Ng 9-5:sen rengastus

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Ng 9-5:sen rengastus

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Ei muuta ku hyvää vesiliirtoa, kyllä esp korjaa.. ;)
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ng 9-5:sen rengastus

Viesti Kirjoittaja kribe »

Nimenomaan.. Häviävät pito-ominaisuuksissa niin h*lvetisti kunnon kesärenkaille, että ei mitään järkeä. Alle 300€ sarja maksavat linglongit, landsailit yms. hakkaa parhaatkin kitkat 100-0 ja kestävät paljon pidempään.
Kitkat kesällä ovat jotain niin järkyttävää kuraa, ettei mitään rajaa.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Ng 9-5:sen rengastus

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Mutkassa voi olla uudella asfaltilla liukkaammat kuin kesikset. Kuluneella asfaltilla väitän etteivät liiraile sen enempää kuin kesikset. Suomessa on sitä paitsi nopeusrajoitukset, tätä asiaa moni ei tunnu huomanneen....vai onko se tuo Saab sellane merkki että siitä on päästävä ohi?
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ng 9-5:sen rengastus

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kitkoilla pärjää kohtuullisesti kuivalla asvaltilla, mutta märällä ne on aika heikot. On mulla tosin joskus tullut vanteiden mukana niin huonot kesärenkaat että olivat huomattavasti vaarallisemmat kuin kitkat märällä. Tässäkin pätee sama asia kun noissa "halpis ja merkkirengas" väännöissä että mielipiteitä on monia. Pääasia että itse tiedostaa sen minkälaiset renkaat on alla, tietää niiden rajat ja ajaa sen mukaan. Täällä etelässä ei kyllä tuota motaria viitsi suhata kitkoilla kovin pitkään keväisin, ainakin og9-3:n alla 205/55R16 koolla, olivat niin lötköt rungoiltaan. (Goodyear ultra grip ice+). Saksassa taitaa olla aika yleistä että vuokra-autoissa on kitkat alla. Tuli kerran huomattua kun oltiin isommalla köörillä ja 3 auton voimin liikenteessä ja kun oli ensin autobaanalla katsottu paljon diesel passat kulkee 4 päällä (213gps) alamäkeen seuraavalla huoltoasema stopilla auton renkaita tarkemmin. Silloin huomasin että kaikkien 3 auton alla oli kitkat. Ei kyllä huomannut auton käytöksessä eroa mutta eurooppakitkat onkin semmoiset että niillä ei suomen talvessa tee mitään.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ng 9-5:sen rengastus

Viesti Kirjoittaja kribe »

pasijalmari kirjoitti:Mutkassa voi olla uudella asfaltilla liukkaammat kuin kesikset. Kuluneella asfaltilla väitän etteivät liiraile sen enempää kuin kesikset. Suomessa on sitä paitsi nopeusrajoitukset, tätä asiaa moni ei tunnu huomanneen....vai onko se tuo Saab sellane merkki että siitä on päästävä ohi?
Vaikka ajaisi kuinka nopeusrajoitusten mukaan, niin koskaan ei tiedä milloin joutuu muista autoilijoista tai vaikkapa eläimistä johtuvista syistä tekemään nopeita väistöliikkeitä. Ajelin yhden kesän Focuksella jossa Nokian kitkat alla. Oli ensimmäinen ja viimeinen. Häviää laatu-kesärenkaille kaikilla kesäkeleillä 6-0. Hiljaisethan ne on, mutta sen on ainut hyvä puoli ja omalla kohdalla ominaisuuksista vähiten tärkeä.

Ja mitä vesiliirtoon joutumiseen tulee, niin kitkat ovat aika heikkoja vesiliirto-ominaisuuksiltaan.
Nokian renkaat kirjoitti:Kitkoilla ympäri vuoden?
Kevään karkeat tienpinnat kuluttavat kaikkia renkaita erityisen paljon. Kitkarengas on suunniteltu ja tarkoitettu ensisijaisesti talvikäyttöön. Kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet eivät täytä hyvälle kesärenkaalle asetettuja vaatimuksia. Kesärenkaat ovat taloudellisin ja turvallisin vaihtoehto kesäkäyttöön.
Toiset valmistajat ja tunnetut testaajat varoittavat kitkarenkaiden heikoista ominaisuuksista kesäkäytössä vielä voimakkaammin. Tuulilasissa (olisiko ollut -09 vuonna) tultiin testeissä siihen tulokseen, että kitkarenkaita ei tulisi missään nimessä käyttää kesällä.

Tuosta vielä poliisin mielipide aiheesta: http://www.iltalehti.fi/autot/2011072114089759_au.shtml

Nokian renkaiden omat testitulokset (oma kesärengas vs oma kitka kesäolosuhteissa):

Vesiliirron alkamisnopeus: Kesä: 84,1km/h, Kitka: 69,5km/h
Jarrutusmatka märällä (80km/h => 5km/h): Kesä: 28,9m, Kitka: 43,7m
Ajettavuus märällä: Kesä 5/5, Kitka: 1/5.

Lähde: http://www.topgearsuomi.fi/sites/defaul ... k=jED5GbBB
Viimeksi muokannut kribe, Ti Heinä 28, 2015 08:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Ng 9-5:sen rengastus

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Olen Pasijalmarin kanssa samaa mieltä tuosta rengastuksesta.

Itse ajoin viime kesän 18-tuumaisilla Nokia kitkoilla nimenomaan mukavuussyistä ilman minkäänlaista valituksen aihetta. Jos renkailla voi ajaa talvella sataa niin aivan yhtä hyvin kesälläkin. Voi olla että rata-ajossa ei pärjää kesäkumeille mutta "sou not". Eikä ainakaan tuommoinen 18-tuumainen kitka ole mitenkään lötkö edes moottoritienopeudessa, toki ohjautuvuus ei ole yhtä terävää ja täsmällistä kuin kesäkumeilla. Sadekelillä ei ole pakko kaahata naama punaisena ja ihmetellä että ei pidä. Näillä suomalaisilla rajoituksilla normaaliajossa ja ennakoivasti ajellen (NG-ysivitosellahan pitää muutenkin ajaa rauhallisen arvokkaasti :) ) aivan kelvollinen rengastus. Melua noissa on huomattavan paljon vähemmän kuin kesäkumeissa ja kyyti on myös mukavampaa varsinkin kaupunkinopeuksissa. Itselläni on myös 17 tuuman kitkat joilla melutaso menee jo aivan huippuhiljaiseksi mutta ulkonäköpisteitä tuolla koolla ei juuri enää heru. Valitettavsti kitkoilla ei myöskään tee mitään sydäntalvella silloin kun on oikeasti liukasta. Nelivetoisella pääsee kyllä notkeasti liikkeelle mutta liukkaalla jarrutus- ja sivuttaispito esim. liikenneympyröissä ovat olemattomia.

Nyt alla on 19 tuuman Goodyearit (kesärenkaat) ja ne ovat myös kohtuuhiljaiset.
Matti
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Ng 9-5:sen rengastus

Viesti Kirjoittaja tosu »

Komppaan myös pasijalmaria. Mikäli kitkat olisi niin vaaralliset märällä kuin annetaan ymmärtää niin miten niillä pärjää täällä etelän talvessa? 80 % ajasta kun tie on märkä joko lämpötilasta tai suolauksesta johtuen. Suomi taitaa muutenkin olla ainoita maita (kiitos rengasvalmistajan ja myyjien lobbauksen) jossa jaksetaan jauhaa tästä kitkojen sopimattomuudesta kesäkeleille vaikka tiet on nastojen takia niin karkeat että pitoa on huonommallakin renkaalla. Keski-Euroopassa monessa maassa näyttävät ajavan kitkoilla läpi vuoden vaikka tiet ovat sileitä (tiedän että siellä useasti ns. Keski-Euroopan kitkat), eikä tunnu olevan sen suurempi ongelma. Nuo 225/55-17 Nokialaiset kitkat tuntuu olevan rungoltaan ihan ok renkailta kesäkelilläkin, OG 9-5 minulla alla olevat 16 tuumaiset kitkat tuntuu taasen rungoltaan todella löysältä. No, jokainen ajaa millä haluaa ja niinkuin aiemmin kirjoitin itsellä on Hakka Blackit näin kesällä alla.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2021 Volvo XC40 Recharge T5
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ng 9-5:sen rengastus

Viesti Kirjoittaja aero »

Jos vähäisellä kokemuksella saa antaa vinkin, niin kokeilkaa valitsemillanne renkailla vähän jyrkempiä liikkeitä - väistöjä ja jarrutuksia - eri keleillä. Jos ne renkaat toimii kokeillessa ok, niin eiköhän ne toimi jotenkin myös oikeassa tilanteessa. Jos taas yllättävät ikävästi, niin mieluummin silloin kun hirvi tai toinen autoilija ei ole siinä edessä oikeasti.

Suurin yllätys ei sitten välttämättä tulekaan märällä, kun valppaus on äärimmillään ja heikon pidon tiedostaa. Ainakin allekirjoittaneelle tähän mennessä suurin "kitkayllätys" tuli auringon paistaessa tummaan asfalttiin keväällä 2009, kun Michelin X-Ice (taisi olla jo XI2 eli sentään T-luokan kumi) alkoi sulaa alle ja pito katosi tilanteessa, jossa löin liinat kiinni satasen vauhdista ja reilu turvaväli tuli käytettyä vähän liiankin hyvin hyväksi (onneksi riitti silti). Toisaalta tosun mainitsemilla Keski-Euroopan -kitkoilla on tullut tykitettyä Saksassa yli 200km/h auringonpaisteessa ulkomittarin näyttäessä +30°C ilman ongelmia.

Renkaissa on eroja, eikä tämä(kään) jako mene ihan mustavalkoisesti kitkarengas/kesärengas, vaan kannattaa perehtyä sen tietyn mallin käytökseen
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ng 9-5:sen rengastus

Viesti Kirjoittaja kribe »

Vertailuja ja testejä löytyy vaikka millä mitalla ja kaikissa sama lopputulema: kitka on kaikissa kesäkeleissä huonompi kuin kunnon kesärengas.

En ymmärrä miksi kukaan tietoisesti haluaa itselleen tietyssä hintaluokassa muuta kun parasta mahdollista. Rahalla sitä ainakaan ei voi perustella. Ei etenkään silloin kun ne renkaat pyörii kalliin auton alla.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ng 9-5:sen rengastus

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hyvä Kribe! Olen kanssasi täysin samaa mieltä. :D


Kun asumme Suomessa niin meidän on tyydyttävä pääosin näihin maanteihin! Siksi itse vieroksun noita matalia lätysköjä. Meidän nopeudet täällä, eivät niiden "superominaisuuksia" taida kaivata. Siis parasta alle, mitkä sopivat meidän karheikoille!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Ng 9-5:sen rengastus

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Selvähän se on että hyvän kesärenkaan pito on kesäkelillä parempi kuin kitkan. Mutta kitkoillakin pärjää. Omalla ajotavalla voi vaikuttaa riskeihin liikenteessä aika paljon, tokihan vaikka taivas voi tippua jos niikseen sattuu.

Mutta kertokaa hyt ihmeessä kokemuksenne siitä mikä on hiljaisin tietämänne kesärengas NG-ysivitoseen - mielellään 18 ja 19 tuuman koossa. Leveä lätyskä on mukavuudeltaan tietysti huonompi kuin kapeampi ja korkeampi, mutta isompikokoinen on valitettavasti vain paremman näköinen noin massiivisen auton alla. Yhdelle sillä seikalla on merkitystä ja toiselle ei.
Matti
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ng 9-5:sen rengastus

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tuli pyöräytettyä lauantaina alle talvirenkaat ja kaupoille joutuu kohtapuolin. Omaan silmään ei niin näteillä tarvikevanteilla on Misukan nastat, takareinkaissa noin 8mm kulutuspintaa ja kaikki nastat tallella, eturenkaissa 4 ja 4,5mm keskiurassa. paistovuosi taisi olla 3 renkaassa 2008 ja yhdessä 2009... Eli ei noilla kauaa aja. Vanteiden keskikupeistakin, jotka peittää myös mutterit, on kaikki maalit lähteneet eli pitää maalata ne vannehopealla...

Kattelin hintoja ja 225/55R17 koossa löytyis havimmillaan laatunastaa Bridgestone Blizzak 01 140€/rengas, ja kitkaa Nokiania R2 160€/kpl... Kellään hyviä suosituksia ja miten on muilla kitkat pelanneet auton alla?

Ja kellään yhä tarjota Saabin omia 18" vanteita? Vaihdossa voisin tyrkyttää jos halukkuutta noin 15tkm ajettuja Misukan kesärenkaita (pinnat voin mitata kun pesasen renkulat) ja 17" tarvikevanteita...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Ng 9-5:sen rengastus

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Vaatiiko ton profiilin? Ite ostin blizzakit perus 225/45/17 koossa ja sarja kotiin kannettuna 478e.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ng 9-5:sen rengastus

Viesti Kirjoittaja tturku »

Taitaa tulla turhan paljon pienemmäksi renkaan halkaisija tossa koossa... ng900 cabbessa oli alla ostettaessa 215/40R17 kumit ja se näytti koomiselta pienemmillä renkailla :).

Leveys Profiili Vanne Mittarivirhe Halkaisija Vierintäkehä
Nykyinen 225 55 17 0 67.9 207
Uusi 225 45 17 -7 63.4 193.3

Laskurin mukaan en olis ostamassa tuossa halvemmassa koossa...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ng 9-5:sen rengastus

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Uskallan sullekin suositella Nexeneitä, ainakin tuolla "anoppilassa" ovat olleet tyytyväisiä Nexeneihin ng9-5:sen alla, kuulemma lähes äänettömät ja itsellä ei Sitikan alla pidosta pienintäkään valittamista viime talvena :)

Riekko.eu:n kautta hintaa jäi toimistuskuluineen karvan alle 400e koossa 225/45R17.


E: siis tietenkin koossa 225/55R17
Tomppa & Saabit myyty :(
Vastaa Viestiin