NG 9-5:ttä ostamassa

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja mike »

Vähän reilut 2 vuotta on nyt tullut ajeltua omalla NG:llä ja tässä lyhyt summaus.

Ärsyttävimmät ominaisuudet:
- kaukovalojen vaihto viikseä työntämällä ei vain kertakaikkiaan mene minun päähän
- kytkinpoljin narisee
- moottorin korotettu tyhjäkäynti kylmällä säällä
- liian pitkät kokonaisvälitykset manuaalilaatikolla
- kankea kaupungissa ja pikkupyörittelyyn heikko näkyvyys ulos
- tavaratilan muotoilu
- kankea vaihteisto - varsinkin kylmänä
- jousituksen pintakovuus

Vikoja:
- vänkärin penkinlämmitin ei toimi
- imusarjan tiiviste vuotaa jäähdytinnestettä
- satunnaisia "huolla ohjauslukko" ilmoituksia
- vesipumppu- ja jakopääremppa ennen aikojaan kun ei kestäny hermot kuunnella kihnutusta

Parasta:
- erinomainen matka-auto kelillä kuin kelillä
- ajo-ominaisuudet
- kokoon ja suorituskykyyn nähden pieni kulutus (keskikulutus 5,83 tankkauksista laskettuna, alin 4,82 pitkällä 1300 km maantielenkillä)
- muotoilu
- sisätilat
- hyvät penkit
- HUD
- äänentoisto ainakin harman/kardon versiona
- hyvät ajovalot




Kaikenkaikkiaan mukava auto hintaansa nähden. Ärsyttävistä ominaisuuksista häiritsee eniten talvella tuo pitkien välitysten ja korotetun tyhjänkäynnin yhdistelmä. Ominaisuus näyttää liittyvän siihen että lämmityslaitteen sähkövastukset ovat päällä, jolloin tyhjäkäyntikierrokset nousevat vähän yli tuhannen. Tästä taas seuraa se, että kakkonenkin on vähän liian pitkä vaihde risteykseen ja auto jyristelee ylikovaa menemään jossei luistata kytkintä. Automaattihan se olisi ratkaissu tämän ongleman.

Mutta tyyliä ja yksilöllisyyttä ainakin saa kohtuu rahalla jos tykkää nautiskella maantiellä enemmän kuin kaupungissa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Hyvä yhteenveto!

Itselleni on tullut 2-3 kertaa tuo "huolla ohjauslukko" -ilmoitus. Kaikilla kerroilla ilmiö on varmuudella liittynyt akun alhaiseen jännitteeseen. Eli ainakin minulla tuo on ensioire akun lataustarpeesta.
Matti
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja ristos »

Mukavaa luettavaa, sillä saman suuntaista tunnelmaa koin jo lähes kuusi vuotta sitten! Kyllä minun mielestäni tähän isoon autoon automaatti kuuluu kuin nenä päähän. Kyllä tuo on maantien päällä juuri näillä keleillä yliveto!

Nauttikaa kaikki kellä tämä loistava talviauto on! :D Me joilla ei ole, niin me sitten uneksitaan! :mrgreen: :mrgreen:

Onneksi itselläni on tämä loistava talviauto! Kuva on tänä aamuna "Kainuun meren rannalta"

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Hyvä yhteenveto Mikelta, siinähän noi yleisimmät.

Itse voisin suorittaa pienen avautumisen moottorista ja voimansiirrosta, sillä osta mielestäni auton heikoimmat ominaisuudet on GM:n dieselmoottorit ja vaihteistot. Hatuttaa jokaisella kylmäkäynnistyskerralla, kun konehuoneesta kuuluu sellainen ronksutus, kuin käynnistäisi armeijan Grazia, kierrokset vaan pahentaa tilannetta. TTID:n käyntiääni on vielä terävämpi ja rumempi kuin TID:n. Lämpimänä sitten vähän hiljenee, mutta ei tota moottoria voi nätisti nakuttavaksi haukkua silloinkaan. Puhumattakaan näistä vuotavista ja kovettuvista tiivisteistä ja putkista, imusarjojen irtoilevista läpistä jne..aina toi kone vuotaa tai tihuuttelee jostain tiivisteen liitoksesta.

Ja vaihteisto on ihan suoraan sanottuna karmea, en kyllä ole käytettävyydeltään näin huonoa vaihteistoa tavannut missään muissa autoissa. Ilmeisesti ihan kyse tyyppiviasta/ominaisuuksista, koska samanalainen se on ollut kaikissa kolmessa tällä F40-vahteistolla varustetuissa autoissa.
-Kylmänä ei meinaa saada mitään vaihdetta päälle pihasta lähtiessä, joskus pitää avata ovi ja liikuttaa autoa sentin tai parin verran, jolloin saattaa mennä paremmin päälle.
- 1->2 vaihdossa on odotettava ainakin sekuntti, että vaihteisto kerkeää mukaan, tai muuten rusahtaa ikävästi. Muut vaihteet menee paremmin päälle, mutta eivät hyvin.
Liikennevaloista lähtiessä todella ikävä ominaisuus, ja liikennevaloja pk-seudulla riittää. Vaihdekeppi on muutenkin niin jäykkä ja köykäinen, että hatuttaa joka kerta kun siihen joutuu koskemaan. Vaihteistoöljyt vaihdatin juuri, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta.

Tuolla og9-5:llä ja ng kolkilla kun ajelee, niin viisivaihteisessa lootassa vaihteet menee päälle kuin ajatus, aivan selkeää takapakkia vaihteiston osalta. Hatuttaa jopa niin paljon, että on käynyt mielessä luopua jo koko autosta.

Eli suosittelen NG:n ostoa vain ja ainoastaan automaatilla niille, joilla on ajoa kaupungin ruuhkissa.
Tomppa & Saabit myyty :(
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja mestari »

kuinka jäykkää lootajölyä sinne laitoit
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

mestari kirjoitti:kuinka jäykkää lootajölyä sinne laitoit
Ihan perus GM kuraa, oishan sitä voinut redlinet laitella, mutta ei niilläkään ihan mahdotonta eroa ole saanut aikaiseksi, silti kakkoselle vaihto ronksuu ja pihasta lähtiessä vaihdetta ei meinaa saada päälle. Tämä ei sentään ulise isommilla vaihteilla, kun kolkissa äänteli jo 50tkm ajettuna.

Lähinnä mielessä pyörinyt ajatus, josko tuota vaihteensiirrintä pitäisi kalibroida tai onkohan moottorin/vaihteiston tuet kunnossa. Tai onko tämä mahdollisesti kaksoismassaan/kytkimeen liittyvää..

Insignia-foorumeita kun lukee briteistä, niin ihan normijutusta on kyse, paljon on vaihdettu laatikoita takuuna, ja jos tuuri käy, niin vaihdot paranee, mutta keskimäärin edes vaihteiston vaihdolla ei päästä eroon takkuisuidesta, eli oiskohan vaihteiston ympärillä jotain helposti hajoavaa tai jumittelevaa,.
Mitä nyt paria uutta tai uudehkoa autoa ajanut tuolla vaihteistolla ja kun kaikki on uutta, niin silloin on kuitenkin toiminut suht kivasti tämäkin boksi, joten eikai se ihan susi lähtökohtaisesti ole..

Ja tämä ominaisuus on sellainen, että tähän kyllä tottuu ajan kanssa, mutta kun taas ajeli viikon Kia Ceedillä, jossa vaihteet meni päälle kuin ajatus, niin huomaa kuinka onnettoman huonosti tuossa omassa vaihteet kytkeytyy.
Tomppa & Saabit myyty :(
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja peinu »

hui,

Oudolta tuntuvat nuo TTiD:n manuaalin vaihdekepukkapuheet. Ilmeisesti 99% autoista pilaa koko mallin maineet. Olisin kyllä varmasti itsekin valinnut kuitenkin alunperin automaatin, jos semmonen olisi ollut mahdollinen. Toisaalta TiD-malleja en edes katsellut kun kerran TTiD:kin on olemassa.

Omassa on aina ollut jouheva ja moitteeton kepukka. Kevyt käyttää ja täsmällinen. Nyt öljyputken tiivisteen vaihdossa piti laittaa uudet öljyt lootaan. Vaihdon jälkeen tuntui ihan yhtä täsmälliseltä ja helpolta. Välityksetkin juuri sopivat sekä kaupinkiin, että maantielle. Kakkonen on juuri sopiva vaihde risteyksiin, ellei ihan tarvitse pysähtyä. Lähtee liikkeelle kakkosellakin hätätapauksessa jos ei muista vaihtaa ykköselle.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

peinu kirjoitti:hui,

Oudolta tuntuvat nuo TTiD:n manuaalin vaihdekepukkapuheet. Ilmeisesti 99% autoista pilaa koko mallin maineet. Olisin kyllä varmasti itsekin valinnut kuitenkin alunperin automaatin, jos semmonen olisi ollut mahdollinen. Toisaalta TiD-malleja en edes katsellut kun kerran TTiD:kin on olemassa.

Omassa on aina ollut jouheva ja moitteeton kepukka. Kevyt käyttää ja täsmällinen. Nyt öljyputken tiivisteen vaihdossa piti laittaa uudet öljyt lootaan. Vaihdon jälkeen tuntui ihan yhtä täsmälliseltä ja helpolta. Välityksetkin juuri sopivat sekä kaupinkiin, että maantielle. Kakkonen on juuri sopiva vaihde risteyksiin, ellei ihan tarvitse pysähtyä. Lähtee liikkeelle kakkosellakin hätätapauksessa jos ei muista vaihtaa ykköselle.
Tottumiskysymys tämä ilmeisesti on.

Viikon kun ajeli uudella Kia Ceedillä, jossa pystyi latomaan kakkosen pesään täysin arastelematta ja rusahtelematta, niin ilmeisesti ehti tuohon nopeaan vaihtamiseen tottua ja tuli hetki rusauteltua tuota vaihteistoa joka lähdössä, kun löi kakkosen liian nopeasti.

Nyt kun taas on tottunut tuohon, että kakkonen pitää laittaa hollille ja antaa synkron "avautua" hetki, jonka jälkeen voi latoa kakkosen tiskiin rusahtamatta, niin iha ok:lta toi tuntuu taas. Vaikka toi nyt ihan ok on, niin voisin kyllä heti vaihtaa sen mihin tahansa muuhun joskus omistamieni autojen vaihtestoista.
Tomppa & Saabit myyty :(
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Joko Tommilla loppui usko kun auto on myynnissä... :roll: Vai ajattelitko vaihtaa automaattiin?
Matti
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

MattiR kirjoitti:Joko Tommilla loppui usko kun auto on myynnissä... :roll: Vai ajattelitko vaihtaa automaattiin?
Ei nyt usko sentään näin vähästä lopu, vaikka täällä välillä kiukuttelenkin :D Lähinnä ihan käytännön syistä ajattelin katsella, onko Saabista kiinnostuneita. Työpaikka vaihtui, ja dieselin tarve katosi sitä myöten, ja jos olisin tämän tiennyt viime vuonna, olisi jäänyt koko auto ostamatta ja olisin bensan ostanut.

Ja kyllähän tuollaisen voisin bensana ottaa vieläkin, mutta ajattelin, että jos tuosta pääsee eroon niin kokeilen tuota -06 Aeroa käyttiksenä vaikka jo vanha onkin, kun duunin vaihdoksen myötä työmatkasta lähti 90% pois ja päivittäin tulee enää 5-6km, jonka ajaa vaikka fillarilla, ja itsestä tuntuu, että tollanen max 3km suuntaansa pätkäajo kaupungissa on aika tappoa dieselille, varsinkin talvella, kohta on hiukkausloukko, egr tai koko kone tukossa. Jotenkin tuntuu, että toi on liian hieno ja harvinainen auto tollaseen rääkkäämiseen.

Ja tietysti myös taloudellinen puoli painaa myös jonkun verran, tuntuu typerältä maksella dieselveroa, jos kilsat jää alle kympin vuodessa ja nämä voi hoitaa tuolla vanhalla bensa Aerolla, josta maksaa verot kuitenkin, ja toisaalta ei kuitenkaan viitsisi säilyttää noin "arvokasta" autoa pihakoristeena, vaan ostan mieluummin vaikka halvemman 9-3 caben sitä varten, ja ensi kesänä pitäisi myös saada piha kuntoon rakentamisen jäljiltä, sekään ei käsittääkseni ihan ilmaista touhua ole :)

Tässä siis ilmoitus:
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/7837433
Ei muuta kuin tinkimään :wink:
Auto on huippu, ja kaikki pieninkin laitettu kuntoon aina ajoittain hennosti sirisevästä puhaltimesta asti, sillä aika perfektionisti olen autojen suhteen, mutta tietysti IF:n kuntoturvankin saa, jos auton kunto epäilyttää.
Tomppa & Saabit myyty :(
repa62
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 21:25
Paikkakunta: Porvoo

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja repa62 »

nyt kun olen seuraillut muiden edesottamuksia, niin oma mielenkiinto on herännyt oikein vakavaksi
miksi tästä pitäisi pysyä kaukana :wink: kuvat ainakin on hienot.
muutaman viestin myyjän kanssa vaihtanut ja kuulemma tuotu Ranskasta
WIN: YS3GR4BJ5B4004700

http://fin.auto24.ee/used/2197472
#2304

Saab 900 -92 Cabriolet
Saab 900 -88 Cabriolet
Saab 900 i -88
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Ristom »

repa62 kirjoitti:miksi tästä pitäisi pysyä kaukana :wink: kuvat ainakin on hienot.
Hieno on. Jos syyn haluat, niin samaan rahaan saat Range Roverin samoilla kilometreillä.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja suorsa »

repa62 kirjoitti:nyt kun olen seuraillut muiden edesottamuksia, niin oma mielenkiinto on herännyt oikein vakavaksi
miksi tästä pitäisi pysyä kaukana :wink: kuvat ainakin on hienot.
muutaman viestin myyjän kanssa vaihtanut ja kuulemma tuotu Ranskasta
WIN: YS3GR4BJ5B4004700

http://fin.auto24.ee/used/2197472
Ottamatta kantaa juuri tuohon yksilöön ymmärrän oikein hyvin miksi Hirsch on myynnissä.

EDIT: Kurkkasin ilmon tarkemmin. Ko. autosta puuttuu varusteista ainakin kamera tuulilasilta (kaistavahti, liikennemerkkitunnistus) ja drive sense. Jos en ihan väärässä ole niin tällöin puuttuu myös eLSD. Myös parempi pysäköintitutka puuttuu, mutta sille en ole vielä keksinyt mitään käyttöä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Nyt on Ruotsissakin aika hyvä valikoima V6:sia tarjolla joten kannattaa varmaan katsella sinnekkin suuntaan. Kun etsin omaani joulukuussa niin valikoimaa ei paljon ollut tarjolla. Saksan ja muun Euroopan hinnat on V6:sissa karannut aika koviksi.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Kyllä eLSD:n pitäisi olla myös autossa jossa ei ole Drive Senseä, käsitykseni mukaan se on kaikissa turbokutosissa. VIN-numeron avulla asian voi toki varmistaa.

Tuo Drive Sense on kyllä huomattavan paljon parempi kuin normialusta, joka puolestaan on mm. turhan pintakova ja muutenkin epämukavampi.
Matti
Vastaa Viestiin