Eber / Webasto

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Eber / Webasto

Viesti Kirjoittaja mike »

Avataan nyt ihan oma aihe tälle lisälämmitinhommalle.

Jos joku on itse asentanut tai seurannut vierestä kun NG:n on asennettu lisälämmitin, niin olisi mukava kuulla kommentteja ja havaintoja asennuksesta. Ongelmia on ilmeisesti ollut ainakin automaatti-ilmastoinnin ohjauksessa ja lämmittimen sammumisessa?

Aikani nettiä selailtua löysin Insignian mallikohtaiset asennusohjeet niin Eberspächerille kuin Webastollekkin. Ne lienee se oljenkorsi johon asennusta suunnittelevan on turvauduttava paremman tiedon puutteessa.

Muutama oleellinen ero näillä kahdella merkillä näytti olevan Insignian osalta.

- Asennuspaikka: Webasto suosittaa asennusta rintapeltiin hyvin lähelle lämmityslaitteen letkujen läpivientiä ja Eber taas oikean etupörän etupuolelle.

- Polttoaineen syöttö: Webaston ohjeessa polttoaine otetaan haarotuksella letkusta polttoainsuodattimen vierestä ja Eberin ohjeissa asennetaan erillinen ottoputki polttoainpumpun kanteen.

- HVAC ohjaus Webasto: Webaston ohjeissa puhallinmoottorin nopeutta ohjataan IPCU-releen kautta. IPCU-rele kytketään HVAC-ohjausyksikön X2 liittimen pinnin 15 ja puhallinmoottorin X2 liittimen pinnin 6. Nämä kytkennät näyttäisivät WIS:n mukaan olevan yhteneviä myös NG:n kanssa pinni 15 = "puhallinmoottorin nopeuden ohjaus".

Lisäksi erillisen releen kautta ohjataan Webaston käydessä syöttöjännitettä "läppämoottorille". Kytkentä HVAC-ohjausyksikön X3 liittimen pinni 15 ja läppämoottorin pinni 2 väliin. Nämäkin näyttävät olevan yhteneviä NG:n kanssa. X3 pinni 15 on WIS:n "HVAC:n moottorin syöttöjännite".

Kuva


-HVAC ohjaus Eberspächer: Eberissä HVAC-ohjaus on toteutettu näköjään väyläohjauksena erillisen SVM-ohjausyksikön kautta, josta tulee ainoastaan yksi johto OBD-liittimen pinniin 1 GMLAN-LS. Tuo pinnihän on sitten NG:ssäkin "hitaan GMLAN sarjadata".

Kuva



Jos jolla kulla on asennettuna Eberin lämmitin niin erityisesti sen osalta kiinnostaisi tietää miten tuo HVAC ohjaus on toteutettu. Saabin alkuperäinen lisälämmitin näyttää olevan nimenomaan Eberin tekele joten pienellä riskillähän sitä voisi kokeilla Insignian mallikohtaista asennussarjaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eber / Webasto

Viesti Kirjoittaja tturku »

Omaan ja isän femmaan on laitettu eberit ja asennuapaikka on tulipellissä edestä päin katsottuna vasemmalla. Mahtuu huuri ja juuri sinne. Noista sähköliitännöistä ei ole hajuakaan ja jotenkuten hönkii myös kabiiniin ilmaa. Saa tulla ihmettelemään asennuksia jos haluaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Razz3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Syys 25, 2013 20:53

Re: Eber / Webasto

Viesti Kirjoittaja Razz3 »

itellä ois asennus edessä nyt lähipäivinä. :lol: :saab:
NG 9-5
aeroflex
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Marras 12, 2009 09:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Eber / Webasto

Viesti Kirjoittaja aeroflex »

Edellisessä NG:ssä oli kaukokäyttöinen Webasto asennettuna tulipeltiin. Laite toimi sinänsä ihan ok ja sisätilatkin lämpeni, mutta auton käynnistyksen jälkeen ilmastointi alkoi varsinkin kovilla pakkasilla töhöttämään suhteellisen kylmää ilmaa kabiiniin, joten ekojen kilsojen ajaksi piti puhallus laittaa käsipelillä minimille kunnes järjestelmä "adaptoitui" tms. Eli ihan synkassa tuo auton oma ilmastointijärjestelmä ja webasto eivät olleet.
NG 9-5 Vector Tid A6
Ex: NG 9-5 Vector Tid A6
Ex: Saab 9-3 SC Aero TTiD
Pirttta
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Re: Eber / Webasto

Viesti Kirjoittaja Pirttta »

Onkos teillä, joilla Webasto/Eber toimii Saab NG 9-5:in kanssa ongelmitta, niin pitääkö automaatti-ilmastointi laittaa
täysille ja puhallus tuulilasille, kun laitatte lämmitysvalmiuteen? Onko tästä sitten apua automaatti-ilmastoinnissa?

Onko muuten kenelläkään muulla BioPower:ssa Webastoa?

Etsin edelleen ratkaisua, että saan selvitetty tuon ongelman tuossa omassa, ettei tulisi auton virheilmoitusta, jossa väittää auton
moottorin lämminneen liian nopeasti ja iskee P0116 virhekoodin päälle joka pitää sitten nollata.

WIS:ssä sanotaan tuosta ongelmasta sähkölämmitimen kohdalla, että auto ei tiedä, että sitä on lämmitetty.
Meneekö sille tieto Miken kertoman "hitaan GMLAN sarjadata" kautta, vai mistä?

Webasto asennuksessa ei kuulemma Saab:lle kerrota lämmittimestä, Mersulle kerrotaan.

Kuulin Webasto asennusliikkeessä, että Insigniaan on nykyään sarja, joka ohjaa noita läppiä ja vesikiertoventtiiliä.
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eber / Webasto

Viesti Kirjoittaja tturku »

En ole ikinä säätänyt käsin automaatti-ilmastointia ennen eberin käynnistämistä pois. Eli on automaatilla siinä asennossa kun sattuu jäämään. Ikinä ei ole mitään virhekoodia antanut auton lämpeämisestä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Gunnarpässi
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Joulu 08, 2015 20:44

Re: Eber / Webasto

Viesti Kirjoittaja Gunnarpässi »

2011 turbo4 biopoweriin laitettiin eberi tampereen metroautossa,taisi olla viimeinen kerta,ei mennyt kun strömsöössä.ei ole pakko laittaa puhallusta lasille.jos on vaikka ollut lämmitysasetus 24c ennen sammutusta niin kyllä sieltä lämppäristä hyvin lämpöä tulee sisään.puhallusautomatiikka kyllä sekoilee käynnistyksen jälkeen usein oli eberi ollut päällä tai ei,vika tuli asennuksen jälkeen.itsellä ei kyllä ole mitään vikakoodeja näkynyt,mihinkäs ne sitten yleensä tulee? :saab:
9000 cs 1992.ng 93 sc vector.EX.90,96,99,og900,ng900 talladega,9000,9-3,9-5 Saabisti vuodesta 1984.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Eber / Webasto

Viesti Kirjoittaja mike »

No niin, riski otettu ja väärää korttia pelasin. Laitoin Insignian asennussarjalla olevan Hydronic II Eberin autoon ja eihän se toimi tuo puhalluksen ohjaus.

Mukana tuli joku Eberin EOS-moduuli ja puhaltimen ohjausyksikkö mitkä kytkettiin HVAC paneelin pinnien väliin ja yksi piuha pinniin 9. Seuraus oli se että kun auto on käynnissä niin HVAc paneeli hyppelee jatkuvasti automaattiasetukselle ja pois noin kolmen sekunnin välein. Puhallin ei käynnisty ollenkaan vaikka Eberi tohisee moottorin lämpimäksi.

Jotakin eroa siis on Insignian ja Saabin ilmastoinnin ohjauksen toteutuksessa vaikka ohjainmoduulit ovat samalla osanumerolla.

Itse lämmittimen mekaaninen asennus oli kohtuu helppoa ja dieselissä ainakin oli todella hyvin tilaa ja sopiva paikka rintapellissä keskellä autoa. Insignian ohjeet olivat mekaanisilta osin hyvin soveltuvat. Viisi reikää kaikenkaikkiaan tuli rintapeltiin lämmittimen kiinnitystä varten.

Kuva



Tutkin tuossa nyt vielä Insignian kytkentöjä ja kytkennät pitäisi olla samat mitä saabissa. Ilmeisesti sitten tuo väylään annettava ohjauskäsky poikkeaa Opelin käskytyksestä ja homma ei pelitä. Kirottuja ovat nämä väylävehkeet harrastelijan näkökulmasta katsottuna.


OPEL korjaamokäsikirjan mukaan

HVAC ohjainyksikkö liitin X2

pinni 2 Low Speed GMLAN Serial Data
pinni 4 Linear Interconnect Network Bus 9
pinni 9 Run Ignition 3 Voltage


Saabin WIS puolestaan kertoo

HVAC ohjainyksikkö liitin X2

pinni 2 Hitaan GMLAN sarjadata
pinni 4 Lineaarisen liitäntäverkon väylä 9
Pinni 9 Ajorelekäämin ohjaus
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Mataz
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Loka 28, 2010 22:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Eber / Webasto

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Nostellaas vanhaa. Onko kukaan keksinyt ratkaisua tuohon, että ACC puhaltaa kylmää käynnistyksen jälkeen? Tuo oma tekee sitä, vaikka ei olisi ollut eberi päällä. Esim. lämmin kone, lämmin auto - > 5min pysähdys vaikkapa tankille - > auto käyntiin ja kylmää puhkuu jonkun aikaa. Aamulla sama homma jos on lämmittänyt auton: auto on lähtiessä lämmin, mut hetken päästä kylmä. Puhallus säätyy kojelautasuuttimiiin ja puskee tosi viileää. Tuo yllä mainittu puhallusnopeuden tiputtaminen käynnistyksen jälkeen toki auttaa, ja muutaman minuutin ajon jälkeen voi tökätä takaisin Auto asentoon.

Toinen kummajainen on se, että tuo alottaa aina, kesät talvet käynnistyksen jälkeen täydellä pöhinällä tuulilasille. Auto napin painallus luonnollisesti korjaa tilanteen, mutta yllä kuvatussa tilanteessa valmiiksi lämpimällä autolla se puhaltaa sitten kylmän suoraan kojelautasuuttimista.

Mietin, et luuleekohan tuo raukka aina startin jälkeen seisseensä auringossa? :D

Mainittakoon vielä, että vaikka säätäisin auton asetuksista "automaattinen huurteenpoisto" asetuksen "päältä", niin seuraavan käynnistyksen jälkeen se on taas "päällä"

TiD, 5kw eber + remuc kyseessä.
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eber / Webasto

Viesti Kirjoittaja tturku »

Sama kombo täällä. Oma epäilys on että jotenkin se eber sotkee sen puhalluksen. Omasta juuri purin ilmastointipaneelin kojelaudasta pois ja löysin eber ranetukset. Kaiketi sienne on asennettu rinnalle eberin ohjaukselle oma rele puhaltimelle. Mulla ei ole samaa ongelmaa ikinä vielä ollut
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin