vararengas ja työkalut

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

vararengas ja työkalut

Viesti Kirjoittaja mike »

Onko kukaan hommaillut jälkikäteen vararengasta ja työkaluja autoonsa, jos niin mistä ja mihin hintaan löytyi? Huonosti on suomessa ja ruotsissa tarjontaa purkuautojen työkaluille ja vararenkaalle joten ulkomailta joutuisi hommaamaan tai uutena. Insignian varusteita kyllä löytyisi hyvin ainakin englannista.

Minkähän kokoinen lienee tuo space saver rengas?

Tunkki näyttäisi maksavan suomessa 65 euroa ja sama osa jenkkilässä merkkiliikkeessä 16,23 USD. Aika uskomaton hintaero.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: vararengas ja työkalut

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mulla 2 kpl renganpaikkausmönjäpurkkeja takaluukussa rengasrikon varalta. Muuten toivotaan parasta ja tiepalvelua/hinuria saapuvaksi

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: vararengas ja työkalut

Viesti Kirjoittaja tturku »

Heh, huomattiin juuri kun faija yritti alkaa renkaiden vaihtoon että eihän autosta löydy edes rengasrautaa jos on pelkkä paikkakitti ja kompura. Pultit tai mutterit vanteissa on 7/8" ja motonetin myyjä sainoi että autossa pitäisi olla milliset mutterit vanteissa? No auto vietiin rengas firmaan kun motonet tarjosi ei oota tolle tuumaselle hylsylle. Hyvä kauppa :D

Kummat siellä on, pultit vai mutterit ja onko muilla tuumaiset? Auton mukana tuli 2 sarjaa 17" saabin originaalialuja.

Ja onkos joku löytänyt jo edullisesti tunkkia, varapyörää ja avainta jostain?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: vararengas ja työkalut

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Mutterit oli ainakin meillä, myös alkuperäiset 17" alut. Joku aika iso koko kun normi ristikkoavaimesta ei löytynyt sopivaa, mutta hylsysarjasta löytyi sopiva
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: vararengas ja työkalut

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Omassa alkuperäiset olivat 22mm mutterit. Kannattaa olla varovainen niiden muttereiden kanssa, koska menevät helposti väärille kierteille.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: vararengas ja työkalut

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Pitäisi lähteä eurooppaa kiertämään NG:llä. Mietin että olisiko fiksuinta vaan ostaa yksi halpa 19" rengas ja sulloa matkatavaroiden joukkoon. Jos rengas hajoo niin että vaahdolla ei saa paikattua niin olisi ainakin kumi minkä voisi vaihdatuttaa vanteelle. En usko että joka kolkasta löytyy 19" rengasta ja pikkuvararenkaala ajaminen (3600 KM reissu) ei oikein toimi.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: vararengas ja työkalut

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Kyllä omssa on ainakin milliset. Muistaakseni 22 voimahylsy tuli haettua motonetistä millä on pultteja aukaistu ja hyvin pulttipyssy jaksanut. Ng:ssä ei liioin ole ollut og:n ongelmaa jumiin jäävistä vanteista kun og:n vanteet yleensä keskeltä kanitti ja niitä sai välillä potkia oikein kunnolla.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: vararengas ja työkalut

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jännä homma. Autossa oli kromatun näköiset ne mutterit ja 22mm ei mennyt kevyellä voimalla kuin vähän matkaa huulille. 23mm oli löysä ja 7/8" oli just sopiva, ja toihan on milleissä 22,225mm.
Kiitos Risto vinkistä.

Edit: Muttereista löytyi hatut päältä :D Mutta oli ne mutteritkin niin tiukat 22mm pyssyn hylsylle että asentaja oli kiroillut ja ruuvarilla niitä onkinut pois hylsystä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: vararengas ja työkalut

Viesti Kirjoittaja peinu »

oho, ai sen takia pitääkin hankkia tuo 7/8" hylsy. Millinen hylsy jää aina välillä sopivasti jumiin ja joutuu sit paukuttamaan kromimutterit paskaksi :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: vararengas ja työkalut

Viesti Kirjoittaja mike »

Niin vain sain viimein hommattua 17" space saver vararenkaan. Kovin se on matala tuo NG:n tavaratila ja jos pohjalla olleen huovan jättää vararenkaan alle niin välipohja jää vähän kantamaan. Työkalujen ja tunkin setti pitää laittaa ensin pohjalle ja sen päälle rengas niin mahtuu välipohjan kansi kiinni. Vähän niinkuin väärinpäin siis.
Viimeksi muokannut mike, To Joulu 17, 2020 11:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: vararengas ja työkalut

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mulla olis pari kappaletta femman tunkkeja, rengas avaimia ja se stryroksi rinkula jossa ne välipohjassa makaavat ylimääräisenä...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: vararengas ja työkalut

Viesti Kirjoittaja mike »

tturku kirjoitti:
To Joulu 17, 2020 11:32
Mulla olis pari kappaletta femman tunkkeja, rengas avaimia ja se stryroksi rinkula jossa ne välipohjassa makaavat ylimääräisenä...
Onko sulla olleissa NG::ssä ollu vararengasta vakiona?

Mietin vain, että onko niissä sitten välipohja ylempänä vai vanne matalampi, tai miten muuten asia ratkaistu? Minun hommaama vanne on Insigniasta.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: vararengas ja työkalut

Viesti Kirjoittaja tturku »

Eipä ollut omassa eikä isän ex. ng:ssä vararengasta, vaan kompura ja paikkasetti. Ostin vaan kumpaankin kamat kun ne ei paljoa maksaneet. Jossain vaiheessa mietin vararenkaan hankkimista mutta ei sitä ikinä tullut tehtyä. Taitaa aika harva näistä olla tilattu tehtaalta vararenkaalla. ja epäilen ettei tossa välipohjan korkeudessa tosissaan ole ollut mitään eroa. Mun auto oli varustettuna sillä tilanjakajalla ja faijan taas ilman koska oli linear.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: vararengas ja työkalut

Viesti Kirjoittaja Risto »

Varapyörän kanssa tulee korotuskappaleet maton alle. Kuvassa osat 1 - 4:

Kuva
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: vararengas ja työkalut

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tturku kirjoitti:
To Joulu 17, 2020 12:49
Eipä ollut omassa eikä isän ex. ng:ssä vararengasta, vaan kompura ja paikkasetti. Ostin vaan kumpaankin kamat kun ne ei paljoa maksaneet. Jossain vaiheessa mietin vararenkaan hankkimista mutta ei sitä ikinä tullut tehtyä. Taitaa aika harva näistä olla tilattu tehtaalta vararenkaalla. ja epäilen ettei tossa välipohjan korkeudessa tosissaan ole ollut mitään eroa. Mun auto oli varustettuna sillä tilanjakajalla ja faijan taas ilman koska oli linear.
Olikohan tuolle vararenkaalle olemassa joku lisähinta?
NG9-3:ssa vm. 2009 ei ainakaan ollut.

Sehän tässä sylettää, että NG9-5:ssa ei ole vararengasta, kun taas NG9-3CV:ssä on.
Mieluummin lähtee pidemmälle reissulle autolla, jossa on vararengas. Mutta tavaratilaa on taas niukemmin :evil:

Ja tietysti tuo vararengas ei ole vaihdettavissa toiseen autoon, kun pulttijako on erilainen :evil: :evil: :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin