Jarrulevyt ja palat

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja tturku »

Moi, onkos joku jo vaihdellut jarrulevyjä omaan autoonsa? Mitä olette laittaneet tilalle? Omaan pirssiin vaihdettiin taakse 90tkm kohdalla levyt ja palat. nyt 140tkm mittarissa ja etulevyt menee vaihtoon. Käytin auton huollossa ja sanoivat että levyt edessä loppu, eivät kuitenkaan soittaneet ja pyytäneet lupaa saako vaihtaa...
The saabsiten mukaan 160hp tidissä on pienet 296mm levyt edessä, ja ajattelin että esim. Atelta ja Zimmermannilta löytyy reijitttyä levyä, onko jollain kokemuksia, esim. kitiseekö?

tälläisen setin voisi laittaa alle:
https://www.autonvaraosat24.fi/zimmermann/1740239
https://www.autonvaraosat24.fi/zimmermann/7789365
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja mike »

Minä vaihdoin tavalliset Zimmermannin Coat Z levyt ja Ferodon Premier palat viime kesänä, eikä nuo ainakaan vielä ole kitissy. Kilsoja takana tosin vasta rapia kymppitonni.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Brembon levyt ja palat tuli Autovaraosat24:sta.

Ei vingu ei vongu ja pysähtyy ihan OK.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja mikaels »

308 milliset ATE Powerdisc levyt odottaa asennusta. Aikanaan ollut Powerdiscit vaparitonnarissa siinä olivat hyvät. Ex turbotonnarissa oli Taroxit. Takuuvarma valinta mutta hintavat. Taroxit kesti tonnarissa n. 100tkm, palat ja levyt loppui samaan aikaan. Ajo ei toki ollut mitään rullailua ja myös vuoristossa muutama tkm. Olisi himottanut Taroxit femmaan mutta iski nuukuus, kun oli vähän muutakin fixattavaa.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja tturku »

Zimmermann Z-coat sport levyt meni lauantaina auton alle ATE:n paloilla. Hyvältä vaikuttaa pienen ajolenkin jälkeen jarrut ja levyt. Pienoisen sisäänajon kävin tekemässä. Oli muuten ohjeissa aika tarkka selostus miten pitäisi sisäänajaa jarrut. 10-15 krt 100->50km/h 3-5s jarrutus ja välissä ajaen ilmavirrassa jäähdytys. Tämän jälkeen 100->25km/h 5 sek. jarrutus samat 10-15 kertaa samalla jäähdytys välillä. 7krt jaksoin ekan tehdä enkä ihan tuota 3 min jäähdytellyt...

Huomasin asentaessa myös että oikealla puolella oli sylinterin pölysuoja revennyt ja eihän mätänetistä löytynyt edes osalle mitään numeroita joten jäi sitten rikkinäinen pölysuoja sinne. Työnsin rasvaa reikään ennenkun painoin männän sisään. Ei se vielä haittaa kun mäntä meni ihan sisään mutta pitänee seuraavassa huollossa vaihtaa tai etsiä jostain uusi. Onko porukat joutuneet vaihtamaan?
ys3.se WISsistä ei löytynyt kyllä pölysuojaa ollenkaan, pelkälle satulalle löysin osanumeron. Ei löytynyt myöskään opelin osana... Osaako joku auttaa?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kolleega auttoi vähän googlettamisessa ja löytyyhän ainakin tallinnasta tuota männän tiivistettä:
Valmistaja ja valmistajan osanumero:
Frenkit 260063
Ja huom! tämä siis perus 296mm levyille ja sylkälle, jonka halkaisija on 60mm.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mikä tahansa varaosaliike joka pystyy tilata HL-groupilta tavaraa niin tuotenumerolla: 650-D41817 saa tilattua 296mm levyillä oleviin ja mando:n satuloihin tiivistesarjan, männän halkaisija 60mm. Huom. sarja on aina yhteen satulaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja mike »

tturku kirjoitti:Zimmermann Z-coat sport levyt meni lauantaina auton alle ATE:n paloilla. Hyvältä vaikuttaa pienen ajolenkin jälkeen jarrut ja levyt. Pienoisen sisäänajon kävin tekemässä. Oli muuten ohjeissa aika tarkka selostus miten pitäisi sisäänajaa jarrut. 10-15 krt 100->50km/h 3-5s jarrutus ja välissä ajaen ilmavirrassa jäähdytys. Tämän jälkeen 100->25km/h 5 sek. jarrutus samat 10-15 kertaa samalla jäähdytys välillä. 7krt jaksoin ekan tehdä enkä ihan tuota 3 min jäähdytellyt...
Kieltämättä oli kyllä tarkat ohjeet sisäänajoon. Naisväki ei tietenkään ymmärtänyt yhtään kun kävin asennuksen jälkeen pari tuntia sisäänajamassa jarruja. Tulipa käytyä vähän sivummalla ajelemassa että sai jarrutella rauhassa.

Saas nähä oliko mitään sen kummempaa vaikutusta, mutta tein koko homman melko pilkulleen ohjeiden mukaan.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Nyt on vähän jarruremppaa takana, uskomatonta miten huonoon kuntoon jarrut on menneet alle 60tkm aikana 8O ilmeisesti seisonut jossain meren rannalla lähes vuoden, ettei kai ihmekkään. Vinkui ja vonkui lämmettyään niin, että naapuritkin herää, ja luonnollisesti täristi niin pirusti.

Takajarrut meni melko nätisti pari viikkoa sitten, mitä nyt yksi liukutapin pultti päätti katketa kesken leikin, en sitten tiedä väänsinkö vahingossa väärään suuntaan. Motonetistä kävin hakemassa uudet liukutapit pultteineen, mutta eivät varmaan olleet täysin sopivat, kun jäivät niin väljiksi, joten onneksi katkenneen ruuvin kannan sai pois vanhasta liukutapista, niin käytin motonetin sarjasta vain yhden liukutapin pultin. Ja palojen saaminen paikalleen oli melkoista taistelua, mutta kyllä ne lopulta meni. TRW:n levyt.

Takajarrujen vaihto auttoi tärinään 80%, mutta motarivauhdissa ratti tärisi edelleen jarruttaessa ja parin motarijarrutuksen jälkeen tultiinkin kotiin mourunnan saattelemana, joten meni etulevyt tilaukseen.

Tänään sitten vaihtui etulevyt ja muuten helppo homma, mutta satulan pidikeosaa(korjatkaa ihmeessä mikä oikea nimi) ei meinannut irrota millään, sai sellasella raivolla vääntää, ettei mitään järkeä, eikä auttanut. Lopulta sitten löysin sopivan hylsyn ja löysäsin iskarin alempaa pulttia, jotta mahtui pyssy pyörittämään. Pyssylläkin kesti ikuisuus saada pultit irti, ja sitten kun noita ihmettelin, niin kaikki kierteet oli täynnä kierrelukitetta, ja sama myös toisella puolella. Kun laittelin takaisin, niin pistin kuparitahnaa kierteisiin, mutta en kyllä mitään kierrelukitetta laittanut, olisikohan sille ollut tarvetta?

Noh koeajon perusteella ainakin tärinät lähti, eikä ylimääräisiä ääniäkään kuulunut jarrutusten jälkeen, nyt sitten jarrujen pettämistä odotellessa :)
Tomppa & Saabit myyty :(
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja 900i »

Torvi kun olin ostin brembot etulevyiksi ja kierot ovat vajaan vuoden vanhat. Täyttä paskaa. Aikanaan tuli maksettua oppirahat. Hinnan takia sorruin taas. Enää en. Yhtäkään päivää ei ole edes ollut etteikö tarvikepalat olisi vinkuneet. Miten jumalauta voi olla näin huonoja osia ja oe laatuisena myydään. Orggista lähtee tilaukseen.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mulla on hyvin skulannut zimmermanin sporttilaikat. Z-coat pinnoite on pitänyt kohtuuhyvin ja ei oo pahasti päässyt ruostumaan. ATEn palat taaisin laittaa...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Minunkin kokemukseni Bremboista ovat valitettavan huonot - silloinkin kun niitä myydään kullan hinnalla OEM-varaosina (minulla on OG-95 Hirschissä Brembon jarrut). Levyt menevät helposti kieroiksi, satuloiden laatukin on sitä mitä on. Ei voi kyllä tuon firman tuotteita kehua, taidan jossain välissä vaihtaa nuo jarrut tavallisiin aeron jarruihin. Ne ovat olleet käytössä erittäin hyvälaatuiset, perheen vanhimpaan ysivitoseen (syksyllä tulee 19 vuotta täyteen) ei ole tarvinnut vaihtaa esim. yhtään jarrusatulaa. Loistavaa laatua. Alkuperäisosia suosittelen siis minäkin, tosin NG-ysivitosenkin etulevyissä mahtoi olla aluksi sitä ongelmaa että menivät helposti kieroiksi. Mutta lieköhän tuo ongelma poistunut?
Matti
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ehdottomasti yleisin syy jarrusatuloiden jumittelemiseen on se, että jarrunesteiden vaihto laiminlyödään. Jarrunesteelle on annettu ihan syystä 2 vuoden vaihtoväli. 2 vuoden päästä edellisestä vaihdosta jarrunesteeseen on jo kertynyt sen verran vettä, että ovat vaihtokunnossa.

Jarrulevyhän ei oikeasti mene kieroksi kovin helposti. Yleisimmät syyt jarrujen täristämiseen ja virhetulkintaan levyn kieroudesta ovat puhtaasti asennusvirheet. Esimerkiksi napaosa jätetään huonosti puhdistamatta jolloin levy et asetu napaan suoraan.. Tämän asennusvirheen näkee ihan suoraan jarrulevyä tutkimalla... Listaan voisi luetella ainakin tusinan verran asennusvirheitä jotka aiheuttavat jarrujen täristämistä, mutta tässä ehdottomasti yleisin. Näistä useista mahdollisista asennusvirheiden sudenkuopista johtuen annan asennukset suoritettavaksi ammattilaisille, enkä itse ropaa mitään jarruihin liittyvää.

Toiseksi yleisin syy on se, että jarrupaloista tarttuu/palaa materiaalia jarrulevyn pintaan jolloin jarrulevyn kitkapinta ei ole enää tasainen. Tästä seuraa jarrujen ravistamista.. ja taas päätellään virheellisesti että jarrulevy on kiero. Tällöin kyse on jarrujen väärästä käytöstä, muusta jarrujärjestelmän viasta tai heikkolaatuisesta jarrupalasta.

Itellä on kokemusta useammista tarvikelaatuisista jarruosista eikä yksienkään kanssa ole ollut ongelmia. Esimerkkeinä tuotemerkeistä mainittakoot: Pagid, Girling, LPR, Vector, Remsa, NF-Parts, Foster, Roadhouse, Scantech, EBC, Dr!ive, Zimmermann,FTE, NK.. jne.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Jycä
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 14:31
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja Jycä »

Itsellä myös menossa vaihtoon joka nurkkaan. Inssi päästi vaivoin läpi tammikuussa, kun oli millin alle minimivahvuus etulevyissä ja sanoi heillä olevan millin toleranssit... No, olihan ne joka tapauksessa menossa vaihtoon, mutta odottelee kesälomareissua länsinaapuriin, ja jos sais "suhteilla" edes vähän edullisemmin. Orkkikseen olen päätymässä, varsinkin jos se hinta asettuu sopivasti.
#2176
9-5 Aero BP XWD -11, 9-3 cabriolet 2.0T A -98, 9-5 2.3T -07, 9-5 3.0V6t Griffin -01
Jycä
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 14:31
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Jarrulevyt ja palat

Viesti Kirjoittaja Jycä »

No ei tullu orkkista vaan jotain tarviketta, jäi vielä epäselväksi mitä... Aivan karseessa kunnossa oli, etulevyt piti leikata et lähti irti ja takasatulat molemmat jumissa. Toinen ei lähtenyt elpymään niin vaihdettiin nekin. Tulipa samalla vaihdatettua nelivedon öljytkin. Ei kyllä pääse kehuu niitä vanhoja jarruja, mut eipä sitä tiedä minkälaista suolakylpyä jne ovat saaneet ennen kuin auton hankin.
#2176
9-5 Aero BP XWD -11, 9-3 cabriolet 2.0T A -98, 9-5 2.3T -07, 9-5 3.0V6t Griffin -01
Vastaa Viestiin