Lisätehoa NG9-5:een

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Lisätehoa NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja tturku »

Omassa autossa oli dieselkraftin tehoboxi kiinni ostettaessa ja toimii ihan hyvin. Nyt on toiseen autoon 2.0tid laitettu oikea softa.
http://www.saabcom.fi/mallit.html#95

Hyvin kasvaa arvot ainakin paperilla. Täytyy testata jossain vaiheessa onko myös käytännössä. Carlsoniltakin saa tietty softia.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Lisätehoa NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-10/uppgradering/

Tuolta löytyy myös ihan kohtuulliseen hintaan :)
Tomppa & Saabit myyty :(
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Lisätehoa NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Melkoiset lukemat pelkällä softan muutoksella 2.0T -moottoriin.

220hp / 350Nm --> 290hp / 430Nm
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Lisätehoa NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Vaan eipä tunne viinaa tuo Saabcominkaan softa, kuinka lienee BSR:n kanssa.. Viittaan venttiilinajoituksen pohjasoftan ongelmaan, minkä vuoksi Hirsch ei myöskään toimi viinalla. (2.0T BP) (Hirschin ilmoituksen mukaan.) Asenteeni viinan käyttöön auton polttoaineen lienee selvillä.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Lisätehoa NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Ristom kirjoitti:Vaan eipä tunne viinaa tuo Saabcominkaan softa, kuinka lienee BSR:n kanssa.. Viittaan venttiilinajoituksen pohjasoftan ongelmaan, minkä vuoksi Hirsch ei myöskään toimi viinalla. (2.0T BP) (Hirschin ilmoituksen mukaan.) Asenteeni viinan käyttöön auton polttoaineen lienee selvillä.
:?: Kyllähän siellä on ;; viimeisellä rivillä lukee STAGE 1 + Flexifuel
bensiini 290 hp ja RE85 290 hp vai ymmärränkö väärin ?? voi olla että ymmärrän.

Eri softaa ei taida olla mutta tuolla 290 hp softalla pitäisi myös toimia RE85:sella ???

Itse ajelin Hirschin softalla ja re 85:sella vajaa kolme vuotta.Heti käynnistyksen jälkeen vähän nyki jos lähti reilummin liikkeelle mutta muutoin toimi hyvin.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Lisätehoa NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Olinpa hätähinen.
Miksi tuossa taulukossa on kaksi saraketta?
Onko ensimmäinen tehtaan BioPowereille ja toinen sitten yleissofta jolla saataisiin BioPoweriksi?
wiikate
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Su Joulu 21, 2008 22:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: Lisätehoa NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja wiikate »

Nyt kävi Saabi softauksella ja menoa pitäs nyt vauhdittaa 205 virkeästi hirnuvaa hevosta, samalla otettiin Egr ja Dpf pelistä pois. Softaaja suositteli tuon Dpf:n mekaanista poistoa, koska polttoja ei enään tapahdu. Tässä mallissa on vissiin katalysaattori ja Dpf samassa paketissa, että onko kenelläkään kokemusta ja hyviä neuvoja tuon Dpf:n tyhjentämisestä/poistosta. Tuo katti on kuitenkin jonkinverran tarpeellinen ja kallis kapistus, ettei huvittaisi sitä teloa vaihtokuntoon samalla.
Saab Ng 9-5 2.0tid -10
Saab Og Wagon 9-5 Biopower -07
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Lisätehoa NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ihan hyvä "suositus" softaajalta. Nimittäin jos tekee vain ohjelmallisen poiston, niin viimeistään noin 1000 km:n jälkeen alkaa olla DPF täynnä ja matkanteko jatkuu todennäköisimmin hinausautolla.

Täällä ohjeet, miten katti+dpf -kotelosta poistetaan hiukkassuodatin NG-kolkissa. Tuskin se operaatio kovin erilainen on NG-femmassa noin pääpiirteiltään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Lisätehoa NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ei tullut ikinä mahdollisuutta kokeilla eroa tuolla purkilla ja saabcomin softauksella. Tuo tässä langassa aikaisemmin mainittu Dieselcraftin tehoboxi taisi aiheuttaa mulla DPF:n tukkeutumisen tai sitten se alkoi muuten vaan kiukuttelemaan. Otin siis pois kyseisen boxin ja en laittanut takaisin. Käytin auton myös Ecun softauksessa ja samalla poistettiin DPF filsun sisälmykset ja tulpattiin mekaanisesti EGR. Näiden valvonnat tietty poistettiin softasta sekä DPF:n polttoyritykset. Samallahan nuo tehot pitäisi olla myös 205hv ja 420Nm.

Haluaako joku testata/ostaa tuota dieselcraftin purkkia? Se on erittäin helppo asentaa ja ottaa pois.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
wiikate
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Su Joulu 21, 2008 22:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: Lisätehoa NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja wiikate »

Kiitokset AZP:lle erittäin hyvästä kuvasarjasta. Tuo Dpf/katti yhdistelmä on tuossa Ng:ssä vain hieman eripaikassa, mutta taitaapa muuten olla samanlainen. Tuo katin kennon paikka oli itselle hieman epäselvä, mutta kuvistahan selvisi sekin.
Saab Ng 9-5 2.0tid -10
Saab Og Wagon 9-5 Biopower -07
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Lisätehoa NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja benicio »

tturku kirjoitti: Käytin auton myös Ecun softauksessa ja samalla poistettiin DPF filsun sisälmykset ja tulpattiin mekaanisesti EGR. Näiden valvonnat tietty poistettiin softasta sekä DPF:n polttoyritykset. Samallahan nuo tehot pitäisi olla myös 205hv ja 420Nm.
Varmaan tässä itse kullakin on ratkaisut edessä DPF:n suhteen, joten kiinnostaisi tietää, että saitko varmuuden että tämä sisälmysten poisto ja softaus tehtiin niin että ongelmia ei katsastuksessa jatkossa tule?
http://moonlightmotorsport.fi/artikkeli ... dess%C3%A4
Vai tuleekohan tuo koskemaan vain katsastuksia jostain hetkestä eteenpäin, eli että vanhemmissa esim otteeseen merkittäisiin jos dpf poistettu ennen v2017.

Onko jollain muuten tietoa mitä uusi dpf maksaa?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Lisätehoa NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ensi kesänä sen näkee :D
Kyllä se taitaa olla niin että jos pystyvät jotenkin huomaamaan että DPF ei ole enää niin sitten tulee hylsy ja täytyy hankkia uusi. En kuitenkaan siihen itse usko koska tuon poiston jälkeenkin auton pitäisi läpäistä päästöt. Näitä poistojan on tehty paljon. Ja itsellä on vain yksi tapaus tiedossa jossa on ollut hieman ongelmia päästöjen kanssa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Lisätehoa NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin tuo minun tapaukseni vai? Siinäkään ei päästöongelmat varsinaisesti johtuneet suodattimen poistosta, vaan vakiosoftalla päästöt jäi hyvin alle rajojen. Virisoftaa puukottamalla saatiin senkin päästöt asettumaan vakiotehoisen tasolle.

Käytännöss katsastuksessa todetaan vain päästötaso, ja jos se on ok, niin hylsyperusteet pitää olla jotain muuta. Toisin sanoen katsurilla pitäisi olla selkeä näyttö siitä että päästölaitteisiin on menty kajoamaan, ja sen toteennäyttäminen luotettavasti katsastuksessa on käytännössä mahdotonta. Mutta ei varmaan lopu katsastusinssin keinot pelkkään epäilemiseen. En tunne katsastuksen käytännön toteutusmetodeja niin hyvin että osaisin sanoa minkälaisiin temppuihin katsuri voi auton omistajan pakottaa, jos epäilee jotain, jota ei voi näyttää toteen. Samahan koskee esimn näitä softavirejä, määritellyn paino/teho-suhteen alittamisia, koneen todellista iskutilavuutta ym. asioita, joita ei visuaalisella tarkastuksella ja auton rynkyttämisellä voi todeta.

Itse katsastin tuon isolohkojenkin monta vuotta pikkulohkon papereilla, kunnes sain aikaiseksi hoitaa muutoskatsastuksen kuntoon. Koneessa ei missään lue sen iskutilavuutta, mutta Chevyn isolohkon kanssa roplannut katsuri olisi kyllä tunnistanut moottorityypin varmasti, ja tiennyt että niitä ei ole alle kuusilitraisina koskaan tehty. Uskoisin, että jos katsurilla on pienikin epäilys erehtyvänsä, niin jää kyllä tuollaiset aavistukseen ja arvailuun perustuvat pomppauttamatta. Itse rakennetun moottorin iskutilavuus selviää vain kone avaamalla, viritetyn auton tehot vain dynorullilla ja DPF:n olemassaolon voi varmistaa vain avaamalla pakoputkiston.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Lisätehoa NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja benicio »

Kai pienhiukkaset (eli noen?) pakoputken päästä mittaamalla voisi katsuri varteenotettavan epäilyksen esittää. En tiedä onko noita mahdollista helposti mitata, ja vaatisiko esim muutoksia lakeihin tai asetuksiin että noiden perusteella voisi hylätä tai vaatia lisäselvityksiä.
Ja en tiedä pystyykö merkkihuolto aina toteamaan onko dpf poistettu vai käytössä, ja voisiko Trafi saada maahantuojilta ohjelmistokikkareet joilla tuon pystyisi katsastuksessa myös toteamaan.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Lisätehoa NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä varmasti ohjelmallinen poisto selviäisi softaa tutkimalla, mutta vaatisi merkkikohtaista osaamista katsureilta. Kohtuuhelppoa on kuitenkin vaihtaa autoon katsastusta varten DPF-on -softa, vaikka pöntöstä on poistettu sisukset. Lisäksi kun dieselautoista ei OBD-mittaustakaan tehdä, niin koko softantutkimisoperaatio olisi täysin uusi ja ylimääräinen osio katsastukseen.

Katsastuksessa dieselin päästömittauksessa mitataan nimen omaan hiukkaspäästöt. Niin kauan kuin ollaan selvästi raja-arvojen alla ilman DPF:ääkin, on katsurin vaikea olla kovin varma mistään vain mittauksen perusteella. Olin itse aiemmin siinä ymmärryksessä, että ehjällä DPF:llä savupäästöt jää aina lähelle nollaa, vaikka raja-arvo olisi 1,5 (kuten omassa autossani). On niitä kuitenkin raportoitu tapauksia, joissa DPF:llä varustetuissa autoissa on päästöt olleet samaa luokkaa kuin omassani ilman suodatinta.

Teoriassahan* DPF on voinut hajota siellä omia aikojaan, jolloin päästöt nousee, mutta jäävät silti alle raja-arvojen. Olisiko tässä oikeusoppineiden mielestä aihetta hylsyyn ja korjausvaatimukseen, kun kerran lain vaatimukset täyttyvät, eikä kukaan ole tieten tahtoen mennyt autosta mitään poistamaan? Sama tilannehan on rikkoontuneiden katalysaattorien kanssa ja tästä on itselläkin käytännön kokemusta. Eli bensa-auto lähes läpäisi päästötestin, mutta ei ihan. Hylsy tuli ja kävi ilmi että katti oli murusina. Hieman puhtaammin käynyt moottori tai hieman viinaa tankkiin, niin auto olisi läpäissyt testin, eikä kellään olisi mitään sanomista siihen että katti on ulostanut itsensä murusina putken kautta.

*Käytännössähän DPF on sen tyyppistä keraamista tavaraa, että vaikea uskoa sen tulevan itsestään murusina putken päästä ulos.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin