VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Ei kai nyt kukaan tosissaan vertaa Mitsubishi ASX:n käyttökustannuksia 60 ensimmäisen tuhannen NG ysivitosen käyttökuluihin 200 tkm matkalla...
Matti
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Niin sitä luulis, ja silti räpsähti linkkiä vertailuun :p

Ja aattele jos oltais verrattu esim. tuon vertailun ylläpidoltaan halvimpiin autoihin, sitten tää saabismi vasta kallista oliskin :D
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

VKe kirjoitti:Mut mille kilsamäärälle ton Mitsun huolto+korjaus+rengaskulut on laskettu? Tuskin nyt sentään 211 tkm.

Olikohan pitoaika molemmissa 3 vuotta?

Minä olen luullut että kilsat ja pitoaika lisäisi eur/km-kustannuksia, mutta toki voin olla väärässäkin.

Kannattaa vertailla vertailukelpoisia verrokkeja, eikä lukea tilastoja...
Joo kyllähän se pitoaika noita kuluja lisäisi, mutta kummassakaan tapauksessa ei taida olla siitä kyse, kun huollot tehdään nopeammin kuin aikamääre täyttyy ja vakuutukset eivät olleet edes vertailussa mukana. Joten kilsojen mukaan hinnat määräytyy..

Renkaatkin on TM:n testissa laskettu sen mukaan, paljonko ovat uudesta kuluneet ja rengaskulut laskettu sen mukaan. Tuskin ne renkaat sen nopeammin käytetyssä autossa kuluu jos alusta on kunnossa? :roll:

Jos 2500e maksanut ketju on ainut perushuoltojen päälle tullut juttu, niin silti huollot&renkaat ovat maksaneet n. 6e/100km, joka on aivan sikamaisen kallista verrattuna mihin tahansa muuhun käyttötestiautoon.

Miksi ensimmäisen 60tkm huoltojen hintoja ei voisi verrata 200tkm huoltojen määrän?

Ainakin omistamillani autoilla huollotyöt kiertävät kehää tietyllä kilsamäärällä ja toi 60tkm on yleensä se aika milloin on käyty jo kertaalleen kaikki kalliit huollot pl. hihnan vaihto.

Eikai ne huollot ainakaan suhteessa kallistu kilsojen myötä, korjauskustannukset varmasti kallistuu, mutta luulis nyt Saabinkin kestävän 3v/200tkm läjässä ilman tuhansia euroja vuosittain, varsinkin kun tehdastakuu on ollut voimassa kaksi ensimmäistä vuotta 8O

Joko Saabilla on verraten todella kalliit huollot tai ng9-5 laadultaan niin hanurista, että se leviää käsiin heti takuun päätyttyä/130tkm jälkeen. Valitkaa siitä oikea vaihtoehto :)

Ei siinä mitää, kivasta saa olla valmis maksamaan, mutta jotenkin huvittavaa, että on niin vaikeeta myöntää, että onhan noi kustannukset korkeat olleet ko. autolla.
Tomppa & Saabit myyty :(
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Elämä on... vai miten se DNA:n mainos menikään.

Kyllä ne vaan kilometrit ja ikä lisäävät vaihdettavien kuluvien osien määrää. Kaikissa merkeissä. Toisia huolletaan ja toisia myös korjataan.

Mutta ennen kaikkea: Saab on Saab. Ei muutu Mitsut eikä muutkaan Saabiksi vaikka niillä ajelu olisi ilmaista. Ei tämä sen kummempaa ole.

Saabisti ajaa Saabilla 8)
Matti
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Mainitun luokan rengas- ja huoltokustannuksillahan voisi rahoittaa vaikka 60-luvun full size jenkin polttoainehaluja päivittäiskäytössä...eikä tulisi arvonalennustakaan vaan lähinnä päinvastoin. 8)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja tosu »

No, omassa on nyt 60 tkm mittarissa ja auto on 3 vuotta vanha. Itsellä ollut vasta kaksi vuotta ja kaksi huoltoa, mutta mukaanlaskien ensimmäisen huollon (jota en siis itse maksanut) niin rahaa on kulunut noin 3 x 500€ = 1500 €. Renkaat kuluneet kesärenkaiden osalta noin 60% ja talvirenkaiden osalta noin 40 %. Renkaiden (225/55-17) hinta noin 750 € / kierros. Eli renkaisiin kulunut noin 750 €. Yhteensä siis rahaa kulunut siis luokkaa 2250 €. 2250 €/ 60 tkm = 0,0375 €/ km eli 3,75 € / 100 km. Näin siis ilman korjauksia.
Toisaalta voi pohtia kannattaako paljoa mietiä näitä kun auton arvonalennus on kuitenkin moninkertainen kuluerä tähän verrattuna.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Tuo rengaskuluilla spekuloiminen, ja varsinkin noihin testiautoihin vertaaminen, on ehkä vähän huono lähtökohta kun ng9-5 vaatii 17" vanteet kun esim. noista testin autoista valtaosa on 15" renkailla. Puhumattakaan siitä että olisi aero alla, jolloin vannekoko nousee vielä tuumalla.

Lähinnä siis pointtina se, että onhan tuo tietoinen valinta jos ng9-5:sen hommaa, samalla periaatteella tähän voisi nimenomaan linkkailla vaikka joitain jenkkiautoja ja miettiä niitä kuluja joita niihin uppoaa.

Mitenköhän muut ng9-5:sen kastissa olevat autot, voisin kuvitella että ei tuo hinta/100km ainakaan kovin paljon halvempaa ole kuin mitä saabilla on.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
ella
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 22:52
Paikkakunta: Akaa

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja ella »

Tuohon 200 tkm matkaan voisi joillakin merkeillä teoriassa sisältyä esim. muutamia DSG-laatikonvaihtoja :wink:
En osaa noista perushuoltojen hinnoista sanoa mitään, kun omiin muutamaa kertaluokkaa halvempiin on tullut itse räpellettyä lähes kaikki remontit.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

tosu kirjoitti:No, omassa on nyt 60 tkm mittarissa ja auto on 3 vuotta vanha. Itsellä ollut vasta kaksi vuotta ja kaksi huoltoa, mutta mukaanlaskien ensimmäisen huollon (jota en siis itse maksanut) niin rahaa on kulunut noin 3 x 500€ = 1500 €. Renkaat kuluneet kesärenkaiden osalta noin 60% ja talvirenkaiden osalta noin 40 %. Renkaiden (225/55-17) hinta noin 750 € / kierros. Eli renkaisiin kulunut noin 750 €. Yhteensä siis rahaa kulunut siis luokkaa 2250 €. 2250 €/ 60 tkm = 0,0375 €/ km eli 3,75 € / 100 km. Näin siis ilman korjauksia.
Toisaalta voi pohtia kannattaako paljoa mietiä näitä kun auton arvonalennus on kuitenkin moninkertainen kuluerä tähän verrattuna.
Uuden auton kohdalla toki arvonalennus on melkoinen ja noi sun kulut sentään kuulostaa ihan järkeviltä. Et varmaan odota, että seuraavien 140tkm aikana huoltoihin ja renkaisiin menee 12700e 8O

Itseä lähinnä mietityttää, jos haen Ruotsista 2010 ng9-5:sen, jonka hinta on veroineen n. 25k ja kilsoja alle 100tkm, niin siinä ei pakosti enää arvonalennus ole mitenkään hirveä parin vuoden aikana..

Itse olen näiden parin viimeisen Saabin kohdalla pelannut silleen, että olen etsinyt niin edullisen auton, että olen omani käytännössä saanut takaisin kun olen vaihtanut 12kk/30tkm jälkeen seuraavaan, joten itselle ainakin noilla käyttökuluilla on suuri merkitys, arvonalennuksella ei niinkään.
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja tosu »

Rommitommi kirjoitti: Et varmaan odota, että seuraavien 140tkm aikana huoltoihin ja renkaisiin menee 12700e
En odota eikä toivottavasti menekään. Joihinkin korjauksiin täytyy aina henkisesti varautua, vaikka nuo viimeiset 9-3:set ja tämä uusi 9-5 ovatkin menneet toistaiseksi todella hienosti ilman vikoja. Ainakin paljon paremmin kuin mitä tuolla "säilössä" olevalla 2002 mallisella ysivitosella, eli nykyisellä "kesäautolla". Siihen kun piti ensimmäisen 100 tkm aikana vaihtaa omalla kustannuksella turbo, vesipumppu, pyöränlaakeri ja jarrutehostin. Takuuseen vielä vaihdettiin automaattilaatikko (35 tkm), jakopää ja tasapainoakselin ketju rattaineen (85 tkm). Nyt onkin sitten kaikki siinä autossa kunnossa.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja AZP »

keisari kirjoitti: Tuli ostettua 9-5 vector 220 automaatti vm.2011 :mrgreen:
Onnea hienon auton hankinnasta. Nyt kun on julkaistu kyseisen kulkineen huolto- korjaus- ja rengaskulut, puuttuu listasta enää polttoainekulut ja arvonalenema. Polttoainekulut on jokaisen helppo laskea kulutuslukemien perusteella, ja arvoisin niiden olleen 211 tkm:n matkalla noin 25 t€. Vakuutukset ja käyttöverot on kiinteitä kuluja eikä tässä yhtälössä enää paljoa merkitse.

Kerropa vielä mitä auto nyt ostettaessa maksoi, niin kaivetaan auton hinta uutena jostain. Saadaan noin suunnilleen kyseisen ajopelin aikaisemmin omistaneen tahon kokonaiskustannuksen näkyviin.

Eli 3-4 v/211 tkm:
huolto- ja rengaskulut 15 t€
polttoainekulut n. 25 t€
arvonalenema n. 40 t€ ???

Ihanan kallista :mrgreen: :saab:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Jos halvalla haluaa ajaa ostaa polkupyörän.jos säältä suojaan haluaa osta corollan/punton.
jos haluaa nauttia ajamisesta tai kyydissä olemisesta,lämmöstä ym.ostaa tämmösen vähän paremman auton 9-5 auton niin saa myös keskustelua naapurin kanssa.

toiset käyttää valoja toiset ei,se on missä haluaa säästää. :lol:
unohdin mainita että jos polkupyörää työntää eikä käytä valoja vielä halvempaa. :lol:
Toivo.kesseli
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 22:28

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja Toivo.kesseli »

Kuluista puuttuu vakuutukset, arvonalennukset, verot yms.

Kallista lystiä on. Hatusta vetämällä kokonaiskulut nousee 0.3 e/km. Tietysti täytyy sanoa, että verrokeilla(siis vastaava koko ja laatuluokka ei mikään opel corsa) kulut nousee väkisin 0,25 e/km. Pääsee varmaan hieman halvemmalla ja paljon merkkaa ajaako Dieselillä vai bensalla.

Isoin kulu kuitenkin ostatko uutena vai vähän käytettynä.

Onko kellään vastaavia todellisia kuluja esim. BMW, Audi, Mersu
Oiler
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 15:50
Paikkakunta: Vaasa

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja Oiler »

Tuolla mersumiehet laskeskelevat kustannuksiaan: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=109488
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2840
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Toivo.kesseli kirjoitti:Onko kellään vastaavia todellisia kuluja esim. BMW, Audi, Mersu
Vuodesta 2008 on tullut harrastettua W220-sarjan Mersuja ja ohessa on hieman toteutuneista kustannuksista muistinvaraisesti.

S500 2008-2013 (n. 240-310 tkm)

- ilma-alustan jakotukki (500€)
- alustan ilmapumppu (500€)
- jousitus oikealle eteen sekä takapäähän (1500€)
- sisäilmanpuhallin (400€)
- jarrulevyt ja palat eteen (200€)
- akku (130€)
- etupään alapallonivel (400€)
- kampiakselin asentoanturi (100€)
- öljyt 10tkm välein 8 litraa Mobilia + suodatin
- ilmansuodatin moottoriin (muutama kymppi €)
- talvirenkaat + vanteet (600€)
- kesärenkaat (200€)
- ruostefiksiä (1000€)

Kulutus ysivitosta kaupunkipainotteisessa ajossa noin 12L/100km.
Vakuutukset normaalibonuksilla 1600€/a.
Autovero painon mukaan 2500kg eli jotai 250€/a.
Arvonalennus 17000€.

S55 AMG 2013-> (n.110-125 tkm)

- pikkuhuolto (400€)
- brakanneen ohjaustehostimen tiivisteen vaihto nesteineen (tandempumppu ja neste samassa yhteydessä ABC-alustan kanssa) (400€)
- akku (160€)
- konepeiton kaasujouset (110€)
- takakesärenkaat (400€)
- talvirenkaat vanteineen poistomyynnistä (800€)
- etujarrulevyt ja -palat (1000€)

Kulutus ysikasia kaupunkipainotteisessa ajossa noin 16L/100km.
Vakuutukset normaalibonuksilla 1600€/a.
Autovero päästöjen mukaan 317g/km eli jotai 400€/a.

Kuten 9-5 Saabeissa, isot autot maksavat ylläpitää, muttei mielestäni mitenkään kohtuuttomasti.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin