VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA
VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA
Do diin, nyt olis faktaa.
Tuli ostettua 9-5 vector 220 automaatti vm.2011 jossa täydellinen huoltohistoria ja kuitit jäljellä.
Huollettu Merkkiliikkeessä AINA sattuneista syistä!
Laskin huollot + korjaukset (mm. jakopään ketjun vaihto, jarrulevyt ja palat)+ gummit 17" NOKIAN ympärivuoden yht.= 15.020,- egee
Eli jos laskee 202 tkm jaettuna 15020,- e niin saadaan 0.075 e km!?
vanhan TV sarjan mukaan ...Onks kymppi paljon vai vähän!?
Keisari Porvoosta
Tuli ostettua 9-5 vector 220 automaatti vm.2011 jossa täydellinen huoltohistoria ja kuitit jäljellä.
Huollettu Merkkiliikkeessä AINA sattuneista syistä!
Laskin huollot + korjaukset (mm. jakopään ketjun vaihto, jarrulevyt ja palat)+ gummit 17" NOKIAN ympärivuoden yht.= 15.020,- egee
Eli jos laskee 202 tkm jaettuna 15020,- e niin saadaan 0.075 e km!?
vanhan TV sarjan mukaan ...Onks kymppi paljon vai vähän!?
Keisari Porvoosta
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA
Halvaltahan tuo kuulostaa kun mukana on vielä rengasmenotkin.
Matti
Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA
Mielenkiintoista, itsellä on myös kaikki kulut tiedossa joten pitää jossain vaiheessa laskea nuo myös. Toistaiseksi ei tosin muuta kuin polttoaineet ja normaalit huollot. Alkuperäisillä renkailla mennään, mittarissa hiukan vajaa 60 tkm.
Missä vaiheessa muuten sinulla on tuo jakopään ketju vaihdettu ja paljonko remontti maksoi. Tietysti kiinnostaa myös miksi se vaihdettiin, eli pitikö venymisen takia ääntä ja siitä kimmoke vaihtoon? Samalla ilmeisesti vaihdettiin myös rattaat?
Missä vaiheessa muuten sinulla on tuo jakopään ketju vaihdettu ja paljonko remontti maksoi. Tietysti kiinnostaa myös miksi se vaihdettiin, eli pitikö venymisen takia ääntä ja siitä kimmoke vaihtoon? Samalla ilmeisesti vaihdettiin myös rattaat?
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA
Hyvin mielenkiintoista, miksi jakoketju pitää vaihtaa?
Toinen kysymys, mitkä ne todelliset rengaskulut ovat? Itse silloin "pikkumustan" aikana pidin niitä kuluja kyllä suurina! Kyllä auto, missä rengaskoko miniminäkin on 225-55-17, joutuu pulittamaan rengaskierroksesta aika kovan hinnan. Kun vertaan sitä nykyautoni rengaskierrokseen, niin kuluni on todella reilusti pienempi.
Toinen kysymys, mitkä ne todelliset rengaskulut ovat? Itse silloin "pikkumustan" aikana pidin niitä kuluja kyllä suurina! Kyllä auto, missä rengaskoko miniminäkin on 225-55-17, joutuu pulittamaan rengaskierroksesta aika kovan hinnan. Kun vertaan sitä nykyautoni rengaskierrokseen, niin kuluni on todella reilusti pienempi.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA
jees, katoin laskussa lukee 163 tkm auto ajon aikana pitänyt kummallista kolinaa ja auto ajotietokoneessa syttynyt teksti "camshift failure".
Rattaat ja ketju sekä kiristin 2236 e töineen....
Rattaat ja ketju sekä kiristin 2236 e töineen....
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA
Kova juttu ja jos, kun takuut lienevät ohi niin kyllä tuollainen kirpasee. Siinä on Saabismi jo aika tiukalla?
Kun tätä ajattelee, niin tää vanhoilla "jakoavain-Saabeilla" harrastaminen on kyllä aika edullista, tai lieneekö?
No, aika hauskaa kuitenkin!
Kun tätä ajattelee, niin tää vanhoilla "jakoavain-Saabeilla" harrastaminen on kyllä aika edullista, tai lieneekö?
No, aika hauskaa kuitenkin!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA
Aika paljolta vaikuttaa. Mitäs muuta ylimääräistä tehty kuin jarru ja jakopäärempat?
esim 7 huoltoa a 500e =3500e+4 sarjaa renkaita 4000e+ jakopää 2200e+jarrut 1000e
tulee vasta 10700e...
esim 7 huoltoa a 500e =3500e+4 sarjaa renkaita 4000e+ jakopää 2200e+jarrut 1000e
tulee vasta 10700e...
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA
Nyt kun tätä keskustelua seurailen, niin taisin selvitä "pikkumustan" kanssa säikähdyksellä siitä puolestatoista vuodesta. Minun kulunihan voi lukea sieltä kirjoittamastani vuoden koeajokertomuksesta syksyltä 2011.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA
Valmiiksi jo itkettää nuo rengaskulut kun tietää että 19" kesärenkaista on 3 milliä jäljellä. Toivottavasti ei kovin isoja yllättäviä kuluja ole tulossa.
Eiköhän jakopäät vaihdu uudemmissa ja vanhemmissa ihan samalla tavalla, eli pultteja ja muttereita auki ja kiinni. Ei pidä antaa hienojen kontetilan muovipeitteiden hämätä. Mutta niin joo tosiaankin, itellä diisseli, joten hihnojahan tuohon vaihdellaan. Toivottavasti käy samoihin hintoihin kuin 1.9TTiD:n hihnan vaihto, niin käy halvemmaksi kuin ketjukoneen jakopään vaihta 200tkm välein.
Eiköhän jakopäät vaihdu uudemmissa ja vanhemmissa ihan samalla tavalla, eli pultteja ja muttereita auki ja kiinni. Ei pidä antaa hienojen kontetilan muovipeitteiden hämätä. Mutta niin joo tosiaankin, itellä diisseli, joten hihnojahan tuohon vaihdellaan. Toivottavasti käy samoihin hintoihin kuin 1.9TTiD:n hihnan vaihto, niin käy halvemmaksi kuin ketjukoneen jakopään vaihta 200tkm välein.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA
Todellakin dieselin hihna kannattaa vaihtaa aina ajallaan, niin huolilta välttyy. Pojallani on 2008 SC ja hän on ajanut kohta 300000km ilman ongelmia. Autoa huollettu ohjelman mukaisesti Procar-centerissä ja matka jatkuu!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA
7.5e/100 on todella paljon, jos mukana vain korjaukset ja rengaskulut.
Jos katsoo TM:n käyttötestiautojen kululaskelmakoostetta tältä vuosituhannelta, niin yli 1600cm3 kallein oli Mitsubishi ASX, jossa huolto ja rengaskulut oli ~4.5e/km.
Saab 9-3 vuodelta 2004 vaati vain 2.66e/100km rengas- ja huolto-/korjauskuluihin
Tietysti jotain inflaatiota on ollut vuodesta 2004 ja kilsojen myötähän niitä kalliita korjauksia tulee, mutta eipä ng9-5:llä ajo ainakaan halpaa ole ollut.
http://tekniikanmaailma.fi/s/f/editor/T ... rtailu.pdf
Jos katsoo TM:n käyttötestiautojen kululaskelmakoostetta tältä vuosituhannelta, niin yli 1600cm3 kallein oli Mitsubishi ASX, jossa huolto ja rengaskulut oli ~4.5e/km.
Saab 9-3 vuodelta 2004 vaati vain 2.66e/100km rengas- ja huolto-/korjauskuluihin
Tietysti jotain inflaatiota on ollut vuodesta 2004 ja kilsojen myötähän niitä kalliita korjauksia tulee, mutta eipä ng9-5:llä ajo ainakaan halpaa ole ollut.
http://tekniikanmaailma.fi/s/f/editor/T ... rtailu.pdf
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA
NG 9-5 on hieno auto, mutta olen romitonnin kanssa samaa mieltä, että kallista nautintoa tuo suuri auto on.
Sen lisäksi, että rengaskierrokseen palaa paljon euroja, niin myös tuo käyttövero on aika kova, koska tuo auto painaa paljon. Vastapainoksi saa kyllä vakaata kyytiä. Itse tosiaan sain ajaa vain viattomalla autolla, mutta kyllä nuo kovat korjaushinnnat purevat varmasti miestä kuin miestä. Täytyy muistaa, että kyllä varmasti muidenkin merkkien korjaukset ovat hyvin kalliita tänäpäivänä. Siis siinä suhteessa varmasti Saab ei ole poikkeus. Ison auton kustannukset ovat vaan suurempia kuin pienemmillä. Nautinnot maksavat!
Sen lisäksi, että rengaskierrokseen palaa paljon euroja, niin myös tuo käyttövero on aika kova, koska tuo auto painaa paljon. Vastapainoksi saa kyllä vakaata kyytiä. Itse tosiaan sain ajaa vain viattomalla autolla, mutta kyllä nuo kovat korjaushinnnat purevat varmasti miestä kuin miestä. Täytyy muistaa, että kyllä varmasti muidenkin merkkien korjaukset ovat hyvin kalliita tänäpäivänä. Siis siinä suhteessa varmasti Saab ei ole poikkeus. Ison auton kustannukset ovat vaan suurempia kuin pienemmillä. Nautinnot maksavat!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA
Suurella ja kalliilla autolla ajaminen maksaa enemmän kuin pienellä ja halvalla. Minun mielestäni tuo 7,5 euroa / 100 km huoltoihin, korjauksiin ja renkaisiin on vähän. Auto on oikeasti iso, esimerkiksi omani omamassa on 1990 kiloa. Laskuja on varmasti tiedossa...
Esimerkiksi rengaskerta NG 9-5:een maksaa noin tonnin ja yhdellä ajelee 30-40.000 km. Jo pelkistä rengaskuluista tulee 200 tuhannen kilometrin matkalla helposti kuuden tonnin kulu. Myös pelkästään kuluvien osien vaihto isoon laatuautoon maksaa paljon. Vertailukohtia itselläni on vaikka kuinka esimerkiksi saksalaisiin "premiumautoihin", joiden huolloista ja korjauksista joutuu maksamaan "premiumhinnan". Tuo Saabin jakopääremontin hintakaan ei ole lopulta paha, kaikki on suhteellista. NG 9-5 Hirschissä sama raha uppoaa melkein jarrujen (levyt ja palat) vaihtoon. Toisaalta isohan tuo lasku oli suhteutettuna vanhanmallisen 9-5:n korjauksiin, tuolla rahallahan vaihtaa jo melkein perusmoottorin
Esimerkiksi rengaskerta NG 9-5:een maksaa noin tonnin ja yhdellä ajelee 30-40.000 km. Jo pelkistä rengaskuluista tulee 200 tuhannen kilometrin matkalla helposti kuuden tonnin kulu. Myös pelkästään kuluvien osien vaihto isoon laatuautoon maksaa paljon. Vertailukohtia itselläni on vaikka kuinka esimerkiksi saksalaisiin "premiumautoihin", joiden huolloista ja korjauksista joutuu maksamaan "premiumhinnan". Tuo Saabin jakopääremontin hintakaan ei ole lopulta paha, kaikki on suhteellista. NG 9-5 Hirschissä sama raha uppoaa melkein jarrujen (levyt ja palat) vaihtoon. Toisaalta isohan tuo lasku oli suhteutettuna vanhanmallisen 9-5:n korjauksiin, tuolla rahallahan vaihtaa jo melkein perusmoottorin
Matti
Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA
Mut mille kilsamäärälle ton Mitsun huolto+korjaus+rengaskulut on laskettu? Tuskin nyt sentään 211 tkm.
Olikohan pitoaika molemmissa 3 vuotta?
Minä olen luullut että kilsat ja pitoaika lisäisi eur/km-kustannuksia, mutta toki voin olla väärässäkin.
Kannattaa vertailla vertailukelpoisia verrokkeja, eikä lukea tilastoja...
Olikohan pitoaika molemmissa 3 vuotta?
Minä olen luullut että kilsat ja pitoaika lisäisi eur/km-kustannuksia, mutta toki voin olla väärässäkin.
Kannattaa vertailla vertailukelpoisia verrokkeja, eikä lukea tilastoja...
Viimeksi muokannut VKe, Pe Tammi 03, 2014 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sininen Saab 9-3, '99
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA
http://tekniikanmaailma.fi/autot/kaytto ... -2004-2013
Tekstistä ymmärtäisin että 60tkm ajalta, ja ovat yrittäneet saada mukaan ainakin yhden suuremman huollon, mikä nyt sitten noilla kilometreillä voi suuri olla..?
Tekstistä ymmärtäisin että 60tkm ajalta, ja ovat yrittäneet saada mukaan ainakin yhden suuremman huollon, mikä nyt sitten noilla kilometreillä voi suuri olla..?
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436