Ohjauslukko...

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Ohjauslukko...

Viesti Kirjoittaja jameli »

Tänä aamuna on vanhemmat yrittäneet lähteä Lapista kotiin, auto pakattuna ja kaikki valmiina kotimatkaan, -23C pakkasta jne. Väki autoon ja käynnistysnapin painallus... ja vitut... iloinen virheilmoitus "huolla ohjauslukko" eikä käynnisty.

Kaikkea mahdollista (ilman työkaluja) räplätty jne, kunnes 2h taistelun jälkeen auto suostuikin käynnistymään... tämän jälkeen herjaa enää "huolla AWD" ja "vaihda taka-akseli"...

Saab Assistance vastaa muuten puhelimeen edelleen, muttei osaa auttaa mitenkään, eikä palvelu jostain syystä Saabin kaatumisen jälkeen ole enää voimassa, jostain lisämaksusta oli jutellut...
__________________
Harrastus tauolla.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ohjauslukko...

Viesti Kirjoittaja ristos »

Harmillista uutisia näin pääsiäisen aikaan. Vielä harmillisempia vanhempieni puolesta, kun matka vaikeutui.
Kun muistelen edellisen talven matkojani Lappiin ( viisi matkaa ) pikkumustalla ilman mitään vaikeuksia, ovat nuo käynnistysongelmat ikäviä asioita.

Onko vanhempieni auto bensa vai diesel?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Ohjauslukko...

Viesti Kirjoittaja jameli »

Bensallahan tuo, eli Business Biopower (220) XWD Man muistaakseni.
__________________
Harrastus tauolla.
taxi9-5tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 19:41
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ohjauslukko...

Viesti Kirjoittaja taxi9-5tre »

jameli kirjoitti:Tänä aamuna on vanhemmat yrittäneet lähteä Lapista kotiin, auto pakattuna ja kaikki valmiina kotimatkaan, -23C pakkasta jne. Väki autoon ja käynnistysnapin painallus... ja vitut... iloinen virheilmoitus "huolla ohjauslukko" eikä käynnisty.

Kaikkea mahdollista (ilman työkaluja) räplätty jne, kunnes 2h taistelun jälkeen auto suostuikin käynnistymään... tämän jälkeen herjaa enää "huolla AWD" ja "vaihda taka-akseli"...

Saab Assistance vastaa muuten puhelimeen edelleen, muttei osaa auttaa mitenkään, eikä palvelu jostain syystä Saabin kaatumisen jälkeen ole enää voimassa, jostain lisämaksusta oli jutellut...
Tuttu tilanne... Siis tuo "Huolla ohjauslukko". Teki muutamia kertoja ja aina syy oli akun loppuminen. Eli oikeasti ei ohjauslukko mennyt rikki, vaan jostain syystä, jos akusta tulee liian vähän virtaa, niin tuo teksti tulee ensimmäisenä. Jo isälleni myydyssä Aerossa akku hyytyi 2 kertaa reilun vuoden aikana... Taitaa olla sen verran sähkövermeitä autossa, että kuluttaa akun normaalia nopeammin (ainakin, kun itselläni oli taksilaitteetkin sähköä syömässä)...

t:H
#1772
Saab 9000 CD 2.3T A Griffin -93, seisonnassa/myynnissä
Saab 9-3 Aero Cabriolet -04
Saab 9-3 Vector SC -07
Mazda 6 -19 Taksi (0408395692)
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ohjauslukko...

Viesti Kirjoittaja ristos »

Se taitaa olla niin, että nämä kaikki nykyautot, merkkiin katsomatta, ovat valtavia virtasyöppöjä.

Kun aikanani hankin pikkumustan, laitetin siihen heti Webaston ja samalla Defan 10A:rin kiinteän akkulaturin. Yhdistelmä oli hienoa ja en kärsinyt virtaongelmista. Niitä olisi varmasti tullut ilman tuota laituria Webaston ja auton oman kovan virrankulutuksen kanssa.

Meidän käyttäjien loputonta mukavuuden haluavan nämä nykyiset "eloktroniikkalelut" tyydyttävät .
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Ohjauslukko...

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Tuo pitää kyllä paikkansa, että nykylaitteet vaatii virtaa ja runsaasti.

Kun ex-audista loppui virta, niin auto valitti mitä ihmeellisimistä vioista ja tuskin se tilanne siitä mihinkään on muuttunut uusienkaan mallien kohdalla.
Oikeastaan sama mikä Saksalainen (Ranskalaisista ja Italialaisista nyt puhumattakaan) merkki on kyseessä.
Liikaa hienouksia, lyhyesti sanottuna ja koettuna, kun pakkanen tippuu tarpeeksi alas...
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Ohjauslukko...

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ihmettelisin kyllä, jos virran vähyyteen olisi tämä kaatunut, mutta ei se mahdotontakaan ole. Talvellahan se teki kerran saman, mutta ratkesi laittamalla ovet lukkoon ja käymällä sisällä.

Jotenkin tuntuu, että se käynnistysnappulakin on ongelman pullonkaulana, ei saa kerta kaikkiaan manuaalisesti startattua. Kun ohjauslukko ei mene tarkistuksesta läpi, niin ei startti pyörähdä. Tämä yksilöhän ei ole ainoa, Tampereen MetroAutossa olimme vartin välein peräkkäin erään herran kanssa silloin tätä ohjauslukkoa ihmettelemässä.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ohjauslukko...

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä tämä virranpuutostauti on varmasti myös valmistajien tiedossa, koska esim. tuossa tähdellisessähän on kaksi akkua. Tavallisen ns. Normaalin akun lisäksi autosta löytyy toinen pienempi akku joillekin toiminnoille, liekö jonkun herätevirran lähde, enpä tarkemmin ole tutustunut? Kaksi akkua autosta kuitenkin löytyy?

Saa nähdä, koska Se hetki koitaa, jolloin taas "ruuvimeisseliautot" ovat haluttuja ja "muodissa".
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Ohjauslukko...

Viesti Kirjoittaja tosu »

Kaksi kertaa näkynyt itselläkin tuo "huolla ohjauslukko" teksti, molemmilla kerroilla auto kuitenkin käynnistynyt ihan normaalisti eikä aiheuttanut mitään muitakaan ongelmia. Voihan se olla että on joku akun jännitteeseen liittyvä asia. Muistaakseni molemmilla kerroilla sattunut omalla pihalla tai tallissa kun autoa on siirretty/käytetty vain lyhyen aikaa aiemmin auton pesun takia.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Ohjauslukko...

Viesti Kirjoittaja jameli »

Eli mitä, seuraavaksi kyselemään softauksia ja isompaa akkua tilalle?
Alle vuoden ikäiseen laatuautoon tällainen pelleily ei kuulu. Softa herjaa milloin mistäkin, ilmeisesti pakkanen puree antureihin tai johonkin aiheuttaen kiukuttelua.

Varsinkin kun akku oli ajettu pitkän matkaa (Lappiin) täyteen ja tarvittavat ajotkin loman aikana pitkähköjä (eli ei vain kylmäkäynnistyksen jälkeistä nurkissa pyörimistä). OG 9-5 on laatupeli ja todellinen talviauto, tämä aiemminpien hyvien ja yhä jatkuvien kokemusten perusteella vaikuttaa melko pelleilyltä, jos auto on kuin Applen lelut, soveltuu vain lämpimään käyttöön...
__________________
Harrastus tauolla.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ohjauslukko...

Viesti Kirjoittaja ristos »

Mitäpä tuohon Jamelin kirjoitukseen sanoisi?

Näissä NG:n bensapeleissä on ollut tuota vikaherjausta runsaasti enemmän kuin näissä "nokivasaroissa". Kun silloin pikkumustan alkuaikoina pidin yhteyksiä hyvinkin runsaasti puhelimitse taksi-Henrin kanssa, tämä asia tuli esille.

Itse selvisin koko pikkumustan ajojeni ajan (58000 km) ilman sitä ensimmäistä vikakoodia. Siis ei voinut moittia autoa.

Kun itselläni aikoinaan oli OG 9-5, niin sen kanssa koin kyllä erilaisia vikakoodeja useammankin kerran. Siis, kaikki autot ovat myös yksilötä ja erilaisia. On varmasti ikävää, kun uusi auto oikkuilee. Mutta onneksi meillä on valinnan mahdollisuus ja vapaus.

Tuossa aiemmin jo haikailin ja ihmettelin, että milloinhan hieman yksinkertaisemmat autot palaavat kehiin. Voi olla, että tuo toive ei kyllä toteudu, mutta saahan sitä ihmetellä. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ohjauslukko...

Viesti Kirjoittaja ristos »

Vielä pieni huomio tuohon Jamelin kysymykseen koodeista ja suuremmasta akusta.

Muistan myös Henrin bensa-Aeron virran karkailusta? Hänellä tuo virtasyöppö oli muistaakseni hanskakotelon sulkija. Siis hyvinkin erikoinen sattumus tuo näihin autoihin yllättäviä ongelmia?

Kyllä varmaan arkena viikakoodien tarkastelu tuo ratkaisun isäsikin autoon. Jos autossa on vielä virtaa vieviä lisävarusteita, niin kyllä riittävän tehokkaan akkulaturin asentaminen vie pois noita ongelmia.

Omasta kokemuksestani omilla Lapin reissuillani (5) pikkumustan aikana käytin tosi ronskisti Webastoa ilman mitään virtaongelmia. Webaston käyttö on kyllä autolle kova juttu ja käyttäjälle nautinto. Se vaan kuluttaaa yllättävän paljon akkua jo ajon kautta ei latausta tule riittävästi. Muistaakseni "nyrkkisääntö" on, että jos lämmitintä käytät puoli tuntia niin reilua ajoa tulee tulla saman verran, että latausta saat tarvittavan määrän takaisin, siis pieni kulmien kurvailu ei riitä.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
aero
-
Viestit: 8698
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ohjauslukko...

Viesti Kirjoittaja aero »

ristos kirjoitti:Kyllä varmaan arkena viikakoodien tarkastelu tuo ratkaisun isäsikin autoon. Jos autossa on vielä virtaa vieviä lisävarusteita, niin kyllä riittävän tehokkaan akkulaturin asentaminen vie pois noita ongelmia.
Jos autossa etenkin tehdaskuosissaan ongelma on varusteiden syömä sähkömäärä, on seinäsähkölaturin asentaminen oireen korjaamista, ei ongelman. Varustus ja sähkönsyönti on lisääntynyt joo, mutta niin on myös auton oman laturin voima siinä määrin, että virtaa riittää tehdasvarusteiden jälkeen varmasti myös akulle. Oikea ratkaisu on joko laittaa virtavuoto kuriin (=korjata rikkinäinen varuste, joka vuotaa virtaa reilusti enemmän kuin pitäisi) tai pätäkämmän oman laturin asentaminen (jos siis tehdas on suunnitellut pävi eikä orggis vain riitä). Pätkäajoon sekä öljypolttimen esilämmityksen sähkönsyönnin helpotukseksi lisälaturi on toki paikallaan eikä siitä milloinkaan haittaa ole, mutta pitkän ajon jälkeen sen vaikutuksen pitää olla +/-0, eli akun pitää latautua ajossa täyteen asti, jos ajoa on tarpeeksi. Etelästä Lappiin ajamalla sitä varmasti on.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ohjauslukko...

Viesti Kirjoittaja karg »

Juhaska kirjoitti:Kun ex-audista loppui virta, niin auto valitti mitä ihmeellisimistä vioista ja tuskin se tilanne siitä mihinkään on muuttunut uusienkaan mallien kohdalla.
Oikeastaan sama mikä Saksalainen (Ranskalaisista ja Italialaisista nyt puhumattakaan) merkki on kyseessä.
Liikaa hienouksia, lyhyesti sanottuna ja koettuna, kun pakkanen tippuu tarpeeksi alas...
Tulee jopa vanhaan NG900-cabbeen outoja vikakoodeja kun akusta käy virta vähiin startissa. Ei arvais ihan ensituntumalta että vika on vain akun virranpuutteessa, koska vikakoodit viittaa vain erinäisiin muihin laitteisiin mitä tommosesta autosta sattuu löytymään.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ohjauslukko...

Viesti Kirjoittaja karg »

ristos kirjoitti:Webaston käyttö on kyllä autolle kova juttu ja käyttäjälle nautinto. Se vaan kuluttaaa yllättävän paljon akkua jo ajon kautta ei latausta tule riittävästi. Muistaakseni "nyrkkisääntö" on, että jos lämmitintä käytät puoli tuntia niin reilua ajoa tulee tulla saman verran, että latausta saat tarvittavan määrän takaisin, siis pieni kulmien kurvailu ei riitä.
Tämä on täysin totta. Jos käyttelee Webastoa "huolettomasti" ääsmarket-reissuilla yms. nurkkapyörityksessä, niin akku on aika nopeasti kaput. Veikkaisin myös, että 30min Webastoa + 30min ajoa ei oo ihan riittävästi pitemmällä aikavälillä ihan aina. En tiijä miten paljon noi uudemmat Saabit kuluttelee kun Webasto jauhaa, mutta ainakin tossa omassa NG900:ssa sisäpuhallin vie lähes 10A virtaa sillä teholla kun Webasto ohjaa sitä ja jos sattuu olemaan kova pakkaskeli, niin voi olla ettei akku ota tarpeeksi virtaa vastaan samaan tahtiin kun kesäkelillä.
Vastaa Viestiin