TIDin tyhjäkäyntiongelma

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 975
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

TIDin tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Moi!

Mikä mahtaa kiukutella, kun 2000 kierroksen kohdalla kytkin pohjaan, niin tyhjäkäynti tippuu 1500:aan hetkeksi kunnes putoaa normiksi. Samoin käy, jos kiepit n 2500 ja tk jämähtää hetkeksi 2000:een.
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -11, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2571
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: TIDin tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Red Dragon kirjoitti:Moi!

Mikä mahtaa kiukutella, kun 2000 kierroksen kohdalla kytkin pohjaan, niin tyhjäkäynti tippuu 1500:aan hetkeksi kunnes putoaa normiksi. Samoin käy, jos kiepit n 2500 ja tk jämähtää hetkeksi 2000:een.
Ei ole vika, pitää kierrokset about siinä mihin ne asettuvat pykälää isommalla vaihteella, eli jeesaa vähän vaihtotapahtuman sujuvuutta.
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 975
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: TIDin tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Ok, hyvä juttu, että on ominaisuus.
Melkein kolme vuotta ja 100tkm rullannut enkä ennen oo kiinnittänyt huomiota
:roll:
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -11, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina

mike
"Hölösuu"
Viestit: 1489
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: TIDin tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja mike »

Mitenkäs muilla tyhjäkäynti käyttäytyy rullatessa?

Tapojeni vastaisesti en jarruttanut moottoritien päättyessä moottorilla vaa annoin rullat tovin vapaalla 120-60 välin. Kiinnitin huomiota siihen, että kiekkamittarin neula heilahteli jatkuvasti noin 800 - 1300 rpm väliä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4931
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: TIDin tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja tturku »

Sama käytös ollut aina omassa jossei tee moottorijarrutusta. Jonkinlainen ominaisuus manuaalivaihteisissa Tid autoissa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

mike
"Hölösuu"
Viestit: 1489
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: TIDin tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja mike »

Hyvä tietää, olkoon siis ominaisuus vaikken kyllä ihan heti ymmärrä miksi noin pitäisi olla.

En tosin ymmärrä sitäkään miksi korotettu tyhjäkäynti pitää kylmällä olla noin korkea mitä se on. Vaikeuttaa huomattavasti ajoa risteyksissä.

Mitenkäs muilla muuten moottorin ominaisuudet tyhjäynnin pinnassa, esiintyykö nykimistä esim kakkosella jos kierrokset tippuu tonnin nurkille?

Jotenkin tuntuu, että omassa autossa moottorin ominaisuudet olisi heikentyneet nimenomaan noilla matalilla kierroksilla. Oiskohan hehkutulpat tiensä päässä?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2571
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: TIDin tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

mike kirjoitti:
Ma Marras 04, 2019 00:11
Hyvä tietää, olkoon siis ominaisuus vaikken kyllä ihan heti ymmärrä miksi noin pitäisi olla.

En tosin ymmärrä sitäkään miksi korotettu tyhjäkäynti pitää kylmällä olla noin korkea mitä se on. Vaikeuttaa huomattavasti ajoa risteyksissä.

Mitenkäs muilla muuten moottorin ominaisuudet tyhjäynnin pinnassa, esiintyykö nykimistä esim kakkosella jos kierrokset tippuu tonnin nurkille?

Jotenkin tuntuu, että omassa autossa moottorin ominaisuudet olisi heikentyneet nimenomaan noilla matalilla kierroksilla. Oiskohan hehkutulpat tiensä päässä?
Tohon nykimiseen, niin sitä ainakin esiintyy. Jos tippuu pois vetoalueelta, niin kuvailisin nykimistä jopa voimakkaaksi. Toistunut itsellä monessa eri autossa, joten pitäisin ominaisuutena.

Voisko siellä EGR-jumitella, jos ei meinaa tehoa löytyä alakierroksilla? Ja sitä myöten imusarja täynnä mönjää, läpät rikki jne, joka voi juuri tuolla alueella oireilla..Tai sitten vaan olet ajanut sähköautolla sen verran, että dieselauton vääntö tuntuu ohuelta liikkeellelähdöissä :)
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

mike
"Hölösuu"
Viestit: 1489
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: TIDin tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja mike »

Voihan se olla että nuohouksen paikka alkais olla egr puolellakin ja imusarjassa. Pitää joskus tutkia jos joutaa ja jaksaa. Tuntuu vain että olisi jotenkin pahentunut tai tullut terävämmäksi.

Mikähän vaikutus noilla paineen tunnistavilla hehkuilla on sitten moottorin käytökseen? Muutama vuosi sitten antoivat kyllä vikakoodia paine-erosta.

Mutta onhan tuo manuaali dieseli nurkkapyörittelyssä suoraan sanoen ihan perseestä verrattuna Amperaan. Onneksi maantiellä tilanne tasottuu, vaikkei sielläkään oikein voi moittia salamaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4931
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: TIDin tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mulla jos tuntuu joskus pienenpientä nypytystä lähinnä ylöspäin vaihdettaessa 2 vaihteella niin oon sen ajatellut olevan kaksoismassavauhtiksesta peräisin olevaa. Mulla siis manuaalilaatikolla. Ja toi tyhjäkäynnin seilaus on jostain syystä ominaisuus jos ei tee moottorijarrutusta, päästää kierroksen turhan alas ja sitten kompensoi nostamalla kierrokset hetkellisesti ja taas uudelleen jne.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6052
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TIDin tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tturku kirjoitti:
Ma Marras 04, 2019 19:08
Mulla jos tuntuu joskus pienenpientä nypytystä lähinnä ylöspäin vaihdettaessa 2 vaihteella niin oon sen ajatellut olevan kaksoismassavauhtiksesta peräisin olevaa. Mulla siis manuaalilaatikolla. Ja toi tyhjäkäynnin seilaus on jostain syystä ominaisuus jos ei tee moottorijarrutusta, päästää kierroksen turhan alas ja sitten kompensoi nostamalla kierrokset hetkellisesti ja taas uudelleen jne.
Ei kai se kaksoismassavauhtis vaikuta ajoon kierrosten ollessa päällä, vaan pikemminkin ravistaa tyhjäkäynnillä?
En tiedä miten on, mutta tuo cabbe ravistaa nimenomaan tyhjäkäynnillä, mutta kierrokset eivät seilaa.

Holmberg arveli, että tuo ravistus tyhjäkäynnillä johtuisi nimenomaan kaksoismassavauhtiksesta. En ole vielä ehtinyt viedä autoa tsekkattavaksi hänelle, mutta täytyisi viedä tämän kuun loppupuolella.

Manuaalista puheenollen: itsellä on edessä jossain vaiheessa NG9-5:n vaihdevivun uusiminen. Vaihdekepin nuppi on "maljassa", jossa on jotain valkoista voitelevaa ainetta. Se on ilmeisesti kulunut loppuun, sillä vaihtaminen 2., 4. ja 6. vaihteelle on jäykempää pienen narisevan äänen säestäessä :roll: Laitoin sekaan silikonisprayta, mutta sitä ei saa kunnolla vaihdekepin nupin ja maljan väliin...
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4931
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: TIDin tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja tturku »

ei sitä oikein ravistukseksi voi omassa kuvata, sellaista nippanappa huomattavaa nypytystä ehkä. EGR on disabloitu aikanaan omasta joten toivon ettei sieltä kerry mönjiä ja tuki imusarjaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2571
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: TIDin tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Itse jotenkin kanssa epäilin ton nypytyksen kaksmoismassasta/kytkimestä johtuvaksi, itsellä edellisessä NG9-5 TTID:ssä tuli kylmänä huomattua, että tuli tollasta tuntuvaa nypytystä vaihteenvaihdon yhteydessä kun kytkimen nosti ylös ja lisäsi kaasua softaboksin ollessa kiinni. Ilman boksia ei nypytellyt, joten kytkin varmaan pikkasen luisti tms, mutta ei niin paljoa, että olisi esim. kiekkamittarissa näkynyt...

9-3:ssa kaksoismassan jousituksen kuluminen kuului lähinnä äänessä tyhjäkäynnillä ja hävisi kun painoi kytkimen pohjaan, ajossa se tuntui pienenä vapinana kun lähti kiihdyttämään melkeen tyhjäkäynniltä, niin jossain 1300-1500rpm vapisi ja sen jälkeen mentiin suht normaalisti..
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6052
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TIDin tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Rommitommi kirjoitti:
Ti Marras 05, 2019 13:11
Itse jotenkin kanssa epäilin ton nypytyksen kaksmoismassasta/kytkimestä johtuvaksi, itsellä edellisessä NG9-5 TTID:ssä tuli kylmänä huomattua, että tuli tollasta tuntuvaa nypytystä vaihteenvaihdon yhteydessä kun kytkimen nosti ylös ja lisäsi kaasua softaboksin ollessa kiinni. Ilman boksia ei nypytellyt, joten kytkin varmaan pikkasen luisti tms, mutta ei niin paljoa, että olisi esim. kiekkamittarissa näkynyt...
Oliko sinulla erillinen softaboksi, joka laitettiin ruiskutusyksikön ja sen piuhan väliin?

Minulla ei ole kokemusta sellaisesta Saabissa, mutta vm. 2012 Skoda SuperB:ssä minulla oli tuollainen commonrail -softaboksi.
Auto kävi sen ollessa kytkettynä huomattavasti rauhattomammin kuin ilman sitä. Lisäksi dieselin nakutus (verrattuna jopa vakio VAG -dieselin nakutukseen) oli huomattavasti äänekkäämpää kuin vakiona.

Eräs entinen työkaveri istui auton kyydissä ja totesi hankittuaan Fordin, että "onneksi en ottanut Skodaa, koska moottorin käyntiääni on noin raaka."
En viitsinyt kertoa hänelle, että autossa oli kiinni softaboksi :wink:

Omaan autoon en tuollaista softaboksia laittaisi, vaan hoitaisin asian mieluummin chippauksella.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4931
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: TIDin tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja tturku »

Omassa autossa oli ostohetkellä kiinni kanssa huijausboxi. Toimi sen noin vuoden kunnes alkoi nypyttämään vitosella just noin 80 vauhdissa välillä. Sit menikin DPF tukkoon myös kerran jonka jälkeen revin boxin irti. Pakotettu poltro länärillä hoiti tukoksen ja sen jälkeen softautinkin auton saabcomilla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Vastaa Viestiin