Huolla ohjauslukko ilmoitus

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
valpjr
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 10:19
Paikkakunta: Helsinki

Huolla ohjauslukko ilmoitus

Viesti Kirjoittaja valpjr »

Terve kaikki NG saabistit.
No nyt se sitten pirun "huolla ohjauslukko" ilmoitus pamahti kojetauluun.
Auto on 9-5 1,6 -11
Tapahtumien kulku.Ajoin noin 300 km ja vein auton talliin.Aamulla lähdin töihin ja huomasin että
kuskin puoleinen ikkuna ei toimi,no tulin työpaikan pihalle ja sammutin auton ja avasin
oven ,silloin pamahti ilmoitus.
Kävin ostamassa uuden akun ,ei vaikutusta ,buuttasin virtapiirin ei vaikutusta.
Ei muuta kuin varasin ajan huoltoon päivitykseen ,hinta arvio 140euroa.
TODETTU VIKA:Ikkuna ei aukea,ohjauslukko ei mene päälle.Vasen ikkuna ei toimi,ei koodeja siitä.
Lin väylä vika , yhteys katkesi. SCL ohjelmointi tehty oli uudempi versio,vika koodit poistettu.
Vielä herjaa ohjauslukosta ja ikkuna ei toimi. Ohjauslukko rikki todennäköisemmin.Voi olla muutakin.
Korinohjausyksikön vika koodi U1534. Ikkuna tutkittava erikseen, ei ole samaa vikaa.
Lukkoa ei ole nyt saatavissa,osa jälkitoimitusnimikkeellä n.440euroa asennettuna.
Lasku valohoidosta 251,60 :cry: että silleen.
OMIA HUOMIOITA: Ikkuna toimi ajoittain vian jälkeen, nyt ei ollenkaan,rattilukko toimii kun avaa
vänkärin puolen oven, mutta kun avaa kuskin oven niin heti pamahtaa ilmoitus.Oma päätelmä
että ohjauslukko ei olisikaan rikki.Kuskioven ikkunoiden ohjaimet toimii paitsi ei kuskin puolen ikkunan,
Purin ohjaimen ja näytti kontaktit ihan hyviltä.
Omasta mielestä huollon vikakoodi on just toi kuskinpuolen ikkunanmoottorin vika koodi,"ei yhteyttä ikkunannostimen moottoriin".Oven piuhanippu ja liitin näyttl ehjältä ovipahveja en viitsinyt alkaa repiä irti.
Olisiko kenelläkään ollut samoja oireita tässä ongelmassa, ottaisin kiitollisena vastaan ideoita ja neuvoja,
katsastuskin alakaa kohta kolkuttelemaan.PS.Ois pitänyt sittenkin pysyä noissa OG saabeissa ,kun niitä pysty
itse korjaamaankin,no on toi ihan hieno auto eikä samanlaista tuu ihan joka päivä vastaan.
T.Pete
Pirttta
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Re: Huolla ohjauslukko ilmoitus

Viesti Kirjoittaja Pirttta »

Aikoinaan pääsin helpolla tuosta pirun ohjauslukkoherjasta, mutta en eilen,
vaikka annoin olla kengän jopa yön irti.

Syy:
Eilen jätin parkkiin ojan reunaan ja jäi renkaat pikkuisen vinoon, eikä tullut kuunnelleeksi
menikö lukko päälle.
Autolla piti lähteä pois, niin eikös tuo pirun herja tapittanut näytöllä.
Ei löytänyt vikakoodia kännyssä oleva vikakoodinlukija, eikä myöskään Bilteman laite.

Jonkin ajan sitten irroittelin kengää ja katkoin virtaa, mutta sade häiritsi pahasti, piti jättää hautumaan yöksi.
Tänään sitten kengä kiinni, mutta ei mitään apua….

Luin sitten foorumia ja Wiikatteen ohjeilla sain hereille.
Virta pois, koska manuaali, ilman kytkimen painamista, jolloin virta katkeaa heti, muutaman kerran ja sitten
kuskin ovi auki, niin kuului tuo hieno hurahdus, lukko päälle sen jälkeen startti, kone käy, ei herjoja..

Tuntuu kyllä hassulta, miksi tuo on ympätty auton softaan, niin ettei auto lähde käyntiin, koska eikös se ole
varkauden estoa varten?
Ei ole oikein koodarilla ollut ajatus kohdallaan.
Viimeksi muokannut Pirttta, Ma Heinä 03, 2023 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
aeroflex
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Marras 12, 2009 09:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Huolla ohjauslukko ilmoitus

Viesti Kirjoittaja aeroflex »

Itsellä on viimeisen puolen vuoden aikana heittänyt kyseistä herjaa n. kerran kuukaudessa. Vika tuntuu ilmenevän täysin satunnaisesti (talvi/kesäkeli).

Joskus tosin tuntunut siltä, että vika esiintyy useammin, mikäli pyörät eivät ole suorassa tai tai esim. kuskinikkuna puoliksi auki auton sammuttamisen yhteydessä.

Akku on testattu ja softapäivityskin ajettu, mutta vika ilmenee silti silloin tällöin.

Tällä hetkellä homma menee niin, että mikäli moottorin sammutuksen ja kuskin/vänkärin oven avaamisen jälkeen ei rattilukosta kuulu "lukitusääntä" voi alkaa jo kaivella Naskin Saulin kirjaamaa "käynnistyssekvenssiä" esiin, jotta auton saa taas tulille :D
NG 9-5 Vector Tid A6
Ex: NG 9-5 Vector Tid A6
Ex: Saab 9-3 SC Aero TTiD
rape
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Syys 14, 2007 20:56
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Huolla ohjauslukko ilmoitus

Viesti Kirjoittaja rape »

Vika on kuskin oven lasinostinmoottorissa , vaihda se niin ohjauslukko toimii.
Omassa oli aikoinaan sama vika .
Saab 9-5 Aero Biopower -11
rape
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Syys 14, 2007 20:56
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Huolla ohjauslukko ilmoitus

Viesti Kirjoittaja rape »

Vielä lisää edelliseen . Kannattaa ottaa oviverhous irti ja katsoa johtosarja lasinnostimelta oven etureunaan.
Joissakin autoissa johtosarja on päässyt hankaamaan pellin reunaan. Jos johtosarja on ehjä niin sitten
lasinnostin uusiksi.Luultavasti kuskinovea avattaessa sinulla ei syty sisävalokaan . Oven avaustieto lähtee
lukolta lasinnostimelle josta se jatkaa väylätietona korinohjaimelle ja tätä kautta ohjauslukko saa tiedon .
Luultavasti autosi ohjauslukossa ei ole vikaa .
Oriolta lasinnostin saatavana hintaan 316,57 € .
Saab 9-5 Aero Biopower -11
valpjr
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 10:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huolla ohjauslukko ilmoitus

Viesti Kirjoittaja valpjr »

Kiitos vastauksista. Niin siinä sit pääsi käymään että ei ollut vikana ohjauslukko , no nyt sitten on varalla käytetty ja ehjä ohjauslukko.
Nyt on menny 440 +280 eikä toimi.Syyskuussa sähkärin tutkittavaksi luultavasti se ikkunannostin vika , hinta asennettuna ~600.
Onko ovipahvi helposti irrotettavissa jos itte ensin vähän tutkis.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Huolla ohjauslukko ilmoitus

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

valpjr kirjoitti:Kiitos vastauksista. Niin siinä sit pääsi käymään että ei ollut vikana ohjauslukko , no nyt sitten on varalla käytetty ja ehjä ohjauslukko.
Nyt on menny 440 +280 eikä toimi.Syyskuussa sähkärin tutkittavaksi luultavasti se ikkunannostin vika , hinta asennettuna ~600.
Onko ovipahvi helposti irrotettavissa jos itte ensin vähän tutkis.
On helposti irrotettavissa, sen sai taistelun jälkeen irti jopa ovi kiinni, kun avauskahva oli hajonnut.

On tietysti jo vuosi aikaa, mutta muistelisin, että sisällä avauskahvan vieressä on ruuvi luukun takana, ikkunakytkimet saa irti ruuvarilla avittamalla ja niiden alla yksi ruuvi, olikohan kolmaskin jossain peilin luona vai oliko vaan muovi otettava irti, en ole varna.
Tämän jälkeen klipsit yksitellen irti oven ympäriltä ja sitten nostaa vähän ylöspäin, ja sitten sähköistä liittimet irti ja pahvi sivuun.
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Huolla ohjauslukko ilmoitus

Viesti Kirjoittaja mike »

Verhoiluja purkaessa kannattaa etukäteen katsella irrotettavien osien kuvia esim http://www.bildelsbasen.se sivuilta. Monesti löytyy hyviä kuvia joissa näkyy kiinnikkeiden paikat ja tyypit niin tietää kammeta oikeista paikoista ja oikeaan suuntaan.

En ole koskaan vielä irrottanut oviverhoilua N-G:stä mutta tässä verhoilujen irroitukseen noin yleisellä tasollakin päteviä havaintoja. Esim tuon kuvan perusteella veikkaisin N-G:n oviverhoilusta seuraavaa:

Ensin etsisin keltaisista kohdista ruuveja jotka löytyy yleensä kahvojen kohdilta.
Toiseksi kampeaisin sinisistä kohdista verhoilutyökalulla verhoilua ovesta ulospäin.
Kolmanneksi kun verhoilun sinisten kohtien painokiinnikkeet on irti, niin sen jälkeen nostaisin verhoilua ylöspäin jolloin punaisella merkityt kiinnikkeet irtoavat.

Ennen oviverhoilun irrotusta joutuu uudemmissa autoissa yleensä irroittamaan ikkunaa kiertävän muoviverhoilun, jotta oviverhoilu pääsee nousemaan pois paikoiltaan.

Luonnollisesti sitten tietenkin sähköliittimien irroitukset päälle.

Kuva
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Huolla ohjauslukko ilmoitus

Viesti Kirjoittaja benicio »

Kun tämä ketju tässä nyt on ylhäällä, niin pakko raportoida yksi aika erikoinen keissi.
Nyt on käynyt jo kaksi kertaa niin, että kun ajan pyhäsaabin parkkiin Turun Eerikinkadulla LähiTapiolan eteen (about musta farmariaudi tässä näkymässä: https://goo.gl/maps/efy9snYiNyj), niin auto menee täysin sekaisin. Kauko-ohjain ei toimi, ei tahdo käynnistyä, sammuminenkin tapahtuu jotenkin viiveellä, hälytin alkaa tietysti huutaa jne). Aikansa kun näppäilee sitä sun tätä niin pääsee liikkeelle. Näiden tapausten välillä useita kuukausia ja missään muualla ei ole koskaan ollut mitään tällaisia ongelmia. Jotain vittumaisia radioaaltoja tuolla varmaan on? Joku voisi käydä testaamassa omallaan :saab: (en tosin ota vastuuta).
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
wiikate
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Su Joulu 21, 2008 22:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: Huolla ohjauslukko ilmoitus

Viesti Kirjoittaja wiikate »

Nostetaanpa tätäkin ketjua välillä. Kolmisen viikkoa sitten pamahti "huolla ohjauslukko" ilmo ajotietokoneeseen, ilmoitus itsessään ei ole mikään uusi asia, mutta tällä kertaa auto ei suostunutkaan käynnistymään.

Muutaman kerran käytin virtoja päälle ja pois niin viimein kuului tuon ratin kotelon sisältä surahdus rattilukon mennessä päälle ja seuraavan kerran kun laitoin virrat päälle niin ilmoitus häipyi ja kottero käynnistyi taas. Tämä toistui parin viikon aikana muutamia kertoja ja vielä molemmilla kauko-ohjaimilla(avaimeton systeemi kyseessä).

Ohjauslukko ei antanut mitään vikakoodia, joten vein auton Ouluun Saabin huoltoon tarkempiin tutkimuksiin. Olin lähestulkoon varma, että kyseessä on vika itse ohjauslukossa ja olinkin sitä jo vaihdattamassa, mutta liikkeessä meinasivat että katsotaan vähän tarkemmalla testerillä ensin.
Vika paikantui yllättäen kauko-ohjaimiin eikä ohjauslukkoon, transponderi eli lähetin viasta taisivat porista. Alkuviikosta käväisin uudelleen Oulussa ja sain uuden ohjelmoidun kauko-ohjaimen ja nyt on pirssi pelannut taas ihan ok.

Itseäni ihmetyttää tuo molempin ohjaimien samanaikainen tilttaaminen, mutta tuolla uudella ohjaimella ei ole ollut mitään ongelmia, että uskottava kait se on. Kustannuksetkin olivat kohtuuliset, vian etsintä, 1 uusi ohjain+ohjelmointi vähän vajaat pari sataa, että jos tuolla tuosta selviää niin olen todella tyytyväinen.
Saab Ng 9-5 2.0tid -10
Saab Og Wagon 9-5 Biopower -07
APE
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Huolla ohjauslukko ilmoitus

Viesti Kirjoittaja APE »

Vielä tästä aiheesta. Välillä on tullut ilmoitus " huolla hälytysjärjestelmä, ja viimeksi " huolla ohjauslukko". Parilla aikaisemmalla kerralla pomppimalla ulos autosta ja kauko-ohjaimella lukitsemalla ovet ja uudelleen avaamalla sekä painamalla käynnistysnappulaa peräkkäin useita kertoja, on käynnistynyt. Viimeksi " huolla ohjauslukko" ei mikään temppu auttanut, joten muistin nähneeni tältä palstalta jotain johdon irroittamisesta akusta, joten irrotin akun negat. johdon. Kaikki palavat valot sammuivat , mutta syttyivät uudestaan , kun johto oli kiinni taas. Lopulta viidennellä tai kuudennella kerralla johdon irroittamisen ja takaisin laittamisen jälkeen , valot sammuivat ja auto hyrähti käyntiin käynnistinnapista.. Tosin liikkeelle lähdettyä tietokone kehotti vielä avaamaan ja sulkemaan matkustajan ikkunan ja kuskin ikkunan. Ne toimivat normaalisti.
Tästä lähtien ainakin ojennan pyörät pysähdyttyä niin että ohjauslukko menee päälle??? Lieneekö taikauskoa vai mitä . mutta täytyykö ensin käynnistää auto ja sitten vasta tehdä muita sähkönappulaoperaatioita, kun tuntuu olevan vehje herkkä temppuilemaan?
9-5 1,6T, 2011
wiikate
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Su Joulu 21, 2008 22:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: Huolla ohjauslukko ilmoitus

Viesti Kirjoittaja wiikate »

Tuo ohjaslukko menee päälle siinä vaiheessa, kun virrat on pois ja jompikumpi etuovista avataan. Itse sain auton aina käynnistymään, kun avasin kuskinoven ja painelin virtoja päälle ja pois niin kauan kunnes ohjauslukko surahti päälle. Omassa tuo ongelma oli nimenomaan ohjauslukon päälle menemisessä, pois se kyllä lähtee aina.
Virtoja kun käyttelee päälle/pois niin ei kannata painaa jarrua(automaatti) tai kytkintä(manuaali). Ei tarvitse odotella sitä n.15sekuntia ennenkuin virrat sammuu, vaan ne sammuvat heti kun napista painaa.
Eipä tuo täysin kuntoon tullut vielä mullakaan, joulunaikaan napsahti taas ohjauslukko ilmoitus mutta käyntiin lähti kikkailematta. Käytin tuon ohjauslukko pulikan irtikin, ja testailin johdon nokassa sitä niin irrallaan toimi jokakerta ihan ok. Rattiakselissa on hahlo johon tuo ohjauslukko työntää tapin, mutta se kyllä pitäs mennä hahloon oli pyörät suorassa eli ei. Jaan kyllä tuon taikauskon ja olen itsekkin veivannut aina ratin suoraan parkkiin ajaessa.
Ohjauslukkoa näyttäs kyllä saavan varaosana, mutta liikkeen mukaan se pitää naittaa autoon huollossa. Facebookin Ng ryhmässä joku norjalainen oli vaihtanut ohjauslukon itse ja väitti ettei ohjelmointia tarvinnut tehdä. Tuon kun saisi varmuudella selväksi, niin tuo ohjauslukko on kyllä helppo vaihtaa itsekkin.
Hieman sekava selostus, mutta jospa siitä jotain vinkkejä löyty :D
Saab Ng 9-5 2.0tid -10
Saab Og Wagon 9-5 Biopower -07
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Huolla ohjauslukko ilmoitus

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Löytykö tuohon ohjauslukko juttuun koskaan syytä.täällä olis 1 hyvä vinkki mikä tekee saman on jos kaukosäätimessä on väärä patteri.
väärä voltti arvo tai muuten tehoton tai kaukosäätimen sisällä ei kosketuspinnat vastaa kunnolla patteria.itsellä toisessa kaukosäätimessä tälläinen vika.osa maksaa luokkaa2-3 euroa.
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: Huolla ohjauslukko ilmoitus

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Moikka,

Täällä potilaana 2010 NG 9-5. Huolla ohjauslukko ilmoitus kummitellut pitkin syksyä. Nyt se sitten ei enää käynnistynyt. Auto kävi päivän Oulun AutoÅstromilla diagnoosissa, jossa auto saatiin käyntiin mutta viat palasivat kahden päivän päästä. Ei vikakoodeja kuulemma mistään. Akku vaihdettiin varmuuden vuoksi Oulun Akkutalossa kun testeri sanoi akun kunnon huonoksi.

Luettiin foorumia ja ulkomaan juttuja ja kohdistettiin vikahaku ensin etuoven sisältöön. Kaikki johdot ovat hyvän näköiset ja oven kytkimet ja lasinnostin toimii.

Otettiin seuraavaksi tutkintaan itse ohjauslukko. jalkotilan suoja ensin pois edestä ja kopaisu vasaralla boksin kylkeen ja auto starttasi. Eli boksissa se vika on. Purettiin boksi pois ja avattiin. Huomattiin että itse liittimen ja moottorin pinnit ovat vain painamalla piirilevyssä. Pysyvät siis ainoastaan "haitoilla" paikoillaan. Nämä pinnit heiluivat hieman ja olivat mustuneita päistä. Pinneille puhdistus ja juotin ne piirilevyyn kiinni. Kasaus takaisin ja auto käyntiin. Nyt pari päivää mennyt ja n.20 testi starttausta myöhemmin, auto lähtee joka kerta nikottelematta käyntiin ja vikailmoituksia ei ole näkynyt.

Itse boksi on Saabissa 2 10mm pultilla kiinni. Boksin kansi on kiinni 4kpl T20 torx ruuvilla, ja piirilevy itse 2 kpl T15 torx.
Steering column lock module: GM 12823800

Kirjoittelen jatkohuomioita kunhan ajoa kertyy autolle..
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huolla ohjauslukko ilmoitus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

habasaab kirjoitti:
Su Marras 07, 2021 14:13
Moikka,

Täällä potilaana 2010 NG 9-5. Huolla ohjauslukko ilmoitus kummitellut pitkin syksyä. Nyt se sitten ei enää käynnistynyt. Auto kävi päivän Oulun AutoÅstromilla diagnoosissa, jossa auto saatiin käyntiin mutta viat palasivat kahden päivän päästä. Ei vikakoodeja kuulemma mistään. Akku vaihdettiin varmuuden vuoksi Oulun Akkutalossa kun testeri sanoi akun kunnon huonoksi.

Luettiin foorumia ja ulkomaan juttuja ja kohdistettiin vikahaku ensin etuoven sisältöön. Kaikki johdot ovat hyvän näköiset ja oven kytkimet ja lasinnostin toimii.

Otettiin seuraavaksi tutkintaan itse ohjauslukko. jalkotilan suoja ensin pois edestä ja kopaisu vasaralla boksin kylkeen ja auto starttasi. Eli boksissa se vika on. Purettiin boksi pois ja avattiin. Huomattiin että itse liittimen ja moottorin pinnit ovat vain painamalla piirilevyssä. Pysyvät siis ainoastaan "haitoilla" paikoillaan. Nämä pinnit heiluivat hieman ja olivat mustuneita päistä. Pinneille puhdistus ja juotin ne piirilevyyn kiinni. Kasaus takaisin ja auto käyntiin. Nyt pari päivää mennyt ja n.20 testi starttausta myöhemmin, auto lähtee joka kerta nikottelematta käyntiin ja vikailmoituksia ei ole näkynyt.

Itse boksi on Saabissa 2 10mm pultilla kiinni. Boksin kansi on kiinni 4kpl T20 torx ruuvilla, ja piirilevy itse 2 kpl T15 torx.
Steering column lock module: GM 12823800

Kirjoittelen jatkohuomioita kunhan ajoa kertyy autolle..
Hyvää tietoa, kiitos 👍

Tietääpähän mistä lähteä hakemaan vikaa, jos sattuu omalle kohdalle (koputtaa puuta).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin