Kylmä puhallus repsikalle

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
tjr
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Syys 10, 2009 20:11

Kylmä puhallus repsikalle

Viesti Kirjoittaja tjr »

NG:n lämmityslaite alkoi puhaltamaan pelkkää kylmää repsikan puolelle. Kuskin puolella lämmönsäätö toimii ihan normaalisti. Tutkin asiaa ja tulin siihen tulokseen, että repsikan puolen lämmönsäätöläppä ei liiku ollenkaan. Oletin että vika on askelmoottorissa joka selvästi sai jonkinlaista ohjausta, koska sormin oli havaittavissa pientä nykimistä moottorissa. Läppä itsesssän toimii, koska käsin kääntelemällä sai sekä kylmää että lämmintä ilmaa aikaiseksi. Uusi askelmoottori (92215208) ei kuitenkaan poistanut ongelmaa. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Pitääkö vaihtaa seuraavaksi ilmastoinnin ohjausyksikkö (HVAC?)?
OG9-5 Aero Wagon -07
NG9-5 TiD4 Vector -10
tjr
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Syys 10, 2009 20:11

Re: Kylmä puhallus repsikalle

Viesti Kirjoittaja tjr »

Käytin autoa metroautossa, kun en arvalla viitsinyt enempää alkaa osia tilaamaan. Reilussa tunnissa päätyivät samaan kuin itsekin, eli lämmönsäätöläpän askelmoottori toimii mutta ohjaus ei jostain syystä tule perille. Alustava analyysi, jossain on katkos ohjausboksin ja askelmoottorin välillä. Seuraavaksi olisi pitänyt purkaa koelautaa ja alkaa mittaamaan tarkemmin, mutta sitä varten pitikin varata jo uutta aikaa.

No uutta aikaa odotellessa purin itse koelautaa ja totesin yleismittarilla johdinsarjan toimivaksi. Tilasin lopulta uuden ohjausboksin (13576513). Joka oli muuten marmoritiskillä hinnaltaan ihan kilpailukykyinen verrattu netin tarjontaan.

Nyt on boksi vaihdettu. Repsikallekin tulee sekä kylmää, että kuumaa ilmaa. Säätimet vaan toimii ihan miten sattuu vielä. Wis tosin kertookin, että ohjausboksi pitää ohjelmoida vaihdon jälkeen. Ensi viikolla ohjelmointi vielä metrossa niin eiköhän tuo tule kuntoon.

Ohjausyksikkö löytyy siis keskikonsolista ilmastoinnin säätönappuloiden takaa. Erillinen boksi radion alapuolella. Miken kirjoittamista ohjeista iso apu koelaudan purkamiseen vaikka ihan yhtä pitkälle ei tarvinnut mennä.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... c#p1039530
OG9-5 Aero Wagon -07
NG9-5 TiD4 Vector -10
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5639
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kylmä puhallus repsikalle

Viesti Kirjoittaja tturku »

Hienoa että sait pelaamaan! Ja vielä parempaa että jaksoit jakaa ratkaisun ongelmaan täällä. Toivotaan viattomia kilometrejä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
tjr
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Syys 10, 2009 20:11

Re: Kylmä puhallus repsikalle

Viesti Kirjoittaja tjr »

Vielä vahvistus, että uudelleen ohjelmoinnin jälkeen kaikki toimii hienosti.

Tässä myös hintoja marmoritiskiltä jos jotakuta myöhemmin kiinnostaa:
Askelmoottori (92215208) 30e/44e (Opel/Saab)
HVAC ohjausboksi (13576513) ~140e
Ohjelmointi 100e

Hienosti on NG toiminut tähän asti, nyt jo 2,5v ollut ajossa, eikä aikaisemmin tarvinnut tännekään kirjoitella:).
OG9-5 Aero Wagon -07
NG9-5 TiD4 Vector -10
Vastaa Viestiin