1.6t kone

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Viggen"
Viestit: 686
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

1.6t kone

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Millainen tuo 1.6 on koneena ng9-5 autossa. Äkkiseltään tuntuisi aika pieneltä. En ole tosin testannut yhtäkään näistä viimeisistä ysiviitosista. Oliko tuota pikkukonetta biopowerina?
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4931
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.6t kone

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ei taida olla biopowerina. Joku muistaakseni kommentoi että vähän laiskahko olisi. Kaipa tuohonkin saa softaamalla sen verran lisäjerkkua että ehtii liikenteen mukaan.

Edit: Saabcom ainakin tarjoaa softaa 180hv/230Nm -> 210hv/300Nm ja ei saa biopoweriksi
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9930
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.6t kone

Viesti Kirjoittaja AZP »

Laiskuus lienee yksilöllinen kokemuspohjainen juttu, mutta onhan tuon koneen vakioluvutkin samaa luokkaa kuin jonkun keskimääräisen 90-luvun kolmelitraisen veekutosen. Takapaksissa 3.0-lätkä ei varmaan tuntuisi femmakaan laiskalta :mrgreen:

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4931
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.6t kone

Viesti Kirjoittaja tturku »

No, 90-luvun autojen painotkin oli varmaan pykälää pienempiä kuin reilun 5m pitkän laivan joka on varustettu kaikenmaailman nykyajan turvavarusteilla. Eli auto on kuitenkin iso sisältä ja ulkoa ja painava.
Toi 2.0Tid oli aika rauhallinen myös kun sillä noin kuukauden ajelin vakiona (160Hv/350Nm). Siinä on kuitenkin vääntöä ihan eritavalla kuin tuossa 1.6T:ssä vaikka 20 heppaa vähemmän. Nyt softattuna (205Hv/410Nm) se on ihan ok ajettava. Tietty jos jotain 90 heppaisia perus autoja on vain omistanut niin kait tolla 1.6T:lläkin pärjää. Aika vähän noita 1.6T:llä taidettiin tehdä ja myytiinkin vain lähinnä pohjoismaissa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Hitain Pohjois-Suomessa
"Viggen"
Viestit: 686
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: 1.6t kone

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Reilu 200 hp on nuo allekirjootuksen värkit, joten saattaishan tuo laiskalta tuntua. Sitä vain että saavuttaako tuolla koneella teknisellä kestävyydellä mitään 2.0t koneeseen nähden? Vai taittuuko selkä alikokoiselta voimanlähteeltä nopeammin. Aikaisemmin tässä naureskelin skoda suberppia johon oli väsätty 1.4 kone. Se oli ainakin aivan väärässä paikassa. 8O
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4931
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.6t kone

Viesti Kirjoittaja tturku »

Eikös se alimitoitettu kone sopis just hyvin sun nimimerkkiin :D
Eiköhän joku ko. Koneella olevan omistaja kohta ilmoittaudu ja kerro kokemukset
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9930
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.6t kone

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itse asiassa tuo NG-femman perusversio ei ole kovinkaan raskas auto, omamassaltaan noin 1600 kg eli samaa luokkaa esimerkiksi allekirjoituksen loppuunajetun kanssa (huom: diesel+automaatti+farmari).

Esimerkiksi vuosituhannen vaihteen 2.6 V6-Omega automaattivaihteilla painaa noin 100 kg enemmän ja koneesta irtosi 180 hv/240 Nm. 90-luvun alun A-Omegassa 3.0 suora kutonen antoi 177 hv/240 Nm, massaa oli noin 150 kg vähemmän kuin femmassa, mutta tuo nyt olikin Omegan isolohkomalli, jota kukaan ei varmasti aikanaan pitänyt laiskana.

Mutta nämä vertailut nyt on sinänsä ihan turhia, kun autot on ihan eri aikakausilta. Sitä yritin vain sanoa, että iskutilavuuden katsominen on ahdetuissa koneissa melko yhdentekevää, kuten saabistien luulisi tietävän. Sillä sivuhuomautuksella, että jos halutaan istuvaltaan lähtöön tarvittavaa tyhjäkäyntivääntöä, ahdin ei koskaan korvaa kuutiotuumia :mrgreen:

Hitain Pohjois-Suomessa
"Viggen"
Viestit: 686
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: 1.6t kone

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

^^Joo tientukkona joka paikassa. :lol: :oops:
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).

Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2000
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: 1.6t kone

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Tuo 1.6:nen taitaa olla koneena kaikkein turvallisin valinta. Kaikissa muissa koneissa on omat ongelmansa mutta tuosta koneesta ei ainakaan Saab sivustoilla ole ollut mitään varoituksia.
Opelissahan tuo kone on käytössä myös ja opelin sivustoilta voi etsiä mahdollisia vikoja jos epäilyttää.

J Carlssonin softa sisään niin varmaan pysyy muun liikenteen tahdissa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
BMW 1200 LT, Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5666
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: 1.6t kone

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eihän tuo 1.6-pata ole edes pienimmästä päästä tässä kokoluokassa, kun mm. VW Passatin tai Opel Insignian on saanut 1.4T-koneella. Tuo ooppeli ainakin vastaa täysin tätä Saabin kokoluokkaa, koska on tehty samalla pohjalevylle. Painoja en jaksanut alkaa selvittämään, mutta lienevät aika lähellä toisiaan... Kyllähän tämä NG9-5 ajettavuudeltaan on monella tavalla hienoin Saab ikinä, joten voisin hyvinkin kuvitella että tuollaisella nuhapumppukoneellakin kelpaisi ajella. Omakohtaiset kokemukset mallista rajoittuvat diesel-koneisiin, joten varsinaista ajokokemusta tästä opel-koneisesta virityksestä ei toistaiseksi ole...

Eski

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9930
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.6t kone

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei se pohjalevy kaikkea kerro. Femmassa on mm. akseliväliä 100 mm enemmän kuin Insigniassa ja pituutta melkein 180 mm enemmän. Mutta massaahan ne koneet toki kuljettaa eikä pituuksia, ja Insignia on luokassaan painava, tuollainen 1.4T Insignia painaa suunnilleen saman kuin 1.6T femma.

900i
"Saabisti"
Viestit: 2398
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: 1.6t kone

Viesti Kirjoittaja 900i »

Loistava moottori A16LET ja täysin huoleton. Rauhallisen valinta. Ohi pääsee piiskaamalla vaihteita. 150tkm jakohihnan vaihtoväli.
Pieni kulutuksinen ja taisi olla 205kpl valmistusmäärä joista suomeen tuli 20 tai 25kpl.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015

APE
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Tampere

Re: 1.6t kone

Viesti Kirjoittaja APE »

Minä ajelen kyllä niin vaisusti, että ohi painavat kaikki vaikka millä pikkuautolla. Mutta mielestäni tarvittaessa kyllä lähtee ja ohitukset hoituvat ripeästi. Mutta vitosen kautta täytyy vauhdissa manuaalissa vaihtaa ja sitten kutoselle. Tyytyväinen olen 1.6 moottoriin. Tänä talvena on sattunut pari 800 kilometrin yhtämittaista ajoa ja on vaikea kuvitella helpompaa ja tukevampaa kulkua. Peltipoliiseja vaan saa varoa , kun vauhti ei tunnu missään.
9-5 1,6T, 2011

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9930
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.6t kone

Viesti Kirjoittaja AZP »

Paljonko muuten pitkässä reissussa kuluu bensaa pikkukoneisella femmalla?

900i
"Saabisti"
Viestit: 2398
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: 1.6t kone

Viesti Kirjoittaja 900i »

Eilen ajoin Kouvolasta Virroille. Olisko 500km tullut mutkien kautta. Keskikulutus 7,5l 95e ainetta.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015

Vastaa Viestiin