Ensimmäistä ng Femmaa hankkimassa

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Taneli93
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 17:22
Paikkakunta: Oulu

Ensimmäistä ng Femmaa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Taneli93 »

Tarkoitus olisi lähteä viikonloppuna Iisalmeen femmaostoksille. Kyseessä perus 2.0Tid manuaalivaihtein ja Vector varustelulla. Mittarissa 190tkm. Onko jotain erityisiä paikkoja/ominaisuuksia johon kiinnittää huomiota?

Onko minkälainen softausten saatavuus nykyään harrastajapiireissä?
Ajossa NG 9-5 2.0Tid Vector 2010 ja 9000 cse 2.3.
Ex NG 9-3 1.9Tid Hirsch Vector 2006, OG 9-3 2.0t Jubilee, OG 9-3 2.0 vapari

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4931
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensimmäistä ng Femmaa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja tturku »

Carlsonin softia saa tohon, suosittelen. Omassa (täysin vastaavat varusteetkin kun tuossa oivanpojan) oli Saabcomin softa, ihan ok sekin. Oli siksi että oma meni lunariin viimeviikolla :(

Katso pohjan kunto, omassa autossa oli pohja jo aika karussa kunnossa 190tkm kohdilla ja hiekkapuhallutin, maalautin ja ruostesuojautin pohjan ja pyöränkotelot. Samoin pyöränkotelot ruostuu muovien alta. ruosteet kannattaa tarkastaa myös tuulilasin yläpuolelta, pyörän kaarista ja ovien alareunat ja kynnyskotelot. Tarkasta milloin vesipumppu ja jakopäänhihna on vaihdettu. Alkuperäinen vaihtoväli 160tkm mutta vesipumppuja on mennyt jo aikasemmin katkoen hihnoja, suosittelisin alle 100tkm vaihtoväliä. Vaihto saabin huollossa noin 500€ ja 2 vuoden takuu eli ei kuitenkaan paha. Penkin lämmittimet on aina rikki ellei korjattu. Tarkasta Ledivalon toimivuus. Mitäköhän vielä? Ihan sairaan hyvä auto ajaa matkaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6051
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäistä ng Femmaa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tturku kirjoitti:
To Huhti 02, 2020 21:06
Carlsonin softia saa tohon, suosittelen. Omassa (täysin vastaavat varusteetkin kun tuossa oivanpojan) oli Saabcomin softa, ihan ok sekin. Oli siksi että oma meni lunariin viimeviikolla :(

Katso pohjan kunto, omassa autossa oli pohja jo aika karussa kunnossa 190tkm kohdilla ja hiekkapuhallutin, maalautin ja ruostesuojautin pohjan ja pyöränkotelot. Samoin pyöränkotelot ruostuu muovien alta. ruosteet kannattaa tarkastaa myös tuulilasin yläpuolelta, pyörän kaarista ja ovien alareunat ja kynnyskotelot. Tarkasta milloin vesipumppu ja jakopäänhihna on vaihdettu. Alkuperäinen vaihtoväli 160tkm mutta vesipumppuja on mennyt jo aikasemmin katkoen hihnoja, suosittelisin alle 100tkm vaihtoväliä. Vaihto saabin huollossa noin 500€ ja 2 vuoden takuu eli ei kuitenkaan paha. Penkin lämmittimet on aina rikki ellei korjattu. Tarkasta Ledivalon toimivuus. Mitäköhän vielä? Ihan sairaan hyvä auto ajaa matkaa.
Täysin samaa mieltä, että erittäin hyvä auto ajaa (varmaan siinä suhteessa paras koskaan tehty Saab) 8)

Mitä? Menikö sun auto lunariin??? 8O
Mitä tapahtui???

Tuosta äkkiä korvaavaa tilalle:
https://www.auto24.ee/used/3322193
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 827
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Ensimmäistä ng Femmaa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Käy minulta ostamassa toi nelikko pois niin ei tarvii alkaa rassaammaan heti.kori hyvä,tekniikka 10 ainut vika kuskin penkin lämmitin rikki.voin korjata jos jää siitä kiinni.
uusittu jakopäät,jarrut,ledipaneeli,softa egr/hiukkas optio poistettu,kytkin laatikko ja on varusteita.(paremassa kunnossa kun alle 150tkm ajettu varmasti) :D

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4931
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensimmäistä ng Femmaa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja tturku »

Joo, hassusti kävi ja auto otti keulakontaktin passatin kanssa. Saabista meni keula hieman kurttuun, ei kovin pahasti mutta tarpeeksi. konepelti taittui hieman, puskuri säpäleinä, vähän sai kipeetä myös keulan jäähdyttimet ja letkut jne. Auto jäi kuitenkin ihan ajokuntoiseksi. Korjausarvio länärissä vajaa 10k€ :(

Nyt on mietintämyssy päässä mitä hankkisi tilalle. budjetti kaikkea 10-30k€ väliltä. Taidan kuitenkin pitää mietintä taukoa ja katsoa miten korona vaikuttaa ensin autojen hintoihin vai vaikuttaako. Valitettava fakta on että NG:t on jo 10 vuotta vanhoja ja aika kovanhintaisia, samaan rahaan saa toisen merkkisiä paljon uudempina ja vähemmän ajettuina. Pohdinnassa on myös Diesel/Plugin ja sähkö.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Taneli93
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 17:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäistä ng Femmaa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Taneli93 »

Kiitos vastauksista! Hieman yllätti tuo ruosteongelma. Jotenkin olisi olettanut, että näihin olisi jo saatu suojaus tehtaalla kuntoon. Täytyy siis katsoa nuo paikat tarkkaan.

JC:n kanssa eilen illalla sähköpostittelinkin jo ohjelmoinnista. Softalla saatava 100nm lisäys kuulosti kyllä herkullisilta. Näissä ilmeisesti voimansiirto kestää hyvin väännön lisäyksen.

Onko kokemuksia, että missä kilometrilukemissa alkaa kytkin olla vaihtokunnossa? Toki ajotapa vaikuttaa eniten, mutta onko mitään yleistä "rajaa"?

Nelikko femma kyllä kiinnostaisi, kun nyt pari vuotta nelivedolla ajellut, mutta hintaluokka tahtoo olla turhan kova. Nykyinen julkinen on siis X-Trail, joka olisi tarkoitus antaa vaihdossa.
Ajossa NG 9-5 2.0Tid Vector 2010 ja 9000 cse 2.3.
Ex NG 9-3 1.9Tid Hirsch Vector 2006, OG 9-3 2.0t Jubilee, OG 9-3 2.0 vapari

Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 204
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ensimmäistä ng Femmaa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Allekirjoituksen TTiD 242tkm ajettuna menee vielä alkuperäisellä kytkimellä ja vaihteistolla. Moottoria avattu ainoastaan jakopään vaihtoa varten.

Kilometrit kylläkin tulleet pääosin maantietä rullatessa. Softaus voisi itseä kiinnostaa lähinnä saastevehkeitten disabloinnin vuoksi. Mutta kerta nämäkin toimivat tällähetkellä niin on rahat säästynyt virittämiseltä :lol:
9-5 TTiD4 Aero 4D VM11
9-5 B235R Vector SC VM06 (B205E BioPower)

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4931
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensimmäistä ng Femmaa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kyllä se softattuna on ihan erilainen peli ajaa. No ruosteet oli pintaruostetta, ei ainakaan tossa mun jonkun sortin esisarjalaisessa (valmistunumero 277 muistaakseni 2010) ollut muuta kun maalit noiden muovilokareiden alla pyöränkoteloissa. Sama kait se nykyään on minkä auton ostat niin yhtähuonosti ne on suojattu uusina.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 827
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Ensimmäistä ng Femmaa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Se ulkokuorissa oleva maali ogelma vähän kaikissa pahin vag laiteissa.sinkki alla nostaa pintamaalin ylös ei ole välttämättä ruostessa vaikka kuplii.se on halvempi ratkaisu kun se vanhojen kunnolla maalaus kunno pohjamaalilla ja liukkari pintamaalilla.
omasta oli kaiki matot pois oli sisäpuolen maalaus kyllä hyvä ei mitään virhettä löytynyt.suojasin paikat öljyllä ja kotelonsuoja ainella.ei alustassakaan ole pahoja kohtia kun etu ja taka kelkka niitä olen öljynyt.
sama riesa se näkyy muillakin olevan näissä uudemissa.
mulla citikan paku niin muuten ok peli mutta maalit lentää jo tuulessa pois. :lol:

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 827
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Ensimmäistä ng Femmaa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Tarkasta kylmänä että öljyvalo sammuu heti.öljypohjan ja imuputken välissä tiiviste joka joillakin öljymerkeillä kovettuu ja saattaa olla vaihto kunnossa.
kytkin ja vaihteisto näissä hyviä kestämään.omassa ttid noin 250hv ja 480nm.

Taneli93
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 17:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäistä ng Femmaa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Taneli93 »

veini siekkinen kirjoitti:
Pe Huhti 03, 2020 18:26
Tarkasta kylmänä että öljyvalo sammuu heti.öljypohjan ja imuputken välissä tiiviste joka joillakin öljymerkeillä kovettuu ja saattaa olla vaihto kunnossa.
kytkin ja vaihteisto näissä hyviä kestämään.omassa ttid noin 250hv ja 480nm.
Tämä öljyvalo juttu oli hyvä vinkki! Täytyy tarkistaa.

Okei, eli tuo puoli pitäisi olla lujaa tekoa.
Ajossa NG 9-5 2.0Tid Vector 2010 ja 9000 cse 2.3.
Ex NG 9-3 1.9Tid Hirsch Vector 2006, OG 9-3 2.0t Jubilee, OG 9-3 2.0 vapari

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6051
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäistä ng Femmaa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tturku kirjoitti:
Pe Huhti 03, 2020 10:07
Joo, hassusti kävi ja auto otti keulakontaktin passatin kanssa. Saabista meni keula hieman kurttuun, ei kovin pahasti mutta tarpeeksi. konepelti taittui hieman, puskuri säpäleinä, vähän sai kipeetä myös keulan jäähdyttimet ja letkut jne. Auto jäi kuitenkin ihan ajokuntoiseksi. Korjausarvio länärissä vajaa 10k€ :(
Eihän tuo kuulosta kovin pahalta.
Melkein naapurissa on Saab -harrastaja, joka oli ostanut jenkeistä totaled vehicle NG9-5:n. Keula oli mennyt mäsäksi samalla tavalla kuin sinulla, mutta kaveri haali itse osat kasaan ja korjasi auton.
tturku kirjoitti:
Pe Huhti 03, 2020 10:07
Nyt on mietintämyssy päässä mitä hankkisi tilalle. budjetti kaikkea 10-30k€ väliltä. Taidan kuitenkin pitää mietintä taukoa ja katsoa miten korona vaikuttaa ensin autojen hintoihin vai vaikuttaako. Valitettava fakta on että NG:t on jo 10 vuotta vanhoja ja aika kovanhintaisia, samaan rahaan saa toisen merkkisiä paljon uudempina ja vähemmän ajettuina. Pohdinnassa on myös Diesel/Plugin ja sähkö.
Joku saabisti totesi vähän aika sitten, että NG9-5:sten hinnat ovat nousseet saatavuuden pienentyessä. Virosta löytyy vielä neljä kohtuuhintaista NG9-5:sta, mutta kaikki ovat TiD automaatteja.

Olen itsekin miettinyt, että mitä noiden autojen tilalle sitten, kun niistä aika jättää :roll:
Toivon todellakin, että tuo NEVS saisi pukattua noita "sähkö-Saabeja" markkinoille pikku hiljaa sen sijaan, että esitellään julkisuudessa kaikenlaista varsinaisiin autoihin liittymätöntä uutisointia. Nyt tuo toiminta vaikuttaa pikemminkin start-up -firmalta, joka esittelee kaikenlaista hienoa, mutta oikeita tuotteita ja palveluita ei ole saatavilla :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 827
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Ensimmäistä ng Femmaa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Kyllä siinä autossa pitäs kyllä olla jotain erilaista ei jotenkin vaan nuo uudet houkuttele.
ehkä paras uudistus tuo type r turbo joka näyttää kyllä hyvältä ulkoa ja sisältä.v90 volvo ulkoa hieno mutta siältä niin kiinalainen.
sähkö kipot ei vielä hokuttele kun osa niin tehottomia ja kärryn veto kielletty.
voi kun sais ng v6 wagonin olis vaan hieno.

Taneli93
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 17:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäistä ng Femmaa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Taneli93 »

Kyllä vain femma tarttui Iisalmesta mukaan. Erittäin siistissä kunnossa vaikuttaa olevan ja ilo oli ajella takaisin Ouluun. Matkan keskikulutus sidin mukaan maltilliset 5.1l/100km. Vähän oli ratti vinossa, joten ensi viikolla käyttää vielä suuntauksesta.
Ajossa NG 9-5 2.0Tid Vector 2010 ja 9000 cse 2.3.
Ex NG 9-3 1.9Tid Hirsch Vector 2006, OG 9-3 2.0t Jubilee, OG 9-3 2.0 vapari

keisari
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Ensimmäistä ng Femmaa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja keisari »

Taneli93 kirjoitti:
La Huhti 04, 2020 19:35
Kyllä vain femma tarttui Iisalmesta mukaan. Erittäin siistissä kunnossa vaikuttaa olevan ja ilo oli ajella takaisin Ouluun. Matkan keskikulutus sidin mukaan maltilliset 5.1l/100km. Vähän oli ratti vinossa, joten ensi viikolla käyttää vielä suuntauksesta.
ONNEKI OLKOON :D "uuden" :saab: in johdosta. Hieno on NG 9-5 :heart_eyes:
Keisarilla taas vaatteita....
Classic 900 S autom. 1992, NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut.,Honda CB 350 S -87 museolelu. Viiru 9-5 Aero aut.( pojan herkku), 9-3 Aero -04 (kolmannen pojan),

Vastaa Viestiin