NAVI retrofit

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

NAVI retrofit

Viesti Kirjoittaja mike »

Käytettyä ostaessa kun joutuu aina tinkimään jostain toiveesta, niin sitten täytyy jälkikäteen yrittää paikkailla tehtyä vahinkoa.

Ostamassani autossa ei ollut kiinteää navigaattoria eikä siten isoa kosketusnäyttöäkään vaan mielestäni varsin ruma pieni perusnäyttö. Haluaisin tilalle kuitenkin isomman ruudun ennen kaikkea siksi, että voisin varustella auton myös peruutuskameralla.

Aikani netissä surffailtuani ja luettuani vastaavista projekteista mm Buick LaCrosseen, Chevrolet Cruzeen ja Voltiin, arvelin projektin olevan ihan kohtuudella toteutettavissa ja päätin alkaa hommaamaan osia.

Hommasin osia ruotsissa ja hollannissa olleista purkuautoista seuraavasti:

UXY radio osanumerolla 13338912 MY2010 autosta (13343711 näyttäisi olevan ainakin MY2011 autoissa, mutta ilmeisesti näitä on useammalla osanumerolla) Käytettyä ostettaessa kannattaa varmistua että saat käyttöösi luovuttaja-auton VIN-koodin niin asennus onnistuu myös merkkiliikkeessä tai vaihtoehtoisesti osta radio joka on irroitettu testerillä autosta tai nollattu valmiiksi.

HVAC ohjauspaneeli osanumerolla 13331337 (Tässä paneelissa on kytkimet etupenkkien tuuletukselle vaikka minulla ei puhallinpenkkejä ole. Tärkeintä on ostaa paneeli jossa on muutama navi-radion tarvitsema lisänäppäin.)

8” kosketusnäyttö ABF4 osanumerolla 20935782 (Näytön osanumerolla ei pitäisi olla merkitystä vaan periaatteessa kaikki vastaavanlaiset GM:n 8" kosketusnäytöt pitäisi käydä).

Kojelaudan johtosarjaa purkamot eivät suostuneet jostain syystä myymään, joten jouduin hommaamaan liitinrunkoja ja johtoja erikseen. Liittimien ja näytön kaapelin löytäminen oli työläämpää, mutta jenkeistä löytyi apua hintojen ollessa parhaimmillaan noin kymmenesosa suomihinnoista.

Näytön ja radion välinen kaapeli AcDelco 20781772
Liitinrunko radion X4 liittimeen GM 15126710
Liittimiä JST SAIT-A03T-M064
GPS antenni, yleismalli sopivilla spekseillä

Tämän lisäksi johtoa yms pientarviketta mm näytön kiinnitykseen. Näyttö kiinnittyy neljällä ruuvilla kojelaudan rakenteeseen painettavilla ”korikiinnikkeillä” joita yritin tilata, mutta olivat keskusvarastosta loppu ja jälkitoimituksessa vaikka ovatkin yleisiä GM osia. Pienellä muokkauksella sovitin lähinnä vastaavan kokoiset Motonetista löytyneet kiinnikkeet.

Peruutuskameraa en vielä ostanut vaan odottelen ensin että radion varkaudenesto saadaan ohjelmoitua pois. NAVI-radiossa USB liitäntä on toteutettu eri lailla mitä perusradiossa. Perusradiossa USB-liitäntä hoituu ilmeisesti väyläviestien avulla kun taas NAVI-radiossa on erillinen USB-liitin radion takana. Liitin on tietenkin sellainen että vakio mini USB ei mahdu paikoilleen ainakaan ilman muutoksia, vaikka itse liitinosa näyttääkin vakio liittimeltä.

Lattiakonsolin irrotuksen jälkeen selvisi, että USB-liittimen jatko löytyy lattian rajasta konsolin etureunasta. Tähän ajattelin kytkeä Radiolta tulevan USB johdon kun seuraavan kerran käytän radiota irti.

Kytkennöistä laitan tänne taulukon kunhan keksin miten taulukon lisääminen tapahtuu. Jossain vaiheessa myös kuvia kojelaudan purkamisesta.
Viimeksi muokannut mike, Pe Loka 03, 2014 10:32. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: NAVI retrofit

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Bravo! Suorastaan hämmentävää aktiivisuutta 8O Itse pyöritellyt ihan samaa asiaa mielessäni (koska tuo perussoitin on mielestäni suorastaan ala-arvoinen tekele muuten asiallisessa ohjaamossa) mutten laiskuuttani ole päässyt asiassa sen pidemmälle.. Mielenkiinnolla odotan lisäinfoa aiheesta. Hienoa! Suomi tarvitsee yrittäjiä :wink:
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3431
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: NAVI retrofit

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Juuri tämmöisiä projekteja kaivataan NG9-5 osastolle. Kunhan pääset peruutuskameraan asti niin rupeaa kiinnostamaan vielä enemmän :)
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: NAVI retrofit

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Peruutuskameraprojektia ja sitä seuraavia asennusohjeita odottelee varmaan useampi 8O
Matti
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: NAVI retrofit

Viesti Kirjoittaja mike »

Tässäpä vähän kuvasarjaa kojelaudan purkamisesta. Aikaa menee noin 20-30 minuttia kun varovasti tekee.

Käytin suojateippiä maalattujen muoviosien suojana ja irrotuksen aputyökaluina muovisia verhoilun irrotustyökaluja.

Homma alkaa irrottamalla vaihdekepin ympärystän paneeli takareunasta ylöspäin kampeamalla. Paneelin etureunassa on muoviväkäset joten älä yritä nostaa sieltä ettet katkaise väkäsiä. Huomioi vihreät metalliset kiinnitysklipsit. Paneelia ei tarvitse irroittaa kokonaan. Riittää että irrotat liittimiä jotta saat paneelia tarvittavan verran siirreltyä. Muista suojata osia naarmuilta.

Kuva


Avaa kojelaudan paneelin kaksi 7 mm kannalla olevaa ruuvia ja vedä paneelia ulospäin aloittaen alahaalta. Katso taas kiinnitysklipsien paikka niin tiedät mistä kampeat muovilastoilla. Paneelin oikeassa ylänurkassa on kynsi joten älä vedä yläosaa suoraan ulospäin vaan vedä alaosaa ulospäin jolloin kynsi toimii ikään kuin sarana ja pneeli irtoaa. Irrota sähkökytkimien liittimet.

Kuva


Irroita valokatkaisijan paneeli ulospäin vetämällä ja irroita sähköliittimet.

Kuva

Irroita ohjauspylvään suojamuovit. Avaa alapuolelta yksi 7 mm ruuvi, käännä rattia 90 astetta vasempaan ja nosta ylemmän suojamuovin etureunassa olevaa kynttä jotta pääset käsiksi sen alla olevaan 7 mm ruuviin. Käännä rattia 180 astetta oikeaan ja irroita toinen 7 mm ruuvi. Tämän jälkeen nosta ylemmän osan etureunasta ylöspäin kansi nousee pystyyn kuin konepelti ja irtoaa taemmista kiinnikkeistään. Kuvista näet kiinnityksen rakenteen.

Kuva
Kuva

Irrota viikset ja niiden sähköliittimet.

Irrota kojelauden yläosan paneelin kaksi 7 mm kiinnitysruuvia. Toinen ratin oikealta ja toinen vasemmalta puolelta. Tämän jälkeen vedä paneelia ulospäin. Katso kuvista kiinnikkeiden sijainti.

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut mike, Ma Syys 29, 2014 12:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: NAVI retrofit

Viesti Kirjoittaja mike »

Tässä vähän kytkentöjä jotka vaativat muutoksia. Valitettavasti on ruutukaappauksia ja laatu ei kaksinen. Sinisellä pohjalla on johtosarjaan tehtävät muutokset / uudet kytkennät ja vihreällä puolestaan kytkennät jotka eivät vaadi muutoksia.
Radion X1 liittimen osalta en merkinnyt vielä vihreällä värillä mitään vaan annoin liitäntöjän olla ennallaan lukuunottamatta sinisellä merkittyjä.

Radion X3 liitäntä on varattu takapenkin audiojärjestelmän kytkennöille. X5 on näytön ja radion välisen videosignaalin liitin ja X7 USB liitin.

Kuva

Kuva

Kuva

Jarrujen ohjausyksikön liittimen pinnistä 34 vedetään 0,5 mm2 johdin radion X4 liittimen pinniin 20.

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut mike, Su Loka 12, 2014 18:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: NAVI retrofit

Viesti Kirjoittaja tosu »

Ihailtavaa innostuneisuutta! Hyvät on kuvat ja selitykset.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2021 Volvo XC40 Recharge T5
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: NAVI retrofit

Viesti Kirjoittaja mike »

Pientä päivitystä projektiin.

Tänään saatiin korjaamolla viimeinkin koodailtua radio autoon, eli todistettavasti se jälkiasennus onnistuu.

Peruutuskameran aktivointi ei jostain syystä onnistunut joten täytyy selvitellä sen kohtaloa edelleen.

Sitten mielenkiintoinen juttu navigointiin liittyen. Näin pikaisella kokeilulla ainakin kävi niin että kun asetti kohteen niin laite piirtää reitin ja ilmoittaa että opastus alkaa kun olet reitillä. Hud näytti lasille "pois reitiltä" tai jotain vastaavaa. GPS signaali kyllä näyttää tulevan moitteetta kojelaudan sisälle asennetusta antennista ja kartta näyttää auton sijaintia, tosin karvan verran tien vieressä. Liekö sitten siitä johtuvaa ettei laite tajua olevansa tiellä / suunnitellulla reitillä.

Mitenkäs tarkkaan muilla navin omistajilla näyttää tuon sijainnin kun zoomaa kartan tarkimmalle - onko auto tiellä vai vähän sivussa?

Ja mikähän ohjelmaversio ja tietokanta teillä on navin kartoissa? Kartta vaikutti olevan ihan "kohtuu uusi" kun ainakin 5 vuotta sitten rakennettu okt-alue löytyi.

Onhan se nyt eri komian näkönen - varsinkin tuo Saabin logo. Kovalevykään ei ole hassumpi olla.

Mutta seuraavaksi pitää syventyä vielä tuohon kamerahommaan onko tosiaan niin ettei se ole mahdollista vai eikö sitä vain osattu tehdä.

Samalla työn alle täytyy nyt ottaa tuo USB-liitännän laittaminen, eli vielä kerran radio irti ja vuolemaan mini-USB -liitintä sopivan kokoiseksi.

Jos nämä onnistuu niin sittenhän sitä tekeekin jo mieli bluetoothia joka sekin jostain syystä on jäänyt auton ostajalta tilaamatta.


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut mike, To Loka 02, 2014 18:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: NAVI retrofit

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Mahtavaa, että jaksoit dokumentoida projektia. Itseltäni jää tuo vaihe aina tekemättä, vaikka aina kun näitä lueskelen niin lupaan itselleni, etten tinki siitä seuraavassa projektissa. Joku aika sitten puukotin viirusilmän audiosysteemin uusiksi vaimennusten tekemisestä lähtien. Yksi valokuva on muistona. :oops:
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: NAVI retrofit

Viesti Kirjoittaja mike »

Nyt toimii sitten opastuskin ja HUD näyttää hyvin kääntymiset jne. Vika oli lopulta siinä, että olin jättänyt tietoisesti kytkemättä pyörän nopeusanturin singnaalin johdon radion X4 liittimeen pinniin 20.

Olin siinä uskossa, että navi tarvisi pyörintänopeutta sitä varten jos auto on tunnelissa / pilvenpiirtäjä alueella missä yhteys sateliitteihin on heikko. Joka tapauksessa se näköjään vaatii tuon johdon ja sitähän ei löytynytkään kojelaudan ja korin johtosarjan liittimestä X200.

Jouduin irrottamaan paisuntasäiliön ja akun telineen päästäkseni käsiksi jarrujen ohjausyksikön liittimeen mistä vedin johdon rintapellin läpi radiolle. Jarrujen ohjausyksikön liittimen pinnistä 34 siis 0,5 mm2 johdin radion X4 liittimen pinniin 20. Onneksi jarrun ohjausyksikössä oli sama SAIT-A03T-M064 liitin mitä radion päässäkin.

Mikro USB liitintä en saanut soviteltua radioon vaikka kuinka vuoleskelin liittimen kuoria ohuemmaksi. Ilmeisesti tuo liitin on sitten hiukan erilainen ja vaatii varta vasten tehdyn GM-kaapelin...

Kuva

Kuva

Kuva
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: NAVI retrofit

Viesti Kirjoittaja peinu »

On kyllä mahtavaa aktiivisuutta ja omistautumista. Lopussa kiitos seisoo.

Tuo Harman/Kardon radio on kyllä todella laadukas tekele. Ei ole suhinoita/kohinoita ja ääni on todella nättiä. Kuin CD:ltä soittaisi. Hakkaa 6-0 meidän -05 femman Harman/Kardon prestige vehkeen, vaikka siinä on "Subbarikin" erikseen.

Navi on myös todella hyvännäköinen, helppokäyttöinen ja laadukas verrattuna esim. edellisten femmojen vastaavaan. Kovalevykin on 10Gb, joten sinne mahtuutodella paljon musaa. Edellisen omistajan erilaisen (Lue: huonon) musiikkimaun takia pitemmät suorat meneekin lähinnä albumeita poistellessa :)

Varoitus!!! Seuraava kappale sisältää retostelua!!!
Meidän autoon sattui mukaan vielä noissa kytkennöissä mainittu takapenkin matkustajien vahvari ja ilmastointi sekä selkänojan näyttöruudut. Erittäin näppärä peli, kun naperot voi pitkällä automatkalla katsella DVD-videoita auton omista näytöistä ja kuunnella elokuvan äänet langattomista kuulokkeista. Mukana on vieläpä kaukosäädin, niin ei tarvitse etupenkkiläisiä vaivata. Takapenkkiläisten vahvarista voi valita sourceksi DVD:n, niin etupenkkiläiset voivat kuunnella vaikka radiota tai kovalevymusaa samaan aikaan kun takapenkkiläiset katselevat ja kuuntelevat elokuvaa. Samaan toki pääsee erillisellä DVD-sarjalla parin minuutin asentelulla, kuten aiemmissa autoissa on käytetty. Noita ei vaan uskalla jättää autoon pysäköidessä matkoillaan, ettei alamaailman ötökät kiinnostu rikkomaan laseja ja varastelemaan, vaikka en tiedä miten tuommoiset heitä kiinnostaa. Esim. http://www.prisma.fi/fi/prisma/aeg-dvd4 ... 9-naytolla

Tuota peruutuskameraa ei taida tehtaan varusteluettelossa olla ollenkaan vai onko? Kiinnostaa kyllä nähdä jos saat tuon vielä toimimaankin.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: NAVI retrofit

Viesti Kirjoittaja mike »

Valitettavan vähän oli tarjolla noita takapenkin viihdejärjestelmällä varustettuja autoja kun omaani etsin. Ehdottomastihan se sellainen oli haaveissa ja vaalealla nahkaverhoilulla tietenkin. Nyt sitten ollaan ilman sitä mustalla nahkalla liikkeellä mutta onneksi on mukava ajella.

Peruutuskamera oli tulossa MY12 autoihin lisävarusteeksi samoin kuin adaptiivinen cruise. Periaatteessa ei pitäisi kyllä olla estettä tuolle kameran toimintaan saamiselle kun se on muuallakin päin maailmaa onnistunut. Tuolla on saksan kielellä juttua ja sikäli mikäli tuosta oikein ymmärsin niin nuo kaartuvat peruutusviivat ei toimi 10 ja 11 mallivuoden autoissa. WIS sisältää ainakin näiden vanhempien vuosimallienkin osalta peruutuskameran johdotuksen kuvaukset.

http://saabblog.net/2014/09/16/saab-9-5 ... ahrkamera/

Toisaalta on ollut mukava puuhastella tällaista uudempaa harrasteautoa kun mikään osa ei ole vielä öljykuraruosteessa tai muuten hapertunut palasiksi. Riesana on taas riippuvuus merkkiorganisaation ohjelmoinnista minkä hinta on minusta kohtuuton osaamisen tasoon nähden = kuluu liikaa kallista työaikaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Razz3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Syys 25, 2013 20:53

Re: NAVI retrofit

Viesti Kirjoittaja Razz3 »

hienoa et joku jaksaa tällasiakin tehä !

minkä verran tällanen operaatio kustansi ? :?:
NG 9-5
aeroflex
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Marras 12, 2009 09:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: NAVI retrofit

Viesti Kirjoittaja aeroflex »

Tervehdys,

Todellakin, kiitokset kattavasta raportista ja hienoa, että joku jaksaa puuhastella.

Asiaa sivuten, olin itsekin pohdiskellut, miten alkuperäismankan saisi korvattua mahdollisimman simppelisti. Näin ollen päädyin testaamaan Tabletin käyttöä äänilähteenä ja navigointilaitteena. Halusin mahdollisimman "kiinteän" näköisen virityksen ja näinollen perinteisten Tablet-telineiden käyttö ei houkuttanut. Lopulta löysin ratkaisun, jolla laitteen saa kiinnitettyä toimivasti suoraan alkuperäisen mankan päälle.

http://s160.photobucket.com/user/keckes ... sort=6&o=3
http://s160.photobucket.com/user/keckes ... sort=6&o=2
http://s160.photobucket.com/user/keckes ... sort=6&o=1
http://s160.photobucket.com/user/keckes ... sort=6&o=0

Alla listausta kilkkeistä:

- 8" tabletti
- 2 x iDeal of Sweden magneetti (https://www.direct123.fi/t/96524/alypuh ... gnet/idm01)
- Prego PA215 AUX to Bluetooth vastaanotin/lähetin
- Micro USB Car Adapter (Pregon lataamiseen 12V ulostulon kautta)

Näillä tabletin saa kätevästi toimimaan langattomasti AUX äänilähteenä auton omalle äänentoistojärjestelmälle ja ulkonäkökin on kohtuullinen ainakin verrattuna alkuperäisratkaisuun.
NG 9-5 Vector Tid A6
Ex: NG 9-5 Vector Tid A6
Ex: Saab 9-3 SC Aero TTiD
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: NAVI retrofit

Viesti Kirjoittaja benicio »

Jotain tuollaista olen itsekin miettinyt. Hyvältä näyttää.
8 tuumaa lienee passeli koko, 7 on turhan pieni ja 10 sitten jo liian iso näistä tyypillisimmistä kokoluokista?
Onkos Sonyssa fm-radio? Miten tabletin virta/päälläpysyminen ja sammuminen on järjestetty? edit: esim tuollaisella onnistunee: https://play.google.com/store/apps/deta ... werchecker
Muuta huomioitavaa? Varmaan valoisuusanturi olisi hyvä tabletissa olla (tai taitaa kaikissa ollakin)?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Vastaa Viestiin