2.0 TID ja lämpeneminen pakkasella

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5636
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

2.0 TID ja lämpeneminen pakkasella

Viesti Kirjoittaja tturku »

Noniin, saatiin ekat kunnon talvikelit etelään myös. Aamulla 20 astetta pakkasella ja auto lämppärissä (letkulämmitin ja sisätilan lämmitin) vajaa 2h kiinni. Kabiini kolea, ja auton lämpömittari värähti ehkä hieman kun pisti käyntiin. Lähti nätisti laakista käyntiin. No parkkitutkan ja kaistavahdin huotoilmoitukset tuli samantien ruutuun :D . Eivät siis tykkää kylmästä.
Huomasin jo tossa pikku pakkasilla että lämmöt roikkuvat yhden pykälän verran kun ajelee taajamassa tai 80 alueellakaan ei meinaa jaksaa nostaa vaakaan. Moottoritiellä vasta nousee normaaliin lämpöön. No tänään sitten ajoin 9 km taajamassa ja lämmöt nousi 1/4 tolla matkalla.
4 tuntia myöhemmin ja -18 asteen pakkasesta kylmänä auto uudestaan käytiin ja kotiin sama matka. Nyt toimi tutkat ja kaistavahti taas normaalisti... Lämmöt nousi taas samalla 9km matkalla vaan 1/4osaan. Ajelin kumpaankin suuntaan vielä niin että koneen kierrokset oli 1500-2000 rundin välillä.

Uusi termari tilattu, Gatesin termarin tilasin 66€ kotiin toimitettuna kun marmorilla oli hinta yli 200€.
http://www.topautoosat.fi/gates-7181775.html

Nyt on tarjoukset vetämässä pariin paikkaan josko laittais eberin remucilla autoon.
Tota penkinlämmitin hommaakaan en ole ehtinyt tutkimaan, Kuskin penkki kyllä lämpenee mutta hyppää melkein aina noin minuutin jälkeen pois päältä, eli ei se ihan rikki voi olla. Olisko termarissa vikaa tai johdoissa sitten ja näyttäis liian isoa resistanssia. Vinkkejä otetaan vastaan tästäkin.

Mites muilla on nyt autot lämmenneet ja pysyneet lämpiminä?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.0 TID ja lämpeneminen pakkasella

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

TTID lämpenee yllättävän hyvin, tänään saavutti jopa Kehä I köröttelyssä täydet lämmöt 15km matkalla kun oli -21 mittarin mukaan. Heti kun pysähtyi, niin tippui mittarin neulan paksuuden verran täysistä, mutta ei esim. lähellekään sitä tahtia kuin vaikkapa 9-3 TTID:ssä, vaikka siinä webasto onkin.

Kai tollasella lämmityselementillä pärjää, kylmäkäynnistys vaan töiden jälkeen on suht julmaa touhua koneen äänestä päätellen, ja tietysti myös kabiinissa on jäätävän kylmää ja penkinlämmitinkään ei toimi :? Eilisestä viisastuneena siis ajoin firman vieraspaikalle lämpimään talliin 8)

Roikassa oli tänään 1,5h ennen lähtöä, sen verran hyvin oli lämmennyt, ettei rattikaan ollut kylmä, vaan hanskat pystyi heittämään sivuun heti.
Aika selkeä ero lämpeämisessä sen suhteen, kun aiemmassa oli hanskalokeron alla lämmitin ja nykyisessä on tuossa keskikonsolin sivussa. Kyllä tollanen 1400W termini II riittää hyvin aamulämpöihin, on vaan ihan hemmetin ruman näköinen tuossa keskikonsolissa, mieluummin oisin tähänkin ottanut hanskalokeron alle, mutta multa ei kysytty :)

Eilen lämpeni jopa jonossa (20-30kmh) suhteellisen nopeasti täysiin, kun ei ollut kuin -13, eikä tippunut pienistä pysähdyksistä huolimatta.

Itsellä toistaiseksi kaikki kilkkeet pelittänyt, ja nyt sitten tosiaan saa koputtaa puuta ettei ala ilmottelemaan :)
Tomppa & Saabit myyty :(
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5636
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.0 TID ja lämpeneminen pakkasella

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mulla on sisätilanlämppärillä niinkin hienostunut asennus kuin apparin penkissä etutaskussa pystyssä :D
Pohottaa suoraan siitä ylöspäin eikä ole kiinteesti kiinni missään. Tehoa taitaa olla samat 1400w tai 1200w. En mäkään nahkarukkasia tarvinnut aamulla mutta takaisin tullessa sai kyllä olla. Sain juuri saabantilta tarjouksen jossa tarjoavat eberin ja remucin sijaan GSM Käynnistin Thermo Call 3.4 ja
Webasto Thermo Top Evo 5 Diisel IHC? Jollain näistä kokemuksia? Toi eber ja Remuc yhdistelmä löytyy faijan NG:stä, ja siitä hyvät kokemukset.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 2.0 TID ja lämpeneminen pakkasella

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mulla kans kylmällä kaistanvaihtovarotin ilmottelee.

Kotona eristetty talli ilman lämmityksiä. Vissiin rasvamonttu sen verran päästää maalämpöä sisään, että nyt oli -3 sisällä kun ulkona sen -25. Työpaikalla pääsee lämpimään talliin jos on ajoissa liikenteessä, muuten saa auton tolppaan. Mamman autossa (Baltiassa Mittarilukemat Wenkslattu) on Webasto (ja neliveto) joten sillä tulee kyllä mielellään lähdettyä iltaharrastuksiin liikenteeseen, kun tietää, että sen saa lämpimäksi edes pikkasen ennen kotiin lähtöä. Asentelin siihen kaukosäätimenkin vastaanottimineen jouluksi. (T91 ja vastaanotin, puhuvat jopa 1000m kantoalueesta)

Joten Weban hyödyt tiedossa, mutta ei kauheesti tarvetta. Olihan ng9-3:n Ederi mukava ja hyvä edellisen konttorin pihassa kun tolppapaikkoja ei kaikille ollut tarpeeksi.

Mitäs se Saab Anti pyytää Webaston asennuksesta?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 2.0 TID ja lämpeneminen pakkasella

Viesti Kirjoittaja peinu »

Aamulla tallissa n. -10 ja startti oli pikkasen laiska. Normaalit öljynpainevalot ja kaistavahdin varoitukset.

Ekalla akulla vielä mennään. Joko moni on vaihtanut uutta akkua? Minkälaista laitoitte?

72Ah/700A lukee orkkiksessa, mitat 315 x 175 x 175

EDIT: klo 15:40,
JKL varaosamaailmasta on kannettu tänään kuulemma satoja akkuja ulos :) sesonkia. Ei löytynyt enää sopivia

Motonetissa tämmönen näytti vielä hetki sitten vihreää:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/903017/S ... 175xK175--
Viimeksi muokannut peinu, To Tammi 07, 2016 15:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 2.0 TID ja lämpeneminen pakkasella

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kestäisköhän noissa joku muu paremmin kuin orkkis...?

Onko kukaan tutkinut Optiman sopivuuden? Joku muu mikä?
Niin ja tietysti bensamallissa on pienempi akku...
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5636
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.0 TID ja lämpeneminen pakkasella

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kurkkasin äsken akkukotelon alle ja oletettavasti alkuperäinen GM leimallinen akkuhan sieltä löytyi. 85Ah ja CCA(EN) 800, CCA(SAE)780, RC 150 lukee akussa. Luulin löytäneeni vuosilukutarran mutta kun kameralla ottamaani kuvaa katson niin se onkin plus kaapelin tarra jossa päiväys 2009 01 12 :oops:

Saab antilta webasto ja gms ohjaus karvan alle 2000€ asennettuna ja Eber + Easy start call n.1850€ asennettuna. Samaa hintaluokkaa oli viking motorsilla eberin asennus, noin 2000€. Parista paikasta suomessa vielä kyselyt vetämässä ja näyttäis siltä että suomesta saa ehkä jopa halvemmalla asennettuna laitteet, ainakin eeperi.comista lähtis itse eber + remuc halvemmalla.

Kattelinpa tänään taas lämpöjä myös ja töihin mennessä sai ajaa ensin kehä III pitkin noin 10km ja motariakin jonkun kilometrin ennenkuin viisari oli vaakatasossa. aamulla roikassa vajaa 3h, pakkasta -25. Kotiin mennessä roikassa ensin 2h, samat pakkaslukemat ja motaria sai päästellä varmaan 15-20km ennekuin lämmöt vaaterissa. Sit kun pääs kehälle niin pikkaisen notkahti lämpömittari ja vikat pari kilsaa taajamaa ja taas roikkui yhden palkin verran lämpötila mittari.
Aamulla herjas kaistavahtia, kotiinpäin mennessä ei. Uusi joko pakkasen tuoma vika tai sitten muuten jotain menossa rikki oli kun lähdin pihasta ja renkaat täysin linkussa käännyin vasuriin niin ABS/TCS valo alkoi loistamaan, katos kun sammutti auton ja käynnisti uudestaan. Saman sain toistettua duunin pihassa tolppapaikkaa ettiessä, eli renkaat täysin vasuriin käännettynä kun ajoin niin valo palamaan. Täytyypä testata onko pakkasella asian kanssa tekemistä.

Samalla jos ton eberin hankkii niin pitää tehdä väli öljynvaihto (ajettu ölpillä 15tkm) ja vaihdattaa toi termari, sekä asennuttaa saab outletista ostettu Motorolan HF sarja, ja asennuttaa vanhoille kesävanteille (originaalit 17") uudet talvitassut.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.0 TID ja lämpeneminen pakkasella

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

tturku kirjoitti: Kattelinpa tänään taas lämpöjä myös ja töihin mennessä sai ajaa ensin kehä III pitkin noin 10km ja motariakin jonkun kilometrin ennenkuin viisari oli vaakatasossa. aamulla roikassa vajaa 3h, pakkasta -25. Kotiin mennessä roikassa ensin 2h, samat pakkaslukemat ja motaria sai päästellä varmaan 15-20km ennekuin lämmöt vaaterissa. Sit kun pääs kehälle niin pikkaisen notkahti lämpömittari ja vikat pari kilsaa taajamaa ja taas roikkui yhden palkin verran lämpötila mittari.
TTID käyttäytyy juuri samalla tavalla. Motarilla jaksaa pitää lämmöt näilläkin keleillä ja Kehälläkin niin kauan kuin pystyy pitämään 100kmh, mutta pienemmissä nopeuksissa alkaa tippumaan.

Joka tapauksessa mielestäni ihan kiitettävä suoritus dieselille näissä lämmöissä, varsinkaan kun keulaa ei ole tukittu tms. :saab:

Aika monella on ollut etäpäivä työpaikalla, kun ei ole uudet (bensa)Audit ja Volvot lähteneet käyntiin 8)
Tomppa & Saabit myyty :(
Vastaa Viestiin