NG9-5 ei käynnisty
Re: NG9-5 ei käynnisty
Minäpä luulen, että Veini jo kertoi vaivan nimen, jos tarkasti luette nämä viestiketjun tarinat! Tosi tietohan se oikea tieto on ja kaikki muu mutua.
Mutta kyllä näin talvella autojen virrankulutuksen ”huippuaikana”, niin uudet kuin vanhat autot ovat ahtaalla. Kohtuu pitkän autoilukokemuksen kokeneena uskallan sanoa, että virtalähteestä on pidettävä hyvää huolta! Näiden nykyakkujen kunnon tarkkailu lienee pitkälti erilaisten mittareiden varassa. Antiikkiakun kunnossa pito oli aina käyttäjän käsissä. Huolellisuus näiden virtalähteiden ja latureiden kanssa lienee se valttikortti!
Mutta kyllä näin talvella autojen virrankulutuksen ”huippuaikana”, niin uudet kuin vanhat autot ovat ahtaalla. Kohtuu pitkän autoilukokemuksen kokeneena uskallan sanoa, että virtalähteestä on pidettävä hyvää huolta! Näiden nykyakkujen kunnon tarkkailu lienee pitkälti erilaisten mittareiden varassa. Antiikkiakun kunnossa pito oli aina käyttäjän käsissä. Huolellisuus näiden virtalähteiden ja latureiden kanssa lienee se valttikortti!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: NG9-5 ei käynnisty
Väitämpä että jos vaiva olisi olut tiedossa olisi se korjattu moneen otteeseen.eniten harmittaa sanonta vie korjaamolle tai vie niille jotka tietää.penkalta hyvä huudella mutta kyllä ne useasti liikeissäkin parhaansa yrittää.olin autoton tämän vian takia yli 4kk.ja minulle ensimmäinen kerta kun vein liikeesen autoni korjattavaksi.mutta vieläkin halvempi ratkaisu kun sen uuden v90 volvon hankinta joka olisi syönyt 1 vuoden aikana 10e.
Voitta viili kaikista huolimatta.
Voitta viili kaikista huolimatta.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: NG9-5 ei käynnisty
Nyt on tullut niin paljon kyselyjä aiheesta niin annan vastauksia tähän käynnistys oireeseen.
tämä näissä nyky autoissa ei ole mikään yksinkertainen juttu kuin niitä moni arvelee joka niihin ei ole perehtynyt ja vaikka olisikin on se joskus tosi hankalaa.
Auton sähköjohdoissa kulkee paljon tietoa jossa syöttö jänniteitä,väylä virtaa,singnaalia maadoitusta.
saab ng sähkö häröt johtuu suurelta osin väärin sidoitusta johtosarjoista ja tietenkin saisihan se akkukin olla kaikissa se 95a joka sopii sinne omalle paikalle.maadotukset kauttaaltan hyvät,johtojen laatu ja tärkempien kohtien läpikulku tehty hyvin.
Tässä lyhkäisyydessä missä oli se vika minun autossa.tarkoissa mittauksissa löysin pientä jännitettä abs järjestelmän singnaali johdosta ja moottorin nokka akselin tunnistimen johdosta jossa sitä ei olisi pitänyt ollaalle alle 1v noin 0.5-09v.
starttaus vaatii että kaikki ohjaimet ok.tässä niitä oli 30kpl.korin ohjain antaa en jälkeen käskyn moottorin ohjaimelle jos näiden väylät ok.ajassa noin 250 milli sekunttia.mutta jos jossain väylä johdossa ogelmaa voi tämä estää käynnistyksen tai antaa koodia.
omasta autosta löytyi vika väärin sidotuista väylä johdoista jotka estivät käynnistyken.korin ohjaimelle tuleva johto nippu oli sidottu nippuun (180 asteiselle mutkalle) ja ohjaimen liittimien nippusiteet liian tiukalla.
väylä johtojen sitominen on ehdottomasti tehtävä oikein ei saa taittaa eikä sitoa liian tiualle.minun omassa johtosarjoissa toinen puoli on kiritty liian tiukalle näistä tulee niitä omituisia häröjä.tässä tapauksessa kun akun kenkä oli irroitettu niin purkki ei osannut enää tehdä sopetusta kun ei ollut kaikki tiedot kunnossa.yritti kauko käynnistää,avasi ikkunoita itsestää,jätti jarruvaloja päälle saattoi antaa omituisia koodeja jos virrat pitkään päällä.
Johto sarjojen sidonta tehty väärin niistä nämä käynnistys ogelmat johtuu.akun pitäisin mahdollisiman hyvänä koska jännite jos laskee alle 10.5v ei syöttö jännite ole riittävä väylän johdoille.
tämä näissä nyky autoissa ei ole mikään yksinkertainen juttu kuin niitä moni arvelee joka niihin ei ole perehtynyt ja vaikka olisikin on se joskus tosi hankalaa.
Auton sähköjohdoissa kulkee paljon tietoa jossa syöttö jänniteitä,väylä virtaa,singnaalia maadoitusta.
saab ng sähkö häröt johtuu suurelta osin väärin sidoitusta johtosarjoista ja tietenkin saisihan se akkukin olla kaikissa se 95a joka sopii sinne omalle paikalle.maadotukset kauttaaltan hyvät,johtojen laatu ja tärkempien kohtien läpikulku tehty hyvin.
Tässä lyhkäisyydessä missä oli se vika minun autossa.tarkoissa mittauksissa löysin pientä jännitettä abs järjestelmän singnaali johdosta ja moottorin nokka akselin tunnistimen johdosta jossa sitä ei olisi pitänyt ollaalle alle 1v noin 0.5-09v.
starttaus vaatii että kaikki ohjaimet ok.tässä niitä oli 30kpl.korin ohjain antaa en jälkeen käskyn moottorin ohjaimelle jos näiden väylät ok.ajassa noin 250 milli sekunttia.mutta jos jossain väylä johdossa ogelmaa voi tämä estää käynnistyksen tai antaa koodia.
omasta autosta löytyi vika väärin sidotuista väylä johdoista jotka estivät käynnistyken.korin ohjaimelle tuleva johto nippu oli sidottu nippuun (180 asteiselle mutkalle) ja ohjaimen liittimien nippusiteet liian tiukalla.
väylä johtojen sitominen on ehdottomasti tehtävä oikein ei saa taittaa eikä sitoa liian tiualle.minun omassa johtosarjoissa toinen puoli on kiritty liian tiukalle näistä tulee niitä omituisia häröjä.tässä tapauksessa kun akun kenkä oli irroitettu niin purkki ei osannut enää tehdä sopetusta kun ei ollut kaikki tiedot kunnossa.yritti kauko käynnistää,avasi ikkunoita itsestää,jätti jarruvaloja päälle saattoi antaa omituisia koodeja jos virrat pitkään päällä.
Johto sarjojen sidonta tehty väärin niistä nämä käynnistys ogelmat johtuu.akun pitäisin mahdollisiman hyvänä koska jännite jos laskee alle 10.5v ei syöttö jännite ole riittävä väylän johdoille.
Re: NG9-5 ei käynnisty
Veinille voisi kyllä antaa mitalin tuosta työstä ja löydöksestä!! Uskomattoman hieno suoritus ja osoittaa erinomaista ymmärrystä auton sielunelämästä. Ei tule joka pojalla mieleen noin syvälle mennä auton sähköihin, eikä monella riitä fysiikkapää moisen ymmärtämiseen
Meilläkin on yhdessä autossa sellainen ominaisuus että akun ollessa hieman huonossa hapessa autoa sammuttaessa auto kyllä sammuu mutta tauluun tulee ilmoitus "shift to park" ja virta jää päälle. Tuota ei ilmaannu jos akku / akun varaus on kunnossa, ilmenee jos autoa pitää siirtää metri pari ja auto sammutetaan heti käynnistämisen jälkeen. Voisi hyvinkin olla tuo sama juurisyy.
Ja kuten myös RistoS on moneen kertaan toistanut (ja jonka Veinikin taas muistutti) monelta murheelta säästyy kun huolehtii siitä että akku / akun varaustila on kunnossa.
Meilläkin on yhdessä autossa sellainen ominaisuus että akun ollessa hieman huonossa hapessa autoa sammuttaessa auto kyllä sammuu mutta tauluun tulee ilmoitus "shift to park" ja virta jää päälle. Tuota ei ilmaannu jos akku / akun varaus on kunnossa, ilmenee jos autoa pitää siirtää metri pari ja auto sammutetaan heti käynnistämisen jälkeen. Voisi hyvinkin olla tuo sama juurisyy.
Ja kuten myös RistoS on moneen kertaan toistanut (ja jonka Veinikin taas muistutti) monelta murheelta säästyy kun huolehtii siitä että akku / akun varaustila on kunnossa.
Matti
Re: NG9-5 ei käynnisty
Tuo Veinin tekemä tarkka tilanteen analysointi on todella hienoa työtä. Suuret kiitokset hänelle tuosta työstä!
Veinin selvityksen jälkeen pohdin uudelleen pikkumustan alkumatkaa? Se oli todellakin viaton ja murheeton! Autokin oli tietysti aikalailla Alkutuotannon kappaleita. Mutta silloin heti hankinnnan yhteydessä tilasin autoon Webaston ja se asennettiin pari viikon ajokokemusten perästä paikalleen!
Kun auto meni Webaston asennukseen korjaamopäällikkö Järvinen sanoi, että eikö kannnattaisi laittaa samalla kiinteä akkulaturi? Näin tehtiin ja Järvinen totesi perään, että laitetaan heti kunnollinen laite, siis kiinteä 10A:rin Defa! Näin tehtiin ja minulla on usko siihen, että vältyin monilta ongelmilta juuri tuon huolellisen akun hoitamisen takia. Siksi varmasti nuo isommat akut lienevätkin niitä oikeita valintoja autoon.
Uskon, että nämä Veinin kokemukset auttavat nyt monia NG95:sen omistajia! Hyvää ja turvallista matkaa kaikille!
Veinin selvityksen jälkeen pohdin uudelleen pikkumustan alkumatkaa? Se oli todellakin viaton ja murheeton! Autokin oli tietysti aikalailla Alkutuotannon kappaleita. Mutta silloin heti hankinnnan yhteydessä tilasin autoon Webaston ja se asennettiin pari viikon ajokokemusten perästä paikalleen!
Kun auto meni Webaston asennukseen korjaamopäällikkö Järvinen sanoi, että eikö kannnattaisi laittaa samalla kiinteä akkulaturi? Näin tehtiin ja Järvinen totesi perään, että laitetaan heti kunnollinen laite, siis kiinteä 10A:rin Defa! Näin tehtiin ja minulla on usko siihen, että vältyin monilta ongelmilta juuri tuon huolellisen akun hoitamisen takia. Siksi varmasti nuo isommat akut lienevätkin niitä oikeita valintoja autoon.
Uskon, että nämä Veinin kokemukset auttavat nyt monia NG95:sen omistajia! Hyvää ja turvallista matkaa kaikille!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: NG9-5 ei käynnisty
Tämä yksilö ei vissiin varsinaisia vikakoodeja aiheesta tajunnut antaa (tai sitten antoi väärästä aiheesta), kun selvityksessä oli niin paljon haastetta. Mutta tuliko katsottua testerillä, että mitä ohjaimia ja antureita väylässä/väylissä näkyy ja/tai minkä ohjainten ja/tai antureiden signaalit epäonnistuivat? Vai eikö auto suostunut kertomaan niitä?veini siekkinen kirjoitti: ↑La Tammi 12, 2019 21:20starttaus vaatii että kaikki ohjaimet ok.tässä niitä oli 30kpl.korin ohjain antaa en jälkeen käskyn moottorin ohjaimelle jos näiden väylät ok.ajassa noin 250 milli sekunttia.mutta jos jossain väylä johdossa ogelmaa voi tämä estää käynnistyksen tai antaa koodia.
omasta autosta löytyi vika väärin sidotuista väylä johdoista jotka estivät käynnistyken.korin ohjaimelle tuleva johto nippu oli sidottu nippuun (180 asteiselle mutkalle) ja ohjaimen liittimien nippusiteet liian tiukalla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: NG9-5 ei käynnisty
Kyllä testeritä oli mutta kun väylään syntyy mangnetti kettä voi testerit pyykästä taka vasemalle.silloin otettaan vanhat menetelmät käyttöön ja käytännön opit.
Re: NG9-5 ei käynnisty
Niin voi, siksihän minä sitä uteliaana kysyin että miltä siellä näytti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla