HiPer Strut jousitus

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

HiPer Strut jousitus

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Onko jollain tarkempaa tietoa tästä jousituksesta?
Mitä eroa tällä on Macphersoniin ja kuinka tämä näkyy ajettavuudessa?

Toisessa ketjussa olikin, että tämä löytynee ainoastaan TTiD FWD ja V6 malleissa. Onko tälle joku syy?

Pahoittelut kyselyikäisistä kysymyksistä tai jos tietoa onkin saatavilla suht pienellä googlailulla, mutta ompahan tuotu tietoa näin 2020-luvulle NG95 osiollakin.. :lol:
9-3 SS B207L Aero VM09
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: HiPer Strut jousitus

Viesti Kirjoittaja keisari »

Jeppe96 kirjoitti:
Pe Helmi 21, 2020 18:29
Onko jollain tarkempaa tietoa tästä jousituksesta?
Mitä eroa tällä on Macphersoniin ja kuinka tämä näkyy ajettavuudessa?
:lol:
Kattelinvanhoja myyjän " erittäin salaisia" paperietani ja vedän lyhyen oppitunnin ilman kuvia. Jos laitat yv:nä s-postisi niin postitan kopiot:
Hiper on MacPehrsonit jossa on uudelleen sijoitetut ns. King Pin akseli. Käyttäjälle edut:
- Parantaa merkittävästi ohjauksen vääntökäyttäytymistä
- Parantaa kaarretehokkuutta ja etupyörien pitoa
- Vähentää tien aiheuttama tärinää
- Vähentää ali ja yliohjattavuutta
- Antaa "Premium-ohjaustuntuman" paremalla keskialueen tuntumalla ja väännöllä
- 7 kiloa kevyempi kuin Double Wishbone - etujousituksen
Eli summa sumarum Pienempi häiriöherkkyys ja parempi teho kaarreajossa ovat sen tärkeimmät edut!!! 8O :mrgreen:
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: HiPer Strut jousitus

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Kiitos paljon!
No on tuossa vaikka ja mitä eroa tavan Macpehrsoniin. Laitoin Yvtä :wink:
9-3 SS B207L Aero VM09
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: HiPer Strut jousitus

Viesti Kirjoittaja aero »

Hmm. Mitäs haittaa HiPer -versiosta on, jos sitä ei vähempivääntöisiin ole kuitenkaan käytetty? Äkkiseltään tuntuisi tyhmältä tehdä kahta eri versiota vain siksi, että paremman hyödyt näkyy paremmin kovemman väännön kanssa, kun pelkällä kp-erolla tuskin tekee edes kovin massiivisia eroja tuotantokustannukseen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: HiPer Strut jousitus

Viesti Kirjoittaja HEV »

Tuossa wissin kuvassa ero näkyy selvästi:

Kuva

Ainakin puslia ja niveliä on enemmän.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: HiPer Strut jousitus

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, on siinä kai pieni ero tuotantokustannuksissa. Sain tuosta edelläolevaa WIS-kuvaa paremman värikuvan ja ensimmäisenä kuvasta tuli mieleen Alfa 156:n etutolppa :). HiPer ei kuitenkaan ole Alfan tapaan päällekkäinen kolmiotuenta, tolppa vaan näyttää äkkiseltään vähän samalta muotoiluineen.

HiPer -jousituksessa on näköjään sisäkkäinen jousi-/iskaritolppa ihan kuin McPhersonissakin, mutta HiPer -jousituksessa tuo tolpppa ei pyöri kuten McPherson, vaan tolppa on alapäästään kiinni suoraan alatukivarressa ja tolpasta on kiinnitetty ylä- ja alapallot, joiden varassa olka/napa on ja joiden välisen akselin ympäri pyörä kääntyy kääntäessä.

Eli, jos lasketaan osia, niin McPhersoniin verrattuna HiPerissä on:
-Alatukivarressa pusla jousitolppaan
-Jousitolpassa kiinnitykset ylä- ja alapallolle

Toisaalta HiPeristä puuttuu McPhersonin tarvitsema tolpan yläpään laakeri (sitä ei tarvi, kun se tolppa ei pyöri).

Koska HiPer -jousitus kiinnittyy tasan samoihin kohtiin ja kiinnikkeisiin, on McPherson -NGfemmaan mitä ilmeisimmin päivitettävissä HiPer -keula, kun vaan haalii tarvittavat osat (äkkiseltään katsottuna jousitolpat, alatukivarret, olat, ehkä navat ja koiranluut).

Edit: vastaava tilanne vastaavilla rakenteilla on näköjään Honda Civicissä, jossa Type-R:n jousitus on HiPer -tyyppinen. Eroa on englanniksi selitetty aika hyvin tällä videolla, videolinkistä kiitokset Tobbanalle: https://www.youtube.com/watch?v=Gw5-lVlzNoY
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin