Ng 9-5:sen rengastus
Ng 9-5:sen rengastus
Avataampa uusi aihe sillä renkaat usein puhuttaa.
Tuo sigun Aero sai kesärenkaat alle ja minulle tarvis vissiin hankia peltorit korviin
Eli alle vaihtui auton mukana olleet hyvät ( 7-8 mm ) Continetal Contisportcontact 3 245/45ZR18" renkaat.
Ulkonäkö ihan OK mutta se melu !!!
Kun oli alkujaan 17" kitkat ja sen jälkeen 17" nastat niin nyt kyllä myrkyn lykkäs.
Miten muilla NG omistajilla ??? varsinkin isompien fillareiden omistajat......
Tuo sigun Aero sai kesärenkaat alle ja minulle tarvis vissiin hankia peltorit korviin
Eli alle vaihtui auton mukana olleet hyvät ( 7-8 mm ) Continetal Contisportcontact 3 245/45ZR18" renkaat.
Ulkonäkö ihan OK mutta se melu !!!
Kun oli alkujaan 17" kitkat ja sen jälkeen 17" nastat niin nyt kyllä myrkyn lykkäs.
Miten muilla NG omistajilla ??? varsinkin isompien fillareiden omistajat......
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Ng 9-5:sen rengastus
Siedettävä muutos 225/50R17 kitkasta meluisana pidettyyn Michelin kesäkumiin kooltaan 225/55R17. Hiljaisempi saisi olla, auttaisiko massaus?
Äänet tulee selkeästi lasien läpi, naapureiden nastat rapisee kymmenien metrien päästä.
Kesärenkaat ovat uudet saa nähdä kuinka kuluneena pauhaa...
Etenkin sadekelillä tuntuu että rengasäänet pahenee.
Pitäs vissiin ostaa 205/65R17 kitkat ja ajella niillä ympäri vuotta...
Äänet tulee selkeästi lasien läpi, naapureiden nastat rapisee kymmenien metrien päästä.
Kesärenkaat ovat uudet saa nähdä kuinka kuluneena pauhaa...
Etenkin sadekelillä tuntuu että rengasäänet pahenee.
Pitäs vissiin ostaa 205/65R17 kitkat ja ajella niillä ympäri vuotta...
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Re: Ng 9-5:sen rengastus
Minun ei kyllä enää pitäisi enää osallistua näihin NG keskusteluihin, jos kerran vielä!
Nämä Suomen tiet ovat kyllä haasteelliset. Silloin aikanaan valitsin kesäkumeiksi mahdollisimman suuri-ilmatilalliset 17 tuuman renkaat näiden teiden kunnon takia.
Ei tarvinnut katua valintaa. Tälläinen valinta palvelee tietysti mukavuutta ja nuo auton ulkonäkö-asiat ovat silloin taka-alalla.
Nämäkin ovat näitä mieltymys asioita, toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta.
Suomen tiet eivät kyllä ole sopiva alusta näille matalille kumeile eikä runflateille!
Tsemppiä vaan kokeiluille ja valinnoille!
Nämä Suomen tiet ovat kyllä haasteelliset. Silloin aikanaan valitsin kesäkumeiksi mahdollisimman suuri-ilmatilalliset 17 tuuman renkaat näiden teiden kunnon takia.
Ei tarvinnut katua valintaa. Tälläinen valinta palvelee tietysti mukavuutta ja nuo auton ulkonäkö-asiat ovat silloin taka-alalla.
Nämäkin ovat näitä mieltymys asioita, toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta.
Suomen tiet eivät kyllä ole sopiva alusta näille matalille kumeile eikä runflateille!
Tsemppiä vaan kokeiluille ja valinnoille!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Ng 9-5:sen rengastus
Hei!
Oletteko pitäneet suosituspaineita?
Ajattelin nostaa, onkohan 3.0bar liikaa....
Oletteko pitäneet suosituspaineita?
Ajattelin nostaa, onkohan 3.0bar liikaa....
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Re: Ng 9-5:sen rengastus
Melu, kun vertaa OG 9-5:een tai SS:ään, on NG:ssä aika olematonta. Toki tähän kun tottuu, niin se vähäkin alkaa kuulostaa pahalta. Silloin kannattaa kokeilla jotain toista autoa ja palaa taas tyytyväisenä NG:n kabiiniin.
Ääni kuitenkin 17":n renkaille, jotka on ilmeisesti vanteen tuumakoolta pienimmät mitä saa.. Kesäpallot meillä pyörii 18":n koossa. 17" parempi Suomen teille. Muuten sopii kyllä autolle molemmat, kyyti on liki yhtä pehmeää.
Ääni kuitenkin 17":n renkaille, jotka on ilmeisesti vanteen tuumakoolta pienimmät mitä saa.. Kesäpallot meillä pyörii 18":n koossa. 17" parempi Suomen teille. Muuten sopii kyllä autolle molemmat, kyyti on liki yhtä pehmeää.
Re: Ng 9-5:sen rengastus
Mikä et-lukema vanteissa on?
Kiikarissa jokunen yksilö ulkomaan puolelta. Vectoreissa ja Aeroissa näyttäisivät kesäkumit olevan 18"-19".
...Mutta minkälaisia NASTArenkaita klubilaisilta löytyy ng-Femman alta? Kommentteja? Mitkä on talvirenkaiden koot?
Mikä on pienin koko vanteille mitä olette löytäneet?
Edit:
Yhdessä vanneilmoituksessa lukee: Passar till nya Saab 9-5 (10-) Ej till bilar med performancebromsar
Mistä tietää onko autossa performance-jarrut?
Kiikarissa jokunen yksilö ulkomaan puolelta. Vectoreissa ja Aeroissa näyttäisivät kesäkumit olevan 18"-19".
...Mutta minkälaisia NASTArenkaita klubilaisilta löytyy ng-Femman alta? Kommentteja? Mitkä on talvirenkaiden koot?
Mikä on pienin koko vanteille mitä olette löytäneet?
Edit:
Yhdessä vanneilmoituksessa lukee: Passar till nya Saab 9-5 (10-) Ej till bilar med performancebromsar
Mistä tietää onko autossa performance-jarrut?
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Ng 9-5:sen rengastus
ET taitaa olla 41. Pikkujarrullisiin(tid&turbo4 1.6) mennee 16", mutta orggisvalikoimasta ei löydy. Joskus katoin insigniankin vanteita niin taisi ainakin uuteen saada vain peltivanteita 16" koossa.peinu kirjoitti:Mikä et-lukema vanteissa on?
Kiikarissa jokunen yksilö ulkomaan puolelta. Vectoreissa ja Aeroissa näyttäisivät kesäkumit olevan 18"-19".
...Mutta minkälaisia NASTArenkaita klubilaisilta löytyy ng-Femman alta? Kommentteja? Mitkä on talvirenkaiden koot?
Mikä on pienin koko vanteille mitä olette löytäneet?
Edit:
Yhdessä vanneilmoituksessa lukee: Passar till nya Saab 9-5 (10-) Ej till bilar med performancebromsar
Mistä tietää onko autossa performance-jarrut?
Auton mukana tulleet kitkat alla 215/50/17(vähän turhan paljon mittarinheittoa) ja kohta menee alle nastat 215/55/17. Kaippa se normikoko 225/55/17:kin menee talvirenkaissa. Halvat koot 225/45/17 ja 205/50/17 voi olla vähän turhan matalia.
Joku ylempana kyseli paineita niin 225/55/17 menny reilulla 3barilla, jossain kolmen kieppeillä on ohjekirjassa mainittu ekopaineet.
Ja jakohan on 5x120 ja kunnon halpisautonmalliin renkaat muttereilla kiinni ja pinnapultit navassa kiinni.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Re: Ng 9-5:sen rengastus
No niin, rengaskeskustelu tuntuu jatkuvan.
Poijat, kun. Tämä NG 95 painaa näin paljon kun painaa, tulee huomioida renkaan kantavuus. Jotta tuon renkaan kantavuus on riittävä tulee tuon luokan olla 97H tai 97V. Nuo H ja V taas ovat noita renkaan nopeusluokkia ja meillähän riittää hyvin tuo matalampi H taso.
Taisin silloin joskus 2011, kun pikkumustaan tuli vuosi täyteen, kirjoitella näistä renkaista runsaamminkin sinne "pikkumustan vuoden koeajo" juttuun. Sieltä löytyy tarkempia kommentteja.
Se on kuitenkin tämän NG 95 kanssa selvää, että todelliset rengaskulut ovat aina hankintatilanteessa aika kalliit, kun joutuu huomioimaan mm. tuon kantavuusluokan, mikä nostaa kyllä renkaan hintaa. Se taitaa olla, että koko 225-55-17 97H lienee Se pienin mahdollinen rengaskoko kaikille muille NG 95 malleille paitsi tuohon 1,6T:hen käynee 16 tuumainen! En tiedä?
Se täytyy todeta, että tämä edelleen minulla oleva arkiauto MB 200E CDI on huomattavasti halvempi rengaskustannuksiltaan. Tosin ei tämä kyllä näillä keleillä pärjää "Pikkumustalle" alkuunkaan. Siis, kyllähän minulla rehellisesti tässä näillä ilmoilla jatkuva Saabin kaipuu on?
Poijat, kun. Tämä NG 95 painaa näin paljon kun painaa, tulee huomioida renkaan kantavuus. Jotta tuon renkaan kantavuus on riittävä tulee tuon luokan olla 97H tai 97V. Nuo H ja V taas ovat noita renkaan nopeusluokkia ja meillähän riittää hyvin tuo matalampi H taso.
Taisin silloin joskus 2011, kun pikkumustaan tuli vuosi täyteen, kirjoitella näistä renkaista runsaamminkin sinne "pikkumustan vuoden koeajo" juttuun. Sieltä löytyy tarkempia kommentteja.
Se on kuitenkin tämän NG 95 kanssa selvää, että todelliset rengaskulut ovat aina hankintatilanteessa aika kalliit, kun joutuu huomioimaan mm. tuon kantavuusluokan, mikä nostaa kyllä renkaan hintaa. Se taitaa olla, että koko 225-55-17 97H lienee Se pienin mahdollinen rengaskoko kaikille muille NG 95 malleille paitsi tuohon 1,6T:hen käynee 16 tuumainen! En tiedä?
Se täytyy todeta, että tämä edelleen minulla oleva arkiauto MB 200E CDI on huomattavasti halvempi rengaskustannuksiltaan. Tosin ei tämä kyllä näillä keleillä pärjää "Pikkumustalle" alkuunkaan. Siis, kyllähän minulla rehellisesti tässä näillä ilmoilla jatkuva Saabin kaipuu on?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Ng 9-5:sen rengastus
225/55/17 on hankala liian pienellä kantavuudella edes löytää. Akselipainoista laskettuna riittää 94kin hyvin. 17" koossa hakusassa noi pienet nopeusluokatkin.
1.6t ja mopodiesel(tid4) on pikkujarruilla niin menee 16". Jarruja on 3 kokoa.
16" koko rekisteriotteessa talvirenkaille 215/60/16.
1.6t ja mopodiesel(tid4) on pikkujarruilla niin menee 16". Jarruja on 3 kokoa.
16" koko rekisteriotteessa talvirenkaille 215/60/16.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Re: Ng 9-5:sen rengastus
Elikkäs TTiD:ssä vissiin sitten nuo keskimmäiset kolmesta ja sopii 17" ?Arcer kirjoitti:225/55/17 on hankala liian pienellä kantavuudella edes löytää. Akselipainoista laskettuna riittää 94kin hyvin. 17" koossa hakusassa noi pienet nopeusluokatkin.
1.6t ja mopodiesel(tid4) on pikkujarruilla niin menee 16". Jarruja on 3 kokoa.
16" koko rekisteriotteessa talvirenkaille 215/60/16.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Ng 9-5:sen rengastus
Jatkanpa tähän.. Alla nyt kuluneet, kovat ja siten äänekkäät 245/40x19 renkaat ja vaihto ajankohtainen. Kokemuksia/suosituksia renkaista tässä kokoluokassa/tähän autoon? Achillesta, Nexeniä ja Nankangia saisi n. 600€ hintaluokassa, Goodyear ja Conti on sitten reilun tonnin. Kannattaako panostaa melkein tuplat lisää ja onko noista halpisrenkaista ylipäätään mihinkään? Ajomukavuus ja meluttomuus varmaan ykköskriteerejä kun maantieajoa tulee paljon.
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Re: Ng 9-5:sen rengastus
Itse päätin ottaa pienen riskin ja otin "halpisrenkaat" ja yhtään en ole katunut.
Nyt saa ottaa silentat pois päästä kun meteli tippui aivan tolkuttomasti.
Mitään ongelmia pidon suhteen ei liioin ole havaittavissa.
Katsotaan nyt miten kestää kulutusta, toisaalta jos hinta on yli -50 % contin hinnasta niin saa se vähän nopeammin kulua.
Omissa painotin melua ja nämä on 68 db. Renkaan muut EU-luokat B:tä.
http://www.autonrengasliitto.fi/?s=eu-rengasmerkinta
Skruvat.fi:stä tilasin ja Hollannista tuli. Valmistaja jääköön salaisuudeksi sillä en viitsi alkaa vääntämään merkistä ja sen huonoudesta / hyvyydestä ( pärjäsi hyvin TM-än testissä ) .
Nyt saa ottaa silentat pois päästä kun meteli tippui aivan tolkuttomasti.
Mitään ongelmia pidon suhteen ei liioin ole havaittavissa.
Katsotaan nyt miten kestää kulutusta, toisaalta jos hinta on yli -50 % contin hinnasta niin saa se vähän nopeammin kulua.
Omissa painotin melua ja nämä on 68 db. Renkaan muut EU-luokat B:tä.
http://www.autonrengasliitto.fi/?s=eu-rengasmerkinta
Skruvat.fi:stä tilasin ja Hollannista tuli. Valmistaja jääköön salaisuudeksi sillä en viitsi alkaa vääntämään merkistä ja sen huonoudesta / hyvyydestä ( pärjäsi hyvin TM-än testissä ) .
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Re: Ng 9-5:sen rengastus
Hyvä kuulla Rengasliikkeen kaveri sanoi leveiden (varmaan yleensäkin) renkaiden muuttuvan huomattavasti äänekkäämmiksi sitä mukaa kun ne kuluvat. Sekin puoltaisi halvempien ostoa - raaskisi vaihtaa suosiolla aiemmin..
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Re: Ng 9-5:sen rengastus
Omassa on alla Nokian Z koossa 235/50/18. Ei mitkään hiljaisimmat, mutta nyt on ilmeisesti asvaltti alkanut tasoittumaan, koska melu on vähentynyt. Loppuunajettuihin Michenin 225/55/17 kitkoihin nähden melu pysyi samalla tasolla.
Massaus hieman auttaa. Pitää vielä katsoa, jos kesällä ehti massaamaan keskiosan, koska nyt massat on vain takapään sisälokaareissa ja taka-akselin takapuolella.
Muutenkin kannattaa vilkaista takaiskarin kiinnityksen ympäristöä, koska itsellä oli jo esillä paljasta peltiä maalin alta. Sisälokari ei suojaa iskarin yläpään ympäristöä.
Massaus hieman auttaa. Pitää vielä katsoa, jos kesällä ehti massaamaan keskiosan, koska nyt massat on vain takapään sisälokaareissa ja taka-akselin takapuolella.
Muutenkin kannattaa vilkaista takaiskarin kiinnityksen ympäristöä, koska itsellä oli jo esillä paljasta peltiä maalin alta. Sisälokari ei suojaa iskarin yläpään ympäristöä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Ng 9-5:sen rengastus
Luulen tietäväni mitä renkaita tarkoitat, hinta-laatu vaikuttaisi tosiaan olevan kohdallaan.. harmi vain ettei ko. rengasta valmisteta tarvitsemassani koossavaltteri kirjoitti:Skruvat.fi:stä tilasin ja Hollannista tuli. Valmistaja jääköön salaisuudeksi sillä en viitsi alkaa vääntämään merkistä ja sen huonoudesta / hyvyydestä ( pärjäsi hyvin TM-än testissä ) .
Nuo eu- merkinnät helpottavat kyllä renkaiden vertailua äkkiseltään mutta ajo-ominaisuuksistahan ne eivät valitettavasti kerro vielä mitään. Ja jännä miten jotkut premium- renkaat näyttävät huonoilta puhtaasti noiden merkintöjen valossa.. Meluisuushan noista on helppo arvioida, ja vierintävastus.
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76