NG femman verot suomeen uitettaessa

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

NG femman verot suomeen uitettaessa

Viesti Kirjoittaja tturku »

Nyt on faijan auton kontin käytännöllisyyttä testailtu ja tultu siihen päätökseen että kyllä toi sedan menis just ja just omiin tarpeisiin. Olen jo noin ½ vuotta seuraillut näiden hintoja ruotsissa ja persus ehkä just ja just kestäis hankinnan. Tarkoitus olis hakea noin 100tkm ajettu tid tai ttid mielellään Vectorina täysnahkoilla.
Kysymys kuuluu että mikäs näissä on ollut uutena autoveroprosentti. Yhden auton verotustiedot löysin tullin sivuilta 2015 tammi-maaliskuun ajalta jotka lupaa hyvää:
SAAB 9-5 2.0 D 4D 118KW 20150209 20110228 75 20 494,46 4 467,79
Eli 75tkm ajettu -11 vuosimalli verot ovat jääneet alle 4500€.

Nyt kun toi autoverotus todettiin laittomaksi niin se taitaa koskea vain johonkin 2009 vuosimalliin asti. Eli jos joku tietää paljonko näiden diiseleiden manuaalisten ja automaattien autoveroprosentit ovat olleet uutena niin olis kiva, eikös se mene nyt niin että suurempaa veroprosenttia eivät voi antaa kun uutena myydyissä suomessa.
Manuaalin päästöt taitaa olla 140g/km ja automaatin 179g/km.

Vai osaako Mahti laskea nykyään veron oikein?
Edit: mahti antaa näköjään veroprosenteiksi manuaalille 23.8% ja automaatille 31.4%
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG femman verot suomeen uitettaessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mahdista saat pelkän verotusarvon ja se autoveroprosentti pitää kaivaa itse. NG-femmat on sen verran uusia autoja, että verotetaan aina co2-päästön mukaan. Ja se, mitä taulukkoa käytetään, riippuu kohon viimeisimmän päätöksen mukaan auton käyttöönottopäivämäärästä. Taitaa lähes kaikki NG-femmat mennä tuon 1.4.2009-31.3.2012 käytössä olleen co2-taulukon mukaan:
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... nkiloauto/

Ja siellä seisoo noille päästöille seuraavat prosentit:
140 g/km: 22,0 %
179 g/km: 26,7 %
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: NG femman verot suomeen uitettaessa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Jos tuot 2011 käyttöönotetun ttid:in niin menee Marvoon ( markkina-arvolautakunta ) ja sieltä voi tulla vaikka minkälainen veropäätös.

Eli jos ttid:n haluat niin etsi vuonna 2010 käyttöönotettu vm.2011 auto niin voit laskea verot varmanpäälle ennen ostoa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG femman verot suomeen uitettaessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

tturku kirjoitti:Edit: mahti antaa näköjään veroprosenteiksi manuaalille 23.8% ja automaatille 31.4%
Jaa, nämä löysit ilmeisesti tuolta kohdasta "veronmäärän laskenta", johon syötetään co2-päästöt ja käyttöönottopäivämäärä? Vai löysitkö Mahdista jostain veroprosentin nimen omaan hakemalla automallilla?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: NG femman verot suomeen uitettaessa

Viesti Kirjoittaja tturku »

joo, mahti pulautti ne ulos, eli ovat viissiin väärät. Loikeat lienevät tuon taulukon mukaiset jotka linkkasit.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: NG femman verot suomeen uitettaessa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Tässä diesel Ng 9-5:sen prosentit

tid man 22.0 %
tid autom 26.7 %
ttid man 24.3 %
tid man hirsch 22.7 %
tid autom hirsch 27.8 %
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG femman verot suomeen uitettaessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

tturku kirjoitti:joo, mahti pulautti ne ulos, eli ovat viissiin väärät. Loikeat lienevät tuon taulukon mukaiset jotka linkkasit.
Se veronmäärän laskenta osaa näköjään hakea oikeasta taulukosta prosentit, kun laitat auton käyttöönottopäivämäärän kohtaan "vertailupäivä". Jos siis hakee 140 g/km päästöillä olevan henkilöauton veroprosentin ilman päivämäärää (tai esim. tämän päivän päivämäärällä), antaa laskuri tulokseksi 23,8 %. Jos hakee vaikkapa 1.3.2011, niin prosentti on 22,0 %.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: NG femman verot suomeen uitettaessa

Viesti Kirjoittaja tturku »

Nyt olis 2 autoa kiikarissa ruotsissa. Kummatkin 160hv tidejä manuaalina vector varusteilla. Toisessa navi ja toisessa pilot paketti, eli HUD, kaistavahti ja liikennemerkkien tunnistus? Onkos näiden toiminnasta ja ongelmista jotain kokemuksia?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: NG femman verot suomeen uitettaessa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Vähän ot...
Kyllä on NG femmojen tarjonta vähentynyt Ruotsin puolella, nytkin tarjolla vain 43 Ng 9-5:sta. Ng 9-5 V6:sena hävinny lähes kokonaan myynnistä. Myös hintataso on noussut bensamalleissa hurjasti parissa vuodessa. Onkohan Ruotsissa tulossa sama ilmiö kuin Usa:ssa jossa käytetyt uudehkot saabit viedään käsistä.
Myös Saksan ja Hollanin hintataso on kova ja tarjonta pientä.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: NG femman verot suomeen uitettaessa

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

valtteri kirjoitti:Vähän ot...
Kyllä on NG femmojen tarjonta vähentynyt Ruotsin puolella, nytkin tarjolla vain 43 Ng 9-5:sta. Ng 9-5 V6:sena hävinny lähes kokonaan myynnistä. Myös hintataso on noussut bensamalleissa hurjasti parissa vuodessa. Onkohan Ruotsissa tulossa sama ilmiö kuin Usa:ssa jossa käytetyt uudehkot saabit viedään käsistä.
Myös Saksan ja Hollanin hintataso on kova ja tarjonta pientä.
Saman olen huomannut, kun noita on tullut seurattua varsinkin Ruotsissa. Joitain Lineareja saa suht halvalla, mutta keskimäärin autot on vähintään saman hintaisia kuin 2-3v sitten, mutta kilsoja on mittarissa tuplat silloiseen verrattuna.
Tomppa & Saabit myyty :(
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: NG femman verot suomeen uitettaessa

Viesti Kirjoittaja tturku »

Itse olen katellut noita työkonemalleja noin 1/2 vuotta ja kivasti on hinnat tippuneet. Nyt lienee viimeiset hetket tosissaan hakea kohtuullisen pienillä kilometreillä oleva yksilö. Paremmin varustellut yksilöt ovat kyllä harvemmassa. Suomessa myytävien tarjonta on miltei olematonta ja hinnat korkeat.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
anttitimmion
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Maalis 05, 2015 18:05

Re: NG femman verot suomeen uitettaessa

Viesti Kirjoittaja anttitimmion »

On se silti kannattavaa hakea saabi ruotsista. Tarjontaa enemmän ja hyvällä tsägällä ja oikean yksilön etsimällä jää lopulta verojen jälkeen voitolle. Hain huhtikuussa vähän vanhemman yksilön (og 95 aeron vm02) ja laskin verojen ja kulujen jälkeen jääneeni tonnin verran plussalle.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: NG femman verot suomeen uitettaessa

Viesti Kirjoittaja peinu »

woewoewoe.

viime viikolla nasahti 123456km mittariin. 50tkm ajettu 1,5 vuodessa, joten vuoden-parin päästä pitää alkaa katella korvaavaa autoa tilalle. Toivottavasti sitten vielä löytyy vähän ajettuja täysvarusteltuja TTiD

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: NG femman verot suomeen uitettaessa

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Femmakuume on käynyt pahaksi itselläkin..

Sitikka ollut myynnissä ja kiinnostunut ostaja tulee Pohjanmaalta asti katsomaan ensi tiistaina, ja sanoi vievänsä auton 100% varmasti mukanaan jos se vastaa kuvausta..Pitäisi vastata :)
Noh katsotaan syntyykö kaupat, mutta jos syntyy, niin pitänee lähteä perjantaina Viroon tai Ruotsiin.

Virosta löytyy paremmilla varusteilla, mutta jostain syystä vähän karvalakimpi Ruotsista herättää enemmän luottamusta, vaikka varmaan Viron Belgiasta peräisin olevissa autoissa ei tarvitsisi huolehtia ruosteesta, jota on tainnut vähän ruotsin biileissä esiintyä :roll:

Navin harvinaisuus harmittaa Ruotsin autoissa, kun etelämmässä tuntuu jokaisesta autosta löytyvän navi, ja täällä hienosti dokumentoitu retrofitkään ei näillä taidoilla onnistu, ja taitaa maksaakin aivan hemmetisti..Mutta ehkä ilman navia/näyttöä voi elää, vaikka onhan toi Sitikassakin kiva varuste, varsinkin näyttävyyttä sisätiloihin tuo melkoisesti omasta mielestä.

Onkohan jollain 2010 tai 2011 hinnastoa, josta näkis vähän mitä eroa on Vectorilla ja Linearilla? Itse lähinnä mietin sitä taustaa vasten että olen nähnyt vain Vectorien koeajoja, ja alustaa on moitittu kovaksi, ja jos Vectorissa on vakiona jotain mukavuuden pilaavia sporttialustoja tms härpäkkeitä, niin taidan katsella vain Linearia, kun kuitenkin itselle isossa autossa tärkeintä on mukavuus, ei se miten sillä selviää neulansilmistä radalla..

Liikkeiden tinkivara Ruotsissa halvimmissa femmoissa tuntuu aika minimaaliselta, n. 5000kr ovat valmiit laskemaan hintaa suoralla kaupalla, eli n. 3-4%..Odotin ehkä vähän enemmän. Virossa on aiempien kokemusten mukaan tinkivaraa hinnoissa ollut enemmän, pitänee kysellä tarkemmin jos tulee ajankohtaiseksi. :)
Tomppa & Saabit myyty :(
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: NG femman verot suomeen uitettaessa

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tiistaina on hakukeikka oman femman osalta. Epäilen että linearin ja vectorin alusta on ihan sama. Ainakin isän auton (Linear) alusta on "pintakova". Tuu Tommi loppuviikosta käymään, pitäis olla keskiviikkoiltana femma pihassa. :D Tiistaina pääsen livenä ihmettelemään Linear ja vector varustelujen eroja.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin