Ruostevaurio ja handsfree

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
kturku
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2014 19:57

Ruostevaurio ja handsfree

Viesti Kirjoittaja kturku »

Heippa
Minusta tuli onnellinen NG 9-5 diesel automaatin omistaja marraskuun lopulla ja muuten tyytyväinen autoon, mutta käytettyäni auton alustan ruosteenestokäsittelyssä, todettiin siinä takapyöräkotelon reunalla ja sivukotelossa alkavaa ruostetta. Sivukotelon ruoste on käsittelijän mielestä tullut sisältäpäin, joten sen pitäisi sisältyä auton 8 vuoden ruostumattomuustakuuseen. Onko hyviä vinkkejä, mistä kannattaa kysyä takuusta. Länsiautosta sanottiin, että ne korjaa ainoastaan heiltä ostetut autot.
Onkohan Laakkonen myynyt Helsingissä vuonna 2010 Saabeja, ajattelin kysäistä heiltä seuraavaksi. Valitettavasti ei auton papereista löytynyt alkuperäistä myyjää, ensimmäiset huollot oli tehty Laakkosella.
Hyvä vinkki olisi myös, missä saisi handsfreen toimimaan auton omista painikkeista.
Lähiviikkojen aikana toivoisin vinkit myös puh. 0400-245441, koska netti ei välttämättä ole käytössä.
Kari Turku
NG 9-5 -10, 2.0 TiD Aut.

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4734
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ruostevaurio ja handsfree

Viesti Kirjoittaja Risto »

kturku kirjoitti:Onkohan Laakkonen myynyt Helsingissä vuonna 2010 Saabeja, ajattelin kysäistä heiltä seuraavaksi.
Oli siellä (Mekaanikonkatu 9) ainakin esittelyautoja, mutta en tiedä saivatko myytyä.

MattiR
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Ruostevaurio ja handsfree

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Olisi kiva jos joku ruosteongelmista kärsivä laittaisi kuvia siitä, missä kohdissa ja minkälaisia vaurioita autoissa on. Tällä tavoin me muut NG-95:llä ajavat voisimme tarkistaa omat automme kriittisistä paikoista.

Yksi tiedetty ongelmapaikka on takapyöränkotelossa iskarin yläpään kiinnityskohdan ympärillä oleva pelti, jota kohtaa lokari ei suojaa. Pintamaalin laatu on huono (ei kestä ainakaan suolakylpyä), samoin sinkityksen laatu on huono. Autot olisi kannattanut uutena massata tuosta kohtaa, mutta jos ja kun ostamme autot käytettyinä niin vahinkoa on suurella todennäköisyydellä alkanut jo tapahtua. Pelti on kyllä paksua eli Grande katastrofiin menee varmasti kauan, mutta kun ruostuminen on alkanut niin sehän etenee jos asialle ei ajoissa tehdä jotakin. Esim. nimim. Keisari taisi olla suunnittelemassa taakse iskareiden vaihtoa paljon ajettuun autoon, olisi mielenkiintoista kuulla minkänäköiseksi kiinnityskohdan ympäristö on yli 200 tkm ajetussa autossa mennyt.

Vaikuttaa kaiken kaikkiaan siltä että pintakäsittelymateriaalit eivät ole ainakaan parantuneet sitten 1990-luvun.
Matti

99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2832
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ruostevaurio ja handsfree

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Jännä kun vastaavanikäisissä ysikolmosissa ei ole vastaavaa taidettu havaita. Luulisi että ovat samalla tavalla käsitelty
Saab 9-3 SS 1.9TTiD Linear MY11

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4931
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruostevaurio ja handsfree

Viesti Kirjoittaja tturku »

http://1drv.ms/1GvWjZR

tuolta löytyy kuvia ruosteista nyt kturku nimimerkin autosta. Eka kuva apparin puolen takakaari, pokkaukset on taidettu rullata auki, koska toinen kuva on kuskin puolelta ja siellä kaaren pokaus taittuu ylöspäin reilusti ja menee muoviloksun alle. Apparin puolella kaaren pokaus kääntyy sisäänpäin mutta ei ole taitettu ylös. Siinä on melkein kokomatkalla alkavaa ruostetta ja yhdestä kohtaa kaaren ylimmässä kohdassa ruoste tulee jo kaaren vaakapinnalle. Kolmas kuva on takaoven alahelmasta sen kumilistan alta joka jää ovien sisäpuolelle kun ovet laitetaan kiinni. Sen alapuolella suoraan noin keskellä takaovea on yksi reilu peukalon kokoinen korroosion alku, jossa ruoste on tullut maalipinnan sisäpuolelta, koska maalipinta on ihan ehjä vielä mutta kuplinut. Jännää on että tuolla listan alla on noin 15 cm välein reikiä suoraan koteloon, eikä toi kumilista mitenkään tiivis ole kun ovi on auki.

Onko kommentteja?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

MattiR
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Ruostevaurio ja handsfree

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Yllättävän happaman näköinen tuo lokarin reuna. Jos tilanne on se mitä kerroit eli että pokkauksen sauma on revitty auki, voisiko olla mahdollista että lokaria on joskus oiottu? Oikomishoito ja sen jälkeinen uudelleenmaalaus selittäisi ruosteongelman. Pelti kun on käsittääkseni tehtaalla myös sinkitty (tosin sinkitys mahtaa olla homeopaattisen ohut) ja olisi aika erikoista että pääsisi noin pahaan kuntoon noin tuoreessa autossa jos on tehtaan jäljiltä. Toki puhtaanapidon aste ja auton säilytys (ulkona taivastalla vs. sisällä lämpimässä ja kuivassa) vaikuttanee myös. Itselläni on tapana pestä tuo lokarin pokkaus huolellisesti aina pesun yhteydessä, koska oma järki sanoo että tuo nimenomaisesti on potentiaalisesti ruostuva paikka jos maaliin tulee pieniäkään rikkeymiä. Rakenne on huonompi kuin esim. vanhassa ysivitosessa, jossa sisälokarin muovinen reunalista suojasi peltiä tuossa kriittisessä paikassa, eikä lokarin reunassa ollut terävää pokkausta.

Omien havaintojeni mukaan auton ruostumisalttein kohta on kuitenkin nimenomaan se aiemmin mainitsemani takaiskarin yläkiinnityskohdan ympäristö, joka on suola- ja hiekkasumulle alttiina. Jostakin ruotsalaisesta myynti-ilmoituksesta huomasin jonkun kirjoittaneen etulokasuojan ruosteen olevan autosta korjattu, eli on toki mahdollista että lokarien reunat ruostuvat herkemmin kuin olemme Saabeissa tottuneet (vanhan mallin ysivitosissahan ei ongelmapaikkoja tässä suhteessa ole kuin takalokarin etualareuna kynnysmuovin saumakohdassa).
Matti

patonki
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 19:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Ruostevaurio ja handsfree

Viesti Kirjoittaja patonki »

MattiR kirjoitti:Yllättävän happaman näköinen tuo lokarin reuna. Jos tilanne on se mitä kerroit eli että pokkauksen sauma on revitty auki, voisiko olla mahdollista että lokaria on joskus oiottu? Oikomishoito ja sen jälkeinen uudelleenmaalaus selittäisi ruosteongelman. Pelti kun on käsittääkseni tehtaalla myös sinkitty (tosin sinkitys mahtaa olla homeopaattisen ohut) ja olisi aika erikoista että pääsisi noin pahaan kuntoon noin tuoreessa autossa jos on tehtaan jäljiltä. Toki puhtaanapidon aste ja auton säilytys (ulkona taivastalla vs. sisällä lämpimässä ja kuivassa) vaikuttanee myös. Itselläni on tapana pestä tuo lokarin pokkaus huolellisesti aina pesun yhteydessä, koska oma järki sanoo että tuo nimenomaisesti on potentiaalisesti ruostuva paikka jos maaliin tulee pieniäkään rikkeymiä. Rakenne on huonompi kuin esim. vanhassa ysivitosessa, jossa sisälokarin muovinen reunalista suojasi peltiä tuossa kriittisessä paikassa, eikä lokarin reunassa ollut terävää pokkausta.

Omien havaintojeni mukaan auton ruostumisalttein kohta on kuitenkin nimenomaan se aiemmin mainitsemani takaiskarin yläkiinnityskohdan ympäristö, joka on suola- ja hiekkasumulle alttiina. Jostakin ruotsalaisesta myynti-ilmoituksesta huomasin jonkun kirjoittaneen etulokasuojan ruosteen olevan autosta korjattu, eli on toki mahdollista että lokarien reunat ruostuvat herkemmin kuin olemme Saabeissa tottuneet (vanhan mallin ysivitosissahan ei ongelmapaikkoja tässä suhteessa ole kuin takalokarin etualareuna kynnysmuovin saumakohdassa).


Omassa vm 09 9-3 oli vastaavan näköiset takalokarit. Maalari ihmetteli,miten sinkkaus oli ollut laikuttainen ja takalokasuojien reunassa ei sitä ollut laisinkaan. Saman maalauksen yhteydessä laitatin kivenisku teipin lokarin reunaan ja myös itse joka kerta auton pestessä otan huomioon huuhdella nuo lokarit ja kynnyskotelot mahd tarkasti.

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4931
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruostevaurio ja handsfree

Viesti Kirjoittaja tturku »

Faijan auton ruosteille löytyi selitys. Faija oli saanut kiinni edellisen omistajan joka kertoi että autoa oli stokiksessa kolhinut kuorma auto muutama vuosi sitten. Auto oli laakkosella ja edellä omistajalla oli selkeä mielipide laakkosen toiminnasta. Korjaus mm. On tehty päin persettä...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Julle
"Hölösuu"
Viestit: 1757
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ruostevaurio ja handsfree

Viesti Kirjoittaja Julle »

Montako promillea oli tuota kirjoittaessa?
9-5 Aero - 00

aero
-
Viestit: 6356
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ruostevaurio ja handsfree

Viesti Kirjoittaja aero »

Varmaan kännykän (Android?) OSK arpoo viereisiä kirjaimia (a->s, väli->b)... Se on sitä nykyaikaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4931
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruostevaurio ja handsfree

Viesti Kirjoittaja tturku »

Joo, vaikka tää lumia on 6" näytöllä niin tulee välillä huteja lyötyä. Eli ei ollu promilleja kun kirjoitin. Toinen saattaa olla et välillä on toi ruotsin korjaus päällä kun tulee näpyteltyä toisella kotimaisella. Se saattaa välillä tehdä hassuja muutoksia sanoihin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

o--o
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19

Re: Ruostevauriot

Viesti Kirjoittaja o--o »

Mulla on OG eikä NG, mutta eiköhän tämä kommentti mene luontevasti tämän keskustelun jatkoksi:

Mulla meni alatukivarret vaihtoon ruostumisen takia. Asia huomattiin määräaikaishuollon yhteydessä.

Yksi pahimpia ruostumispaikkoja näyttää olevan bensatakin kansi. Edellisessä Saabissani oli täsmälleen sama ongelma. Muitakin alkavia korin ruostumiskohtia on, mutta tuo kansi näyttää pahimmalta. Niille pitäisi varmaan tehdä jotain. Herää kysymys, että kannattaisikohan ostaa uusi kansi vai paikata myös kantta samalla kun/jos korjauttaa muitakin alkavia ruostumispisteitä?

Kuva
Saab 9-5 vm 2001.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4931
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruostevaurio ja handsfree

Viesti Kirjoittaja tturku »

Palataan ruosteisiin oman auton kohdalta. Otin työn alle toisen takakaaren kulman puskurin kulmasta. Oli luultavasti saanut puskurin vaihdossa kipeetä ja jo toissa vuonna löytyi alkavaa ruostetta ilmestymään pintaan. Samalla kun purin sisälokarin niin siellähän on sitten pyöränkotelossa sekä iskarin yläkiinnikkeen kohdalla jonkun verran että myös sisälokarin alla siellä täällä kotelossa pintaruostetta. Pohjakin on aika murheellisen ruskea, etukelkka ja taka ripustus ainakin. Pyöränkoteloista olikin joku jo aikaisemminkin maininnut. Siellä ei ole yhtään mitään massaa joten alkaa kukkimaan kivasti sieltä alta jossain vaiheessa.

Tuosta kulmasta sain poistettua toivottavasti kaikki ruosteet ja saan sen paikattua. Lähinnä kiinnostaa millä kannattaa alta maalata. Nyt olen ruosteensuoja hapolla ja laikalla poistellut ruosteita. Päälle noveroxia ja tai Zink 182 pohjamaalia vai 2k pohjamaali tyyliin hempel? ja päälle pintaväri ja lakka. Pyöränkoteloon joku pintamaali tyyliin hammer ja päälle kotelosuojaa vai massaa?

Autoon tehtiin alustaan ruosteensuojaus Crown käsittely reilu 3 vuotta sitten kun ostin. Nyt mittariin tullut reilu 84tkm lisää ja mittarissa noin 174tkm.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

mike
"Hölösuu"
Viestit: 1489
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Ruostevaurio ja handsfree

Viesti Kirjoittaja mike »

Kuva

Joskus tainnut näitä kuvia laitellakin, mutta tässä nyt vielä oman auton korroosioita 2017 kesällä kuvattuna ja alla olevassa linkissä vähän lisää.

https://1drv.ms/f/s!Av7twjXqwmgWjc1zbSxWuiYM2gcPSA

Lokasuojan kaaren etureunassa oli kittiä vähän vajaasti ja siihen oli jäänyt terävä peltisauma näkösälle mistä ilmeisesti ruostuminen oli alkanut. Kaaputtelin irtoavat ruosteet pois ja koetin putsailla runsaalla hapotuksella loput ennen käsittelyä ja uutta Sikaflexin saumamassaa, numeroa en muista.

Sisälokarin etureunan muovit olivat aikanaan jo jääneet välille ja sen ansiosta ilmeisesti takarenkaan etupuolelta oli alkanut helmakotelon takaosan ruostuminen.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4931
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruostevaurio ja handsfree

Viesti Kirjoittaja tturku »

Linkki ei toimi?
Samannäköinen oli omakin suurinpiirtein. Sieltä täältä kuitenkin löytyy pintaruostetta maalin alta. Varsinkin useat pistehitsikohdat olivat ruosteessa vaikka päällepäin näyttikin nopeasti katsottuna ihan OKlta. Ja joo, sama homma mullakin että sen sisälokarin etuosa on joissain vaiheessa lentänyt pois ja kummaltakin puolelta pintaruosteessa. samoin lähemmäs tunkin kohtaa se peltipokaus alaspäin oli kivistä tai muusta lähtenyt massaa pois / rikki ja pieni pätkä pintaruosteessa. Täytynee hankkia ens kesäksi jonkin sortin saksinostin talliin ja ottaa pohja ja kaikki pyöränkotelot työnalle.

Minkälaisilla aineilla ja maaleilla käsittelit ruosteet ja paikkaukset hapon lisäksi?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Vastaa Viestiin