Käynnistyminen kostealla heikkoa
Re: Käynnistyminen kostealla heikkoa
Paljon on tosiaan noita vikailmoituksia ollut. Pitää koputtaa puuta kun ei omassa onneksi ainakaan vielä ole mitään tuollaista ilmennyt.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Käynnistyminen kostealla heikkoa
Tämä on kyllä melko mystistä, selittävää tekijää ei ole löytynyt. Joskus kosteutta, joskus pakkasta, joskus lämmintä, joskus nykii ajossa alhaalta vetäessä (risteys kolmosvaihteella..). Täytyy jatkaa aivotyötä.
TRE MetroAuto on kyllä ansiokkaasti hoitanut tätä tapausta, se täytyy todeta.
TRE MetroAuto on kyllä ansiokkaasti hoitanut tätä tapausta, se täytyy todeta.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 49
- Liittynyt: To Maalis 22, 2012 22:28
Re: Käynnistyminen kostealla heikkoa
Mulla teki kostealla kelillä joskus, että vilautti ohjauslukon huoltoa. Lähti normaalista käyntiin.
Talvella ei lähtenyt kovilla pakkasilla kunnolla käyntiin. Asennutin webaston, joten se ei oo vaivannu. Onko muilla dieseleillä ollu käynnistymisvaikeuksia kylmällä
Talvella ei lähtenyt kovilla pakkasilla kunnolla käyntiin. Asennutin webaston, joten se ei oo vaivannu. Onko muilla dieseleillä ollu käynnistymisvaikeuksia kylmällä
Re: Käynnistyminen kostealla heikkoa
Nämä minun kirjoitukseni ovat näitä muisteluita. Minullahan oli pikkumustassa Webasto uudesta alkaen. Se toimi erinomaisesti. Silloin talvi 2011 oli todella kylmä ja matkailin monta kertaa autollani Lapissa ja pohjois-Norjassa.
Webaston kanssa ei ollut koskaan käynnistymisen ongelmia, ei kyllä muutenkaan. Haluan kuitenkin korostaa, että Webasto kuluttaa roisisti virtaa. Jos ajomatkat ovat lyhyitä on virran saannista syytä huolehtia. Siksi kiinteä akkulaturi on todella helppo ja halpa apu. Ja tietysti Pitää muistaa Webaston kesäkäyttö, niin Se pysyy toimintavarmempana.
Mielestäni näillä keinoilla NG toimii erinomaisesti kelissä kuin kelissä. Nautinnollista matkaa!
Webaston kanssa ei ollut koskaan käynnistymisen ongelmia, ei kyllä muutenkaan. Haluan kuitenkin korostaa, että Webasto kuluttaa roisisti virtaa. Jos ajomatkat ovat lyhyitä on virran saannista syytä huolehtia. Siksi kiinteä akkulaturi on todella helppo ja halpa apu. Ja tietysti Pitää muistaa Webaston kesäkäyttö, niin Se pysyy toimintavarmempana.
Mielestäni näillä keinoilla NG toimii erinomaisesti kelissä kuin kelissä. Nautinnollista matkaa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Käynnistyminen kostealla heikkoa
No joo, jatketaan tähän, vaikka otsikko ei nyt oikein vastaa aihetta.. Samasta autosta kuitenkin edelleen kyse, 2011 2,0T BP XWD Hirsch, ja nyt ajettu jo huikeat 36.000km 24kk aikana.
Nokka-akselien asentoa säätäviä osia / asennon tunnistavaa anturia vaihdetaan huomenna kolmannen tai neljännen kerran. Olen jo seonnut laskuissa, kerran vain koodia poistettiin, mutta palautui kyllä viikossa.. Anturin huono laatu GM:n alihankkijalla ilmeisesti syynä. Oireena oli kylmäkäynnistys ulkoa plussakelillä ja rajuhko nykiminen alle 2000rpm osakaasulla. Tällä kertaa oli viinaa tankissa, edellinen päivä ajettiin viinalla ilman oireita. Aiemmat vikakoodit aiheesta myös pelkällä bensalla (98E5), välillä pakonokka-akseli, välillä imunokka-akseli.
Penkinlämmittimet ei toimi, jälkitoimituksessa. Näitä on kuulemma mennyt Insignioista kuin leipää. GM!
Nelivedon hydraulipumppu vaihdettiin juuri.
Mutta mutta..
Mitä näistä pitäisi ajatella: Huolla XWD, huolla taka-akseli, huolla ajonvakautus, huolla ohjauspylväs, huolla pysäköintitunnistin.. Mitä milloinkin. Mikään mihin liittyy tietokone, tai sähkö, ei ole luotettavaa.
Ilmastointilaitteen laatu on OG 9-5:een ja NG9-3:een verrattuna aika heikko. Niin sanottu ilmanlaadun valvontajärjestelmä on susipaska. Ei tunnista lasinpesua, ei edellä käryttävää dieselrekkaa, ei mitään. Käyttöpaneeli on sekava ja liian pieniä nappeja täynnä.
Jos jotain hyvää halutaan hakea, niin täytyy todeta, että MetroAuto on hoitanut autoa todella kiitettävästi, vastannut täydestä takuusta käytännössä ja muut kuin penkinlämmittimen osat on aina saatu viiveettä.
Nokka-akselien asentoa säätäviä osia / asennon tunnistavaa anturia vaihdetaan huomenna kolmannen tai neljännen kerran. Olen jo seonnut laskuissa, kerran vain koodia poistettiin, mutta palautui kyllä viikossa.. Anturin huono laatu GM:n alihankkijalla ilmeisesti syynä. Oireena oli kylmäkäynnistys ulkoa plussakelillä ja rajuhko nykiminen alle 2000rpm osakaasulla. Tällä kertaa oli viinaa tankissa, edellinen päivä ajettiin viinalla ilman oireita. Aiemmat vikakoodit aiheesta myös pelkällä bensalla (98E5), välillä pakonokka-akseli, välillä imunokka-akseli.
Penkinlämmittimet ei toimi, jälkitoimituksessa. Näitä on kuulemma mennyt Insignioista kuin leipää. GM!
Nelivedon hydraulipumppu vaihdettiin juuri.
Mutta mutta..
Mitä näistä pitäisi ajatella: Huolla XWD, huolla taka-akseli, huolla ajonvakautus, huolla ohjauspylväs, huolla pysäköintitunnistin.. Mitä milloinkin. Mikään mihin liittyy tietokone, tai sähkö, ei ole luotettavaa.
Ilmastointilaitteen laatu on OG 9-5:een ja NG9-3:een verrattuna aika heikko. Niin sanottu ilmanlaadun valvontajärjestelmä on susipaska. Ei tunnista lasinpesua, ei edellä käryttävää dieselrekkaa, ei mitään. Käyttöpaneeli on sekava ja liian pieniä nappeja täynnä.
Jos jotain hyvää halutaan hakea, niin täytyy todeta, että MetroAuto on hoitanut autoa todella kiitettävästi, vastannut täydestä takuusta käytännössä ja muut kuin penkinlämmittimen osat on aina saatu viiveettä.
Re: Käynnistyminen kostealla heikkoa
Taas ollaan koodivapaita, kun viikon sisään käytiin toista kertaa varikolla..
Tuota en tainnutkaan muistaa mainita, että vaihteensiirron vaijeri on myös vaihdettu. Oireena oli kadonnut vaihde numero 2. Vaijerin suojakuoren kiinnike oli ilmeisesti katki, jolloin vaijerin liike meni hukkaan. Ilmeisesti heppoinen juttu, en tiedä.
Tuota en tainnutkaan muistaa mainita, että vaihteensiirron vaijeri on myös vaihdettu. Oireena oli kadonnut vaihde numero 2. Vaijerin suojakuoren kiinnike oli ilmeisesti katki, jolloin vaijerin liike meni hukkaan. Ilmeisesti heppoinen juttu, en tiedä.
Re: Käynnistyminen kostealla heikkoa
Hei kaima!
Kyllä tuo teidän NG on ollut aika harmillinen tapaus? Sille on Järvisen Jarin varikko tullut tutuksi. Onhan Se hyvin toimiva varikkko, mutta kyllä Se mukavampaa olisi, kun vain pakolliset käynnit riittäisivät.
Kestävyyttä ja kannustusta! Toivottavasti kyyti on mukavaa varikkokäyntien välillä?
Kyllä tuo teidän NG on ollut aika harmillinen tapaus? Sille on Järvisen Jarin varikko tullut tutuksi. Onhan Se hyvin toimiva varikkko, mutta kyllä Se mukavampaa olisi, kun vain pakolliset käynnit riittäisivät.
Kestävyyttä ja kannustusta! Toivottavasti kyyti on mukavaa varikkokäyntien välillä?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: nykii käynnistyksen jälkeen, nokka-akseli
Selvitys se vaan jatkuu.. Ja nykiminen.. Ja nokka-akselioireet..
Koitettiin välillä ottaa Hirsch pois, ei vaikuta. "Kylmä"käynnistys ja liikkeellelähtö tuottaa nykimistä tasaisen varmasti. Bensalla ajettaessa oireita harvemmin, mutta on kuitenkin, mutta heti kun on viinaa tankissa niin nykiminen on aamun ekalla käynnistyksellä liki varmaa.
Olisko softassa joku ongelma?
Koitettiin välillä ottaa Hirsch pois, ei vaikuta. "Kylmä"käynnistys ja liikkeellelähtö tuottaa nykimistä tasaisen varmasti. Bensalla ajettaessa oireita harvemmin, mutta on kuitenkin, mutta heti kun on viinaa tankissa niin nykiminen on aamun ekalla käynnistyksellä liki varmaa.
Olisko softassa joku ongelma?
Re: Käynnistyminen kostealla heikkoa
Äkkiä tulis mieleen sama vaiva kuin T7 koneissa, eli suuttimien "tervaantuminen" viinalla ajosta. Eli bensatankkauksia välillä taikka si-alcoholia tankkiin.. Tämä siis puhdasta mutuilua.
Kauas on pitkä matka. #2587
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Re: Käynnistyminen kostealla heikkoa
Tällä kun ei pääasiassa ole ajettu viinalla ollenkaan.
Bensalla nykii satunnaisen varmasti, talven jälkeen eka tankki viinaa ja heti nykii..
Bensalla nykii satunnaisen varmasti, talven jälkeen eka tankki viinaa ja heti nykii..
Re: EI VIINALLE
Viimeisin tutkailun ja päiden yhteenlyönnin tulos merkkihuollossa on johtopäätös, ettei NG 9-5 ole BioPower lainkaan. Moottorin softa ei ole riittävän älykäs, että osaisi säätää/rajoittaa moottorin käyntiä kaikkien olosuhteiden mukaisesti kaikilla polttoaineseoksilla. Ruotsissa ei taida kukaan olla ohjelmaa korjaamassa.
Erityinen ongelma on kylmäkäynnistys ja sen jälkeinen liikkeellelähtö.
Saabin BioPower ei siis ole etanolin kanssa yhteensopiva.
(Ja seurataan kuinka nykimisiä esiintyy bensalla..)
Erityinen ongelma on kylmäkäynnistys ja sen jälkeinen liikkeellelähtö.
Saabin BioPower ei siis ole etanolin kanssa yhteensopiva.
(Ja seurataan kuinka nykimisiä esiintyy bensalla..)
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Käynnistyminen kostealla heikkoa
Milläs sitten ajetaan, pierua tankkiin....
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Re: Käynnistyminen kostealla heikkoa
Olisikohan minulla samoja oireita ilmaantumassa sillä eilen oli käynnistyminen heikkoa ja jäi käymään vasta kolmannella yrityksellä. Ilma oli kyllä kuiva ja lämpöä 19 astetta.Ristom kirjoitti: Nokka-akselien asentoa säätäviä osia / asennon tunnistavaa anturia vaihdetaan huomenna kolmannen tai neljännen kerran. Olen jo seonnut laskuissa, kerran vain koodia poistettiin, mutta palautui kyllä viikossa.. Anturin huono laatu GM:n alihankkijalla ilmeisesti syynä. Oireena oli kylmäkäynnistys ulkoa plussakelillä ja rajuhko nykiminen alle 2000rpm osakaasulla. Tällä kertaa oli viinaa tankissa, edellinen päivä ajettiin viinalla ilman oireita. Aiemmat vikakoodit aiheesta myös pelkällä bensalla (98E5), välillä pakonokka-akseli, välillä imunokka-akseli.
Viinaa ollut tankissa koko minulla olo ajan ja nyt vissiin pitää kokeilla tankillinen bensaa ettei vaan olisi
Autossa sama Hirsch softa kuin Ristom:än autossaTimppa kirjoitti:Äkkiä tulis mieleen sama vaiva kuin T7 koneissa, eli suuttimien "tervaantuminen" viinalla ajosta. Eli bensatankkauksia välillä taikka si-alcoholia tankkiin.. Tämä siis puhdasta mutuilua.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Käynnistyminen kostealla heikkoa
Ai otit sit Hirshin, paljon makso?
Millainen vaikutus?
Millainen vaikutus?
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Re: Käynnistyminen kostealla heikkoa
Merkkihuollon kanta on, ettei Hirschin kanssa sovi muu kuin 98E5 bensiini. Meillä ei olekaan nykinyt viinasta luopumisen jälkeen.. kopkop