VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Minulla on Continentalin nastat ja tosiaan kokoa 235/45 18". Hiljainenhan tämä on verrattuna samankokoisilla ja samanlaisilla varustettuun OG 95 Hirschiiin, mutta äänitason ero kitkarenkaisiin on jokatapauksessa iso. Kitkarenkailla auto menee kuin sukkasillaan ja moottorin turbiinimainen hyvin vaimea ääni nosti ajonautinnon huippuunsa. Noilla matalaprofiilisilla nastarenkailla kyyti meni myös kovemmaksi kuin 17-tuumaisilla kitkoilla. Sopiva tuumakoko mukavuusnäkökulmasta olisi ilman muuta 17, mutta niillä ulkonäkö menee mielestäni pilalle, auto kun on niin massiivisen kokoinen.

Kesäkumit itsellänikin ovat 19-tuumaiset, mutta jos ovat liian äänekkäät niin sitten pitänee kokeilla 18-tuumaisia. Niistäkin olisi kiva kuulla kokemuksia muilta, eli mikä merkki ja koko on osoittautunut autoon hyvin sopivaksi ja hiljaiseksi.

Noista Gislavedeistä on kokemusta 16-tuumaisena perheen Volvossa. Rengas on hiljainen mutta pito liukkaalla ei ole niin hyvä kuin vaikkapa Continentalissa.
Matti
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja peinu »

Omaan silmään 17" ei näytä ollenkaan pahalta. Ehkäpä vanteen värillä osuutta asiaan. Mielestäni musta (eli käytännössä jatkuva kuraharmaa) vanne sopii hyvin peilien, A-pilarien ja kattoluukun kanssa yhteen.

Kuva

Saab 9-5 Aero black rims

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Toivo.kesseli
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 22:28

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja Toivo.kesseli »

MattiR kirjoitti:Minulla taitaa toimia juuri noin kuin Core2 sanoi, aikaa tosin en osaa sanoa varmaksi. Nopeasti matkaa jatkettaessa radio tosiaan jatkaa siitä mihin jäi, mutta esimerkiksi aamulla tallista lähtiessä radio pitää panna päälle.

Tuo avaimeton systeemi on kyllä sinänsä todella fiksu, toivottavasti ei mene heti kohta rikki...autossa on suorastaan pelottavan paljon kaikkia elektroniikkahienouksia jotka myös toimivat loistavasti näin tuoreena, toivottavasti noista ei sitten tule huolta ja murhetta matkan varrella. OG ysivitosen jälkeen tuntuu joka tapauksessa kuin olisi siirtynyt avaruusaikaan.

Mistähän sen muuten saisi selville onko autossa tuo sähköinen "lukkoperä"? Minulla auto kyllä reippaasti lähdettäessä sutaisee liukkaalla toista takapyörää ja sen ehtii tuntea myös ahterissa. Auto palaa toki ruotuun ja linjaan hyvin nopeasti kun elektroniikka ottaa homman hoitoonsa. Mutta kaiken kaikkiaan vetopitohan on liikkeelle lähtiessä loistava.
Sulla kaikestapäätellen nelikko.

Autossa Haldexin neljännen sukupolven nelivetojärjestelmä. Lisäksi autossa eLSD eli Elektronisesti ohjattu takatasauspyörästön jarru, joka jakaa voimaa takapyörien välillä.

Mulla en oo huomannu, että pääsis kauheesti pyörähtää.

Suhde taitaa olla normaalisti etu 90 taka 10% ja lisää tarpeen mukaan. Ihan säädöistä kiinni millä arvoilla tekee ja mikä on maksimi % joka tehosta takapyörille voidaan välittää. En muista mitkä säädöt 9-5 :ssa on.

Antureita järjestelmässä 20 ja papereiden mukaan lukee tietoa 100 kertaa sekunnissa, joten pitäis pystyä reagoimaan riittävän ajoissa liukkauden muutoksiin. Aiemmissa Haldexin nelivedoissa oli ongelmia riittävän aikaisen reagoinnin kanssa.

Nää uudet järjestelmät on luotu maantielle huomioiden polttoaineen kulutus. Ns. vanhat jatkuvavetoiset alunperin maastokäyttöön. Vie enemmän polttoainetta kun voimaa tasaisesti kaikille pyörille. Tuntuma tiehen parempi ja ei tee yllätyksiä, mutta vie polttoainetta enemmän ja vauhdikkaassa ajossa maantiellä voi olla ettei pääse samaan ajomukavuuteen kuin "uusilla järjestelmillä".
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Kiitos tuosta nelivetovalistuksesta, minulla tosiaan on xwd. Koneessa (2.8t) on paljon vääntöä heti alakierroksilla ja kyllä varsinkin kitkarenkailla ehtii hetken verran alkaa vääntää perää sivulle kun lähtee liukkaalla liikkeelle täyskaasulla. Mutta kuten todettua, puuttuu elektroniikka peliin hyvin nopeasti, pito löytyy ja kulku suoristuu.

Varsinaisesti talousihmeeksi tuota ei voi sanoa, tankkauksista laskettu keskikulutus seka-ajossa oli 15,3 litraa sataselle. Maanteillä vei himpun verran alle kympin. Maantiellä 305 OG Hirsch vie saman mutta seka-ajossa pari kolme litraa vähemmän. Mutta onpa tuo auto painavakin, omapaino 1990 kg. Te dieseleillä ajavat pääsette varmaan puolella tuosta menovesimäärästä...

Niin ja Peinulle: varmasti nuo tummat 17" vanteet sopivat vaaleaan autoosi, minulla auto on tumma ja se vaikuttaa mielestäni tuohon ulkonäköasiaan.
Matti
Toivo.kesseli
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 22:28

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja Toivo.kesseli »

MattiR kirjoitti:Kiitos tuosta nelivetovalistuksesta, minulla tosiaan on xwd. Koneessa (2.8t) on paljon vääntöä heti alakierroksilla ja kyllä varsinkin kitkarenkailla ehtii hetken verran alkaa vääntää perää sivulle kun lähtee liukkaalla liikkeelle täyskaasulla. Mutta kuten todettua, puuttuu elektroniikka peliin hyvin nopeasti, pito löytyy ja kulku suoristuu.

Varsinaisesti talousihmeeksi tuota ei voi sanoa, tankkauksista laskettu keskikulutus seka-ajossa oli 15,3 litraa sataselle. Maanteillä vei himpun verran alle kympin. Maantiellä 305 OG Hirsch vie saman mutta seka-ajossa pari kolme litraa vähemmän. Mutta onpa tuo auto painavakin, omapaino 1990 kg. Te dieseleillä ajavat pääsette varmaan puolella tuosta menovesimäärästä...

Niin ja Peinulle: varmasti nuo tummat 17" vanteet sopivat vaaleaan autoosi, minulla auto on tumma ja se vaikuttaa mielestäni tuohon ulkonäköasiaan.
No se selittääkin kaiken. 190 hv:n Diesel vs 300 hv:n bensakone antaa eritahtiin töitä järjestelmälle. Hieno peli sulla voimaa ja pitoa joka kelillä.

Kääntöpuolena niinku sanoit: mulla kulutus maantiellä viiden puolenlitran paikkeilla ja kaikkien ajojen yhdistetty kulutus tällä hetkellä 7.1 l/100 km. Paino taitaa molemmilla olla samaa luokkaa.

Mä päästelen hyvällä omalla tunnolla lakkipäässä :D
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Joo, tuolla ajellessa ei varmaan saa vuoden ympäristöteko -pokaalia... mutta autolla on kyllä nautinto ajaa. Moottori on täysi kymppi sinänsä, voimaa on tasaisesti koko kierroslukualueella, käynti tasaista ja ääni erittäin sivistynyt.

Tänne pohjoiseen tuli pakkaset, mahtaakohan tuohon isokoneiseen saada lohkolämmittimen? Vakiona siinä ei ainakaan moista ole ollut päin vastoin kuin Biopowereissa.
Matti
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja Ristom »

2,0t Hirsch XWD eLSD vie sellaista 12,5 litraa sadalle, vähän kaupunkipainotteista. Ei maantielläkään kyllä juuri alle kympin pääse..
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja MattiR »

No eihän tuo isokoneisen kulutus sitten pahakaan ole :-)
Matti
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja tosu »

Taitaa se neliveto melkoisesti lisätä kulutusta. Omassa 2,0 t (vakio 220 hp) kun on koko ajan keskikulutus 8,6 l/ 100 km, tosin hyvinkin maantievoittoista ajoa. Ehkä 70% maantie, 30 % kaupunkiajoa.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ei kun kilometrejä tulee vähemmän kun se ei ruovi.. Se näyttää isommalta se kulutus.. :)
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja Julle »

MattiR kirjoitti:Joo, tuolla ajellessa ei varmaan saa vuoden ympäristöteko -pokaalia... mutta autolla on kyllä nautinto ajaa. Moottori on täysi kymppi sinänsä, voimaa on tasaisesti koko kierroslukualueella, käynti tasaista ja ääni erittäin sivistynyt.

Tänne pohjoiseen tuli pakkaset, mahtaakohan tuohon isokoneiseen saada lohkolämmittimen? Vakiona siinä ei ainakaan moista ole ollut päin vastoin kuin Biopowereissa.
Mikäli oikein tulkitsin niin saa
http://www.defa.com/file/0cbc9aa22380/4 ... ersjon.pdf
9-5 Aero - 00
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Kyllä tuolla Defan kataloogissa näyttäisi lämmittimiä olevan tarjolla. Suuret kiitokset Julle!

Vielä kun tietäisi että joku osaa sen asentaa näillä leveyksillä tuohon autoon...
Matti
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Vielä tuosta lämmittimestä:

Mihin olette laittaneet Aero-keulaan lämmittimen pistokkeita? Pistoke pitää tietysti saada tiukasti kiinni mutta toisaalta taas asennuksen pitäisi olla mahdollisimman huomaamaton.
Matti
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja mike »

Siistein asennus näyttäisi olevan keskimmäisen aukon kuljettajanpuoleisessa reunassa. Ainakin ruotsin BioPower autoissa lämmittimen pistoke on tuossa ja näyttää tukevalta. Liekö sitten jo tehdasasenteinen lämmitin noissa etanolivehkeissä ja joku vahvike/sovitepala siinä ritilässä? Katoppa huvikseen vaikka http://www.bytbil.com sivuilta kuvia.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: VECT.220 AUT. Huolto ja rengas kustannukset 200 tkm AIKANA

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Kiitos Mike. Minulla on autossani tuossa kohtaa jonkun hilavitkuttimen anturi tms. (voisikohan olla kaistavahdin anturi?), mutta ehkä sen pistokkeen voisi saada siihen viereen tai sitten samaan paikkaan toiselle puolelle. Itse lämmitin on muuten ns. letkulämmitin eli se asennetaan vesiletkuun eikä lohkoon.
Matti
Vastaa Viestiin