen kiinni, Citikassa luulin olevan ahdasta, mutta hyvinhän siinäkin oli tilaa.
Maalauksen laatu tuntuu bemarissa olevan parempi kuin verrokeissa, toki puhutaan käytetyistä autoista, niin edellisten omistajien käyttöhän siinä paljon näkyy, mutta bemarin maalipinta on suurilta osin siisti, mitä nyt keula on aika paljon saanut kiveniskemää, mutta lokareiden alaosat jne on hyvässä kunnossa, ja myös ruostesuojaus tuntuu olevan hyvällä tolalla, auton alle on yhtä kiva katsella kuin C5:sen alle, kun alusta näyttää vuosista huolimatta lähes uudelta, NG9-5:sta ei valitettavasti voi sanoa samaa.
Sitten tämä "tärkeä" oven sulkemisesta lähtevä ääni ja fiilis, niin siinä Saab on kyllä ihan omaa luokkaansa, ovi tuntuu vankalta ja jo kiinni heivatessa tulee sellainen tunne, ettei tämä ovi ole mitään paperia. Sitikan etuovista lähti kaunis ääni suljettaessa, mutta takaovet tuntuivat peltisiltä. Bemarissa ei ovet rämise, mutta ne tuntuvat todella kevyiltä ja heppoisilta muuten, sulkemisääntä myöten.

Ja sitten niihin ajofiiliksiin, jossa oletin Bemarin olevan ihan suvereeni näihin kahteen verrokkiin vertaillen, mutta täytyy myöntää, että tässä tuli kyllä auton suurin pettymys. Ensinnäkin suuntavakavuus, tämä ei mene metriäkään suoraan. Toki oli oletettavissa, että takavetoinen on tässä heikompi kuin etu- tai nelivetoinen, alustassa ei väljyyksiä katsurin mukaan, kulmat säädetty viime viikolla ja alla bränikät Nokian renkaat 245 levyisenä, eli sama asetelma renkaiden osalta kuin kahdessa muussakin. Ilmeisesti tämä on tottumiskysymys, kun kaveri sanoi, ettei hänen autonsa ainakaan moista tee, niin itse koeajettuna se oli täysin samanlainen uraohjus, tässä on vaan tottunut liian hyvään..Sitikka meni erittäin tiukasti suoraan ja Saabi tuntui sen jälkeen vähän levottomammalta, mutta ei mitään bemariin verrattuna. Ei siis mikään leppoisa maantielaiva. Ja tästä laivasta puheen ollen, tämä tuntuu ajossa vähintään rekalta jos ei nyt valtamerilaivalta. Todella painavan ja raskaan oloinen auto, ja tästä ei kyllä hakemallakaan löydä mitään sporttista, mitä nyt m-sport alusta tärskäyttää läpi tuntuvasti hidasteissa ja kuopissa. Jos ajamisen iloa hakee, niin sitä kyllä saa Saabista ihan eri tavalla, Saab on rekisteriotteen mukaan vain 40kg kevyempi kuin BMW, joten suurta eroa ei luulisi olevan, mutta Saab on kuin mikroauto tohon Bemuun verraten. Kyllä on bemu onnistunut hyvin markkinoimaan ajamisen iloa, mutta mainosmiesten puheiksi se ainakin näissä perusmalleissa tuntuu jäävän, varmaan sitten M3 erikseen.

Melutasonkin oletin olevan jotain aivan muuta, kun vitosta on aina niin meluttomaksi hehkutettu, mutta kyllä Sitikka vetää tässä kohtaa pisimmän korren, ja Saab ja BMW tulee aika rinta rinnan. Mikään ei toki ole erityisen meluisa, joten siltä osin matkaa kyllä tekee mielellään kaikissa.
Olin istunut bemarin perusistuimet, ja mielestäni ne olivat yllättävän hyvät ja pehmeät, mutta noin 99 sadasta vastaantulevasta automiehestä hehkuttaa Bemarin comfort-istuimia, niin odotin niiltäkin jotain suurta elämystä, mutta valitettavasti on kyllä todettava, että istun paljon mieluummin Sitikan sähkösäätöisissä pehmeämmissä istuimissa pidemmän matkan, näissä menee 100km jälkeen alaselkä ihan jumiin. Ehkäpä tämä vaatii vielä selältä totuttelua ja istuimien säätämistä, ja osiltaan varmaan johtuu myös typerästä ajoasennosta, kun joutuu istumaan ihan eri tavalla kuin muissa autoissa, kun tila loppuu. Jotenkin sellainen tunne, että omalle kropalle ja omiin tottumuksiin ihan perusistuin olisi ollut parempi..

Sitten jos niitä parempia puolia bemarista haetaan, niin auto tuntuu modernimmalta sisätiloiltaan kuin Saab tai Citroen, ja varsinkin näyttösysteemi grafiikkoineen on kyllä paljon nätimpi kuin Saabissa, puhumattakaan nyt Sitikan systeemistä, jotka suoraan sanottuna olivat vuosikymmenen vaihteessa aika kämäisiä. Myös istuimien nahan laatu vaikuttaa ihan hyvältä, 180tkm rullatussa autossa istuimet ovat kuin uudet. 8-vaihteinen vaihteisto on myös jotain aivan muuta kuin Saabin 6-vaihteinen manuaali tai Sitkan 6-vaihteinen automaatti, toi vaan yksinkertaisesti vaihtaa niin uskomattoman nopeasti ja mukavasti, ehdottomasti yksi parhaita juttuja koko autossa!
Ja onhan toi kone kiva, varsinkin paikaltaan kiihdytys 100kmh asti on ihan erilaista kuin etuvetoisilla tai tolla nelivetoSaabilla, mutta sitten 100kmh jälkeen jotenkin se meno alkaa hidastua, en tiedä onko se paino vai mikä, mutta ei toi sen ihmeemmin tunnu kulkevan kuin 240hp Sitikka. Ja ääneltään tämä on myös hieno kone, heti tyhjäkäynnin yläpuolella alkaa kiva murina.
Yleensä myös kaikissa hakemissani (NG9-5) Saabeissa on enemmän tai vähemmän ollut rempattavaa tekniikan osalta, mutta tässä bemarissa kaikki tuntuu toimivan kuin junan vessa, vaikka kilsoja on jo se 180tkm, eli 35tkm enemmän kuin eniten ajetussa NG:ssä on ollut haettaessa.
Pienen särön tähän teki, kun huomasin takatilan lattian olevan märkä, ja sieltähän se ovesta oli hyörysulku lähtenyt auki alaosastaan ja vuoti vedet sisään autoon kynnyskotelon kautta, tämän korjaus onneksi maksoi 6e butyylimassan ja 15min aikaa, joten tosta selvittiin vähällä, pitää ilmeisesti tehdä toisellekin puolelle sama juttu, kun kynnyskoteloon tuntuu jäävään vettä silläkin puolella.

Kuitenkin itselleni toistaiseksi paras auto on vieläkin C5 3.0HDi ja sitten tulee NG9-5 rinta rinnan Citroen C6:sen kanssa ja Bemari on kolmannella sijalla.
Vaimokin sanoi, että yleensä kun ostan Saabin tai Sitikan, niin hihkun viikon iloisena kuin pikkupoika, mutta epäili etten niin paljon tykkää bemarista, kun moista reaktiota ei ole näkynyt, ja saattaa olla ihan oikeassa. Toi bemari on varmasti erittäin hyvä auto, mutta jotenkin todella vaikea käsittää median jokusen vuoden takaisia arvioita siitä, millä tavalla toi Bemari on olevinaan jotain niin upeaa ja ihmeellistä ja toisaalta miten Saab sai niin huonoja arvioita lähes kaikkialta, jotenkin itsekin uskonut niitä, kun sen enempää kokemusta ei Bemarista ole ollut. Ehkä sekin vähän ärsyttää, että viikonloppuna parkkihallisssa tuli laskettua 27 samanlaista autoa, se on varmaan enemmän kuin NGfemmlla ajaessa on nähnyt samanlaisia autoja koko kolmen vuoden aikana..
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4965
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja tturku »

Voisko tosta lukasta jo rivien välistä että Bemari lähtee kohta kiertoon ja uusi Saab tulee tilalle? :D
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06, Superb 2.0TDI DSG L&K -16, Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid ja Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2582
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

tturku kirjoitti:Voisko tosta lukasta jo rivien välistä että Bemari lähtee kohta kiertoon ja uusi Saab tulee tilalle? :D
Hah, ei nyt ainakaan ihan heti, pitää nyt parit kuukaudet totutella bemariin ja katsella sitten miltä tuntuu. Alustavasti 20tkm olisi tarkoitus päästellä ja laitella vaihtoon juuri ennen kuin 200tkm tuleen täyteen, eli noin vuoden kuluttua, saas nähdä miten käy.

NG Saab ei sinäänsä ole vaihtoehto yksinään, kun tavaratila ei riitä sisarusrattaille tai varsinkaan kaksille erillisille rattaille, mutta tota parin kilsan työmatkaa tolla on hyvä suhata, ei paljoa haittaa vaikka menee 20 litraa satkulle etanolia, kun tankki riittää kuitenkin pari viikkoa.
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1243
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja HEV »

Rommitommi kirjoitti:Dieselissä oli jousi poikki, vaihtotyö on todella helppo.
Haitko ihan marmorilta oikean koodin omaavat jouset vai jonkun esim Lesjöforsin "Autoihin, joissa madallettu/vakio alusta" tarvikejouset. Nuo kun näyttävät kattavan yhdellä tuotteella suurimman osan koodeista :) . Mikä oli lopputulos - ennallaan vai muuttuiko tuntuma? Entä muilla kokemuksia?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP

Vastaa Viestiin