VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
keisari
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja keisari »

Do diin, nyt olis faktaa. :D
Tuli ostettua 9-5 vector 220 automaatti vm.2011 :mrgreen: jossa täydellinen huoltohistoria ja kuitit jäljellä.
Huollettu Merkkiliikkeessä AINA sattuneista syistä!
Laskin huollot + korjaukset (mm. jakopään ketjun vaihto, jarrulevyt ja palat)+ gummit 17" NOKIAN ympärivuoden yht.= 15.020,- egee
Eli jos laskee 202 tkm jaettuna 15020,- e niin saadaan 0.075 e km!?
vanhan TV sarjan mukaan ...Onks kymppi paljon vai vähän!? 8O

Keisari Porvoosta
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Halvaltahan tuo kuulostaa kun mukana on vielä rengasmenotkin.
Matti
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja tosu »

Mielenkiintoista, itsellä on myös kaikki kulut tiedossa joten pitää jossain vaiheessa laskea nuo myös. Toistaiseksi ei tosin muuta kuin polttoaineet ja normaalit huollot. Alkuperäisillä renkailla mennään, mittarissa hiukan vajaa 60 tkm.
Missä vaiheessa muuten sinulla on tuo jakopään ketju vaihdettu ja paljonko remontti maksoi. Tietysti kiinnostaa myös miksi se vaihdettiin, eli pitikö venymisen takia ääntä ja siitä kimmoke vaihtoon? Samalla ilmeisesti vaihdettiin myös rattaat?
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hyvin mielenkiintoista, miksi jakoketju pitää vaihtaa?

Toinen kysymys, mitkä ne todelliset rengaskulut ovat? Itse silloin "pikkumustan" aikana pidin niitä kuluja kyllä suurina! Kyllä auto, missä rengaskoko miniminäkin on 225-55-17, joutuu pulittamaan rengaskierroksesta aika kovan hinnan. Kun vertaan sitä nykyautoni rengaskierrokseen, niin kuluni on todella reilusti pienempi.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
keisari
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja keisari »

jees, katoin laskussa lukee 163 tkm auto ajon aikana pitänyt kummallista kolinaa ja auto ajotietokoneessa syttynyt teksti "camshift failure".
Rattaat ja ketju sekä kiristin 2236 e töineen....
:)
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kova juttu ja jos, kun takuut lienevät ohi niin kyllä tuollainen kirpasee. Siinä on Saabismi jo aika tiukalla?

Kun tätä ajattelee, niin tää vanhoilla "jakoavain-Saabeilla" harrastaminen on kyllä aika edullista, tai lieneekö? 8O

No, aika hauskaa kuitenkin! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Arcer
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Aika paljolta vaikuttaa. Mitäs muuta ylimääräistä tehty kuin jarru ja jakopäärempat?
esim 7 huoltoa a 500e =3500e+4 sarjaa renkaita 4000e+ jakopää 2200e+jarrut 1000e
tulee vasta 10700e...
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja ristos »

Nyt kun tätä keskustelua seurailen, niin taisin selvitä "pikkumustan" kanssa säikähdyksellä siitä puolestatoista vuodesta. Minun kulunihan voi lukea sieltä kirjoittamastani vuoden koeajokertomuksesta syksyltä 2011.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja peinu »

Valmiiksi jo itkettää nuo rengaskulut kun tietää että 19" kesärenkaista on 3 milliä jäljellä. Toivottavasti ei kovin isoja yllättäviä kuluja ole tulossa.

Eiköhän jakopäät vaihdu uudemmissa ja vanhemmissa ihan samalla tavalla, eli pultteja ja muttereita auki ja kiinni. Ei pidä antaa hienojen kontetilan muovipeitteiden hämätä. Mutta niin joo tosiaankin, itellä diisseli, joten hihnojahan tuohon vaihdellaan. Toivottavasti käy samoihin hintoihin kuin 1.9TTiD:n hihnan vaihto, niin käy halvemmaksi kuin ketjukoneen jakopään vaihta 200tkm välein. :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja ristos »

Todellakin dieselin hihna kannattaa vaihtaa aina ajallaan, niin huolilta välttyy. Pojallani on 2008 SC ja hän on ajanut kohta 300000km ilman ongelmia. Autoa huollettu ohjelman mukaisesti Procar-centerissä ja matka jatkuu!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

7.5e/100 on todella paljon, jos mukana vain korjaukset ja rengaskulut.

Jos katsoo TM:n käyttötestiautojen kululaskelmakoostetta tältä vuosituhannelta, niin yli 1600cm3 kallein oli Mitsubishi ASX, jossa huolto ja rengaskulut oli ~4.5e/km.

Saab 9-3 vuodelta 2004 vaati vain 2.66e/100km rengas- ja huolto-/korjauskuluihin

Tietysti jotain inflaatiota on ollut vuodesta 2004 ja kilsojen myötähän niitä kalliita korjauksia tulee, mutta eipä ng9-5:llä ajo ainakaan halpaa ole ollut.

http://tekniikanmaailma.fi/s/f/editor/T ... rtailu.pdf
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja ristos »

NG 9-5 on hieno auto, mutta olen romitonnin kanssa samaa mieltä, että kallista nautintoa tuo suuri auto on.
Sen lisäksi, että rengaskierrokseen palaa paljon euroja, niin myös tuo käyttövero on aika kova, koska tuo auto painaa paljon. Vastapainoksi saa kyllä vakaata kyytiä. Itse tosiaan sain ajaa vain viattomalla autolla, mutta kyllä nuo kovat korjaushinnnat purevat varmasti miestä kuin miestä. Täytyy muistaa, että kyllä varmasti muidenkin merkkien korjaukset ovat hyvin kalliita tänäpäivänä. Siis siinä suhteessa varmasti Saab ei ole poikkeus. Ison auton kustannukset ovat vaan suurempia kuin pienemmillä. Nautinnot maksavat!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Suurella ja kalliilla autolla ajaminen maksaa enemmän kuin pienellä ja halvalla. Minun mielestäni tuo 7,5 euroa / 100 km huoltoihin, korjauksiin ja renkaisiin on vähän. Auto on oikeasti iso, esimerkiksi omani omamassa on 1990 kiloa. Laskuja on varmasti tiedossa...

Esimerkiksi rengaskerta NG 9-5:een maksaa noin tonnin ja yhdellä ajelee 30-40.000 km. Jo pelkistä rengaskuluista tulee 200 tuhannen kilometrin matkalla helposti kuuden tonnin kulu. Myös pelkästään kuluvien osien vaihto isoon laatuautoon maksaa paljon. Vertailukohtia itselläni on vaikka kuinka esimerkiksi saksalaisiin "premiumautoihin", joiden huolloista ja korjauksista joutuu maksamaan "premiumhinnan". Tuo Saabin jakopääremontin hintakaan ei ole lopulta paha, kaikki on suhteellista. NG 9-5 Hirschissä sama raha uppoaa melkein jarrujen (levyt ja palat) vaihtoon. Toisaalta isohan tuo lasku oli suhteutettuna vanhanmallisen 9-5:n korjauksiin, tuolla rahallahan vaihtaa jo melkein perusmoottorin :)
Matti
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5361
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja VKe »

Mut mille kilsamäärälle ton Mitsun huolto+korjaus+rengaskulut on laskettu? Tuskin nyt sentään 211 tkm.

Olikohan pitoaika molemmissa 3 vuotta?

Minä olen luullut että kilsat ja pitoaika lisäisi eur/km-kustannuksia, mutta toki voin olla väärässäkin.

Kannattaa vertailla vertailukelpoisia verrokkeja, eikä lukea tilastoja...
Viimeksi muokannut VKe, Pe Tammi 03, 2014 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sininen Saab 9-3, '99
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

http://tekniikanmaailma.fi/autot/kaytto ... -2004-2013

Tekstistä ymmärtäisin että 60tkm ajalta, ja ovat yrittäneet saada mukaan ainakin yhden suuremman huollon, mikä nyt sitten noilla kilometreillä voi suuri olla..?
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Vastaa Viestiin