Akku
Re: Akku
Onnistuu, akku vaan pois ja toinen tilalle. Sen jälkeen joutuu uudestaan asettamaan radiosta (cd+aux) äänensävyt ym säädöt sekä ikkunoiden rajat. Siitä tulee ohjeet näyttöön eli joutuu avaamaan ja sulkemaan sivulasit, sekä jos on sähköpenkit muistilla niin ehkä (en ole varma) tallettamaan sääädöt uudestaan.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Akku
Kannattaa laittaa saman arvoinen sitten paikalleen. Wississä on maininta siintä että pitää kertoa autolle uuden akun arvot. Kuinka moni on lukenut ohjeet.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Akku
Itse kävin ostamassa/vaihtamassa akkuliikkeessä, niin kaverilla oli semmoinen pieni 12V akku, jonka laittoi kaapeleihin kiinni,
niin ei tarvinnut tehdä mitään jälkikäteen, kaikki pysyi tallessa.
niin ei tarvinnut tehdä mitään jälkikäteen, kaikki pysyi tallessa.
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
Re: Akku
Älykkään latausjärjestelmän kanssa voi kannattaa rekisteröidä uusi akku, vaikka olisi samanlainen kuin vanha. Ainakin osa älylatausjärjestelmistä muuttaa latausprofiilia akun ikääntymisen myötä.900i kirjoitti:Wississä on maininta siintä että pitää kertoa autolle uuden akun arvot.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Akku
Ihan mielenkiinnosta kyselisin, missä Saabin malleissa on tuo ns. älykäs latausjärjestelmä, että akun vaihdosta tulisi ilmoittaa? Ja mistä vuosimalleista lähtien? Allekirjoittaneen autossa ei vielä ilmeisesti vielä ole?
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
Re: Akku
Minun käsittääkseni vain ng 9-5. Sehän ottaa huomioon mitä sähkölaitteita on käytössä/kuinka kauan, lämpötila, ja todella paljon muuta aika ihmeellisiä kiemuroita
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Akku
Missä kohtaa WISissä mainitaan että akun vaihdon jälkeen on autolle kerrottava akun vaihdosta? Koetin tuossa pikaseen selailla mutta ei osunut silmään muuta mainintaa, kuin se että akku on korvattava aina arvoiltaan vastaavalla akulla.
Koetin kurkkia MDI:llä myös mutta en löytänyt mistään mitään akun vaihtoon liittyvää kohtaa.
Koetin kurkkia MDI:llä myös mutta en löytänyt mistään mitään akun vaihtoon liittyvää kohtaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Akku
Itse olen kahteen NG 9-5:seen akun vaihtanu enkä ole kummallakaan kertaa kertonu autolle että sait uuden akun
Samankokoisen (amp.) olen laittanut kun oli entinen ja hyvin on toiminut.
Samankokoisen (amp.) olen laittanut kun oli entinen ja hyvin on toiminut.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Re: Akku
Vaihdoin minäkin kertomatta. Lataus tai akku kohdasta löytyi. Eikä ole tarvetta valehdella. Tai sitten se on lisätty sinne jälkeenpäin kuten muitakin pikkujuttuja. Itse katselin verkko wissistä joka on siis huoltoliikkeiden käytössä nykyisellään.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Akku
Akkuanturi mittaa virran voimakkuuden ja sen suunnan selvittääkseen, kuinka suurella virralla akku latautuu tai purkautuu. Tämä arvo on pohjana akun varausasteen, SOC, laskemiselle käytön aikana. Akun varausaste on akun senhetkinen kapasiteetti jaettuna sen erittelyn mukaisella kapasiteetilla. Kapasiteetti mitataan ampeeritunteina, Ah. Auton valmistuksen yhteydessä akun kapasiteetti (Ah) ohjelmoidaan akkuanturiin. Kun akku vaihdetaan, on uuden akun kapasiteetti ohjelmoitava uudelleen, jos sen kapasiteetti poikkeaa tehdasarvosta. Virta lasketaan mittaamalla jännitteenlasku akkuanturin sisäisen hall-anturin yli. Napajännite mitataan B- ja +30-johtimen väliltä. Lämpötila mitataan suoraan akkunavasta. Anturissa on sisäinen prosessori ja LIN-liitäntä.
Tollasen löysin.
Tollasen löysin.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Akku
Varmaan joku tämäntapainen kikkula.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Akku
Ei jaksanut parin viikon pakkasseisonnan jälkeen NG lähteä käyntiin. Löin perinteisen 10A laturin kiinni, mutta otti vain pari kolme minuuttia 3 A virtaa ja sitten laski nollaan. Ilman laturia oli 12,5 V navoissa, mutta ei jaksanut pyörittää. Pidin pari tuntia laturissa (näytti olevan 15 V navoissa, mitätön virta) ja lähti kuin palmun alta. Akku auton alkuperäinen vko 27/2010, joten en jäänyt ihmettelmään, vaan akkukaupoille.
Saab-akkuja (sitä 70 Ah) ei ollut Länsiautossa koko pääkaupunkiseudulla! Samalla varaosanumerolla Opelin akkua oli, mutta hinta jotain 250€! Motonetistä Exiden harmaa (se vähän kalliimpi) kyytiin ja asentamaan. Vaikka akku on normimittanen, navat on korkeammalla kuin GM:ssä, koska plusnavan ympärille tuleva remmi ei yltänyt millään paikalleen eikä akun kotelo mene etupäästään "saranoihinsa". Pitää tutkia joskus tarkemmin kun en jaksanut vekslata sitä lämpimään, vaan vaihdoin ulkona. Tuntui kuitenkin siltä, että pohjan kynsi otti kuitenkin jostain kiinni ohjaamon päästä. Plus-navan kytkentälaatikossa ei tuossa ollut mitään anturia vaan ainoastaan jännitekisko, josta lähti 5-6 kaapelia. Virtaa mittaillaan näköjään miinuskaapelin ympärillä olevalla virtamuuntajalla.
Radiokanavat hävisi, mutta ei kysellyt eikä vaatinut mitään ja käyntiinkin lähti.
Saab-akkuja (sitä 70 Ah) ei ollut Länsiautossa koko pääkaupunkiseudulla! Samalla varaosanumerolla Opelin akkua oli, mutta hinta jotain 250€! Motonetistä Exiden harmaa (se vähän kalliimpi) kyytiin ja asentamaan. Vaikka akku on normimittanen, navat on korkeammalla kuin GM:ssä, koska plusnavan ympärille tuleva remmi ei yltänyt millään paikalleen eikä akun kotelo mene etupäästään "saranoihinsa". Pitää tutkia joskus tarkemmin kun en jaksanut vekslata sitä lämpimään, vaan vaihdoin ulkona. Tuntui kuitenkin siltä, että pohjan kynsi otti kuitenkin jostain kiinni ohjaamon päästä. Plus-navan kytkentälaatikossa ei tuossa ollut mitään anturia vaan ainoastaan jännitekisko, josta lähti 5-6 kaapelia. Virtaa mittaillaan näköjään miinuskaapelin ympärillä olevalla virtamuuntajalla.
Radiokanavat hävisi, mutta ei kysellyt eikä vaatinut mitään ja käyntiinkin lähti.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Akku
Niin meni akku uusiksi Saabista. Reilut 4,5v vanha Exide 85Ah antautui totaalisesti. Talvella jo vähän varotteli, mutta nyt ei sitten lähtenyt enää käyntiin vaikka edellisenä päivänä oli ollut laturissa.
Järkyttävän hintasia nuo akut tuntuvat nykyään olevan ja ei kuiten tuo kestokaan kovin vakuuttanut vaikka Eberin käyttö on ollut hyvin vähäistä. Tilalle meni karvan verran edullisempi Varta Blue dynamic 80Ah. Kävi jo kyllä mielessä kokeilla alle 80€ "unknown" akkuakin.
Defan 4A laturi saa nyt latailla kans apuna kun auto on roikassa.
Järkyttävän hintasia nuo akut tuntuvat nykyään olevan ja ei kuiten tuo kestokaan kovin vakuuttanut vaikka Eberin käyttö on ollut hyvin vähäistä. Tilalle meni karvan verran edullisempi Varta Blue dynamic 80Ah. Kävi jo kyllä mielessä kokeilla alle 80€ "unknown" akkuakin.
Defan 4A laturi saa nyt latailla kans apuna kun auto on roikassa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334