Käynnistyminen kostealla heikkoa

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Käynnistyminen kostealla heikkoa

Viesti Kirjoittaja Ristom »

No nyt ei ole muuta tilannetta päällä, mutta raportoidaan:

Ohjelmassa seuraavaksi molempien etuistuinten istuinlämmittimien vaihto, jälkitoimituksessa ollut 6kk. Menee kuulemma Insignioistakin kuin leipää näitä lämppäreitä. Sain vihjeen, että pitää saada päivitetty versio lämppäristä, joissa on liitäntäjohdot ruostumatonta terästä. Kuparikaapeliversiot ei kuulemma kestä.

Kyselin myös Hirschiltä miksei BioPowerissa voi käyttää E85:ttä, niin kertoivat ajoituksen diagnostiikassa olleen alkuperäisessä Saabin ohjelmassa vikaa. Meilläkin on jo käytössä päivitetty pohjasofta, mutta BioPowereita on kuulemma tien päällä niin vähän, ettei päivityksen tehosta E85:n kohdalla ole varmuutta.

Kertoivat myös että 2011 vuosimallissa on esiintynyt nokkaketjun ennenaikaista venymistä. Tätä on tietysti vaikea uskoa vielä 40.000 km kohdalla..?
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Käynnistyminen kostealla heikkoa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Moi.

Itsellä myös kuskin penkinlämmityksen vastus hajonnut kesänaikana ja etupalat alkaa olemaan finaalissa.
110 tkm öljynvaihtohuollossa pitänee hoitaa nuo kuntoon.

Aivan samaa kertoivat Vaasassa noista insignioiden lämmittimistä.
Itsellä myös nykimistä E85:lla ja Hirschin softalla kun lähtee kylmällä autolla heti liikkeelle ilman pientä lämmitystä paikalla.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Käynnistyminen kostealla heikkoa

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Hirsch olisi erittäin kiinnostunut IPRO:n snapshotista vikatilanteessa..
Me emme ajatelleet tankata E85:ttä, joten todennäköisesti ajoitusongelmaa ei tapahdu.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Käynnistyminen kostealla heikkoa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Autoon tehtiin öljynvaihtohuolto ja samalla vaihdettiin tulpat.

Ja mikä yllätys löytyikään :arrow: tulpat taisi olla alkuperäiset 8O ainakin näyttivät siltä. Olivat merkkiä AcDelco. Autolle tehty 3 huoltoa (30,60,90 tkm ) merkkikorjaamolla Ruotsissa ja näyttäisi siltä että tulppia ei ole vaihdettu.
Nykimistä kylmänä ei ole tulppien vaihdon jälkeen esiintynyt :D toivottavasti nykiminen pysyy myös kylmemmillä pakkasilla pois.
Käytiin samalla myös jarrut läpi ja kaikki satulat oli enemmän tai vähemmän jumissa. Eteen laitettiin uudet palat sillä sisemmät palat olivat niin kuluneet kun palat ei liikkunu satuloissa kunnolla.
On kuulemma normi vika myös ingsigniassa ja uudemmissa astroissa.

Vielä pitäisi vaihdattaa penkinlämppäreiden vastukset. :roll:
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Käynnistyminen kostealla heikkoa

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Otsikkokin taitaa edelleen sopia ja sama auto kyseessä..

Liekö kosteusongelmaa vai mitä. Aiheeton vikailmoitus "huolla ohjauslukko" taas taulussa, eikä suostu starttaamaan. Varmaan akku (taas) syyllinen, tosin huollon akkutesti antaa puhtaat paperit.

Annettiin akkulaturilla tunti virtaa ja sitten käyntiin. Latausjännite aluksi 14,5-14,7 ja laski ensin 13 Volttiin ja sitten vähän alle. SID ja yleismittari navoilta näytti samaa. Huollon setä arveli, että voisi olla ohjelmistollinen vika laturin ohjauksessa.. Löytyykö WIS:stä mitä aiheesta???

Huoltoon ajaessa latausjännite normaalia 14,7:ää.

Mitä tuo "voltin heitto" mahtaa tarkoittaa? Onko akusta menossa kenno oikoseen? Ulkopuolinen akkulaturi sitten vielä jatkolatauskerralla antoi toimintasavut pihalle... :lol:

Tämä auto on kyllä virtaherkkä peli. Seuraavaksi pitää selvittää mitä parempaa tuohon voisi akuksi laittaa, tämä on nyt 2,5 vuotias akku. Auton toinen 2011 jälkeen.
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Käynnistyminen kostealla heikkoa

Viesti Kirjoittaja MattiR »

2,5 vuotta vanha voi olla jo ihan finaalissa. Lyhyimmillään itsellä on akun kestoikä ollut 3 kk.

Ainoa akku joka on minulla kestänyt vuosia (jopa 7 vuotta) on diesel-Volvon akku. Olen niitä laitellut Saabeihin sitä mukaa kun akut ovat loppuneet.

Nyt ostin kokeeksi Saabin (GM:n) akun, saapa nähdä miten se sitten kestää.

NG:n kanssa minulla on ollut tapana laittaa auto välillä tallissa akkulaturiin ja ladata akku täyteen. Täydellä akulla ei tule vikailmoituksia ainakaan meidän perheen autoihin.
Matti
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Käynnistyminen kostealla heikkoa

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Niin, mitä WIS sanoo akun latauksesta?

Ohjaillaanko laturia jotenkin? Huilaako se välillä? Nyt onkin ollut viikko rauhaa, kun ei ole ollut kosteaa...
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Käynnistyminen kostealla heikkoa

Viesti Kirjoittaja jameli »

Ristom kirjoitti:Otsikkokin taitaa edelleen sopia ja sama auto kyseessä..
Latausjännite aluksi 14,5-14,7 ja laski ensin 13 Volttiin ja sitten vähän alle. SID ja yleismittari navoilta näytti samaa. Huollon setä arveli, että voisi olla ohjelmistollinen vika laturin ohjauksessa.. Löytyykö WIS:stä mitä aiheesta???

Huoltoon ajaessa latausjännite normaalia 14,7:ää.

Mitä tuo "voltin heitto" mahtaa tarkoittaa? Onko akusta menossa kenno oikoseen? Ulkopuolinen akkulaturi sitten vielä jatkolatauskerralla antoi toimintasavut pihalle... :lol:.
Kyseinen auto käyttäytyi tänään tosi nätisti (kuiva mukava pakkaskeli, suorastaan talviautoilunautinto)... Kylmäkäynnistys Nokialla ja tunti / 100 km ajoa Hämeenlinnaan (latausjännite koko ajan 14,5). Pari lyhyttä siirtymää Hämeenlinnassa, kunnes matka takaisin Nokialle. Paluumatkalla Hämeenlinna - Toijalan ABC oli latausjännite 14,5, mutta kun Toijalasta pääsi tankkauksen jälkeen takaisin moottoritielle, niin latausjännite lopun matkaa vain 13,1...
__________________
Harrastus tauolla.
Vastaa Viestiin