Jäähdytysneste T(T)iD:ssä

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5610
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Jäähdytysneste T(T)iD:ssä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » La Syys 14, 2019 17:59

Auto ollut omistuksessa nyt suurin piirtein vuoden.
Eipä ole itse tullut seurattua jäähdytysnesteen pintaa, eikä sitä tuskin ole tarkistettu huollossakaan.

Tänään tuli ilmoitus ajotietokoneeseen, että "Jäähdytysnesteen pinta alhainen" tms.
Onneksi on NG900:n "temppuilusta" jäänyt sekä Shellin että Nesteen jäähdytysnestettä varastoon, joten lisäsin siitä välittömästi paisuntasäiliön puolilleen.

Kuinka usein olette joutuneet lisäämään jäähdytysnestettä T(T)iD:hen?
Autolla on ajettu nyt 174 500 km. Jakohihna vaihdettu jossain 100 000 - 120 000 km paikkeilla (en muista ulkoa).
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4772
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Jäähdytysneste T(T)iD:ssä

Viesti Kirjoittaja tturku » La Syys 14, 2019 18:05

En oo tainnu lisätä kertakaan välillä 90-185tkm poislukien kun egr venan koppa halkes jolloin nesteet pääsi nopeesti karkuun. Tarkasta ettei se oo antautunut.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA), NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14 (paremmalla puoliskolla)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2446
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Jäähdytysneste T(T)iD:ssä

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » La Syys 14, 2019 19:28

Nää on varmaan T(T)ID:n yleisin ongelma vesipumppuongelman jälkeen..

Itsellä on vuotanut imusarjan tiiviste parissa autossa ja sitten toi egr-koppa on yleinen, jäähdyttimen vuotoja on myös ja sitten vesipumppu tietysti.

Vuodon ollessa vähäistä sen saa yleensä parhaiten näkyviin ajamalla hetken talla pohjassa ja sitten tutkailemaan:
EGR:n koppa on helppo havaita, se valuttelee koneen etuoikealle (auton edestä katsoen) ja yleensä siellä näkyy valumajälkiä.
Imusarjan tiiviste puolestaan vuotaa imusarjan päälle, joten muovikoppa pois ja katsoo onko lohkon ja imusarjan välissä kosteutta.
Tomppa & BMW 530d GT - 12

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5610
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdytysneste T(T)iD:ssä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » Su Syys 15, 2019 09:36

Kiitos vastauksista.

Auton alla ei ollut lätäkköä, joten ei ilmeisesti ole ainakaan mikään nopea karkaaminen.
Ajon jälkeen oli lätäkkö, mutta se oli vettä eikä jäähdytysnestettä. Olisikohan kyse vesipumpusta vai ihan normaalista ilmastoinnin kondensaatiosta?

Kyselin tätä siksi, että minulla oli 2011-2015 työsuhdeautona Škoda Superb farkku, jossa oli tyyppivikana, että vesipumppu rupesi reistailemaan.

Ihmettelin, kun lisäsin perättäisinä päivinä autoon jäähdytysnestettä, ja paisuntasäiliö oli silti tyhjä seuraavana aamuna.
Naapurilla oli Passat, ja kertoi tuon vesipumpun olevan tyyppivikana VAG -konsernin TDi -moottoreissa. Joten Škoda lähti korjaukseen, jonka jälkeen ei enää ollut ongelmia.

Tuli heti mieleen, että ei kai tuossa T(T)iD:ssä ole samanlaista vikaa :roll:

Eikös tuo T(T)iD:n muovikoppa lähtenyt irti ihan vetämällä?
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5610
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdytysneste T(T)iD:ssä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » Su Syys 15, 2019 13:50

Päivitystä tilanteeseen:

kävin aamulla tsekaamassa auton: letkuissa ei ollut vuotoja, eikä auton alla ollut lätäkköä.

Paisuntasäiliössä oli jäähdytysnestettä sen verran, mitä laitoin sinne eilen.

Seuraan tilannetta.

Eipä ole aiemmin tullut tsekattua tuota jäähdytysnesteen määrää. Nykyisissä autoissa kun on ajotietokoneeseen rakennettuna nuo varoitustoiminnot, niin ei tule tsekattua noita niin kuin vanhemmissa autoissa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2446
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Jäähdytysneste T(T)iD:ssä

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » Su Syys 15, 2019 14:29

Turbo Sensonic kirjoitti:
Su Syys 15, 2019 13:50
Päivitystä tilanteeseen:

kävin aamulla tsekaamassa auton: letkuissa ei ollut vuotoja, eikä auton alla ollut lätäkköä.

Paisuntasäiliössä oli jäähdytysnestettä sen verran, mitä laitoin sinne eilen.

Seuraan tilannetta.

Eipä ole aiemmin tullut tsekattua tuota jäähdytysnesteen määrää. Nykyisissä autoissa kun on ajotietokoneeseen rakennettuna nuo varoitustoiminnot, niin ei tule tsekattua noita niin kuin vanhemmissa autoissa.
Jos vuoto ei ole kovin suurta, niin ainakin imusarjan ollessa kyseessä se jäähdytysneste haihtuu siitä lämpimän koneen päältä melko nopeasti. Sitten kun oltiin siinä vaiheessa, että pystyin ajamaan 20km ennen kuin käski lisäämään nestettä edellisen täytön jälkeen, niin sitten sitä löytyi myös vaihteiston päältä ja muualtakin.
EGR:ssä vähän sama juttu, pienillä kierroksilla ja kevyesti ajaessa ei pakosti vuoda näkyvästi, mutta isoilla kiekoilla saattaa vuoto näkyä paremmin..

Ja miksipä ei voisi olla myös vesipumppu, kyllähän sekin voi vuotaa...
Tomppa & BMW 530d GT - 12

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5610
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdytysneste T(T)iD:ssä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » Su Syys 15, 2019 20:55

Rommitommi kirjoitti:
Su Syys 15, 2019 14:29
Turbo Sensonic kirjoitti:
Su Syys 15, 2019 13:50
Päivitystä tilanteeseen:

kävin aamulla tsekaamassa auton: letkuissa ei ollut vuotoja, eikä auton alla ollut lätäkköä.

Paisuntasäiliössä oli jäähdytysnestettä sen verran, mitä laitoin sinne eilen.

Seuraan tilannetta.

Eipä ole aiemmin tullut tsekattua tuota jäähdytysnesteen määrää. Nykyisissä autoissa kun on ajotietokoneeseen rakennettuna nuo varoitustoiminnot, niin ei tule tsekattua noita niin kuin vanhemmissa autoissa.
Jos vuoto ei ole kovin suurta, niin ainakin imusarjan ollessa kyseessä se jäähdytysneste haihtuu siitä lämpimän koneen päältä melko nopeasti. Sitten kun oltiin siinä vaiheessa, että pystyin ajamaan 20km ennen kuin käski lisäämään nestettä edellisen täytön jälkeen, niin sitten sitä löytyi myös vaihteiston päältä ja muualtakin.
EGR:ssä vähän sama juttu, pienillä kierroksilla ja kevyesti ajaessa ei pakosti vuoda näkyvästi, mutta isoilla kiekoilla saattaa vuoto näkyä paremmin..

Ja miksipä ei voisi olla myös vesipumppu, kyllähän sekin voi vuotaa...
Tänään tuli ajettua Kehä III:lla varmaan 50 km, eikä ollut mitään oireita.

Täytyy tunnustaa, että kun auton osti K****elta noin vuosi sitten, niin en ole itse katsonut jäähdytysnesteen määrää :wink:
Auto on ollut kerran huollossa "hovihuoltajalla", mutta siihen vaihdettiin öljyt, jarrut ja oikean takapyörän laakeri. Muuta ei ole vielä tehty, koska autossa oli mukana täydellinen huoltokirja (Suomiauto).

Mutta seuraan edelleen tilannetta. Täytyy seuraavassa huollossa mainita asiasta, jos ei ala pahemmin oirehtimaan ennen sitä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5610
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdytysneste T(T)iD:ssä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » Ma Syys 16, 2019 06:12

Taidan "spammata" tässä tästä aheesta ihan huolella, mutta eikös se ollut niin, että lohkolämmittimen käyttö lisäsi jonkin verran jäähdytysnesteen menekkiä?

Meillä kun on tuossa TTiD:ssä lohkari, eikä Webastoa/Eberiä.

Ei sitä lohkaria ole vielä tullut käytettyä, mutta viime talvena kylläkin oli joka päivä tai jopa kahdestikin käytössä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4772
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Jäähdytysneste T(T)iD:ssä

Viesti Kirjoittaja tturku » Ma Syys 16, 2019 08:08

Enpä mä ole huomannut missään autossa, että lohkarilla olisi jäähdytysnesteen vähetymiseen vaikutusta, edellyttäen että kierto on kunnossa ja ei ole vuotoja.

Niin ja hyvä vaan että täällä pohdiskellaan aktiivisesti näistäkin tuotoksista eli NG9-5:sista. Facen NG9-5 suomi ryhmässä on silloin tällöin viestejä mutta mun oma mielipide on että tänne foorumille nimenomaan kannattaa laittaa keskustelut kaikista ongelmista ja ratkaisuista, koska helpompi löytää. Vielä kun foorumille saataisiin helpommaksi kuvien liittäminen niin olis hyvä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA), NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14 (paremmalla puoliskolla)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5610
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdytysneste T(T)iD:ssä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » Ma Syys 16, 2019 09:42

tturku kirjoitti:
Ma Syys 16, 2019 08:08
Enpä mä ole huomannut missään autossa, että lohkarilla olisi jäähdytysnesteen vähetymiseen vaikutusta, edellyttäen että kierto on kunnossa ja ei ole vuotoja.

Niin ja hyvä vaan että täällä pohdiskellaan aktiivisesti näistäkin tuotoksista eli NG9-5:sista. Facen NG9-5 suomi ryhmässä on silloin tällöin viestejä mutta mun oma mielipide on että tänne foorumille nimenomaan kannattaa laittaa keskustelut kaikista ongelmista ja ratkaisuista, koska helpompi löytää. Vielä kun foorumille saataisiin helpommaksi kuvien liittäminen niin olis hyvä.
No sehän tässä onkin jännää, että kun lauantaina lisäsin nestettä, niin nyt on ollut ihan OK.
Vuotoja ei näy, joten aika outoa, että tuo jäähdytysnesteen pinta oli noin alhaalla.

Itselleni tuli mieleen sellainen asia, että jos edellisen omistajan toimesta on vaihdettu tuohon jakohihna, kiristimet ja vesipumppu, mutta ei ole koskaan katsottu jäähdytysnesteen pintaa, koska ajotietokone ei ole koskaan valittanut siitä. Vaikka aika hanakasti merkkihuolloissa ollaan lisäämässä kaiken maailman nesteitä autoon, että saadaan lisälaskutusta :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Vastaa Viestiin