NG 9-5 kuumetta

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Vuorentausta
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2016 16:36

NG 9-5 kuumetta

Viesti Kirjoittaja Vuorentausta »

Iski ajatus vaihtaa nykyinen kulkupeli ( 9-3 ttid
A6) NG 9-5 2.0T AWD automaattiin mutta hiukan arveluttaa jotkut seikat.Löytyykö varaosia jatkossa, onko voimansiirto luotettava, mahtaako vetokoukkua löytyä.Tuleeko hankittua ongelmia kun ei varsinaista pakkoa olis vaihtaa mutta se kuume...🤐 .Löytyykö kokemuksen syvää rintaääntä kentältä :)

keisari
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: NG 9-5 kuumetta

Viesti Kirjoittaja keisari »

Vuorentausta kirjoitti:
Ti Tammi 21, 2020 17:29
.Löytyykö varaosia jatkossa, onko voimansiirto luotettava, mahtaako vetokoukkua löytyä.Tuleeko hankittua ongelmia kun ei varsinaista pakkoa olis vaihtaa mutta se kuume...🤐 .Löytyykö kokemuksen syvää rintaääntä kentältä :)
Vastaan tähän seuraavaa.
Osia löytyy ainakin toistaiseksi. Koskaan ei ole ollut ei oota muutakuin jotain JT mutta nekin ovat tulleet. Vetokoukuja löytyy. Itsellä ollut kaksi XWD NG 9-5 ja yksi 9-3 ja ongelmia ei ole ollut voimansiirron kanssa. Jollain on varmaan ollut mutta Öljyt ja suodattimet olen vaihdttannut heti kun kaverit ostin. Minusta NG 9-5 on todella hyvä auto ja viellä jos on XWD entistä parempi. Olen varmaan hullu 8O mutta suosittelen NG 9-5.....
Keisarilla taas vaatteita....
Classic 900 S autom. 1992, NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut.,Honda CB 350 S -87 museolelu. Viiru 9-5 Aero aut.( pojan herkku), 9-3 Aero -04 (kolmannen pojan),

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4896
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: NG 9-5 kuumetta

Viesti Kirjoittaja tturku »

Takakontin ledbaria ei oo saanu uutena 5 vuoteen, käytetyt hinnankiroissa myös. Korjaussarjaa siihen saa jos ledit pimeenä, takavalojen umpiot alkaa olla pikkuhiljaa myös kortilla uusina, vai oliko US valot ne jotka kortilla? Jos ostaa niin ruosteet kannattaa katsoa pohjasta, takakaarista yllätyksenä varmaan löytyy myös pyöränkoteloista muovien alta. Samoin katon etureuna. Nelkuista ei mulla kokemuksia, niiden kanssa on ollut joillain ongelmia jos ei öljyjä vaihdeta jne. Ihan loistava auto ajaa kyllä. Kulutusosia kyllä löytyy. Hinnat on pikkuhiljaa taipumassa alas kyllä, vähän ajetut taas maksaa suhteessa paljon.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA), NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14 (paremmalla puoliskolla)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2527
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: NG 9-5 kuumetta

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Aeron puskurit tietyillä spekseillä on finito, kuten mainittu, niin takalamput niin EU kuin US versiona on loppu, eikä myöskään sumuvaloja taakse saa mistään, irtoilevat "lätkämailat" takaikkunoista on loppu, edestä toisen puolen sisälokarit ja aika monen sisustan osan kohdalla myydään myös ei-oota. Nämä siis mitä itse joskus kaivannut, varmasti on monia muitakin osia, joita ei saa.

Käytettynä osia on saatavilla vaihtelevasti, mutta jos ei tuuri käy, niin hinnat on tasoa "jäätävät", kuten esimerkiksi noiden takakontin ledilistojen hinnat näyttää nykyään olevan n.1500e paikkeilla jne.

Parhaassa tapauksessahan näitä osia ei tarvitse vuosiin, mutta jos huonompi tuuri käy, niin osia saa kyllä metsästää kissojen ja koirien kanssa, en suosittele autoa jos ei ole pientä harrastuneisuutta taustalla tai edes halua aloittaa "harrastamista".
Tomppa & BMW 530d GT - 12 & Tesla Model S P85 -14 & Saab 9-5 2.0T Aero -11

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5840
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 kuumetta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

keisari kirjoitti:
Ti Tammi 21, 2020 18:00
Olen varmaan hullu 8O mutta suosittelen NG 9-5.....
Rommitommi kirjoitti:
Ti Tammi 21, 2020 20:56
Parhaassa tapauksessahan näitä osia ei tarvitse vuosiin, mutta jos huonompi tuuri käy, niin osia saa kyllä metsästää kissojen ja koirien kanssa, en suosittele autoa jos ei ole pientä harrastuneisuutta taustalla tai edes halua aloittaa "harrastamista".
Minä suosittelen myös, mutta em. reunaehdoilla. Pitää olla aika saabisti henkeen ja vereen, että hankkii tuollaisen.
Mutta niitä on aikanaan tuotu uutena Suomeen muistaakseni noin 130 kpl, joten ei tule ihan joka nurkan takaa vastaan.
Muotoilu (sikäli mikäli tekniikan taitaja siitä mitään ymmärtää) on mielestäni todella upeaa 8)

LED -bar on varmaan kaikista vaikein osa saada tuohon autoon, ja ne menevät melkein heti, kun jostain löytyy purettava auto, mutta muita osia saattaa löytää esim. ruotsalalsista ja brittiläisistä purkaamoilta, jos ei halua ostaa / löydä osaa uutena.

V6 -moottorilla oleva Aero ja 2.0T ovat varmaan ihan kivoja autoja, mutta moottoreista varmatoimisin/luotettavin on "isojen poikien" mukaan (T)TiD. Siksi minäkin aikoinaan hommasin sellaisen, ja sattui vielä olemaan suomiautokin (sikäli mikäli siitä on mitään hyötyä :roll: ).
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Jeppe96
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: NG 9-5 kuumetta

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Bildelspanenissa on nyt lähiaikoina ollut ihan ok/hyvin saatavuutta takasumuvalolle tai takaumpiolle jos rikki on sattunut menemään. Myöskin jokin kaveri oli nyt kansainvälisellä naamakirja palstalla ollut rikkinäisiä takavaloja ja ledbareja vailla tuotantoa ajatellen?

Tyyppiviat oman käsityksen mukaan alkaa olee kerran ainakin selätetty useamman auton osalta tai jos ei niin näillä alkaa olemaan se 10 vuotta ikää, joten tietoa löytyy avuksi varmasti.

Ite kuolasin kyseistä autoa useamman vuoden kunnes tämmöinen piti hankkia viime vuoden loppupuolella. Ng95 kyllä muuten tullut tutuksi viimeisten vuosien aikana :lol:

Itsellä TTiD+M6 (Automaattia ei saanut TTiD kanssa) ja entisen omistajan tarkan dokumentoinninkin perusteella tekniikka on ollut suhteelisen kestävä, tottakai aina nyt jotain pientä tai suurempaa voi käytettyyn autoon tulla, mutta suosittelen kumminkin lyhyen omistajuuden perusteella :D 👍

Edit* Vaikka pelottelulta kuulostaa, niin kyllä se harrastaneisuus auttaa tämän auton kanssa, onhan näitä toki 'tavan ihmissälläkin' ollut, mutta tuotantomäärien puolesta alkavat olemaan harrastajapainotteista omistajuuksien puolesta :lol:
9-5 TTiD4 Aero 4D VM11
9-5 B235R Vector SC VM06 (B205E BioPower)

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5840
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 kuumetta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jeppe96 kirjoitti:
Ti Tammi 21, 2020 22:33
Myöskin jokin kaveri oli nyt kansainvälisellä naamakirja palstalla ollut rikkinäisiä takavaloja ja ledbareja vailla tuotantoa ajatellen?
Olin vuosina 2018-2019 töissä tanskalaisessa start-up -yrityksessä, joka on erikoistunut LED -tuotteisiin.
Sain eräältä ruotsalaiselta saabistilta yhteystiedot erään Orion pomon LinkedIn -profiiliin, jolle lähetin viestin, että "voimme auttaa noiden LED -barin LEDien kanssa, jos ottaisitte sen osan uudistuotantoon". Tyyppi ei koskaan vastannut minulle :roll: Että sellaista meininkiä...
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Jeppe96
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: NG 9-5 kuumetta

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Tammi 22, 2020 07:12
Jeppe96 kirjoitti:
Ti Tammi 21, 2020 22:33
Myöskin jokin kaveri oli nyt kansainvälisellä naamakirja palstalla ollut rikkinäisiä takavaloja ja ledbareja vailla tuotantoa ajatellen?
Olin vuosina 2018-2019 töissä tanskalaisessa start-up -yrityksessä, joka on erikoistunut LED -tuotteisiin.
Sain eräältä ruotsalaiselta saabistilta yhteystiedot erään Orion pomon LinkedIn -profiiliin, jolle lähetin viestin, että "voimme auttaa noiden LED -barin LEDien kanssa, jos ottaisitte sen osan uudistuotantoon". Tyyppi ei koskaan vastannut minulle :roll: Että sellaista meininkiä...
Olisiko ollut Markus keneltä sait yhteystiedot? :D
Harmi sinänsä, tämä tuntuu olevan femman yksi kuuluisin tyyppivika. Onneksi sentään H. Blomin kautta saa DIY tai korjauspalveluna LED-barin kunnostusta.

Omassa toimii vielä alkuperäinen 237tkm mittarissa *kop kop :mrgreen:
9-5 TTiD4 Aero 4D VM11
9-5 B235R Vector SC VM06 (B205E BioPower)

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5840
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 kuumetta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jeppe96 kirjoitti:
Ke Tammi 22, 2020 08:13
Olisiko ollut Markus keneltä sait yhteystiedot? :D
Jep. Oli jonkun ruotsalaisen saabistin sukulaismies.
Jeppe96 kirjoitti:
Ke Tammi 22, 2020 08:13
Harmi sinänsä, tämä tuntuu olevan femman yksi kuuluisin tyyppivika. Onneksi sentään H. Blomin kautta saa DIY tai korjauspalveluna LED-barin kunnostusta.

Omassa toimii vielä alkuperäinen 237tkm mittarissa *kop kop :mrgreen:
Tehty muistaakseni Hondurasissa tms. Ei ole vesitiivis, joten kosteissa olosuhteissa "imaisee sisäänsä" kosteutta, joka loppuen lopuksi rikkoo ainakin ulommat LEDit. Eikä noita varmaan koskaan edes hoidettu takuuteen sen jälkeen, kun Saab meni konkurssiin.

Ja veikkaan myös, että valmistaja tuhosi muotit sen jälkeen, kun Saab meni konkurssiin, eikä saanut kaikkia rahojaan valmistamistaan LED -bareista :roll:

Ongelma tuon korjaamisen jälkeenkin on se, että kun tuo LED-barista ei saa oikein millään vesitiivistä -» sinne menee aina sisään kosteutta, eikä sitä pysty millään estämään. Minulla on ollut tuo H. Blomin tuuletin hyllyssä nyt vuoden päivät, mutta ei ole vielä saanut aikaiseksi asentaa sitä paikalleen. Mutta ei sekään varmaan pysty estämään sitä kosteuden pääsemistä sisälle, mutta toivottavasti tuulettaa sitä edes jotenkuten kosteuden haihduttamiseksi.

H. Blomin setin lisäksi tarvitsee mm. Dremelin ja esim. Bilteman veneosastolta löytyvää muoviveneiden "hitsausliimaa". Sillä minä hoidin nuo vaihdot ja dremelöityjen osien uudelleenkiinnityksen.

Kun joku edes voisi tehdä tuohon 3D -printillä muovisen LED-barin muotoisen peitelistan, jos esimerkiksi sattuisi vähän pahempi peräänajo :roll: Sen voisi sitten maalata vaikka korinväriseksi tms., etteivät autot menisi tuon LED-barin vuoksi lunariin :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4896
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: NG 9-5 kuumetta

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jos saat sen flektin jossain vaiheessa asennettua niin poraa ledilistan alaosaan piiloon muutamia pieniä reikiä joiden kautta kosteuden saa pois. Itse muokkasin toisen omista led bareista ja se jo auttoi jonkun verran kosteuden haihtumiseen.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA), NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14 (paremmalla puoliskolla)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4817
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: NG 9-5 kuumetta

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Tammi 22, 2020 11:52
Kun joku edes voisi tehdä tuohon 3D -printillä muovisen LED-barin muotoisen peitelistan, jos esimerkiksi sattuisi vähän pahempi peräänajo :roll: Sen voisi sitten maalata vaikka korinväriseksi tms., etteivät autot menisi tuon LED-barin vuoksi lunariin :roll:
Tätä olen joskus jo miettinyt, vaikka ei omaa tarvetta olekaan.

Tuon kokoisen osan 3d -tuloste ei ole kuitenkaan ihan halpaa lystiä, jos haluaa yhtä puuta olevan. Palasista tulostellessa on taas sitten sitä leikkaa+liimaa+kittaa+pakkeloi -työtä riittämiin. Kannattaisi siis miettiä myös lasikuitumuotin tekoa kuoreltaan ehjästä paneelista.

Ja jos tulostelemaan lähtee, niin eikö sitten olisi sama tulostaa läpikuultavasta pinta ja mustasta pohja, suunnitella se tiiviiksi ja kuitenkin purettavaksi, että saa sen ledinauhan korjattua, jos sattuu porsimaan. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

Vastaa Viestiin