NG 9-5:ttä ostamassa

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja tturku »

onkos kenellekään tuttu yksilö?
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/6537615

Ja mitä pitää ottaa huomioon kun lähtee koeajamaan ja tutkimaan yksilöä?
Kertokaas tyyppiviat, pari bongasinkin jo:
parkkitutkan anturit ja perseen käristimet.
Mites automaattilaatikko ja tuo diesel kone? koneessa vissiin samat heikkoudet kuin 1.9tideissä, eli vesipumppu ja pdf/egr sekä imusarja vanhemmiten. Onko näitä jo onnistuttu disaploimaan?
Ja mitä eroa on käytännössä linear ja vector varustelussa, onko pelkkien plyysien vaihtuminen vai jotain muutakin eroa penkeissä?
Tuossa on ainakin hinta ihan ok luokkaa ja lupasivat ihan hyvän hyvityksen isän nykyiseen autoon (-08 Accord tourer 2.2tid).

yksi vaihtoehto on tietty hakea ruotsista myös, sieltä irtoaa jo monta vaihtoehtoa 150000 kr hintaluokassa ja kun nopeasti veroja mulkkailin niin taisin 3 tuotuun törmätä ja verot olivat haitarissa 6500-9500€

Harmi että helsingissä myynnissä ollut Vector meni ohi, olisi ollut kiva käydä vertailemassa auton varustelua. Jos jollain on täällä PKS seudulla auto ja haluaa tarjota vertailukohdan niin voi myös ilmoitella.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Tuossa näyttäisi ainakin olevan samat säädöt kuskin penkissä kuin omassa Vectorissa. Aika monessa lineaarista puuttuu joitakin säätöjä. Varustelu tuntuu olevan aika auto kohtaista. Hihnan meinasin vaihtaa omaan huomattavasti ennen 150tkm:ää

Kannattaa käydä kokeilemassa ja tutkimassa onko siisti kuntoinen. Tuohon hintaan pitäisi saada Ruotsista n 140 000kr tuntumaan.

Oman toin keväällä 63tkm ajettuna ja vero oli 6600€ (2.0Tid Aut Vector -11). Nyt mittarissa 94tkm ja ei muuta kulua kuin normaalit huollot.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Kannattaa tosiaan kiinnittää huomiota tuohon jakopäähän onko jo tehty remppa, isän vastaavassa femmassa hajosi noilla kilsoilla vesipumppu mutta onneksi muita vaurioita ei tullut. Lisäksi sitten vakiovikoina ovat parkkitutkan anturit ja penkinlämppärit.

Muuten oikein miellyttävä ja tilava auto ajaa pidempää matkaa. Kaupungissa hieman kömpelö. Moottori on 1.9 dieselin tapaan hieman työkonemainen ja ääni kuuluu sisälle etenkin liikkeelle lähdettäessä. Laatikkoon kannattaa vaihdattaa öljyt jos ei vielä ole tehty.

Mukavan uniikki vaihtoehto ja tarjoaa varmasti oikein hyvin vastinetta rahalle.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Oman n. 50tkm kokemuksen perusteella automaatti toimi yllättävänkin hyvin ja kone oli yllättävän tehokas arvoihinsa nähden. Hyvä yhdistelmä :D Noilla kilsoilla kannattaa huomioida 120tkm:ssa eteen tuleva, n. 300-400€:n arvoinen automaattilaatikon öljynvaihto sekä viimeistään 150tkm:ssa jakohihnan vaihto (n. 500-600€). Vectorissa on erona Lineariin osanahkaverhoilun lisäksi tietääkseni (ei omakohtaista kokemusta Linearista) sumuvalot, kattavampi ajotietokone sekä "tunnelmavalaistus" ovenkahvoissa, jalkatiloissa, jne. Penkinlämmittimien ja parkkitutkien anturien lisäksi "tyyppivikoja" iskarien yläpään laakerit sekä turbon mikäliekalvo :lol: joka alkaa päästään ääntä.

Kaiken kaikkiaan loistava auto matka-ajoon isojen pyörien, meluttomuuden ja ajatalouden vuoksi. Itsellä ajotietokoneen näyttöön jäi 5,9l/100km keskikulutus joka on mielestäni hyvinkin kohtuullinen tuon kokoiselle automaatille. Alustan lievä pintakovuus oli ainoa piirre mikä ei tukenut matka-autoimagoa.
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja mike »

Tuossa kun kattelin ruotsin hinnastoa MY10 autoihin niin Vectorin ja Linearin erot on seuraavat:

Vector piti sisällään Linear varustelun lisäksi

- 17" Blade vanteet
- parkkitutkat edessä ja takana
- osanahkaverhoillut mukavuusistuimet
- manuaalisesti säädettävässä matkustajanistuimessa sähköinen korkeus- ja ristiseläntuen säätö
- ovien ja kojelaudan koristepanelointi "harjattu metalli"
- päämittariston täysvärinäyttö
- sisustan tunnelmavalaistus
- säilytystaskut etuistuimien etureunassa
- varashälytin liike- ja kallistustunnistimella

Lisäksi ohjaamon alaosan verhoilu istuimien kanssa saman värinen. Tätä ei minusta ole Linearissa. Ja ainakin omasta mielestäni se tekee Vectorista kaikkein tyylikkäimmän sisustaltaan jos on vaalealla verhoilulla. Lisäksi kaikkia lisävarusteita ei ole ollut saatavilla Lineariin. Ruotsissa näkyi myynnissä jonkun verran Lineareita joissa oli etuistuimen verhoilu selvästi rikki vaikka kilsat alle 100 tkm, eli kai Vectorissa on sitten parempaa kangasta.

Itse toin ruotsista alkuvuodesta manuaalivaihteisen 160 heppasen 82 tkm ajetun Vectorin ja veroja meni 4300 euroa. Vastaavasta automaatomaattivaihteisesta olisi mennyt veroa noin 1500 euroa enemmän. Oma ajo lähinnä maantieajoa niin päädyin jo senkin takia manuaaliin.

Jos pikkupyörittelyä on paljon niin silloin ehdottomasti automaatti. Manuaali tuntuu pyörittelyssä vähän kömpelöltä ja auton välitykset on jonnin verran ylipitkät niin kakkosen ja kolmosen väliä saa suhata tiuhaan eikä vaihteisto ole niitä notkeimpia käyttää. Mutta maantieautona kyllä aivan verraton kapistus ja vajaan vuoden aikana keskikulutus on ollut alle 6 litraa tankkauksista laskettuna. Alkukesän pitkillä maantiepätkillä pääsin parhaimmillaan karvan alle vitosen lukemiin.

Ainoa vika on ollut vänkärin penkinlämmitin joka on tosin edelleen korjaamatta.
Miinuspuolen ominaisuuksiin taas voi laskea sen että ainakin tuolla sporttialustalla on nypytystaipumusta eli turhan pintakova se on.

Moottori on minustakin paperiarvojaan vahvemman tuntuinen ja ei tuo käyntiäänikään niin paha ole vaikka kiihdytyksissä toki kuuluukin.

Jakoremmin ja vesipumpun vaihdoin ennen 90 tkm täyttymistä kun kylmänä jakopäästä kuului kihnuttava ääni. Osat olivat kohtuu edulliset ja vaihtotyölle hyvin tilaa. Merkkiliikkeessä vaihtavat remmin ja pumpun aika tarkkaan 500 euron hintaan. Paikallinen Opel-liike suositteli ainakin tarkistusta viimeistään 100 tkm kohdalla.

Jossei kauhea kiire ole ja suomesta ei löydy sopivaa niin hakisin kyllä ruotsista sellaisen missä on mieleiset varusteet ja hyvällä tuurilla vielä haluamasi väri niin ulkona kuin sisustassa - valikoimaahan siellä riittää enemmän kuin muualla. Ruotsin markkinoille tarkoitetuissa dieseleissä näytti olevan myös sähkövastukset lämmityslaitteen apuna niinkuin suomiautoissakin.
Viimeksi muokannut mike, Ma Marras 24, 2014 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja ristos »

Mikellä on oikein hyvä kirjoitus!

Taisin kirjoitella nuo kaikki jutut jo silloin syksyn 2010 aikana. Uskon edelleen, että NG-95 kaikkina versioina on edelleen yksi parhaista autoista näille Suomen teille ja erityisesti talvella.

Tuota nypytyskeskustelua sain kuulla koko Pikkumustan ajan. Itse en sitä kokenut millään lailla. Syyksi luulen sen että autoni isolla ilmatilalla varustetuilla renkailla. Ne lienevät edelleenkin meidän teille paras valinta, olkoon auto mikä tahansa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja mike »

Juu, muistan kuinka Risto sanoi automaatin viimeistelevän ison dieselmoottorisen auto - pakko myöntää että niin on ja ehkä säästin väärässä paikassa, mutta näillä mennään :)
Nyt ajetaan sitten manuaalilla ja yritetään muistaa vaihtaa vitoselle kun tulee 80 rajoitus.
Mutta joka päivä on mukava ajaa autolla millaista ei tule edes joka kuukausi liikenteessä vastaan.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille. Kävin tänään erittäin hätäisesti koeajamassa auton vanhempien kanssa. Onhan se autona todella namu.

Koeajolta jäi käteen seuraavat huomiot. Moottorin ääni kuuluu yllättävänkin paljon kiihdytettäessä. Jousituksen nypytyksen allekirjoitan, tuntui taajamassa ajellessa että alusta on hieman pintakova. Isommat töyssyt no problem. Laatikko toimi nätisti. Perus rammari siinä tais olla mutta ihan ok soundi. Nopeuden nousua ei todellakaan huomannut ja auto oli ihan pirteä ajettava.

Autossa taisi olla kummatkin renkaat perus 17" vanteilla. Huoltokirjassa oli 3 huoltoa länsiauton tai metroauton leimoilla. 90tkm oli viimeisin leima ja koeajolla huomattiin että öljyjen vaihtoon pitäisi mennä.

Sisusta ja penkit edessä erittäin siistit, kuskin penkissä vain korkeussäätö sähköllä. etureunaa sai säädettyä sitten kahvasta. Todella napakka ja hyvä penkki alaselän tuella jo toi linearin penkki. Apparin puolelta ei löytynyt kuin korkeussäätö. takapenkillä tilaa ruhtinaalisesti jaloissa. Autosta löytyi myös etusumarit ja parkkitutkat edessä ja takana.

Miten käytännössä tuo monivärinäyttö päämittaristossa? Tossa oli ainakin montaa eri väriä kun ajotietokonetta räpelti. Takapenkillä keskikohdalla oli penkin etureuna todella pehmeä? Onko normaalia? Muuten sisustaltaan erittäin siisti. Ulkoapäin kun nopeasti katselin oli autossa muutama kiveniskemä keulilla ja takaluukun ledipaneelin yläreunassa muutama himmentynyt kohta, josta muovit olivat muutaman millin matkalta lähteneet "elämään".

Auto on ollut muistaakseni ensin länsiauton esittelyauto jonka jälkeen se on ollut jonkun vantaalaisen firman omistuksessa ja heinäkuussa jo tullut vaihdossa autokeskukselle.

Isän kommentit oli että erittäin napakka ja hyvät penkit muttei tullut suoraan vielä VAU elämystä että toi pitäisi saada, olen vähän samoilla linjoilla, jos tollaisen hankkii niin sais olla melkein Vector varustelulla tai kokonahka sisustalla. Vaikka olihan tuokin jo ihan kelpo.

Auto on kuitenkin erittäin siisti ja huomenna kuullaan että suostuvatko he tekemään autoon vesipumpun ja jakopään hihnan huollon sekä automaattilaatikon öljyn vaihdon + perushuollon samaan hintaan. Jos noi tulee niin saattaa olla auton vaihto erittäin lähellä. Ulkomuodoiltaanhan auto on ainakin omasta mielestä yksi kauneimmista ja erottuvimmista mitä tällä hetkellä löytyy.

Miken ja 9000LPT:n kommenttien pohjalta saattaa olla, että voisi ruotsistakin tuollaisen hakea sitten paremmilla varusteilla jos tuota ei hankita. Automaattiin kyllä Isä tykästyi, se on jo 2 autoa haaveillut automaattia, mutta kummallakin kerralla valittuihin automalleihin on tullut vasta seuraavana mallivuonna automaattilaatikko dieselin kylkeen auton hankinnasta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja mike »

Kyllä tuo koeajamasi auto näyttää olevan monivärinäytöllä olevalla mittaristolla.

Tuossa linkissä on sitten se yksivärinen näyttö. http://www.ridelust.com/2011-saab-9-5-t ... uments-65/

Kun ekan kerran itse ajoin NG:llä ei minullekkaan tullut mitään VAU-elämystä (lähinnä sellainen eleetön suoritus jäi mieleen) mutta mitä pitempää matkaa tuolla on ajanut sen pitemmälle reissulle tekisi mieli. Muotoiluhan tuossa on hivellyt silmää alusta pitäen.

Auton varustelu ei muuten paina veroja laskettaessa sitten käytännössä yhtään mitään joten tuontiauton voi ihan huoletta ostaa hyvillä varusteilla. Nyt jos ite ostaisin niin haluaisin kyllä jo ihan mielenkiinnosta ne mukautuvat ajovalot ja takapenkin viihdesysteemit. Niitä vain on valitettavan vähän tarjolla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä tuo NG-95 on Saabistin auto! Kyllä tuota matkaa tuli tehtyä ja matkakertomuksia kanssa, silloin kun tuo malli oli ihan uusi. Nuo pikkumustan matkakertomukset kertovat hyvin paljon tämän dieselmallin "sielunelämästä"!
Olen monia kertoja kertonut tuntemuksistani näin talven kynnyksellä tästä isosta Saabista. Tuntemukset ovat edelleen samat, ei tuosta kyllä talviauto helpolla parane. Ainut asia, mitä silloin tuohon kaipasin oli Webasto ja sen minä yhdessä kiinteän akkulaturin kanssa asennutin. Nuo kruunaavat lopputuloksen! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Kyllä yksi NG 9-5 pitää Saabistilla olla. :D

Sisustassa minun silmää hiertää tuo perus mankka vs navi näyttö. Varmaan pärjää perus mankalla, mutta tekee vaikutelmasta halvan näköisen. Tuohon keskikonsolin tilaan nähden perus mankan näyttö on todella pienen oloinen.

Kuva
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja tturku »

Totta turiset Tommi. Noita ei vaan hirveästi ole myynnissä. Näyttää siltä että faija saattaa tarttua saabiin. Olivat luvanneet 200€ vaihtaa vesipumpun, jakopään hihnan sekä laatikon öljyt ja perus öljynvaihtohuolto.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja mike »

Se pienen pieni näyttö se minunkin silmään hiersi ja sen takia piti ryhtyä pieneen tuunaukseen - sillä siitäkin vaivasta sitten päästiin.

Tuossa olis meikäläisen makuun oleva sisusta, tosin tuon puukuvioinnin vaihtasin harjattuun metalliin koska tuo maalattu puujäljitelmä ei tosiaankaan näytä hyvältä.

https://grassrootsmotorsports.com/media ... sports.jpg
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja peinu »

Itse toin -11 Aero TTiD4 joulukuussa 2014. Mittarissa oli verotushetkellä 77 000km. Verotuspäätös myös tässä n. 6600€

Tuossa aiemmin oli maininta "Nyt ajetaan sitten manuaalilla ja yritetään muistaa vaihtaa vitoselle kun tulee 80 rajoitus."

itselläkin eka diesselimanuaali ikinä. Olenkin pohdiskellut, että missä vauhdissa kannattaa milläkin vaihteella ajaa. Onko tästä jotakin ohjeistusta tai kokemusperäisiä havaintoja? itse tulee vaihdettua kutoselle jo heti kohta 80km/h jälkeen. Noissa vauhdeissa pitää toki vaihtaa pienemmälle ohittamaan lähtiessä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: NG 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Ristom »

TTiddiin pitäisi kulkea kuuttakymppiä vitosella kivuitta. 80 paikkeilla kutosella pieneen ylämäkeenkin, tasamaata allekin.
Vastaa Viestiin