Akku

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
puhi
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Elo 08, 2013 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Akku

Viesti Kirjoittaja puhi »

Eli kysymys akun vaihdosta.
Onnistuuko parkkiksella vai pitääkö viedä piuhan päähän?
Saab 9-5 Aero 2,0T 220hv 4D AT6 XWD 2011
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja tosu »

Onnistuu, akku vaan pois ja toinen tilalle. Sen jälkeen joutuu uudestaan asettamaan radiosta (cd+aux) äänensävyt ym säädöt sekä ikkunoiden rajat. Siitä tulee ohjeet näyttöön eli joutuu avaamaan ja sulkemaan sivulasit, sekä jos on sähköpenkit muistilla niin ehkä (en ole varma) tallettamaan sääädöt uudestaan.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2021 Volvo XC40 Recharge T5
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja 900i »

Kannattaa laittaa saman arvoinen sitten paikalleen. Wississä on maininta siintä että pitää kertoa autolle uuden akun arvot. Kuinka moni on lukenut ohjeet.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Pirttta
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Pirttta »

Itse kävin ostamassa/vaihtamassa akkuliikkeessä, niin kaverilla oli semmoinen pieni 12V akku, jonka laittoi kaapeleihin kiinni,
niin ei tarvinnut tehdä mitään jälkikäteen, kaikki pysyi tallessa.
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja aero »

900i kirjoitti:Wississä on maininta siintä että pitää kertoa autolle uuden akun arvot.
Älykkään latausjärjestelmän kanssa voi kannattaa rekisteröidä uusi akku, vaikka olisi samanlainen kuin vanha. Ainakin osa älylatausjärjestelmistä muuttaa latausprofiilia akun ikääntymisen myötä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
SMa
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2015 16:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja SMa »

Ihan mielenkiinnosta kyselisin, missä Saabin malleissa on tuo ns. älykäs latausjärjestelmä, että akun vaihdosta tulisi ilmoittaa? Ja mistä vuosimalleista lähtien? Allekirjoittaneen autossa ei vielä ilmeisesti vielä ole?
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja 900i »

Minun käsittääkseni vain ng 9-5. Sehän ottaa huomioon mitä sähkölaitteita on käytössä/kuinka kauan, lämpötila, ja todella paljon muuta aika ihmeellisiä kiemuroita
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
puhi
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Elo 08, 2013 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja puhi »

Joo vaatii käynnin alan liikkeessä
Saab 9-5 Aero 2,0T 220hv 4D AT6 XWD 2011
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja mike »

Missä kohtaa WISissä mainitaan että akun vaihdon jälkeen on autolle kerrottava akun vaihdosta? Koetin tuossa pikaseen selailla mutta ei osunut silmään muuta mainintaa, kuin se että akku on korvattava aina arvoiltaan vastaavalla akulla.

Koetin kurkkia MDI:llä myös mutta en löytänyt mistään mitään akun vaihtoon liittyvää kohtaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Itse olen kahteen NG 9-5:seen akun vaihtanu enkä ole kummallakaan kertaa kertonu autolle että sait uuden akun :D
Samankokoisen (amp.) olen laittanut kun oli entinen ja hyvin on toiminut.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja 900i »

Vaihdoin minäkin kertomatta. Lataus tai akku kohdasta löytyi. Eikä ole tarvetta valehdella. Tai sitten se on lisätty sinne jälkeenpäin kuten muitakin pikkujuttuja. Itse katselin verkko wissistä joka on siis huoltoliikkeiden käytössä nykyisellään.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja 900i »

Akkuanturi mittaa virran voimakkuuden ja sen suunnan selvittääkseen, kuinka suurella virralla akku latautuu tai purkautuu. Tämä arvo on pohjana akun varausasteen, SOC, laskemiselle käytön aikana. Akun varausaste on akun senhetkinen kapasiteetti jaettuna sen erittelyn mukaisella kapasiteetilla. Kapasiteetti mitataan ampeeritunteina, Ah. Auton valmistuksen yhteydessä akun kapasiteetti (Ah) ohjelmoidaan akkuanturiin. Kun akku vaihdetaan, on uuden akun kapasiteetti ohjelmoitava uudelleen, jos sen kapasiteetti poikkeaa tehdasarvosta. Virta lasketaan mittaamalla jännitteenlasku akkuanturin sisäisen hall-anturin yli. Napajännite mitataan B- ja +30-johtimen väliltä. Lämpötila mitataan suoraan akkunavasta. Anturissa on sisäinen prosessori ja LIN-liitäntä.

Tollasen löysin.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja HEV »

--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja HEV »

Ei jaksanut parin viikon pakkasseisonnan jälkeen NG lähteä käyntiin. Löin perinteisen 10A laturin kiinni, mutta otti vain pari kolme minuuttia 3 A virtaa ja sitten laski nollaan. Ilman laturia oli 12,5 V navoissa, mutta ei jaksanut pyörittää. Pidin pari tuntia laturissa (näytti olevan 15 V navoissa, mitätön virta) ja lähti kuin palmun alta. Akku auton alkuperäinen vko 27/2010, joten en jäänyt ihmettelmään, vaan akkukaupoille.

Saab-akkuja (sitä 70 Ah) ei ollut Länsiautossa koko pääkaupunkiseudulla! Samalla varaosanumerolla Opelin akkua oli, mutta hinta jotain 250€! Motonetistä Exiden harmaa (se vähän kalliimpi) kyytiin ja asentamaan. Vaikka akku on normimittanen, navat on korkeammalla kuin GM:ssä, koska plusnavan ympärille tuleva remmi ei yltänyt millään paikalleen eikä akun kotelo mene etupäästään "saranoihinsa". Pitää tutkia joskus tarkemmin kun en jaksanut vekslata sitä lämpimään, vaan vaihdoin ulkona. Tuntui kuitenkin siltä, että pohjan kynsi otti kuitenkin jostain kiinni ohjaamon päästä. Plus-navan kytkentälaatikossa ei tuossa ollut mitään anturia vaan ainoastaan jännitekisko, josta lähti 5-6 kaapelia. Virtaa mittaillaan näköjään miinuskaapelin ympärillä olevalla virtamuuntajalla.

Radiokanavat hävisi, mutta ei kysellyt eikä vaatinut mitään ja käyntiinkin lähti.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja mike »

Niin meni akku uusiksi Saabista. Reilut 4,5v vanha Exide 85Ah antautui totaalisesti. Talvella jo vähän varotteli, mutta nyt ei sitten lähtenyt enää käyntiin vaikka edellisenä päivänä oli ollut laturissa.

Järkyttävän hintasia nuo akut tuntuvat nykyään olevan ja ei kuiten tuo kestokaan kovin vakuuttanut vaikka Eberin käyttö on ollut hyvin vähäistä. Tilalle meni karvan verran edullisempi Varta Blue dynamic 80Ah. Kävi jo kyllä mielessä kokeilla alle 80€ "unknown" akkuakin.

Defan 4A laturi saa nyt latailla kans apuna kun auto on roikassa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin