DIY: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: DIY: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

ng900aero kirjoitti:
To Syys 16, 2021 01:11
Eikö näissä TTiD-malleissa ole kaikissa vakiona Eberi, siis ainakin Pohjoismaihin viedyissä malleissa?
Tai siis hyvin yksinkertainen ja huokeahko homma sellainen olisi asentaa jälkikäteenkin.
Nope, meillä on "lohkari" ja sisäpistoke.

Eipä ole tuota Eberiä tullut asennettua jälkikäteen, kun on lämmityspistoke käytössä ja maksaa siitä "vuokraa" joka kuukausi.

Aiemmin kun työsuhde-Volvoissa oli polttoainetoimisia lämmittimiä, oli akku koko ajan tyhjä kovilla pakkasilla. Kerran ajoin V70 Classicilla mökille ja soitin siitä samalla Volvo-On-Calliin. Sanoivat, että autolla pitäisi ajaa pidempiä matkoja kuin vain 13 km työmatka, jotta akku latautuisi.

Ajoin mökille 17 asteen pakkasessa noin 170 km, ja seuraavana päivänä piti lähteä käymään lähimmässä kaupassa 22 km päässä. Auton polttoainetoiminen lämmitin ei lähtenyt käyntiin. Taas soitto Volvo-On-Calliin:

Minä: "Tuli eilen ajettua 170 km tänne mökille, joten eikös tuon akun olisi pitänyt latautua sen aikana?"

Volvo-On-Call palvelu: "No ei kai se tuollaisessa pakkasessa lataudu, vaikka ajaisi 400 km".

Se siitä polttoainetoimisesta lämmittimestä sitten. Eli sama laittaako lohkarin piuhan pistokkeeseen vai akkulaturin, jotta saa polttoainetoimisen lämmittimen toimimaan :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tommile
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:33
Paikkakunta: Espoo

Re: DIY: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Viesti Kirjoittaja Tommile »

En tosiaan halua polttoainelämmitintä kun vaatisi myös laturin eli auto olisi jokatapauksessa töpselin nokassa aina. Näin oli entisessä autossanikin.

Tuo letkulämmittimen toimivuus askarruttaa siksi että siinä ei ole kiertovesipumppua, mutta ilmeisesti se kuitenkin ajaa asiansa?
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: DIY: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tommile kirjoitti:
To Syys 16, 2021 07:09
En tosiaan halua polttoainelämmitintä kun vaatisi myös laturin eli auto olisi jokatapauksessa töpselin nokassa aina. Näin oli entisessä autossanikin.

Tuo letkulämmittimen toimivuus askarruttaa siksi että siinä ei ole kiertovesipumppua, mutta ilmeisesti se kuitenkin ajaa asiansa?
Auto lämpeää "lohkolämppärillä" aivan tarpeeksi nopeasti.

NG9-5:n ja NG9-3:n dieselien lämpeämisessä on aivan selkeä ero. Ensiksi mainitussa on ilmanvaihtokanavissa lämmitysvastukset, jolloin kabiiniin alkaa puhaltaa haaleaa ilmaa jo melko nopeasti. Myöskin moottorin lämmöt pysyvät paremmin kuin NG9-3:ssa.

NG9-3:ssa tarvitsisi olla Eberi, jos ajaa pätkäajoa kovemmassa pakkasessa. Toistaiseksi silläkin on pärjännyt "lohkolämppärillä" ja suojamaskilla. NG9-5:ssa ei edes tarvitse tuota maskia, se lämpenee tarpeeksi hyvin ilmankin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tommile
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:33
Paikkakunta: Espoo

Re: DIY: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Viesti Kirjoittaja Tommile »

Kiitos tiedosta.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: DIY: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

olipas hyvät ohjeet...kiitos näistä. kolme tuntia meni suorittamiseen...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: DIY: Letkulohkolämppärin asennus TTiD

Viesti Kirjoittaja peinu »

:D :D :D

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin