Yksi NG lisää

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Yksi NG lisää

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Joo täytyy vilkaista otetta kun maanantaina käyn tyypittelemässä. Onko näissä jotain sivistyneempää keinoa todeta nelivedon toimivuus kuin että ajossa koittaisi saada neljä pyörää vetämään?
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Yksi NG lisää

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Huomaat kyllä, jos XWD ei toimi, silloin alkaa etupyörät herkästi sutia..
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Yksi NG lisää

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Ristom kirjoitti:Huomaat kyllä, jos XWD ei toimi, silloin alkaa etupyörät herkästi sutia..
Ai näissäkin on tällasia oireita ;) Tänään pitäs käydä koittamassa, eiköhän se sutimaan saada.. ^^
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Yksi NG lisää

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ja kyllä se neliveto kytkeytyy paremmassa kiihdytyksessä ihan sulalla asfaltilla ja tuntuu kyllä.
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Yksi NG lisää

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Aivan aivan. Kai tämä hössötys tuosta nelivedosta on vähän ylimääräistä, ei kai näissä ainakaan ole todettu vielä olevan siinä mitään häikkää. Ajattelin vaan kun eikös näissäkin jokin haldex-pohjainen ratkaisu ole niin saa viat selville vielä kun ostosta ei kauaa ole aikaa kulunut.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2038
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Yksi NG lisää

Viesti Kirjoittaja Julle »

No miltä se appiukon pirssi tuntui?
9-5 Aero - 00
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Yksi NG lisää

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Julle kirjoitti:No miltä se appiukon pirssi tuntui?
Kehannu kirjottaa ettei mee OT, mut jos kerran oikeen kysytaan ;)

Olihan se. Ensivaikutelma oli et on kyl komia pirssi ajella, ei paljo nitkahdellu vaik 90tkm oli mittaris. Ja kylhan se oliki hyva ajaa. Ja noi xenonit on kyl mycket bra, ja viela automatiikan kanssa. Ei paljon tarvinu valoja miettia.

Ite diggailen kyl enemman noista oman auton penkeista, oli noi penkit jotenkin kovemmat ja se sivutuen profiili oli vahan jyrkempi niin tallasena honkkelina 185/70-speksattuna upposin taysin sivutukien valiin eika ne tukenu yhtaan niin mukavasti kun noi omat.

Onks nais kaikis se systeemi etta avain saa olla taskussa kun kaynnistaa? Tossa oli se, mut avain pitaa muuten olla kuitenkin kaytossa. Esim. ovet ei mee lukkoon eivatka aukee automatic.

Penkeissa on rei'itetty jokanen istuinpaikka mutta ei ilmeisesti tarkoita tuuletusta penkissa koska saatimia ei ollu.

Mut on kyl ennenkaikkee komia vehje, kai makin sit joku paiva tommosen.. ;)
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Yksi NG lisää

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Auton ulkonäkö hivelee silmiä mutta miten osien saatavuuden laita on? Ilmeisesti tuulilasejakin irroiteltu ns purettavista autoista.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
jouniaslak
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2008 18:01

Re: Yksi NG lisää

Viesti Kirjoittaja jouniaslak »

Itsellä ei ainakkan ollut mitään ongelmia tuulilasin saatavuuden kanssa koska sain niitä 2 viikon sisällä. Lasia tuskin saa ehjänä pois purettavasta autosta. Muita osia en vielä ole tarvinnut, takana kohta 3 vuotta ja 69t km.
Opel Insignia Country Tourer 2,0TD 4X4, Saab 95 2.3 Aero
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Yksi NG lisää

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Kyllä lasin ehjänä saa irti, mutta irroitus tehdään vaan erilailla kuin lasia vaihtaessa...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Arcer
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: Yksi NG lisää

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Tuulilaseja on useammainlaisia riippuen varusteista (hud, sadetunnistin yms). Ainostaan laseja hudille ei loydy ja niitä tuskin enää tehdään. Tavallisella lasilla hud näkyy vähän huonommin mutta ei se menoa haittaa.

internet huhujen mukaan joidenkin muidenkin osien saatavuus on haasteellista, mutta tarkempaa tietoa ei ole mitä ne osat on. Saab partsin mukaan osien saatavuus on hyvä. Aika hyvä kattavuus myös opel tiskillä, varaosanumerotkin on samat. Aika pitkälle samoista palikoista, toki pellit, puskurit, kojelaudan muovit on erilaiset.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Yksi NG lisää

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Koriprässit muistaakseni myytiin Partsille, joten korin osia pitäisi saada ongelmitta.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Yksi NG lisää

Viesti Kirjoittaja ristos »

Missähän niitä "prässejä" joku käyttää? NG on todella hieno auto, toivon kaikille käyttäjille turvallista ja viatonta matkaa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
SauliNaski
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2011 16:33

Re: Yksi NG lisää

Viesti Kirjoittaja SauliNaski »

ristos kirjoitti:Missähän niitä "prässejä" joku käyttää? NG on todella hieno auto, toivon kaikille käyttäjille turvallista ja viatonta matkaa!
Hei,

Varsinaiset koriprässit ovat edelleen Trollhättanissa vanhassa Saabin tehtaassa ja ne omistaa nykyään NEVS. Muotit (ei varmasti oikea sana, mutta ymmärrätte varmasti mitä tarkoitan) joilla uuden 9-5:n koripeltejä prässätään omistaa Saab Parts (nykyään siis Orio Ab). NEVS on toiminut meille alihankkijana ja valmistanut meille peltiosia uuteen 9-5:een, kaikkiin korimalleihin ja sukupolviin 9-3:sta sekä vanhakoriseen 9-5:een (kaikkiin korimalleihin ja sukupolviin). Tällä hetkellä joitain osia on tehty laskennallisesti sellainen erä, että ne riittävät elinkaaren loppuun asti. Näin on esimerkiksi suurimman osan uuden 9-5:n korin osien kanssa. Tarvittaessa NEVS jatkaa meille näiden koriosien tekemistä alihankintana, se on liiketoimintaa joka hyödyttää molempia osapuolia hyvin.
Arcer kirjoitti:Tuulilaseja on useammainlaisia riippuen varusteista (hud, sadetunnistin yms). Ainostaan laseja hudille ei loydy ja niitä tuskin enää tehdään. Tavallisella lasilla hud näkyy vähän huonommin mutta ei se menoa haittaa.
Tuulilaseja uuteen 9-5:een on tosiaan useampia malleja, kuten edellä on mainittu. Näistä ainoastaan HUD-tuulilasin kanssa meillä on vaikeuksia saada niitä alihankkijalta. Alkuperäisen alihankkijan kanssa on ollut vaikeuksia päästä sopimukseen ja vaihtoehtoiset alihankkijat eivät ole pystyneet valmistamaan riittävän laadukasta HUD-tuulilasia. Tämä tullaan kuitenkin ratkaisemaan ja meillä on tällä hetkellä alustava arvio koska tuulilaseja tulee varastoon. Kuitenkin tuota arviota en haluaisi julkaista, jotta sitä ei tulkita lupaukseksi toimittaa tiettynä päivänä, koska asia ei ole suoraan meistä kiinni vaan alihankkijastamme.

Meillä on edelleen joidenkin osien kanssa vaikeuksia toimittaa niitä, koska erinäisistä syistä alihankkijat eivät ole niitä pystyneet toimittamaan. Tulemme ratkaisemaan myös nämä ongelmatapaukset, mutta joskus valitettavasti odottavan aika voi olla pitkä. Kuitenkin nämä osat joita ei ole ollut saatavilla eivät ole vaikeuttaneet auton käyttöä vaan niissä tapauksissa missä auton käyttö on ollut vaarassa olemme pystyneet ratkaisemaan ongelmat joko haalimalla käytettyjä osia tai muilla tavoin.

Selkeä tavoitteemme on tarjota kaikki Saabin varaosat, kuten olemme tähänkin asti tarjonneet. Uudet liiketoiminnankehityssuunnitelmamme tukevat vahvasti tätä tavoitetta ja uskon että pystymme palvelemaan teitä uskollisia Saab-autoilijoita teidän ansaitsemallanne tavalla nyt ja tulevaisuudessa.


Ystävällisin terveisin,
Sauli Naski
Maajohtaja
Oy Orio Finland Ab - Saab Parts Finland
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Yksi NG lisää

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hieno vastaus Sauli! On todella vakautta antavaa tietoa kaikille Saabisteille! Saab on edelleen erinomainen auto ja harrastajien joukko on suuri. Tälläisen viestin välittäminen käyttäjille luo turvallisuutta tulevaisuuteen. Kiitos!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin