XWD öljyt

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
SauliNaski
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2011 16:33

Re: XWD öljyt

Viesti Kirjoittaja SauliNaski » To Tammi 28, 2016 17:01

Hei,

Muutamia avoimia kysymyksiä tuli eteen kun tämä keskustelu osui silmiin.

Vaasassa Lähdemäki on edelleen valtuutettu Saab-huolto ja heillä on osaaminen ja erikoistyökalut nelivedon huoltamiseen. Opelissa on hyvin pitkälti sama nelivetotekniikka, joten vähintään sen puolelta heillä on kokemusta aiheesta.

9-3 nelivedon 3D-huolto-ohjelmaan, joka on nykyinen suositeltu huolto-ohjelma kaikkiin Saabeihin, on lisätty kerran vuodessa tai 30 tkm välein tehtäväksi momenttikytkimen osittainen öljynvaihto. Jostain valitettavasti minulle tuntemattomasta syystä tuota ei ole uuden 9-5:n 3D-huolto-ohjelmassa, mutta ainakin itse olen suositellut ja tulen suosittelemaan tuon tekemistä nelivetokokemuksien pohjalta. Lisäksi tuo aiemmin keskustelussa mainittu suodatin kannattaa vaihtaa säännöllisesti, esimerkiksi 60tkm välein. Se on pieni hinta siitä ettei perää tarvitse vaihtaa niin aikaisin.

Vielä selvyyden vuoksi meidän suositushinnat edellä mainituille öljyille yms. osille:
Jakovaihteiston öljy 1-litran purkki, 93165383, ovh. 47,98€
Tasauspyörästön öljy 1-litran purkki, 93165388, ovh. 51,66€
Tasauspyörästön kytkimen öljy, 1-litran purkki, 93165387, ovh. 72,13€
Nelivedon öljynsuodatin, 20986573, ovh. 92,29€

Nämä ovat verollisia suositushintoja joita valtuutettujen Saab-liikkeiden Suomessa pitäisi noudattaa. Nämä hinnat ovat sellaisella tasolla että emme näistä valitettavasti pysty tekemään nyt mitään tarjousta ja tietojeni mukaan hintojen pitäisi olla jopa kohtuulliset muiden merkkien vastaavien tuotteiden hintoihin verrattuna.

Mikäli öljy on harmaata se tarkoittaa että öljyn sekaan on päässyt vettä. Tällöin suositus on "huuhdella" öljytila moneen kertaan öljyllä että saadaan kaikki vesi pois öljyn seasta. Lisäksi suodatin ja tiiviste on tällöin syytä vaihtaa välittömästi. Vesi tekee pahaa tuhoa perässä ja valitettavasti on todennäköisesti jo tehnyt tuhojaan joka tulee näkymään jossain vaiheessa auton elinkaaren aikana. Omassa käytössä minulla oli 9-3X, jossa oli vastaava ongelma 43tkm ajettuna ja se tuolloin huuhdottiin ja varmistuttiin että öljy on puhdasta. Tämän jälkeen öljyt vaihdettiin säännöllisesti mutta silti perä hajosi 140tkm kohdalla (perä teknisen puolen spesialistin mukaan hajosi tosin erilaisella tavalla kuin hän oli koskaan nähnyt, jokin ratas oli pettänyt kokonaan).

Ystävällisin terveisin,
Sauli Naski
Oy Orio Finland Ab
Viimeksi muokannut SauliNaski, Pe Tammi 29, 2016 14:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3258
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: XWD öljyt

Viesti Kirjoittaja suorsa » To Tammi 28, 2016 17:34

SauliNaski kirjoitti:
Vielä selvyyden vuoksi meidän suositushinnat edellä mainituille öljyille yms. osille:
Tasauspyörästön öljy, 1-litran purkki, 93165387, ovh. 72,13€
Tasauspyörästön kytkimen öljy 1-litran purkki, 93165388, ovh. 51,66€
Tuossahan on nyt siis numerot ristissä.
9-5 Turbo6 Aero -10 (PR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09, 9-5 Hirsch -02 (KA), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja ooppeli (KA).

SauliNaski
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2011 16:33

Re: XWD öljyt

Viesti Kirjoittaja SauliNaski » Pe Tammi 29, 2016 14:56

suorsa kirjoitti:
SauliNaski kirjoitti:
Vielä selvyyden vuoksi meidän suositushinnat edellä mainituille öljyille yms. osille:
Tasauspyörästön öljy, 1-litran purkki, 93165387, ovh. 72,13€
Tasauspyörästön kytkimen öljy 1-litran purkki, 93165388, ovh. 51,66€
Tuossahan on nyt siis numerot ristissä.
Näppäilyvirhe oli käynyt tuon osalta, kiitos korjauksesta ja korjasin sen tuohon varsinaiseen viestiinkin oikeaksi.

Ystävällisin terveisin,
Sauli Naski
Oy Orio Finland Ab

jarkar
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: XWD öljyt

Viesti Kirjoittaja jarkar » Ma Helmi 08, 2016 22:14

Onko suodatin peräkopan sisäpuolella? En löytänyt sellaista paikkaa missä se voisi olla.
Ruotsin Opelissä foorumin kuvissa se näyttäisi olevan sisällä.

suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3258
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: XWD öljyt

Viesti Kirjoittaja suorsa » Ma Helmi 08, 2016 22:42

Kyljestä koppa pois ja sen takaa löytyy suodatin.
9-5 Turbo6 Aero -10 (PR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09, 9-5 Hirsch -02 (KA), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja ooppeli (KA).

kar-ra
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Syys 07, 2015 20:00

Re: XWD öljyt

Viesti Kirjoittaja kar-ra » Su Elo 27, 2017 16:51

Onkohan Oulu-Kajaani akselilla osaavaa korjaamoa, joka tekisi tuon öljynvaihdon kohtuuhinnalla?
Yhdestä paikasta kysynyt ja tarjous oli tonni. Ei kiitos.
93X BioPower -10

MattiR
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: XWD öljyt

Viesti Kirjoittaja MattiR » Su Elo 27, 2017 18:48

Minä olen vaihdattanut öljyt (ja muutenkin huollattanut perheen NG:t) Autoåströmillä Oulussa. En nyt tuota öljynvaihdon hintaa osaa eritellä kun on tehty huoltojen yhteydessä. Mutta ihan kohtuulliset ovat mielestäni hinnat olleet ja osaavat homman. Suodattimen vaihdon kanssa hinta toki pompsahtaa kun työtä on enemmän.
Matti

nahkis
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Re: XWD öljyt

Viesti Kirjoittaja nahkis » Su Elo 27, 2017 20:07

Liike ei sielläpäinkään, mutta hintavertailuna Laitilassa merkkiliikkeessä oli n.450e kaikkineen hilppeineen. Haldex, jakovaihteisto, peräöljyt, suodatin ja muut tarvikkeet.
9-5 Vector -07, 9-3 Aero Cab -04, 900 Turbo -79/80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 96 GL Super -78 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -65 (KA), 96 -63 (PR), M-B C63 AMG -09 (KA)
#2819

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2446
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: XWD öljyt

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » Ti Syys 12, 2017 10:46

Onko WIS:ssä ohjeet tämän huollon tekemiseen?

Jos ei, niin kuinka paljon perää pitää laskea?

Jarruremppaa tarkoitus tehdä ensi vkl, niin ajattelin jos samalla vaihtelisi öljyjä nelivetoon, ei näytä mitenkään erityisen vaikealta hommalta räjäytyskuvia katsellen, mutta onko kuitenkin sellainen?

Hommasin Borg Warnerin tiivistesetin ja Volvon Haldex-öljyn kytkimelle, jotain hyviä suosituksia jakolaatikkoon ja peräöljyiksi alkuperäisten tilalle?
Tomppa & BMW 530d GT - 12

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2446
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: XWD öljyt

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » La Syys 30, 2017 18:09

No ei tässä kovin kauaa XWD:stä ole saanut nauttia, noin tuhat kilsaa on takana ja nyt taitaa päästä tämän kanssa jumppaamaan. Hehheheee, millonkohan oppii :D

Kun kaasun painaa nopeasti pohjaan maantiellä (70kmh+) niin alkaa koko auto täristä hetkellisesti pari sekuntia kun ahdot nousee, tärinä alkaa siinä kun "turbomittari" pääsee punarajalle, joka sitten tasoittuu hetken päästä ja kiihdytys jatkuu suht värinättömänä. Ei vikakoodeja, eikä ainakaan näkyviä vuotoja, ja pyörien pultitkin kiinni.

Jarrut vaihdoin eteen ja taakse, mutta en jotenkin keksi miten sillä voisi olla vaikutusta tähän, koska jarrut toimii nyt ensimmäistä kertaa ravistamatta ja muutenki normaalisti, mutta ei kyllä aiemmin ole kiihdyttäessä ravistanut tippaakaan kun on käynyt kiihdyttelemässä.

Onko xwd:ssä jotain rajotusta, ettei saa nostaa yksipistenosturilla, jossa nosturin keskiosa nojaa auton pohjaan.. Ei ainakaan näkyvästi kyllä osunut kardaaniin, kun auton alla tutkin..

Lähinnä mietin, että jos nämä on jo perän lopun alkua, niin kannattaako suosiolla alkaa etsimään uutta perää vai kannattaako laittaa useampi satanen öljynvaihtoon..
Tomppa & BMW 530d GT - 12

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2446
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: XWD öljyt

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » Su Loka 01, 2017 16:14

No nyt tullut googlailtua jonkin verran näitä öljyjä.

Alkuperäinen peräöljy taakse on AcDelcon Dexron LS, joka täyttää GM:n luokituksen 9986290. Suomessa tätä AC Delcoa ei ole myynnissä, mutta saman luokituksen täyttävää redlinea löytyy ihan motonetista
http://m.motonet.fi/fi/tuote/590073/Red ... oljy-946ml

Jakolaatikkoon puolestaan menee AcDelcon Dexron gear oil, jota vastaava öljy näyttäisi olevan esim. tämä
https://lk-autoparts.eu/fi/varaosien-lu ... e=FB_32590

Kytkimen öljyksi ostin jo aiemmin tätä, sisälsi myös GM alkuperäisen suodattimen ja tiivisteen:
http://www.haldexparts.com/20986573_SAA ... 87063.aspx

Näillä hinnaksi jää noin 120€, eli alle puolet siitä mitä Saabin omilla öljyillä.

Jokainen voi sitten suhteuttaa omaan riskinsietoon, että onko säästö tarpeeksi suuri alkuperäiseen verraten :D
Tomppa & BMW 530d GT - 12

Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: XWD öljyt

Viesti Kirjoittaja valtteri » Su Loka 01, 2017 18:47

Kiitos "Rommitommi".
Omalla perällä ajettu nyt 8 tkm ja ajattelin vaihtaa öljyt 10 tkm jälkeen niin metallit saa pois sisuksista kun uudesta perästä niitä on varmaan lähteny.

Saa marmorin ryöstöhinnat olla ....
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch , Saab NG 9-3 Cab Aero -08,
BMW 1200 LT, Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"

kar-ra
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Syys 07, 2015 20:00

Re: XWD öljyt

Viesti Kirjoittaja kar-ra » Ma Loka 09, 2017 18:12

Mikä erottaa perässä ne öljytilat? Meinaan kun auto menee huomenna kolmannen kerran haldexin öljyn lisäykseen ja nyt aikoivat vaihtaa jonkun tiivisteen. Itse öljyjen ja suodattimen vaihto tehtiin pari tuhatta sitten ja sen jälkeen alkoi oireilemaan. Eli siinä vaihtohommassa täytyi jonkun mennä persiilleen.
93X BioPower -10

Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: XWD öljyt

Viesti Kirjoittaja valtteri » Ma Loka 09, 2017 18:35

kar-ra kirjoitti:Mikä erottaa perässä ne öljytilat? Meinaan kun auto menee huomenna kolmannen kerran haldexin öljyn lisäykseen ja nyt aikoivat vaihtaa jonkun tiivisteen. Itse öljyjen ja suodattimen vaihto tehtiin pari tuhatta sitten ja sen jälkeen alkoi oireilemaan. Eli siinä vaihtohommassa täytyi jonkun mennä persiilleen.
Minulla tehtiin tuo tiivisteen vaihto kaksi kertaa ja ei auttanut...Piti ostaa uusi perä niin tuli kuntoon. Ovatko ottaneet perästä öljyä pois samalla kun ovat lisänneet öljyä haldex.iin ??? Jos eivät ole niin perässä liian paljon öljyä ja nyt jo aika paljon väärääkin "öljyä".

Tässä linkki asiaan http://saabworld.net/showthread.php?t=27498

Itse tiiviste sarja ei paljoa maksa ( https://www.gmpartsgiant.com/parts/gm-p ... 56728.html ) mutta työ on aika iso.
Tuota sarjaa ei pitäisi olla saatavilla euroopassa ja GM / Saab ilmoittaa että vaihdettava koko perä jos öljy vuotaa haldex:ista perään.

Oma työ tehtiin Virossa missä tuo tiivistesarja oli hyllyssä.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch , Saab NG 9-3 Cab Aero -08,
BMW 1200 LT, Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"

kar-ra
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Syys 07, 2015 20:00

Re: XWD öljyt

Viesti Kirjoittaja kar-ra » Ma Loka 09, 2017 18:45

No saas nähdä mitä ne sille keksii.
Ei tietääkseni ole imetty pois vaan lisätty kokoajan. Kyseessä on ihan merkkikorjaamo, joten luulisi olevan tietoa.
Jospa sitä loppuviikosta ois viisaampi tuon asian suhteen.
93X BioPower -10

Vastaa Viestiin