DIY: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

DIY: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tilasin osoitteesta: http://www.tarvikkeet.fi

DA460769 DEFA HAAROITUSSARJA 769, 91,00e
DA460785 DEFA KYTKENTÄSARJA 785, 55,00e
DA411465 DEFA LOHKOLÄMMITIN, 400-SRJ. 465, 86,00e
A115 Toimituskulut 0,00e

Yhteensä 232,00e

Mukana tuli kaikki tarvittava, vain jäähdytysnestettä pitää käydä hakemassa.

Sain saabistiveljeltä vielä päälle muutaman valokuvan johdoista ja läpiviennistä, joten asennusprojekti on enää lopullista asennuskipinää ja aikataulua vailla.

Otetaan vastaan hyviä ehdotuksia ulkopistokkeen asenuuspaikaksi. Mukana tulleilla tarvikkeilla onnistuu tasokiinnistys ja läpikiinnitys. Ritilään ei oikein noilla osilla onnistu.

Jos jotakuta kiinnostaa asennuskuvat ja homman eteneminen, niin voin tehdä pientä dokumentaatiota.
Viimeksi muokannut peinu, La Helmi 22, 2014 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Viesti Kirjoittaja peinu »

Sain tänään vihdoin aikaiseksi asentaa sisäsähaarankin, joten on aika tehdä yhteenveto.

Jokut muutkin tähyävät ulkomaille ostoksille, joten lohkolämmittimen ja sisähaaran asennus saattaa tulla ennemmin tai myöhemmin ajankohtaiseksi - varsinkin jos on samanlainen penninvenyttäjä kuin minä. En pystynyt itselleni perustelemaan polttoainelämmittimen asennusta kun auto lähtee aina aamuisin autotallista ja työpaikan pihasta löytyy lämpötolppa.

Asennushommista sain n. 200€ tarjouksen paikallisesta asennusliikkeestä. Hinta ei ollut paha, mutta kun ajattelee, että homma ei ole mitään rakettitiedettä ja uuden auton kanssa pitää kuitenki viettää laatuaikaa, niin miksei vaikka lämpääriasennuksen tiimoilla?

Defan tarvikkeiden mukana löytyy jonkinlaiset ohjeet, joilla asennushomma kyllä onnistuu. Itse kuitenkin jouduin useamman kerran funtismaan, että mistäköhän on kyse?

Laitan tässä muutamalla julkaisulla oman näkemykseni aiheesta. Toivottavasti siitä on apua ja rohkaisua jollekin muullekin roplaamisesta vierottuneelle tai vasta siitä haaveilevalle :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Viesti Kirjoittaja peinu »

Lohkolämppärin asennus.

Itseasiassa kyseessähän on letkulämmitin. Vastus asennetaan hyvin lähelle lohkoa ja se onkin sen muotoinen ja mittainen, että ylettää hyvin kannen sisäpuolelle eikä varmasti paljon häviä perinteiselle "lohkalle".

Homma lähtee tietenkin liikenteeseen jäähdytysnesteiden lorottelulla pitkin autotallin lattiaa.

Ensin tunkataan apukskin nurkka reilusti ylös, että mahdutaan nokan alle.

Apukuskin puoleisen renkaan edestä löytyy huoltoluukku. Kolme torx-ruuvia reunoilla ja sen lisäksi ruuvimeisselillä auki kiilattava lukitus takareunassa.
https://goo.gl/photos/VigUfyBdeLH9PCMk6
Läpyskä lattialla. Valon edessä edellä mainittu lukituslipare.
https://goo.gl/photos/cJRhTAqf8xAUazdn8
Huoltoluukusta paljastuu syylärin alanurkasta punapäinen hana ja nesteiden poistoputki. Muutaman pitkin konehuonetta valutetun litran jälkeen hokasin, että neste tuleekin eri paikasta kuin kuvittelin. Kuvassa puutarhaletkun pätkä ohjaamassa jäähdytysnesteet poistoputkesta ämpäriin.
https://goo.gl/photos/8nAvw5mqUNsUF6A37

Konehuoneen puolelle:
Poistetaan ilman tuloputki. Klemmarit vain auki molemmista päistä. Materiaali tuntuu selvästi erilaiselta kuin aikaisemmissa autoissa. Kevyempää ja himmeämpää, hauraamman oloista. Ei se kuitenkaan hajonnut vaikka vähän tiukassa olikin.
https://goo.gl/photos/8Fek5poJdHvKdx9UA
Putki poistettuna. Avoinaisen pään alla harmaan häämöttää alavesiletku, joka kohta katkaistaan puukolla.

Itse en saanut konttorirotan voimilla ahtaassa paikassa nitkutettua enkä kammettua letkua irti, joten jouduin turvautumaan silpomisrituaaliin.
https://goo.gl/photos/1w3pLYHg123K4UQV7

Tästä eteenpäin lämmityselementin asennus sujuukin Defan ohjeilla. Itse lyhensin letkua sentin enemmän kuin mitä ohjeessa oli neuvottu, koska muuten letku jäi ensimmäisessä mutkassa mielestäni liikaa lontolleen.
Viimeksi muokannut peinu, Ma Marras 16, 2015 23:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ulkopistokkeen asennus:

Saabisiveli kertoi, että hän asensi ala-auko ripaan. Itse en saanut siihen mallattua tyydyttävästi. Kenties pistoke oli hieman eri mallinen. Ritilä kuitenkin lienee samanlainen kaikissa ng-femmoissa. Sumuvalon konsoli näytti sopivalta asennuspaikalta. Kurkkasin jo avatusta huoltoluukusta sisäpuolelle, eikä siellä näyttänyt olevan mitään johtoja tai putkia tiellä.
https://goo.gl/photos/948kRtXDiKk5UWTX9

Otin 13mm poran terän ja koitin isoilla kierroksilla varovasti porata sopivasta kohtaan reiän ilman että terä haukkaisi ja repisi muovia. Suurentelin siitä tiukaksi sovitukseksi dremelin sylinterimäisellä kivilaikalla aina välillä mallaten pistokkeella. Laitoin pistokkeen ensin kiinni kaapeliin, koska muuten sen joutuisi myöhemmin kiinnittämään ahtaassa paikassa käsikopelolla.
https://goo.gl/photos/aTtxhVp1awnvp51D8
Viimeksi muokannut peinu, Ma Marras 16, 2015 23:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Viesti Kirjoittaja peinu »

Sisähaaran asennus.

Sain valokuvia mistä näkyi valmis asennus konehuoneen puolelta. Keskeltä rintapeltiä, läheltä alareunaa löytyy isompi läpivientikumi. Turhan työn välttelijänä en arvannut lähteä projektiin, ennen kuin sain WIS:n ja EPC:n asennettua ja katsottua, että mitä kaikkea sieltä saattaisi löytyä.

Edellä mainitun läpivientikumin läpi kulkee jo valmiiksi pari vaijeria. Läpiviennillä pääsee askartelemaan kohtuullisesti kun poistaa moottorin muovisuojan ja hankkii kunnollisen valon. Sauvamainen ledi- tai loisteputkivalo on tähän oivallinen, koska se mahtuu ahtaisiin paikkoihin, ei kuumene ja sen saa suunnattua niin, että ei häikäise.

Tein mattopuukolla reilun sentin mittaiset ristikkäiset viillot. Reikää kannattaa pikkaisen siistiä leikkaamalla riekaleiden kärkiä pienemmiksi, jotta läpivientitutti asettuu nätimmin paikalleen.

Sisäpuolelta autoa homma lähtee liikenteeseen kojelaudan päätykappaleen irroittamisella: kolme klipsua, lähtee ihan sormivoimilla vetämällä. Takareuna on vain oven tiivisteen takana. Lähtee hiukan tiivistettä raottamalla. Poista myös turvatyynyn katkaisija liittimestä, ettei kansi jää turhaan roikkumaan johtojen varaan saatika jää vahingossa huonoon asentoon sulkeutuvan oven väliin.

https://goo.gl/photos/TmkPdkMW98RBippL9
Seuraavaksi otetaan hanskalokero irti. 4 kpl 7mm kannalla olevaa ruuvia löytyy nurkista kun lokeron kansi avataan. Avaa ruuvit ja vedä koko hanskalokerohässäkkä ulos. Irroita myös hanskalokeron valon liitin, koska tarvitset myöhemmin tilaa etumatkustajan jalkatilaan.

Nämä edellä mainitut toimenpiteet muuten tehdään ilmansuodattimen vaihdon yhteydessä. Tässä vaiheessa on suora näkymä ilmansuodattimen koteloon, siis tuohon missä on kiinalaista kirjoitusta. Kiinnikkeitä siinä on kolme kappaletta. 1 kummallakin sivulla ja yksi keskellä yläpuolella.
https://goo.gl/photos/9tokzbutmVt4WEXL9
Poista myös tuulettimen jalkatilaan puhaltava putki. Se on oikeasta alareunasta kiinni yhdellä 7mm kannan ruuvilla. Putki irtoaa tämän jälkeen vetämällä. Helppo homma.

Nyt pääset näkemään mistä vaijerit menevät sisäpuolelta ulos päin.
https://goo.gl/photos/AbvbjLXcJN21g7tLA

Sitten vain ujuttamaan kaapelia konehuoneen puolelta läpiviennin läpi apukuskin jalkatilaa kohti. Sanomattakin lienee selvää, että vasta jälkeenpäin kannattaa tarkistaa, että tuliko työnnettyä oikea pää edellä.



Itse asensin töpselin heti oven viereen. Panssarikaapelin laitoin kulkemaan johtosarjan takaa ja huopamaton yläreunan taakse.
https://goo.gl/photos/PhcraKVVxFrtkgsT8

Se johtohan piti konehuoneen puolelta asentaa siten, että mahdollinen johtoa pitkin valuva vesi valuu pois päin kabiinista. Siksi nippusiteellä alaspäin kiinni.
Kuva valmiista läpiviennistä
https://goo.gl/photos/47No9YuFJGY2nVCP7

Yleiskuvaa työalueelta.
https://goo.gl/photos/ojTVS6qkGccUh5o1A

Tuohon moottorin takanurkalle laitoin panssarikaapelin liittimet.
https://goo.gl/photos/pcUrrJMqvX9hzNxR6

Toivottavasti oli iloa ja apua jollekin!!

Lopuksi kun olet laittanut kaikki kasaan, muista purkaa taas hanskalokero ja laita se ilmansuodatin paikoilleen. ;)
Viimeksi muokannut peinu, Ma Marras 16, 2015 22:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: DIY: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tästä on varmasti hyötyä. Ne ketkä haluaa asentaa defan termini lämmittimen repsikan jalkatilan vasempaan reunaan niin huomaavat ettei johto yletä sisäpistokkeeseen koska se on sika lyhyt nykyään. Sisäpistokkeen joutuu asentamaan vasempaan laitaan lähemmäs lämmitintä siis.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: DIY: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Viesti Kirjoittaja peinu »

Vasemman reunan seinä on pelkkää huopaa, mutta hanskalokeron alareunasta löytyy asennuspaikkoja rasialle.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: DIY: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Peinu, oisko vielä kuvia tallella jossain?

Itsellä olis edessä sama rojekti :)
Tomppa & Saabit myyty :(
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: DIY: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tehdäänkö tommi joku päivä yhdessä? Oma auto oli tänään pajalla takapuskurin vaihdossa ja samalla heidän piti asentaa sisähaara. Ei mennyt ihan putkeen...
79€ sain sisähaaran niputettuna konehuoneeseen sa ihmeellisen kommentin että pitää hankkia 2m johto ja tehdä läpiveto kabiiniin jostain vaihdekepin kohdilta keulaan päin josta tulee ilmastoinnin kondenssiletku. Täytyy huomenna keskustella uudestaan maksusta. Lopputuloshan oli sama kuin itse olisin saanut saman aikaan 10 minuutissa. Annoin erikseen ohjeet että vetävät läpiviennin kabiinista ulos ja jos ei letkut 1m ja 0,5m riitä, hankin ja jatkan itse jatkot ja asennan konehuoneen puolella.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: DIY: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Tehdään ihmeessä, itse ajattelin Calixin kamat käydä hakemassa kun niitä Motonetista saa suoraan, Defa olisi tilaustuote..

Varmaan laadultaan ja asennuksiltaan aika samaa settiä?

E: tuli sittenkin tilattua Defa, ensi viikolla saapuu..Tiedä sitten oisko Calix ollu vähintään yhtä hyvä..
Tomppa & Saabit myyty :(
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: DIY: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Viesti Kirjoittaja peinu »

Moro,

Löysin koneelta vanhan puhelimen kuvat. Viskasin ne nettiin ja linkkasin vanhoihin juttuihin. Toivottavasti niistä on apua. Cheers. Enjoy.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tommile
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:33
Paikkakunta: Espoo

Re: DIY: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Viesti Kirjoittaja Tommile »

Moro,

Pelasiko tuo Defan lämmitin käytössä ok? Tarkoitus olisi laitattaa se tuohon allekirjoituksen autoon.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
Tommile
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:33
Paikkakunta: Espoo

Re: DIY: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Viesti Kirjoittaja Tommile »

Siis tästä letkulämmittimestä on kyse:
DEFA 411465
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: DIY: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikö näissä TTiD-malleissa ole kaikissa vakiona Eberi, siis ainakin Pohjoismaihin viedyissä malleissa?
Tai siis hyvin yksinkertainen ja huokeahko homma sellainen olisi asentaa jälkikäteenkin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: DIY: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ei tainnu NG9-5 olla missään vakiona Eberiä millekkään alueelle. Kaikki jälkiasenteisia jos löytyy autosta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin