No nyt on reilu takana BMW:llä ja Saabilla, ja ehkä vähän yllättäen arvostankin NG9-5 Saabia enemmän kuin koskaan.
Tässä nyt pientä vertailua Bemun, NG9-5 ja Citroen C5 farkun väliltä:
Jos alotetaan ulkomitoista ja korista, niin toki BMW:ssä on farkkuna käyttökelponen kontti, ja sinne mahtuu saman verran kuin esim. Citroen C5:seen, mutta mikään järisyttävän kokoinen se ei ole. Hienona bonuksena nopeasti sähköllä aukeava takakontti, Citroenin toteutus oli hitaampi.
Syvyydeltään olettaisin tavaratilan olevan about Saabin tasoa, joten voisi sitten olettaa, että sisällä on hyvin tilaa, mutta ei.
Etupenkeillä kuskilla on periaatteessa hyvin tilaa, mutta kuskin takana on niin ahtaat oltavat, että kuskinkin istuinta on pakko laittaa reilusti eteenpäin, jotta lastenistuin mahtuu selkä menosuuntaan. Viimeksi istuin kuskin paikalla näin ahtaasti Toyota Auriksessa Espanjassa. (Istuin tämä:
https://www.britax-roemer.fi/turvaistui ... /1870.html ) Niin ja miksikö en laita apukuskin taakse, sen takia, että siellä on jo toinen samanlainen...Ja tosiana apukuskilla tilaa ei ole mahdottomasti, kojelaudan kulma estää istumasta jalat koukussa, mutta jalat suorana mahtuu kyllä olemaan, itselleni se ei vaan ainakaan ole mikään optimiasento pidempiä matkoja ajatellen.
Saabissahan polvitilaa on niin paljon, että voi ajella minkälaisessa ajoasennossa vaan, ja ei ota istuimeen kiinni, Citikassa luulin olevan ahdasta, mutta hyvinhän siinäkin oli tilaa.
Maalauksen laatu tuntuu bemarissa olevan parempi kuin verrokeissa, toki puhutaan käytetyistä autoista, niin edellisten omistajien käyttöhän siinä paljon näkyy, mutta bemarin maalipinta on suurilta osin siisti, mitä nyt keula on aika paljon saanut kiveniskemää, mutta lokareiden alaosat jne on hyvässä kunnossa, ja myös ruostesuojaus tuntuu olevan hyvällä tolalla, auton alle on yhtä kiva katsella kuin C5:sen alle, kun alusta näyttää vuosista huolimatta lähes uudelta, NG9-5:sta ei valitettavasti voi sanoa samaa.
Sitten tämä "tärkeä" oven sulkemisesta lähtevä ääni ja fiilis, niin siinä Saab on kyllä ihan omaa luokkaansa, ovi tuntuu vankalta ja jo kiinni heivatessa tulee sellainen tunne, ettei tämä ovi ole mitään paperia. Sitikan etuovista lähti kaunis ääni suljettaessa, mutta takaovet tuntuivat peltisiltä. Bemarissa ei ovet rämise, mutta ne tuntuvat todella kevyiltä ja heppoisilta muuten, sulkemisääntä myöten.
Ja sitten niihin ajofiiliksiin, jossa oletin Bemarin olevan ihan suvereeni näihin kahteen verrokkiin vertaillen, mutta täytyy myöntää, että tässä tuli kyllä auton suurin pettymys. Ensinnäkin suuntavakavuus, tämä ei mene metriäkään suoraan. Toki oli oletettavissa, että takavetoinen on tässä heikompi kuin etu- tai nelivetoinen, alustassa ei väljyyksiä katsurin mukaan, kulmat säädetty viime viikolla ja alla bränikät Nokian renkaat 245 levyisenä, eli sama asetelma renkaiden osalta kuin kahdessa muussakin. Ilmeisesti tämä on tottumiskysymys, kun kaveri sanoi, ettei hänen autonsa ainakaan moista tee, niin itse koeajettuna se oli täysin samanlainen uraohjus, tässä on vaan tottunut liian hyvään..Sitikka meni erittäin tiukasti suoraan ja Saabi tuntui sen jälkeen vähän levottomammalta, mutta ei mitään bemariin verrattuna. Ei siis mikään leppoisa maantielaiva. Ja tästä laivasta puheen ollen, tämä tuntuu ajossa vähintään rekalta jos ei nyt valtamerilaivalta. Todella painavan ja raskaan oloinen auto, ja tästä ei kyllä hakemallakaan löydä mitään sporttista, mitä nyt m-sport alusta tärskäyttää läpi tuntuvasti hidasteissa ja kuopissa. Jos ajamisen iloa hakee, niin sitä kyllä saa Saabista ihan eri tavalla, Saab on rekisteriotteen mukaan vain 40kg kevyempi kuin BMW, joten suurta eroa ei luulisi olevan, mutta Saab on kuin mikroauto tohon Bemuun verraten. Kyllä on bemu onnistunut hyvin markkinoimaan ajamisen iloa, mutta mainosmiesten puheiksi se ainakin näissä perusmalleissa tuntuu jäävän, varmaan sitten M3 erikseen.
Melutasonkin oletin olevan jotain aivan muuta, kun vitosta on aina niin meluttomaksi hehkutettu, mutta kyllä Sitikka vetää tässä kohtaa pisimmän korren, ja Saab ja BMW tulee aika rinta rinnan. Mikään ei toki ole erityisen meluisa, joten siltä osin matkaa kyllä tekee mielellään kaikissa.
Olin istunut bemarin perusistuimet, ja mielestäni ne olivat yllättävän hyvät ja pehmeät, mutta noin 99 sadasta vastaantulevasta automiehestä hehkuttaa Bemarin comfort-istuimia, niin odotin niiltäkin jotain suurta elämystä, mutta valitettavasti on kyllä todettava, että istun paljon mieluummin Sitikan sähkösäätöisissä pehmeämmissä istuimissa pidemmän matkan, näissä menee 100km jälkeen alaselkä ihan jumiin. Ehkäpä tämä vaatii vielä selältä totuttelua ja istuimien säätämistä, ja osiltaan varmaan johtuu myös typerästä ajoasennosta, kun joutuu istumaan ihan eri tavalla kuin muissa autoissa, kun tila loppuu. Jotenkin sellainen tunne, että omalle kropalle ja omiin tottumuksiin ihan perusistuin olisi ollut parempi..
Sitten jos niitä parempia puolia bemarista haetaan, niin auto tuntuu modernimmalta sisätiloiltaan kuin Saab tai Citroen, ja varsinkin näyttösysteemi grafiikkoineen on kyllä paljon nätimpi kuin Saabissa, puhumattakaan nyt Sitikan systeemistä, jotka suoraan sanottuna olivat vuosikymmenen vaihteessa aika kämäisiä. Myös istuimien nahan laatu vaikuttaa ihan hyvältä, 180tkm rullatussa autossa istuimet ovat kuin uudet. 8-vaihteinen vaihteisto on myös jotain aivan muuta kuin Saabin 6-vaihteinen manuaali tai Sitkan 6-vaihteinen automaatti, toi vaan yksinkertaisesti vaihtaa niin uskomattoman nopeasti ja mukavasti, ehdottomasti yksi parhaita juttuja koko autossa!
Ja onhan toi kone kiva, varsinkin paikaltaan kiihdytys 100kmh asti on ihan erilaista kuin etuvetoisilla tai tolla nelivetoSaabilla, mutta sitten 100kmh jälkeen jotenkin se meno alkaa hidastua, en tiedä onko se paino vai mikä, mutta ei toi sen ihmeemmin tunnu kulkevan kuin 240hp Sitikka. Ja ääneltään tämä on myös hieno kone, heti tyhjäkäynnin yläpuolella alkaa kiva murina.
Yleensä myös kaikissa hakemissani (NG9-5) Saabeissa on enemmän tai vähemmän ollut rempattavaa tekniikan osalta, mutta tässä bemarissa kaikki tuntuu toimivan kuin junan vessa, vaikka kilsoja on jo se 180tkm, eli 35tkm enemmän kuin eniten ajetussa NG:ssä on ollut haettaessa.
Pienen särön tähän teki, kun huomasin takatilan lattian olevan märkä, ja sieltähän se ovesta oli hyörysulku lähtenyt auki alaosastaan ja vuoti vedet sisään autoon kynnyskotelon kautta, tämän korjaus onneksi maksoi 6e butyylimassan ja 15min aikaa, joten tosta selvittiin vähällä, pitää ilmeisesti tehdä toisellekin puolelle sama juttu, kun kynnyskoteloon tuntuu jäävään vettä silläkin puolella.
Kuitenkin itselleni toistaiseksi paras auto on vieläkin C5 3.0HDi ja sitten tulee NG9-5 rinta rinnan Citroen C6:sen kanssa ja Bemari on kolmannella sijalla.
Vaimokin sanoi, että yleensä kun ostan Saabin tai Sitikan, niin hihkun viikon iloisena kuin pikkupoika, mutta epäili etten niin paljon tykkää bemarista, kun moista reaktiota ei ole näkynyt, ja saattaa olla ihan oikeassa. Toi bemari on varmasti erittäin hyvä auto, mutta jotenkin todella vaikea käsittää median jokusen vuoden takaisia arvioita siitä, millä tavalla toi Bemari on olevinaan jotain niin upeaa ja ihmeellistä ja toisaalta miten Saab sai niin huonoja arvioita lähes kaikkialta, jotenkin itsekin uskonut niitä, kun sen enempää kokemusta ei Bemarista ole ollut. Ehkä sekin vähän ärsyttää, että viikonloppuna parkkihallisssa tuli laskettua 27 samanlaista autoa, se on varmaan enemmän kuin NGfemmlla ajaessa on nähnyt samanlaisia autoja koko kolmen vuoden aikana..