Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2446
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » Pe Elo 31, 2018 13:00

HEV kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti:Dieselissä oli jousi poikki, vaihtotyö on todella helppo.
Haitko ihan marmorilta oikean koodin omaavat jouset vai jonkun esim Lesjöforsin "Autoihin, joissa madallettu/vakio alusta" tarvikejouset. Nuo kun näyttävät kattavan yhdellä tuotteella suurimman osan koodeista :) . Mikä oli lopputulos - ennallaan vai muuttuiko tuntuma? Entä muilla kokemuksia?
Itsehän en huomannut tuon olevan ollenkaan poikki, enkä vaihdon jälkeenkään huomannut sen enempää. Jousi oli pari senttiä poikki aivan viimeiseen kierteen lopusta, joten eipä tolla suurta vaikutusta ollut mihinkään. Fikkarilla kun tuota jousen alapäätä katsoi, niin huomasi sen olevan poikki, nopealla vilkaisulla ois jäänyt huomaamatta. Tuohon omaani tilasin samalla koodilla olleen jousen about saman verran ajettuna autosta purkaamolta Ruotsista.

Kun touhusin anopin auton kanssa, niin huomasin, että siinä on myös jousi poikki samalla tavalla, myöskään tässä ei huomaa yhtään mitään ajossa.
Nyt siihen on tulossa tavalliselle alustalle tarkoitetut lesjöt. Marraskuun alussa katsastus, eli siihen mennessä tulee kokemuksia :)
Tomppa & BMW 530d GT - 12

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4771
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja tturku » Pe Elo 31, 2018 16:47

Omassa oli kanssa ostettaessa reilu 3vuotta sitten toinen takajousi poikki 90tkm kohdilla. Ei huomannut ajossa mitään mutta saabantilla huollossa huomasivat katkenneen jousen ja vaihtoivat uudet taakse.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA), NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14 (paremmalla puoliskolla)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja HEV » Ti Syys 04, 2018 08:49

Rommitommi kirjoitti: Tuohon omaani tilasin samalla koodilla olleen jousen about saman verran ajettuna autosta purkaamolta Ruotsista.
Teinpä sitten saman liikkeen - katsastusta vartenhan se on oltava kunnossa (so. kokonainen).

Tuntumaa kyselin vain sentakia, että jos olisit vaihtanut jotkut yleisjouset paikalle tai uudet ja kimmoisat oikeakoodiset :)
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2446
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » Ke Syys 19, 2018 10:23

Pitääpä taas vähän päivitellä fiiliksiä..

Eli tuli tollanen TTID haettua 2.0T:n seuraksi reilu kk sitten, kun jotenkin tuntuu hurjalta toi lähemmäs kahtakymppiä kohoava etanolinkulutus, vaikka kilsoja tuleekin suht vähän. Bemarikin on vielä talossa, mutta itse olen lähinnä ajellut Saabeilla ja vaimo pääasiassa hoitaa bemarilla ajelemisen, joten keskityn noiden Saabien eroihin...

Viime päivät olen ajellut TTID:llä, jossa on 19" Pirellit/Goodyearit, on muuten melkoinen ero äänessä ja kovuudessa 18" Landsaileihin verraten, ja siis omalla mukavuuskaalalla noiden Landsailien eduksi. TTID:n eturenkaat on myös kuluneet aika epätasaisesti aika reippaastkin, joten täytyy kyllä olla melko tasainen tienpinta, ettei auto repisi johonkin suuntaan. Jotenkin vaikea uskoa, että ajelee samalla autolla, kun viikon jälkeen siirtyy 2.0T:n rattiin, kun auto menee kuin sukkasillaan ja moottorin ääni on tasaista hurinaa taustalla. Niin ja taas vaihteeksi se TTID:n ääni, se on muuten ihan hemmetin ruma, karmea, rätisevä, raklattava ja ties mitä, ja tuntuu kuuluvan matkustamoon lähes esteettömästi. Kun oli 2.0TID ja 2.0T, niin ero ei todellakaan ollut noin suuri, en tiedä onko se TTID:n sporttiputkisto kahdella ulostulolla vai mikä sen äänen taustalla on, mutta se on kova ja kuuluu myös radion ylitse kaupunkinopeuksissa. Eli taas tätä samaa valitusta kuin kolme vuotta sitten, mutta joku tossa äänen sävyssä ärsyttää itseäni todella paljon, ei vaan pysty ymmärtämään moista mökää tämän luokan autossa.
Noh jos mennään niihin positiivisempiin puoliin, niin TTID:n kulutus on kyllä ilahduttuvan pieni, bemarillakaan ei tunnu pääsevän alle seiskan lukuihin, mutta TTID:n eka tankillinen meni vain 5.5l/100km, joka sisältää motariajoa mm. Malmö-Tukholma, eli vähällä se menee. Menisi varmasti vieläkin vähemmällä, jos välitykset olisivat yhtä pitkät kuin TID:ssä, jossa 140kmh nopeudessa n. 2200rpm mittarissa, TTID:llä 2700-2800rpm. Kerran vain olen käynyt tankilla kk aikana ja silloinkin laitoin puoliväliin, 2.0T:llä saa käydä tankilla kerran viikossa ja koko tankki menee. TTID:n polttoainemittari näyttää neljännestankilla, että pääsee vielä 350km, 2.0T:n mittari kun oli tänään samassa kohdassa, niin näytti lämmettyään 79km jäljellä ennen tankkausta. On siinä eroa...

Ja sitten se voimantunne, TTID vetää kyllä todella railakkaasti jo aivan pieniltä kierroksilta ja voimaa tuntuu olevan todella reippaasti, varsinkin kun aluksi oli kiinni joku KCR:n tehoboksi, ja kun pisti drivesensen kytkimestä sportin päälle, niin sitä vetoa oli pintakaasulla jo kyllä liikaakin. Tänä aamuna kun lähti sillä 2.0T:llä, niin tuntui ettei voimaa ole nimeksikään, ja kun moottorikin pitää mölyt mahassaan ja renkaat tuntuu olevan pehmeämmät (tai iskarit kuluneet), niin meno on kyllä todella eri tuntuista kuin dieselillä. Täytyy kyllä vähän ihmetellä, että onko noissa 220hp bensoissa kaikki ilmoitetut hepat vai syökö vaan neliveto noita tehoja todella raskaasti, kun ei kyllä kumpikaan 2.0T ole tuntunut 220hp autolta, enemmänkin n. 150 heppaselta.

Noh molempi parempi, vaikka eihän tässä kyllä mitään järkeä ole, että on kaksi samanlaista autoa, tuntui hauskalta idealta, mutta kun katselee taas tuota lähemmäs tonnin ajoneuvoverolaskua, niin enää ei huvitakaan yhtä paljon. Jossain alitajunnassa olin ehkä ajatellut luopua 2.0T:stä ja pitää TTID:n, mutta tehonpuutteestaan ja janoisuudestaan huolimatta 2.0T tuntuu niin paljon paremmin omaan käteen soveltuvalta peliltä, että olisi sääli luopua siitä. Järki sanoo TTID, mutta fiilis 2.0T XWD, joten olkoon toistaiseksi molemmat kunnes kyllästyn. Jotenkin sellainen tunne, että tuleva talvi ei ainakaan vähennä 2.0T:n fiilisfaktoria 8)

TTID:ssä myös perusjuttuja korjattavana, eli alhainen öljynpaine kylmäkäynnistyksessä. Ilmeisesti tämä oli ollut edellisen omistajan syy luopua autosta, kun mukana löytyi kolme laskua parilta viime kuulta, joissa oli yritetty päivittää moottorinohjausta, vaihdettua öljyjä ja joku öljynpaineen anturikin oli vaihdettu, mutta luultavasti se tiivistehän se siellä öljypumpun imuputkessa taas aiheuttaa ongelmia..Ensi viikon tiistaina auto menee laittoon ja sitten ne renkaat pitäisi vielä eteen uusia ja tehdä nelipyöräsuuntaus, sen jälkeen alkaisi olemaan kunnossa.
Ohjaustehostimen letkukin heitteli öljyjä pitkin konehuonetta, mutta itse letku olikin juuri vaihdettu, mutta se oli vain jätetty laittamatta kunnolla kiinni kummastakin päästä, kiristämisellä loppui tihkumiset ja onpahan nyt uusi letku valmiina.. Myös jarrulevyt ja palat on juuri vaihdettu, mutta jarrujen lämmettyä alkaa välillä täristämään todella voimakkaasti. Huomasin, että ainakin palat on mallia biltema, liekkö levytkin samasta paikasta, joten enpä ihmettelis vaikka olisi kierot, mutta pitänee eka kokeilla herkistellä liukutapit ja jarrumäntä ja kattoa, että levy on kunnolla paikallaan, kun ei tota ohjaustehostimenkaan letkun vaihtoa oltu tehty kunnolla..

Eli toistaiseksi ei suurempaa valittamista, kuitenkin sen verran pitää vertailua tehdä, että Bemarilla oston jälkeen 12tkm takana ja niiden irtoilevien takaovien höyrysulkujen lisäksi mitään ongelmaa koko aikana, ei muuta kovaa ajoa (kop kop). Määräaikaishuollon tein bemariin hetki sitten itse, on muuten helpoin huollettava koskaan, öljynsuodatinkin niin nätisti näkösällä ettei juuri tarvitse edes kumartua sitä vaihtaakseeen. Raitisilmasuodatin vaati vähän enemmän, mutta ei sekään Saabia hankalampi ollut. Eli vähän sellainen tunne, että Bemarilla kuten Sitikallakin saa keskittyä ajamisesta nauttimiseen, mutta Saabissa jatkuvaan suunnitteluun, että mitä korjataan seuraavaksi. Noh onneksi sentään Saabit näyttää edelleen paremmalta :)
Tomppa & BMW 530d GT - 12

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5609
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » To Loka 25, 2018 18:58

tturku kirjoitti:Kuskin penkin ja apparin lämmitin ei toimi täälläkään, 1 min jälkeen menee pois päältä. Tarpeeksi kauan kun laittaa aina päälle niin lämpenee kyllä.
Vieläkään en ole jaksanut korjata.
Täällä samaa ongelmaa. Mitä tuolle pitäisi tehdä? Vaihtaa langat/termostaatti?
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011

Avatar
Veka1980
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Elo 04, 2017 22:40

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Veka1980 » To Loka 25, 2018 19:07

Turbo Sensonic kirjoitti:
tturku kirjoitti:Kuskin penkin ja apparin lämmitin ei toimi täälläkään, 1 min jälkeen menee pois päältä. Tarpeeksi kauan kun laittaa aina päälle niin lämpenee kyllä.
Vieläkään en ole jaksanut korjata.
Täällä samaa ongelmaa. Mitä tuolle pitäisi tehdä? Vaihtaa langat/termostaatti?
lämmityselementit vaihtaa ni taas toimii :lol:
BMW 320 Xdrive F30 2013
Suzuki GSX1300R HAYABUSA K7
Seat Ibiza 1.2TSI (MY15)
Ex ng 9-5 biobower -10

Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Merimasku

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja tosu » To Loka 25, 2018 19:11

Siinä täytyy vaihtaa istuinlämmittimen elementti,näyttäisi olevan noin 112 € Saabin verkkokaupassa.
Itse teetin liikkeessä jolloin hintaa tuli noin 300 € töineen.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt tallissa 2010 NG 9-5 Vector Hirsch A sekä 2019 Volvo V60 D3 AWD
Löytyy myös 2002 9-5 Arc A "kesäauto"

Avatar
Veka1980
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Elo 04, 2017 22:40

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Veka1980 » To Loka 25, 2018 19:14

tosu kirjoitti:Siinä täytyy vaihtaa istuinlämmittimen elementti,näyttäisi olevan noin 112 € Saabin verkkokaupassa.
Itse teetin liikkeessä jolloin hintaa tuli noin 300 € töineen.
vaihdatin myös selkänojaan samalla
BMW 320 Xdrive F30 2013
Suzuki GSX1300R HAYABUSA K7
Seat Ibiza 1.2TSI (MY15)
Ex ng 9-5 biobower -10

HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja HEV » To Loka 25, 2018 19:22

tosu kirjoitti:... istuinlämmittimen elementti,näyttäisi olevan noin 112 € Saabin verkkokaupassa.
Viime keväänä Hertsikan Länsiautossa Comfort-penkkiin istuinosaan vajaa 95 € klubialennuksella.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5609
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » To Loka 25, 2018 19:33

tosu kirjoitti:Siinä täytyy vaihtaa istuinlämmittimen elementti,näyttäisi olevan noin 112 € Saabin verkkokaupassa.
Itse teetin liikkeessä jolloin hintaa tuli noin 300 € töineen.
OK, tässä on sellainen merkillinen asia, että tuo penkinlämmitin ei kuulu Kamux Plussan piiriin, mutta oman käsitykseni mukaan se kuuluu kuluttajasuojan piiriin, koska ei ole kuluva komponentti. Ja Suomessa myydyissä uudeissa Saabeissahan on kaikissa ollut vakiona istuinlämmitys.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5609
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » Pe Loka 26, 2018 05:49

Mitenkäs jos teiltä on mennyt penkinlämmitin rikki, niin onko vika ollut istuin- vai selkäosassa?

Itse veikkaan istuinosaa, vai pitäisikö varmuuden vuoksi vaihtaa molemmat?
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011

Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1428
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja mike » Pe Loka 26, 2018 19:41

Kuskin penkki kun mykistyi, niin johdot olivat katkenneet selkänojalle menevän liittimen jälkeen. Korjaus onnistui verhoilua raottamalla.

Vänkärin penkki oli mykkänä ja vastusmittarin mukaan piiri ei kuitenkaan ollut poikki kummastakaan osasta. Vaihdoin istuinosan elementin, testasin autossa ja totesin toimivaksi. Villi veikkaus on että istuinosa mykistyy ensin? Oreolta kun tuli osat, niin sekä selkänojaan että istuinosaan oli identtiset matot.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5609
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » La Loka 27, 2018 15:35

mike kirjoitti:Kuskin penkki kun mykistyi, niin johdot olivat katkenneet selkänojalle menevän liittimen jälkeen. Korjaus onnistui verhoilua raottamalla.

Vänkärin penkki oli mykkänä ja vastusmittarin mukaan piiri ei kuitenkaan ollut poikki kummastakaan osasta. Vaihdoin istuinosan elementin, testasin autossa ja totesin toimivaksi. Villi veikkaus on että istuinosa mykistyy ensin? Oreolta kun tuli osat, niin sekä selkänojaan että istuinosaan oli identtiset matot.
Mistä pisteestä mittasit noiden elementtien vastuslankojen toiminnan?
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011

Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1428
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja mike » Ma Loka 29, 2018 08:30

Elementtien liittimistä mittasin. Uusi elementti antoi 1.8 ja vanha 3.1 ohmia.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

keisari
"Turbo"
Viestit: 260
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja keisari » Pe Marras 16, 2018 23:21

Dodi, vanhaan NG Saab myyjän unelma kävi toteen, NG -95 "Jenkkituonti" Isolohko autom. XWD kiiltää pihassa! 8O
Ensin SUUR KIITOS Kimmolle joka Hoiti kaiken!!!! :saab:
Ehkä yksi Suomen eniten ajettuista Isolohkoista mutta käy ja kukkuu. :wink:
Kohta pääsee koittamaan miten eLsd toimii.... pakkasta lupaivat ensi viikolle :lol:
Onse vaan hieno toi Jenkki "welcome valot" illalla kun tulee auton luo ja kun istahtaa avain on jo käskyttänyt nahkajakkaran kohilleen.
Sit ei muuta kun lippis vinoon ja menoksi, morjestellaan kun tavataan! :mrgreen:
Keisarilla taas vaatteita....
Classic 900 S autom. 1992, NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut.,Honda CB 350 S -87 museolelu. Viiru 9-5 Aero aut.( pojan herkku), 9-3 Aero -04 (kolmannen pojan),

Vastaa Viestiin