Vanteen kiristysmomentti

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Vanteen kiristysmomentti

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Mihin Nm kireyteen porukka vääntää femmojen vanteet?
Jenkki manuaali näytti 111 lb-ft. Eli onko tämä nyt 150nm?
Pakettiautoissa muistelisin olevan sen 160nm joten tuntuu vähän turhan tiukalta nuo femman vanteiden kirraus? Voisiko joku vahvistaa tämän mutun femman vanteiden kirraamisesta? :D

Lukkomutterit meinasin laittaa samalla niin näitä ei ylikiristäisi mielellään..
9-5 4D Turbo4 Aero VM11
9-3 SS B207L Aero VM09
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Vanteen kiristysmomentti

Viesti Kirjoittaja anv »

NG93:n manuska kertoo 110Nm. En keksi mitään syytä miksi 95:ssa olisi kovin paljon eri. Muissa autoissa, mitä on ollut, vaihteluväli on 108-130Nm. Jos tuohon haarukkaan laittaa, tuskin menee hirveästi pieleen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Vanteen kiristysmomentti

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

WIS kertoo 150Nm.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vanteen kiristysmomentti

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Kiitokset molemmille. Wissistähän tuo olisi löytynyt :lol:
Varmaan massaa on sen verta enemmän kuin 9-3 vai vaativatko mutterikiinnitteiset vanteet pultteja suuremman kireyden? :roll:
9-5 4D Turbo4 Aero VM11
9-3 SS B207L Aero VM09
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Vanteen kiristysmomentti

Viesti Kirjoittaja 900i »

Turha verrata eri malleihin. Kannattaa laittaa se mikä on suositus. Onhan crafterin tietyssä vanteessa 240nm ja ei todellakaan pysy millään 110nm. Ng9-5 150nm
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Vanteen kiristysmomentti

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Tuntuu kyllä tuo 110 auton renkaassa yleensäkin aika vähältä. Momenttiavainta käytän aina, eikä oikein 110 kohdalle uskalla jättää.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Vanteen kiristysmomentti

Viesti Kirjoittaja peinu »

Oon tuota 110Nm aina käyttänyt. Vielä on kaikki pusyneet tallella. Niin pultit, mutterit kuim renkaatkin

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5628
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Vanteen kiristysmomentti

Viesti Kirjoittaja tturku »

Sama täällä. Myös femmassa 110-130Nm aina ollut ja hyvin pysyi.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Vanteen kiristysmomentti

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

tturku kirjoitti:
To Touko 21, 2020 00:57
Sama täällä. Myös femmassa 110-130Nm aina ollut ja hyvin pysyi.
110-130 on eri kuin 110. Varmasti 110 riittää, mutta mielummin laittaa sinne 130 asti. Yleensähän kotiasentaja laittaa kaikki pultit liian tiukalle...
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5628
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Vanteen kiristysmomentti

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jep, näihän se on. Noita renkaita on jokunen kerta tullut pyöriteltyä ja momenttiavaimella siis teen loppukiristyksen. Ja vähän mielen ja muistin mukaan se mometti avain on sitten käännetty 110, 120 tai 130Mn asentoon.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Vanteen kiristysmomentti

Viesti Kirjoittaja Pakari »

tturku kirjoitti:
To Touko 21, 2020 17:58
Jep, näihän se on. Noita renkaita on jokunen kerta tullut pyöriteltyä ja momenttiavaimella siis teen loppukiristyksen. Ja vähän mielen ja muistin mukaan se mometti avain on sitten käännetty 110, 120 tai 130Mn asentoon.
8O
Luulisi 110-130 miljoonalla newtonilla jo renkaiden pysyvän kiinni...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Vanteen kiristysmomentti

Viesti Kirjoittaja VKe »

Pakari kirjoitti:
La Touko 23, 2020 07:27
tturku kirjoitti:
To Touko 21, 2020 17:58
Jep, näihän se on. Noita renkaita on jokunen kerta tullut pyöriteltyä ja momenttiavaimella siis teen loppukiristyksen. Ja vähän mielen ja muistin mukaan se mometti avain on sitten käännetty 110, 120 tai 130Mn asentoon.
8O
Luulisi 110-130 miljoonalla newtonilla jo renkaiden pysyvän kiinni...
Pakari, se on Newton, ei newton :D
Sininen Saab 9-3, '99
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Vanteen kiristysmomentti

Viesti Kirjoittaja Pakari »

VKe kirjoitti:
La Touko 23, 2020 18:49
Pakari kirjoitti:
La Touko 23, 2020 07:27
tturku kirjoitti:
To Touko 21, 2020 17:58
Jep, näihän se on. Noita renkaita on jokunen kerta tullut pyöriteltyä ja momenttiavaimella siis teen loppukiristyksen. Ja vähän mielen ja muistin mukaan se mometti avain on sitten käännetty 110, 120 tai 130Mn asentoon.
8O
Luulisi 110-130 miljoonalla newtonilla jo renkaiden pysyvän kiinni...
Pakari, se on Newton, ei newton :D
Yksikön nimessä isoa alkukirjainta ei käytetä, jos se ei aloita virkettä. :D
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Vanteen kiristysmomentti

Viesti Kirjoittaja VKe »

Pakari kirjoitti:
La Touko 23, 2020 19:25
VKe kirjoitti:
La Touko 23, 2020 18:49
Pakari kirjoitti:
La Touko 23, 2020 07:27

8O
Luulisi 110-130 miljoonalla newtonilla jo renkaiden pysyvän kiinni...
Pakari, se on Newton, ei newton :D
Yksikön nimessä isoa alkukirjainta ei käytetä, jos se ei aloita virkettä. :D
Ahaa :mrgreen:

Itse luulin että kirjoiettiin isolla ännällä... Noo ihan sama, mutta vääntömomentti ehkä Nm....
Sininen Saab 9-3, '99
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Vanteen kiristysmomentti

Viesti Kirjoittaja peinu »

Voi hyvä ihme. Miten näin hieno viistastelun paikka on jäänyt käyttämättä :D

:D :D :D

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin