Ng 9-5 2.0t kulutus

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Avatar
jupa03
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 09:15
Paikkakunta: Oulu

Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja jupa03 » To Elo 01, 2019 16:11

Minkälaisia kulutuksia porukalla on tällä 2.0t koneella (a20nft) ollut 9-5ssa.
Sama kone lienee myös noissa viimeisissä 9-3ssa käytössä :roll:
-9-3 sc Aero
ex -06 9-3 sc aut e85
ex -08 9-3 sc Tids
ex -07 9-3 sc e85

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 767
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen » To Elo 01, 2019 19:00

Omalla automaatilla oli keskikulutus 9.5 bensalla.pitkällä matkalla 8-8.5l.
Nyt mittasin matka kulutuksen omalla ttid xwd saabcom ohjelmoitu manuaali niin 5.7 litraa yli 1000km tankilla ja ole kyllä tyytyväinen. :D keskikulutus on nyt luokaa 6.2-6-5l.

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2446
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » To Elo 01, 2019 20:20

Nelivetona oli a20nft viimeksi, etanolilla ajelin pääasiassa, jolloin matkalla n. 13l/100km ja kaupungissa ei oikein päässyt alle 16l/100km, yleensä sellanen 300km pääsi tankillisella työmatkoja.

Järkyttävä syöppö oli ja aika epäluotettava dieseleihin verraten, mutta fiiliksen osalta hakkaa dieselit mennen tullen.
Tomppa & BMW 530d GT - 12

HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja HEV » Pe Elo 02, 2019 08:37

Kaksivetoautomaatti ja ajettu ainoastaan etanolilla. Kaikki tankkaukset on kirjattuna keskinopeuksineen, mutta en ole tehnyt laskelmia todellisesta tarkasta keskikulutuksesta. Tässä kuitenkin tyypillisisä ajotietokoneen lukemia nollattuna tankkauksesta (päässälaskutarkkuudella kuitenkin samoilla kantturoilla tankkausmäärän kanssa).

Pelkkää kaupunkiajoa talvella Helsingin keskusta-Itäväylä: 18-19 l/100km max 23
Seka-ajoa eli ym puolet ja esim meno mökille ml 100 km motaria: 13 - 15
Hki - Sysmä ja takaisin puolet motaria: 10,5 (motarilla 120 mittarinopeutta - ei 135 :mrgreen: )
Maalla 80 rajoituksella (paljon nopeuskamera osuuksia) suoraan tankilta ensimmäiseen pysähdykseen (jotain 150 km): 9,5 (joskus vastaava ajo, kun oikein yritti pihistää: 8,7).

Samoja ajoja ja reittejä ajettiin 8 vuotta OG9-5:lla ja sanoisin perstuntumalla, että NG vie maantiellä litran vähemmän ja kaupungissa taas vähän enemmän - olisko ihan ilmanvastus- ja painoero vai koneen ominaisuuksista johtuva.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5610
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » Pe Elo 02, 2019 15:16

Offtopicia, mutta eroaako 1.6T:n kulutus olennaisesti 2.0T:n kulutuksesta?

TTiD:n (etuveto) keskikulutus on 6.3-8.5 litran välillä / 100 km riippuen siitä ajetaanko autolla A) maantiellä ja motarilla tai B) kaupungissa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Avatar
900i
"Saabisti"
Viestit: 2397
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja 900i » La Elo 03, 2019 03:28

Mun 1,6T vie lähes koko aika 7-8l/100km välillä. Kaupunki ajoa ei paljoa.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015

Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1428
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja mike » To Elo 08, 2019 16:04

Ei nuo bensakoneistenkaan kulutukset ihan hirveitä ole kun ottaa auton painon huomioon, mikä väkisinkin kostautuu varsinkin kaupungissa.


Kohtuu pienellä kulkee tuo yhden turbon manuaali TiD ja varsinkin kulutuksen vaihteluväli on yllättänyt positiivisesti.

83 tkm matkalla tankkauksista mitatattu keskikulutus on ollut 5,69, pienin 4,70 ja suurin 7,76. Talvella Eberin käyttö on osaltaan nostanut kulutusta jonkun verran.

Mutta onhan se melko jyristelyä bensakoneisiin verrattuna ja varsinkin tuohon talon toiseen kulkineeseen Amperaan verrattuna. :roll:
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

keisari
"Turbo"
Viestit: 260
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja keisari » To Elo 08, 2019 19:25

Koska tässä nyt puhutaan kaikista koneista niin meidän isolohko XWD autom. vie edelleen seka ajossa 9,5 l ja talvi ajossa 10,5 l satasella. Tämä luku sisältää paljon pätkää aamulla 9 km ja sama illalla + treeniin vientia ajoa 87 km 5 pvä viikossa motaria es taas. 8O
Minusta tämä on kohtuu kulutus tälläiselle autolle :D
Vanha og vie 10,5 tomaattina.... :(
Keisarilla taas vaatteita....
Classic 900 S autom. 1992, NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut.,Honda CB 350 S -87 museolelu. Viiru 9-5 Aero aut.( pojan herkku), 9-3 Aero -04 (kolmannen pojan),

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 767
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen » Pe Elo 09, 2019 04:09

Ohjelmoinnin etuja olen huomannut että se kulutus tipahtaa kun vääntöä tulee lisää sinne alle 2000rpm alle.
moottorin jurina varsinkin pienenee diselissä vähän tällä alueella varsinkin kun vedättää tai tulee mäkeä tasa kaasulla.

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5610
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » Pe Elo 09, 2019 06:49

veini siekkinen kirjoitti:
Pe Elo 09, 2019 04:09
Ohjelmoinnin etuja olen huomannut että se kulutus tipahtaa kun vääntöä tulee lisää sinne alle 2000rpm alle.
moottorin jurina varsinkin pienenee diselissä vähän tällä alueella varsinkin kun vedättää tai tulee mäkeä tasa kaasulla.
Facebookin NG9-5 -ryhmässä eräs hollantilainen mainosti, että oli tehnyt TTiD:hen softan, jolla saa irti 220 hv, ja koneen käynti muuttuu huomattavasti tasaisemmaksi kulutuksen laskiessa. Valitettavasti tuota ei kuulemma voi asentaa etänä, vaan hänen pitää saada ECU itselleen asentaakseen softan.

Koska ei voi olla ilman autoa, jää homma tekemättä. Ja TTiD:n ECU on kuulemma "one-of-a-kind", eikä sitä ole käytetty esim. Insigniassa, joten voi olla vähän vaikeampi löytää sitä mistään käytettynä varaosana :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4772
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja tturku » Pe Elo 09, 2019 09:26

Ei sitä ECUa tarvii hollantiin asti tuupata että saat lisää tehoa:
viewtopic.php?f=60&t=165983

JC:ltä löytyy softaa ja varmaan löytyy asentajakin jostain kohtuu läheltä. Ja näyttäis vieläpä olevan reilummat arvot: - A20DTR: 240hv/450Nm
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA), NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14 (paremmalla puoliskolla)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

MattiR
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja MattiR » Pe Elo 09, 2019 12:35

Tuskin kannattaa lähettää ECUa Hollantiin. Siellä on ainakin yksi firma joka väittää Saabeista jotakin ymmärtävänsä mutta kannattaa kiertää kaukaa. En toki tiedä oliko tämä hollantilainen joku asiantunteva yksityishenkilö. Mutta joka tapauksessa täältä lähempäkin löytyy varmasti tarvittava osaaminen. Eiköhän esim. JC tee tarvittaessa hyvän soften myös NG-dieseliin.

Kulutuksista sen verran, että itse en ole Turbo6:lla koskaan päässyt alle 10 litran kulutuksella. Voihan se olla että pääsee mantieajossa ainakin talvirajoituksilla jos ei tarvitse ohitella ja pystyy ajamaan tasaisesti. Kaupungissa lyhyessä katkoajossa (muutaman kilometrin pätkiä talvella) on meidän perheen kutosissa mennyt parhaimmillaan noin 18 litraa, toki samalla ajolla automaattivaihteinen 300 hv OG-ysivitonenkin vie varmaan noin 15 litraa. Kulutus tulee laskettua aina tankkauksesta enkä ajotietokoneen lukemia ole edes katsellut. Eli tuolle bensakutoselle ainakin kelpaa bensa. Ihan ymmärrettävää sinänsä kun auton omamassa on 2 tonnia ja kyseessä nelivetoinen auto isolla bensakoneella.
Matti

keisari
"Turbo"
Viestit: 260
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja keisari » Pe Elo 09, 2019 19:29

MattiR kirjoitti:
Pe Elo 09, 2019 12:35

Kulutuksista sen verran, että itse en ole Turbo6:lla koskaan päässyt alle 10 litran kulutuksella. Voihan se olla että pääsee mantieajossa ainakin talvirajoituksilla jos ei tarvitse ohitella ja pystyy ajamaan tasaisesti. Kaupungissa lyhyessä katkoajossa (muutaman kilometrin pätkiä talvella) on meidän perheen kutosissa mennyt parhaimmillaan noin 18 litraa, toki samalla ajolla automaattivaihteinen 300 hv OG-ysivitonenkin vie varmaan noin 15 litraa. Kulutus tulee laskettua aina tankkauksesta enkä ajotietokoneen lukemia ole edes katsellut. Eli tuolle bensakutoselle ainakin kelpaa bensa. Ihan ymmärrettävää sinänsä kun auton omamassa on 2 tonnia ja kyseessä nelivetoinen auto isolla bensakoneella.
Oho 8O, ompa mielenkiintoista toi kulutus. Ystäväni Kimmo ajoi Isolohkollamme 6000 km ja hän sai kokonaiskulutukseksi 8,5 l tuolla matkalla :D .
En tiedä onko autojen päästöissä jotain eroa koska Isolohko on tuotu jenkeistä, ja nyt ajettu 329 tkm!??? Asensin autoon heti lohkolämmitin ja sisäp. ja todellakin tuo talvikulutus on ollut 10,5 l noilla 2x9 km arkipäivä + 87 km x5 pvä viikossa porvoon motaria es taas.....
Paras NG-95 mitä meillä on koskaan ollut :wink:
Keisarilla taas vaatteita....
Classic 900 S autom. 1992, NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut.,Honda CB 350 S -87 museolelu. Viiru 9-5 Aero aut.( pojan herkku), 9-3 Aero -04 (kolmannen pojan),

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5610
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » La Elo 10, 2019 05:59

tturku kirjoitti:
Pe Elo 09, 2019 09:26
Ei sitä ECUa tarvii hollantiin asti tuupata että saat lisää tehoa:
viewtopic.php?f=60&t=165983

JC:ltä löytyy softaa ja varmaan löytyy asentajakin jostain kohtuu läheltä. Ja näyttäis vieläpä olevan reilummat arvot: - A20DTR: 240hv/450Nm
Tuo hollantilainen kundi kertoi, että maksimiarvot vakiokamoilla on 240 hv / 480 Nm.
Mitäköhän kytkin tykkää tuosta? :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5610
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » La Elo 10, 2019 06:06

MattiR kirjoitti:
Pe Elo 09, 2019 12:35
Tuskin kannattaa lähettää ECUa Hollantiin. Siellä on ainakin yksi firma joka väittää Saabeista jotakin ymmärtävänsä mutta kannattaa kiertää kaukaa. En toki tiedä oliko tämä hollantilainen joku asiantunteva yksityishenkilö. Mutta joka tapauksessa täältä lähempäkin löytyy varmasti tarvittava osaaminen. Eiköhän esim. JC tee tarvittaessa hyvän soften myös NG-dieseliin.

Kulutuksista sen verran, että itse en ole Turbo6:lla koskaan päässyt alle 10 litran kulutuksella. Voihan se olla että pääsee mantieajossa ainakin talvirajoituksilla jos ei tarvitse ohitella ja pystyy ajamaan tasaisesti. Kaupungissa lyhyessä katkoajossa (muutaman kilometrin pätkiä talvella) on meidän perheen kutosissa mennyt parhaimmillaan noin 18 litraa, toki samalla ajolla automaattivaihteinen 300 hv OG-ysivitonenkin vie varmaan noin 15 litraa. Kulutus tulee laskettua aina tankkauksesta enkä ajotietokoneen lukemia ole edes katsellut. Eli tuolle bensakutoselle ainakin kelpaa bensa. Ihan ymmärrettävää sinänsä kun auton omamassa on 2 tonnia ja kyseessä nelivetoinen auto isolla bensakoneella.
Joo, yksityishenkilö on, jolla on itselläkin NG9-5 TTiD.

Aiemmin tuli ajettua 204 000 km tuolla NG900 ex-Sensonicilla (auton mittarissa oli 66 000 km, kun ostin sen). RE85:sta kului kaupunkiajossa 14-15 litraa satasella, joten NG9-5:sta etsiessä luonnollinen valinta oli diesel, sen käyntiäänestä huolimatta. Alunperin piti ostaa TiD, mutta kun tuli koeajettua molempia (TiD ja TTiD), niin valinta oli helppo - varsinkin kun sen väri on vielä musta 8)
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Vastaa Viestiin