"Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6293
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

"Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Varmaan ollut täällä jo aiemminkin keskustelun aiheena, mutta TTiD antaa tuollaista ilmoitusta kylmäkäynnistyksessä.
Tuo kyseinen ilmoitus häviää yleensä noin muutaman sekunnin kuluessa ajotietokoneen näytöltä, mutta joskus on jäänyt siihen niinkin pitkäksi aikaa, että olen ihan oikeasti sammuttanut moottorin ja käynnistänyt uudestaan. Sen jälkeen virheilmoitusta ei ole tullut, kunnes vasta seuraavan kylmäkäynnistyksen yhteydessä.

Auto on nyt Länsiauton syynäyksessä (otin siihen ostaessa Kamux Plussan). Olivat mitanneet auton öljynpaineet kylmäkäynnistyksen yhteydessä, ja ne olivat olleet normaalit.

Tästä sitten kysymys kaikille TiD/TTiD:n omistajille, että onko teillä koskaan vaihdettu tuota öljynpaineen mittausanturia viallisuuden vuoksi? Voisiko vika ollakin siinä, eikä öljypumpun O-renkaassa kuten yleensä epäillään?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5787
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Eski »

Liekö näissäkin TTID-koneissa sama "ominaisuus" kuin 1.9TTIDeissä.
Useampaan 9-3TTIDiin on öljypumpun imuputken tiiviste vaihdettu ->
viewtopic.php?f=15&t=163412&p=1094170
Hieman työläs homma tehdä itse omassa pihassa, kun öljypohja pitää irroittaa...
Itse en ole saanut vielä tiivistettä vaihdettua, kun eipä ole taas pitkään aikaan tullut tuota ilmoitusta ja nyt väittäisin, että ei enää öljynpainevalokaan välähtele startissa niin usein kuin aikaisemmin. Lieneekö uusilla Mobil 0W-40ESP-öljyillä jotain vaikutusta asiaan. Sehän on nykyisin ainoa Mobilin öljy, jota Mobil suosittelee TTID-koneisiin...

Eski

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2599
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Kyllä se todennäköisesti on se öljypumpun imuputken tiiviste, mitä haperommaksi se menee, sitä pidempään se öljynpaineen valo pysyy mittaristossa, myös sillä on väliä miten kauan edellisestä kylmäkäynnistyksestä on.
Lähinnä sen takia mietin, että jos anturi olisi rikki, niin miksi se oireilisi vain kylmäkäynnityksessä, ja ainakaan viimeisen kolmen vuoden aikana ei silmiin ole osunut yhtään tapausta täältä kuin maailmaltakaan, jossa kyse olisi anturista, vaan aina se on ollut toi tiiviste, myös ainakin brittifoorumeilla muistelisin monien aloittaneen tuon öljynpaineanturin vaihdolla, tuloksetta.

Anopin ng:ssä oli vikana, että sammuili randomisti kesken ajon. Diagnoosi oli kyseisessä paikassa, että auto ilmoittaa öljynvaihdosta, kun tulee "huolla auto" mittaristoon. Ei kuulemma ollut vikakoodeja (kummasti motomaatilla näkyi kuitenkin), niin ei ole vikaakaan. Toki vikakoodien luvusta laskuttivat sen 130 euroa tms ja ehdottivat tehtäväksi öljynvaihtoa. Lopulta itse tutkien se vika löytyi suuttimien johtosarjassa, jossa aika moni johto oli hankautunut puhki.
Kannattaa siis suhtautua aika varauksella siihen mitä merkkihuolto sanoo, tietotaito monessa paikassa autoon on luokkaa olematon..mutta toki jos Kamux maksaa Länsiauton näkemyksien mukaan, niin mikäs siinä vaihdellessa uusia osia, ei se varmaan sillä ainakaan huonommaksi tule.

Niin ja kuten taisinkin tuolla facebookin puolella kirjoitella, niin kolmas ng9-5 TTID menossa ja kaikissa ostaessa sama tiiviste paskana ja öljynpaineilmoitus kylmäkäynnistykessä. Jokaista tapausta yhdistää myös huoltokirjan välistä löytyneet kuitit, jossa ko. ongelmasta on yritetty päästä eroon ties millä keinolla ja lopulta lyöty auto vaihtoon ilmeisesti moottoririkon pelossa. Tiivisteen vaihdolla tullut jokainen kuntoon.
Tomppa & Tesla Model S P85D -15 & BMW 535d GT -11 & Volvo V70 2.5T -04

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 852
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Oliko kaikilla ajettu gm öljyllä.saman ikäisiä ja paljonkin ajettu on mihin niitä ei ole vaihdettu.?
tiedän pari auto joihin on vaihdettu 100tkm tuntumassa (my11) mutta pari myös millä ajettu 300/350tkm eikä vaihettu myöskään turboja.?
10tkm öljynvaihto väliksi ja jotain muuta kun gm öljyä koneeseen.

I-Vaari
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

A20DTH/Z19DTR mootoreista yhden asentajan ajatus - monen tämäntyypisen "eilisen" mootorin purkuun jälkeen näkyvissä koventunut/halki öljynputken O rengas ja sen takia öljynpumpu imaise ilma sieltä , ilmankuplien takia jää jumin yksi ventiili ( meikäläinen en tiedä tämä ventiilin nimitystä Suomeksi) mitä säädä kylmällä mootorilla öljynpainetta. Tämä ilmakuplien takia esintyva ongelma voimistu 2500 rpm kieroksistä ylöspäin eli kiini kiilautuvat mootorit SAABissa ja OPELissa jos kuskilla on "liian painava kenkä". Sen takia on myös mootoreita missä ajokilometreja on 300 kkm ja enempä mutta toimivat moitettomasti koska niitä ei ole kuormitettu liikaa.
Viimeksi muokannut I-Vaari, Su Joulu 23, 2018 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5787
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Eski »

GM 5W-30-dexoslitku ei ole ikinä ollut Saabin suosittelema mihinkään TTID-koneeseen. Silti sitä on työnnetty hanakasti moneen ttidiin merkkihuolloissa...

Eski

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6293
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Soittivat tänään minulle Länsiautosta. Vika oli kuulemma öljynpaineanturissa. Vaihdon jälkeen ei kuulemma ole enää herjannut matalasta öljynpaineesta kylmäkäynnistyksen yhteydessä. No jaa, täytyy hakea auto pois ja seurata tilannetta...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6293
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

P**kan marjat, se vika on sittenkin O-renkaasta.

Käynnistin auton toissapäivän aamuna, ja sama vikailmoitus taas ajotietokoneen näytössä :evil:

Menin Länsiautoon ja täytyy kyllä myöntää, että v*tutt*, mutta yritin pitää itseni asiallisena :evil:
Väittivät, että vaikka olisivatkin paikallistaneet vian O-renkaaseen, niin ei olisi ollut resursseja laittaa autoa kuntoon, vaikka se oli siellä lähes kolme viikkoa.

Eli auto menee taas uudestaan pajalle 3.1.2019, ja on siellä taas lähes kaksi viikkoa. Hintakin on pöyristyttävä, mutta onneksi ei tarvitse itse maksaa sitä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5787
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sinänsä hyvä jos tuo kamuxin lisätakuu suostuu maksamaan kaikki remontit. Aikaisemmin olen kuullut, että näistä lisätakuista huolimatta korvaaminen on ollut tiukassa ja ovat yrittäneet luistaa vastuustaan viimeiseen saakka :twisted:

Ihan hauska olisi tietää, että onko öljyllä mitään vaikutusta tai osuuttaa tähän asiaan, eli onko näillä o-rengasvaurioisilla TTIDeillä ajettu aina oikeilla suositusten mukaisilla 0W-40-öljyillä vai voisiko väärillä öljyillä olla jotain vaikutusta. Itse olen nyt pakkasilla seurannut oman TTIDin öljynpainevaloa ja edelleen väitän, että nykyisllä ESP-rasvoilla öp-valo välähtää huomattavasti harvemmin kuin aikaisemmin halvemmilla 0W-40 mobileilla...

Eski

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2599
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Turbo Sensonic kirjoitti:P**kan marjat, se vika on sittenkin O-renkaasta.

Käynnistin auton toissapäivän aamuna, ja sama vikailmoitus taas ajotietokoneen näytössä :evil:

Menin Länsiautoon ja täytyy kyllä myöntää, että v*tutt*, mutta yritin pitää itseni asiallisena :evil:
Väittivät, että vaikka olisivatkin paikallistaneet vian O-renkaaseen, niin ei olisi ollut resursseja laittaa autoa kuntoon, vaikka se oli siellä lähes kolme viikkoa.

Eli auto menee taas uudestaan pajalle 3.1.2019, ja on siellä taas lähes kaksi viikkoa. Hintakin on pöyristyttävä, mutta onneksi ei tarvitse itse maksaa sitä.
Edellisen viestin kun luin niin toivoin parasta mutta pelkäsin pahinta...harmi ettei tullut kuntoon.
Se kuitenkin jäi ihmetyttämään, että miksi siinä menee kaksi viikkoa, Virossa merkkihuolto sanoi tekevänsä kolmessa tunnissa, Hyvinkäällä laskuttivat neljä, mutta sielläkin tekivät vaikka odottaessa.. Hyvinkään hinta oli tasan 400€ ja Viron alle 200€.
Tomppa & Tesla Model S P85D -15 & BMW 535d GT -11 & Volvo V70 2.5T -04

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4805
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Risto »

Normaalissa lainkuuliaisessa autoliikkeessä homma toimii niin, että viet rikkinäisenä myydyn auton takaisin liikkeeseen, lähdet sijaisautolla jatkamaan matkaa ja haet oman autosi takaisin, kun ovat saaneet korjatuksi. Toisissa liikkeissä taas homma menee niin, että maksatetaan virhevastuuseen kuuluvat viat asiakkaalla ostattamalla lisäturvan ja maksattamalla omavastuun joka viasta. :roll:

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5787
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Eski »

Käsittääkseni kamuxilta ei käytännössä saa yleensä ilman lakimiestä mitään takuukorvauksia ilman näitä maksullisia lisätakuita. Itse ainakin kierrän koko puodin kaukaa ihan suosiolla :twisted:

Eski

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2599
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Tuli Mieleen tämä vanha juttu, jonka todenperäisyydestä en osaa sanoa, kun ei ole epc:tä käytössä, eli:
Osanumero 55589549 ja ei kannata katsella Saabin EPC:stä, huollon mukaan siellä näyttää tällä osanumerolla lohkon ja pumpun tiivistettä, vaikka kyseessä on imuputken tiiviste
Tomppa & Tesla Model S P85D -15 & BMW 535d GT -11 & Volvo V70 2.5T -04

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6293
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Sanoin Kamuxen myyjälle, että varmasti haluatte korvata tuon O-renkaan vaihdon, ettei tarvitse sitten alkaa korvaamaan Kamux Plussan piiriin koko moottoria, jos/kun se porsii vian korvaamisen puutteen vuoksi.

En ole vielä saanut vastausta asiaan.
Länsiautosta lähettivät kustannusarvion Kamuxelle: 3 060 €, ja arvioitu korjausaika noin 1,5 viikkoa 8O
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10542
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aika halpa tuntiveloitus, jos oikeasti korjaavat tuota 1,5 viikkoa täyspäiväisesti :mrgreen:

Vastaa Viestiin