2011 hinnasto

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9053
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 2011 hinnasto

Viesti Kirjoittaja AZP » To Marras 07, 2019 16:30

Makuja on monia, ja imagoja varsinkin. Volkkarikin on jenkeissä suunnilleen premiumia ihan vaan koska on Eurooppalainen ja erilainen. Amerikan merkit on olleet Suomessa aina kalliimpia ja parempia kuin paikalliset, vaikka auto olisi perus Dodge Aspen veivi-ikkunoilla, eli käytännössä Amerikan Askona. Eri merkeillä voi olla eri markkinoilla erilainen imago ja siten täysin erilainen kilpailijakunta. Se pitää myös huomioida paikallisesti uusien autojen hinnoittelussa ja varustelussa.

Ehkä Muller kompastui hollantilaisena siihen, että ajatteli Saabin olevan vahvempi Saksan premiumeja vastaan kuin mitä se Hollannin ulkopuolella onkaan?

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2461
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: 2011 hinnasto

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » To Marras 07, 2019 17:40

ristos kirjoitti:
To Marras 07, 2019 15:55
Taisin silloin ennen ”pikkumustan” tuloa ja hetkittäin auton jo ollessa minulla joutua mainitsemaan tästä laatuvertailusta!
Kun NG95 tuli markkinoille, niin kaikki vertailivat silloin, tietysti ”ajan hengessä”, Saabia ja sen laatua. mersuun, Bemariin ja Volvoon. Se oli tosiasia, että ei muutaman sadan auton ollessa markkinoilla voi laatu olla sama kuin vuosikymmeniä jo markkinoilla olleilla verrokeilla. Se, mikä silloin hieman sieppasi, oli Saabistien oma vähättely autosta ja sen onnistumísesta? Tosiasiassa uusi tulokas oli Saabin omilla vahvuusalueillaan mielestäni heti muiden rivissä. Esimerkiksi ajoltaan, talviominaisuuksiensa puolesta, lämpimyyden ja ilmanvaihdon puolesta sekä kuljettajan toimintojen osalta oikein hyvin pelissä mukana. Tilojen osalta auto kuului isoihin autoihin ja jos autoa oli valmistettu pitempään, niin uskon vahvasti, että Saabin insinöörien taidoilla monet kritiikkiä saaneet kohdat olisi tulleet paranneltua. Esimerkiksi keskustelussa esiintyi Sana ”nypytys”, autosta sai varmasti tuollaisen perusmallissa esille, mutta jos ajaja oli Matti Meikäläinen, joka kulki vain ihan tavallisen ihmisen auton tarpeilla ei varmasti moiseen huomiotaan osoittanut.

No, aiheesta saa varmasti melkoisen keskustelun ja porun aikaisiksi, mutta kyllä mielestäni NG-95 oli ainakin minulle aivan Saabistin huippuauto. Paras talviauto, mikä minulla Saaabilta on ollut ja niitä on ollut lähes kaikkia malleja avoja lukuunottamatta! Pikkumusta antoi aikanaan minulle reilut 70000 viantonta kilometriä ja oli omilla mittareillani hieno auto!

Nauttikaa Te kaikki, joilla vielä tuollainen on!
Mitä nypytykseen tulee, niin pääsitkin nauttimaan tavallisesta alustasta automaatin kanssa, joka on jo noin 10 kertaa mukavampi kuin manuaalivaihteisissa ollut madallettu sport-alusta, ja sama on myös nykyisessä Aerossa ja se on kyllä niin pirun epämukava vähänkin epätasaisella tiellä, etten voi tajuta miten auton perusmallissa lähdettiin tavoittelemaan saksalaisen sporttialustan ylittävää kovuutta, Aeroon se nyt saattaa ehkä sopiakin. Lähtökohtaisesti ison ja kalliin auton ostaa vähän iäkkäämpi herrasmies, joka arvostaa mukavuutta, eikä halua minkään teiniritsan tyylistä madallettua sporttialustaa. Toki makuja on monia..

Kaksi aiempaa autoa oli drivesensellä varustettetuja ja sillä varusteella ovat aivan omaa luokkaansa alustan osalta näihin perusalustoihin verrattuna, sillä mielestäni oltiin jopa hyvin lähellä saksalaisia.

Vaikka nyt NG:llä ajankin, niin mielestäni se enemmänkin epäonnistui niissä asioissa, joissa Saab aiemmin loisti, omasta mielestäni varsinkin dieselissä lämmitys on kuin lehmän henkäys, puhallusteho on heikko ja isommalla porukalla talvella takaikkunat ei pysy auki, diesel olisi ehdottomasti kaivannut webastoa kaveriksi, nykyinen Biopower kyllä lämpenee hyvin..
Og:n sporttipenkit oli onnistuneet nojatuolit, ng:ssä jostakin kumman syystä tavoiteltiin kovuutta tässäkin asiassa, itse viihdyn paremmin OG:n jakkaroilla pidemmän matkan, mutta muuten auto olikin iso hyppy eteenpäin teknologiassa ja ei helposti löydy toista autoa, joka tuntuu ovistaan yhtä jämäkältä kuin ng9-5, bemarinkin ovet tuntuu ihan paperilta Saabin rinnalla.
Tomppa & BMW 530d GT - 12 & Saab 9-5 2.0TA Aero -11

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: 2011 hinnasto

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen » To Marras 07, 2019 18:07

Tavan alustan nypytksen sain omasta edellisestä pois korkealla 17/55 215 hyvällä renkaalla ja ignisian jousilla jossa oli herkempi se alkuosa jousessa vaikka olikin sportti muuttui tosi paljon.
Kyllä tuo aeron säädettävä jouska kyllä parempi mutta siihenkin suunnitelin jospa löytäisi erilaiset etu jouset.tarviis vain niillä kesä 19 pyörillä.noilla talvi 17/55 215 pyörillä on kyllä hyvä eikä jyristä eikä vetele mihinkään.
isot pyörät ei sovi oikein mihinkään aina ajettavuus kärsii.

Saab ollut myynnissä mutta taidan ruveta kyselemään siihen sitä puhelin ohjaus lämmitintä joka olis kyllä pitänyt olla vakiona ja ensiksi varkkumallit myytin koska niitä aina menee enempi kun sedaneita se oli paha moka saabilta.

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5635
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2011 hinnasto

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » To Marras 07, 2019 22:55

veini siekkinen kirjoitti:
To Marras 07, 2019 15:11
Mikä tekee volvo v70 ruumisautosta muka paremman huonompi ajaa vetelän keulan ansiosta,pienemmät sisätilat,huonommat penkit,rumempi sisältä,ulkonäkö tosi vanhahtava käyttäsin sanaa traktori. :D
Mieluummin se Volvokin kuin Opel, jollainen näyttää olevan nykyään joillain täälläkin foorumilla olevilla saabisteilla. En ymmärrä sitä, että ensin saabistina mollataan Opelia, ja varsinkin, kun Saabiin oli käytetty suht paljon sanoja osia kuin Opelissa, ja sen jälkeen mennään sitten hankkimaan sellainen :roll:

veini siekkinen kirjoitti:
To Marras 07, 2019 15:11
Saab ollut myynnissä mutta taidan ruveta kyselemään siihen sitä puhelin ohjaus lämmitintä joka olis kyllä pitänyt olla vakiona ja ensiksi varkkumallit myytin koska niitä aina menee enempi kun sedaneita se oli paha moka saabilta.
Se ei tainnut olla Saabin, vaan GM:n päätös. Saabin päämarkkina-alue oli ilmeisesti USA, ja siellä sedanit ovat suosituimpia kuin farmarit. Siksi Saabilta tuli OG9-5:sta, NG9-3:sta ja NG9-5 ekana sedan, ja vasta sen jälkeen farmari (mitä NG9-5:sta ei ehditty tekemään kuin ne 33 esituotantoautoja). Jos oltaisiin oltu pohjoismaisen mieltymyksen piirissä, niin farkku olisi ollut suositumpi kuin sedan, ja näin ollen ehkä lanseerattu myöskin aiemmin.

Siksi Volvokin lanseerasi täällä Suomessa ensiksi V60:n ja sitten vasta S60:n.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9053
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 2011 hinnasto

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Marras 08, 2019 07:35

Turbo Sensonic kirjoitti:
To Marras 07, 2019 22:55
En ymmärrä sitä, että ensin saabistina mollataan Opelia, ja varsinkin, kun Saabiin oli käytetty suht paljon sanoja osia kuin Opelissa, ja sen jälkeen mennään sitten hankkimaan sellainen :roll:
Voisikohan olla niin, että ne Opelia mollaavat ja Opelilla ajavat ovat eri saabistiyksilöitä?

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5635
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2011 hinnasto

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » Pe Marras 08, 2019 09:07

AZP kirjoitti:
Pe Marras 08, 2019 07:35
Turbo Sensonic kirjoitti:
To Marras 07, 2019 22:55
En ymmärrä sitä, että ensin saabistina mollataan Opelia, ja varsinkin, kun Saabiin oli käytetty suht paljon sanoja osia kuin Opelissa, ja sen jälkeen mennään sitten hankkimaan sellainen :roll:
Voisikohan olla niin, että ne Opelia mollaavat ja Opelilla ajavat ovat eri saabistiyksilöitä?
Saattaa olla.

Mutta se olisi mielenkiintoista tietää, että ajaisivatko siltikin Opelilla tai edes harkitsisivat sellaisen ostoa, jos SAAB valmistaisi vieläkin autoja?
Minä en koskenut silloin, enkä koske nytkään edes pitkällä tikullakaan Opeliin. Mieluummin se Volvokin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9053
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 2011 hinnasto

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Marras 08, 2019 10:19

Turbo Sensonic kirjoitti:
Pe Marras 08, 2019 09:07
...ajaisivatko siltikin Opelilla tai edes harkitsisivat sellaisen ostoa, jos SAAB valmistaisi vieläkin autoja?
No älä nyt hulluja puhu :mrgreen:

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: 2011 hinnasto

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen » Pe Marras 08, 2019 15:16

Onneksi tuo ng ei ole lähelläkään sitä ignisian rumuutta ja kyllä 500 sarjan bmv lähempänä niitä ajo ominaisuuksia kuin volvo valinta oli siis bmv.ainut mitä olisin volvosta voinut olisi ollut se 5-pyttyinen diseli moottori.

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5635
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2011 hinnasto

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » La Marras 09, 2019 08:31

veini siekkinen kirjoitti:
Pe Marras 08, 2019 15:16
Onneksi tuo ng ei ole lähelläkään sitä ignisian rumuutta ja kyllä 500 sarjan bmv lähempänä niitä ajo ominaisuuksia kuin volvo valinta oli siis bmv.ainut mitä olisin volvosta voinut olisi ollut se 5-pyttyinen diseli moottori.
BMW 500 -sarjan vetotapa on eri kuin Saabissa. Itselläni oli vähän aikaa työsuhdeautona 520d xDrive. Olihan se hyvä ajaa, mutta ahdas, enkä pitänyt auton nelivedossa takavedon dominoivasta luonteesta.

Minulla oli myös vähän aikaa työsuhdeautona vm. 2019 Volvo V60. Se oli erinomainen ajettava. Ohjaus ehkä aavistuksen verran liikaa tehostettu, mutta ihan asiallinen laitos.

Nyt ajetaan Saabeilla niin pitkään kuin ne kestävät 8)
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Vastaa Viestiin