"Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Su Tammi 17, 2021 11:06
Taas mennään :roll:

Auton öljypumpun O-rengas vaihdettu 25 000 km sitten. Pakkasta 18-24 astetta ja kylmäkäynnistyksen yhteydessä (ollut tosin lohkarissa kiinni ennen sitä) "matala öljynpaine - sammuta moottori" välähti näytössä eilen ja toissapäivänä :roll: :evil:

Toivottavasti on vain erittäin kylmästä säästä johtuva ominaisuus, eikä jää pysyväksi :roll:
Kyllä se sieltä taas hapristuu, varmaan kylmemmällä kelillä ensioireet ja sitten parin vuoden päästä taas joka startissa nollan tuntumassa..
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja ajokilometrejä merkittävämpi o-renkaan ikää ja kulutusta mittavat tekijät lienee vuodet, kylmästä-kuumaan-ja takaisin -kertojen määrä sekä moottorin käyttötunnit.

Näillä keleillä toki autossa kuin autossa voi kestää normaalia kauemmin että paineet nousee kylmäkäynnistyksessä, vaikka olisikin lohkolämmitetty.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Eski »

Meidänkin TTiD antoi tuon oil pressure low -ilmoituksen pitkästä aikaa parina aamuna, kun käynnistin sen noin -20 asteen pakkasella. Konetta oli lämmitetty eberillä ainakin 20min, mutta startti pyöri aika jähmeästi ja öp-valo on välähti ja viesti ehti käydä mittarissa. Näin se on tehnyt kovalla pakkasella ennenkin, mutta normaalisti tuota viesti ei ehdi mittariin, vaikka öp-valo välähtääkin starissa. Koneella on ajettu noin 319K ja öljyputken tiivistettä ei ole vielä vaihdettu kertaakaan...

Eski
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

180tkm, sama hälyväläys täällä, oli 2h lämmössä. Data kulkee väylässä nopeammin kuin öljy putkessa? Hyvin nukuin silti.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Ei ole ilmestynyt nyt pariin päivään, kun pakkanen on laskenut.

Sitä ihmettelin myös, että kun ajelin viime perjantaina HKI-LPR-HKI, niin yli 20 asteen pakkasessa täysikaasukiihdytyksellä ohittaessa leveäkaistatiellä auto veti muutaman kerran "limb-home" -toiminnon päälle :evil: "Huolla auto" tuli lukemaan ajotietokoneeseen ja tehot laski. 15-30 sekunnin kuluttua palattiin normaaliajoon :roll: Ei ollut MDI:tä mukana, vaan ainoastaan Bluetooth OBD-sovitin ja puheimessa Torque. Se ei havainnut mitään vikakoodeja, joten ilmeisesti tuo oli jotain kovasta pakkasesta (miinus 25-26 astetta) johtuva "ominaisuus"? :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Kolmesti tein seuraavasti, ulkolämpö -5...0, lämmitys n. 2h+, seisonta-aika jokaisen 2vrk välissä:
-hehku, starttaus, heti sammutus: ei viestiä
-uusi käynnistys: ei viestiä.
Elän edelleen uskossani, että paineen luku on "liian" nopea anturilta...kesällä tiiviste vaihtoon.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Olen vaihtanut niitä ja huulen osa tiivisteessä kovettuu.
Joten imee ilmaa välistä.luulen että osa syy tämä kun joistain turbot menneet aika äkkiä.
Ekan vaihdosta jo kymmen vuotta aikaa ja uskon että öljyn merkillä tähänkin merkitys kuinka äkkiä se haurastuu.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

veini siekkinen kirjoitti:
La Tammi 23, 2021 11:05
Olen vaihtanut niitä ja huulen osa tiivisteessä kovettuu.
Joten imee ilmaa välistä.luulen että osa syy tämä kun joistain turbot menneet aika äkkiä.
Ekan vaihdosta jo kymmen vuotta aikaa ja uskon että öljyn merkillä tähänkin merkitys kuinka äkkiä se haurastuu.
Tämä onkin se "tuhannen taalan" kysymys, että vaikuttaako eri öljylaadut tuohon :roll:
Tuon kun saisi selvitettyä, niin käyttäisi vain autolle edullista öljyä, oli kyse sitten valmistajasta tai 0W40/5W30 eroista.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Eipä oo enää ilmaantunut, lienee kylmimmät kelit jo takana.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 989
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Jännästi unohtaa tuon vaivan,
kun kelit ovat taas plussan puolella.

Eli pakko kai tuo tiiviste on vaihtaa.

Millaisia vaihtohintoja on tullut vastaan, kun
ei ole mahdollisuutta itse vaihtaa?
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Red Dragon kirjoitti:
La Huhti 10, 2021 18:03
Jännästi unohtaa tuon vaivan,
kun kelit ovat taas plussan puolella.

Eli pakko kai tuo tiiviste on vaihtaa.

Millaisia vaihtohintoja on tullut vastaan, kun
ei ole mahdollisuutta itse vaihtaa?
Vaihtoehtoja on monia.

Yksi firma olisi vaihtanut lohkon, toinen koko jakopään (Länsiauto, 3 600 €).

Vähämaan Autopalvelu Hyvinkäällä vaihtoi O-renkaan. Aloitti 8.30-9.00 ja homma oli valmis noin klo. 13.00.
Itse osa maksaa noin reilut parikymppiä, mutta töihin kannattaa varata noin 4-5 tuntia.

Jos auto on herjannut samaa satunnaisesti auton ollessa liikkeellä (kun moottori on hieman lämmennyt), saattaa vaurioiden määrä olla suurempi. Jos herjaa samaa auton ollessa liikkeessä, pitäisi pysäyttää välittömästi ja jatkaa vasta sitten, jos varoitusta ei enää tule.

Meillä herjasi ainoastaan kylmäkäynnistyksessä, ja siksi vaivasta päästiin tuolla Vähämaan Autopalvelun toimenpiteillä. Auton myynyt yritys maksoi kulut.

Kuten tuossa aiemmin kirjoitin, yli 20 asteen pakkasissa vaiva esiintyi uudestaan, mutta se johtui varmaan siitä, että öljyt olivat niin "kohmeessa" tuossa lämpötilassa. Nyt ei ole enää tullut tuota ilmoitusta kelien lämmittyä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Samaa vaivaa näköjään myös tuossa yksiturboisessa dieselissä. Tai voihan se johtua jostain muustakin, mutta plussakeleillä ei mitään ongelmaa. Nyt kun pakkasilla seisoo pari päivää, niin vilahtaa myös tuo ilmoitus.

Tässähän on herkkua se, että käytin öljypohjan kuukausi takaperin irti, enkä osannut epäillä yksiturboisessa tuota, kun en ollut autoa koskaan kylmällä kelillä vielä ajanut :D
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tonnari88 kirjoitti:
Ma Joulu 12, 2022 09:06
Samaa vaivaa näköjään myös tuossa yksiturboisessa dieselissä. Tai voihan se johtua jostain muustakin, mutta plussakeleillä ei mitään ongelmaa. Nyt kun pakkasilla seisoo pari päivää, niin vilahtaa myös tuo ilmoitus.

Tässähän on herkkua se, että käytin öljypohjan kuukausi takaperin irti, enkä osannut epäillä yksiturboisessa tuota, kun en ollut autoa koskaan kylmällä kelillä vielä ajanut :D
Meillä ei ole ikinä tullut tuota yksiturboisella (on tosin NG9-3 eikä NG9-5), mutta TTiD on tehnyt tuon parina kovana pakkasaamuna.

On ilmeisesti enemmänkin moottorin "ominaisuus" kuin vika kylmällä kelillä. Kannattaa sammuttaa moottori, jos valo ei katoa 10 sekunnin kuluttua.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Silloin kun nämä olivat vielä uusia, niin tuo varoitus matalasta öljynpaineesta tuli ainakin kerran myös isän ng-femmassa kylmäkäynnistyksessä. Pakkasta oli silloin kyllä reilusti ja auto vielä lisäksi parkissa mäessä niin että keula ylempänä kuin perä. 2.0Tid oli siinäkin moottorina ja autolla mittarissa luokkaa max 50tkm.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Noenhänmä kesällä muistanut tiivitettä vaihtaa kun/vaikka oli kesäauto käytössä. Ehti TiD olla tänään aamusta 30min johdon päässä, tuo ilmo tuli, sammutin, laskin kymmeneen, uusi startti: ei ilmoa, ei myöskään työpäivän jälkeen, oli päivän ulkona ilman lämmitystä.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Vastaa Viestiin