NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Mopo keulii hiukan, joten tarkennetaan nyt paria asiaa jos ne jäivät pettymyksen kourissa kommentoidessa epäselviksi.

-Autossa on normaali fiat/gm dieselin käyntiääni. Nykyisessä käyttiksessäni on saman perinnön kone Fiatin 2.0 MultiJet 170hv.

-Autossa on epämääräinen kova kolahdus käynnistäessä ja tätä seuraa parin sekunnin hyvin omituinen ronksotironks-käyntiääni, jonka jälkeen kaikki on normaalia.

Olen kerran aiemmin törmännyt vastaavaan ongelmaan yhden Insignian kanssa. Sitä ei koskaan saatu kuntoon, vaan väitettiin olevan normaalia. Samassa hallissa oli kuitenkin autoja, joissa tätä klonk-ronksronksronks -ääntä ei ollut lainkaan.

Yleisesti dieselkoneiden käyntiäänestä: Hiljaisimmat ja miellyttävimmät olleet Honda ja PSA/Ford/Bmw 1.6 litrainen. Kamalimmasta päästä mersun ja vag:n kapistukset, sekä perkinsin latodiesel.

NG 9-5 pitää käydä Ruotsissa koeajelemassa kunhan siellä koronakelit paranee.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6300
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kaide kirjoitti:
La Heinä 11, 2020 19:45
Mikä muuten on ihan rehdisti varaosien saatavuus tähän erittäin harvinaiseen laitokseen ? Alkavat olemaan sen verran fiksuissa hinnoissa että ei paha ajatus, bensakoneella , V6 bensakoneella jopa .

Mitä tulee rumaan ääneen niin mersun OM651 on kyllä sellanen sepelimylly että pahaa tekee !
Osia saa melko hyvin, poislukien takavaloja ja LED -baria. Niitä pitää kaivaa kaikenlaisista ulkomaisista autopurkaamoista, jos sattuu käymään haaveri niiden kanssa. LED -barin toimimattomuuden pystyy korjaamaan itse mm. Henrik Blomin korjauskitillä.
Oikean takaoven "hockey stick" on myös ollut aika "kiven alla", mutta nyt Henrik Blom on yhteistyökumppaneineen alkanut "uudistuottaa" niitä, ainakin pienen erän.

Yhdessä vaiheessa automalliin ei saanut konepeltejä/tuulilaseja, joten autoja meni lunariin sen vuoksi. Sitten Saab Parts/Orio korjasi tilanteen. Mutta noita takavaloja eivät ole alkaneet uudistuottamaan. Ilmeisesti taloudellinen panostus niiden valmistamiseksi ei kannata pienehkön volyymin/markkinasegmentin vuoksi.

Aero V6:n hinnat ovat itse asiassa näyttäneet tulevan ylöspäin, kun tarjonta vähenee. Jos haluaa tuollaisen fiilistelyajoon, niin voi olla oiva valinta. Enemmän ajavalle tuo diesel on parempi valinta. Joka tapauksessa paras Saab (ainakin Euroopan markkinoille, sillä 9-4x:ää en ole koskaan ajanut) mitä on koskaan tehty.

Meidän TTiD:llä huristeltu tällä hetkellä 185 500 km, mutta Facebookin NG9-5 -palstalla näin jonkun ottaneet kuvan mittaristostaan, jossa luki 444 444 km 8O 8)

Kyllä sitä tuli itsekin mietittyä tuota NG9-5:sta hankkiessa, että miten saa osia ja kannattaako. Nyt on takana reilut puolitoista vuotta yhteistä matkaa, ja toistaiseksi fiilis on ollut positiivisen puolella. Jos haluaa ajaa Saabilla mahdollisen pitkään, niin sitten vain joku noista loppupään autoista, NG9-5, NG9-3 Griffin tai NEVSin MY2014 NG9-3 Aero, jos sellaisen sattuu jostain löytämään. Meidän TTiD valmistettu maaliskuussa 2011, kun NG9-5:n valmistus loppui muistaakseni 5.4.2011.

Tietysti tuo sylettää, että NG9-5:sta ei koskaan tullut farmarimallia (paitsi ne konkurssihuutokaupassa myydyt 27 NG9-5SC:tä), mutta jos sellaisen jostain saisi itselleen haalittua, niin sen varaosatarjonta perän osien osalta olisi = 0 :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007

mttm
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja mttm »

Tunnustaako joku klubilainen entiseksi autokseen tuota Kamuxilla Lempäälässä myynnissä olevaa hopean väristä Vector NG:tä? Tarrat on ikkunassa ainakin. Hintakaan ei enää paha.

Vesku73
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Heinä 28, 2020 13:48

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Vesku73 »

Ei ainakaan enää pidä mitään ihmeellistä ääntä kännistäessä. Eikä kyllä nitse eikä natise ajaessa. Ainoa puute ettei autossa ole noita harman gardoneita.

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2599
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Vesku73 kirjoitti:
Ke Elo 05, 2020 16:10
Ei ainakaan enää pidä mitään ihmeellistä ääntä kännistäessä. Eikä kyllä nitse eikä natise ajaessa. Ainoa puute ettei autossa ole noita harman gardoneita.
Ei näitä aina myyjäliikkeen "edustajana" kannata kauheesti puolustella, itse otin ihan videonkin mielestäni ihan normaalista käynnistyksestä, mutta jokaisella omat näkemyksensä :)

Jos akku on semi loppu ja startti pyörittää vaikeasti, niin kone saattaa vähän tärähtää, mutta kyllä se ihan normisti pyörähti kun akku oli kunnossa..

Ja edelleen kaikkiin vertailukohtiin katseltuna hyvin vähän resonoiva auto...

Nyt ostettiin Tampereelta toinen, myyjä ei tinkinyt euroakaan, mutta me laitettiin silti maalarille ja superfixiin, sekä vaihdetaan tuennat edestä, katotaan mikä tuomio on kun hinta nousee :)
Tomppa & Tesla Model S P85D -15 & BMW 535d GT -11 & Volvo V70 2.5T -04

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6300
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

mttm kirjoitti:
Ma Heinä 27, 2020 17:05
Tunnustaako joku klubilainen entiseksi autokseen tuota Kamuxilla Lempäälässä myynnissä olevaa hopean väristä Vector NG:tä? Tarrat on ikkunassa ainakin. Hintakaan ei enää paha.
Minä ostin aikanaan NG9-5:n sieltä.
Kannattaa oston/koeajon yhteydessä tsekata kaikki mahdollinen, jotta se otetaan huomioon hinnassa ja korjautetaan firman piikkin jälkikäteen.

Meidän NG9-5:sta korjattiin 3 500 €:lla puolen vuoden kuluessa ostotapahtumasta. Tingin Plussankin hintaan, mutta en koskaan käyttänyt sitä. Viimeisessä korjauksessa (xenon -valon korkeudensäädön anturi) myyjä ei olisi enää halunnut korjauttaa autoa kuluttajasuojan piikkiin verukkeella "kun sitä on jo korjattu meidän piikkiin 3 000 € edestä, joten ei se kuluttajansuoja voi kattaa kaikkia korjauksia", ja vaati minua maksamaan Plussan omavastuun. Sanoin hänelle, että kyllä se kuluttajansuoja on voimassa 6 kk auton ostosta lähtien, että laitanko valituksen vetämään kuluttajansuoja-asiamiehelle vai maksatko koko korjaussumman? Sen jälkeen maksoivat koko hoidon 👍

Olen sen kirjoittanut täällä monta kertaa, mutta laitetaan nyt vielä kerran, että luotan virolaiseen autojobbariin (jolta ostin tuon cabben) ja hänen ammattitaitoonsa enemmän kuin em. firman automyyjiin. Kyllä sitä pitäisi perehtyä niihin myynnissä oleviin autoihin, siihen mitä niihin on tehty ja mitä mahdollisia vikoja siinä on.

Vinkki: jos LED bar on osaksi tai kokonaan pimeänä, tingi siitä 700-800 €.
Sen jälkeen tilaat Henrik Blomin korjaussetin ja laitat sen kuntoon :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007

mttm
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja mttm »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Elo 08, 2020 08:51
mttm kirjoitti:
Ma Heinä 27, 2020 17:05
Tunnustaako joku klubilainen entiseksi autokseen tuota Kamuxilla Lempäälässä myynnissä olevaa hopean väristä Vector NG:tä? Tarrat on ikkunassa ainakin. Hintakaan ei enää paha.
Minä ostin aikanaan NG9-5:n sieltä.
Kannattaa oston/koeajon yhteydessä tsekata kaikki mahdollinen, jotta se otetaan huomioon hinnassa ja korjautetaan firman piikkin jälkikäteen.

Meidän NG9-5:sta korjattiin 3 500 €:lla puolen vuoden kuluessa ostotapahtumasta. Tingin Plussankin hintaan, mutta en koskaan käyttänyt sitä. Viimeisessä korjauksessa (xenon -valon korkeudensäädön anturi) myyjä ei olisi enää halunnut korjauttaa autoa kuluttajasuojan piikkiin verukkeella "kun sitä on jo korjattu meidän piikkiin 3 000 € edestä, joten ei se kuluttajansuoja voi kattaa kaikkia korjauksia", ja vaati minua maksamaan Plussan omavastuun. Sanoin hänelle, että kyllä se kuluttajansuoja on voimassa 6 kk auton ostosta lähtien, että laitanko valituksen vetämään kuluttajansuoja-asiamiehelle vai maksatko koko korjaussumman? Sen jälkeen maksoivat koko hoidon 👍

Olen sen kirjoittanut täällä monta kertaa, mutta laitetaan nyt vielä kerran, että luotan virolaiseen autojobbariin (jolta ostin tuon cabben) ja hänen ammattitaitoonsa enemmän kuin em. firman automyyjiin. Kyllä sitä pitäisi perehtyä niihin myynnissä oleviin autoihin, siihen mitä niihin on tehty ja mitä mahdollisia vikoja siinä on.

Vinkki: jos LED bar on osaksi tai kokonaan pimeänä, tingi siitä 700-800 €.
Sen jälkeen tilaat Henrik Blomin korjaussetin ja laitat sen kuntoon :wink:
Eipä tuossa kerenny kissaa sanomaan, kun hyvillä varusteilla oleva (vaikkakin jo suht hyvin ajettu) Vector NG löysi uuden omistajan. En kerennyt edes kysellä vaihtotarjousta nykyiseen. Noh, se on hyvä että täältä jos mistä löytyy asiantuntevaa porukkaa omakohtaisella kokemuksella varustettuna.

ps. minullakin on muuten kokemusta ko. autoliikkeen tekemisistä, kun ostin edellisen Saabin sieltä. Kylläkin näkemättä ostin toisesta kaupungista, ei siitä sen enempää :lol:

HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1271
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja HEV »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Elo 08, 2020 08:51

Kannattaa oston/koeajon yhteydessä tsekata kaikki mahdollinen, jotta se otetaan huomioon hinnassa ja korjautetaan firman piikkin jälkikäteen.

Meidän NG9-5:sta korjattiin 3 500 €:lla puolen vuoden kuluessa ostotapahtumasta.
Mua on varmaan höynäytetty kaikista eniten, kun ostin yksityiseltä kaikkine vikoineen ja nyt vajaan 3 vuoden jälkeen kaikki nuo viat odottaa edelleen paljastumistaan (no led-barin korjasin heti ja kuskin penkinlämmitin odottaa hyllyllä sekä jakopään ohjaimetkin osoittautuivat edelleen ehjiksi) 8O . Onko tällainen yksilö poikkeus vai normi? Kokemusta vain yhdestä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6300
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

HEV kirjoitti:
Ti Elo 11, 2020 15:45
Turbo Sensonic kirjoitti:
La Elo 08, 2020 08:51

Kannattaa oston/koeajon yhteydessä tsekata kaikki mahdollinen, jotta se otetaan huomioon hinnassa ja korjautetaan firman piikkin jälkikäteen.

Meidän NG9-5:sta korjattiin 3 500 €:lla puolen vuoden kuluessa ostotapahtumasta.
Mua on varmaan höynäytetty kaikista eniten, kun ostin yksityiseltä kaikkine vikoineen ja nyt vajaan 3 vuoden jälkeen kaikki nuo viat odottaa edelleen paljastumistaan (no led-barin korjasin heti ja kuskin penkinlämmitin odottaa hyllyllä sekä jakopään ohjaimetkin osoittautuivat edelleen ehjiksi) 8O . Onko tällainen yksilö poikkeus vai normi? Kokemusta vain yhdestä.
Niin, kannattaa ottaa selville automallin tyyppiviat, ennen kuin laittaa ostohousut jalkaan ja lähtee ostoksille.

Meillä korjattiin/vaihdettiin jarrut, yksi pyöränlaakereista, penkinlämmittimien elementit, xenon -valon korkeudensäätöanturi, vetokoukku, öljypumpun O-rengas, ja itse korjasin LED-barin.

Vaikka penkinlämmitintä, LED-baria ja öljypumpun O-rengasta ei olisikaan huomannut auton koeajossa ja sitä tsekatessa, niin oikeasta takapyörästä kuuluva laakerin ääni ja ravistavat jarrut huomasi heti. Minusta aika vastuuntunnotonta laittaa sellainen auto myyntiin liikkeeseen korjaamatta ensin noita selvästi havaittavia vikoja :evil:

Yleistä: keskusteltiin automyynnistä ja -ostosta Linkedinin puolella, johon kirjoitin, että aika harva ottaa selville auton ylläpitokustannuksia ennen auton ostopäätöksen tekoa.

Tämän vuoksi en ole vielä koskenutkaan hybridi-/sähköautoihin, koska niissä akkupaketin tms. hajoaminen takuun jälkeen saattaa tulla kalliimmaksi kuin itse auton jäännösarvo :roll:

Jos TiD/TTiD:stä hajoaa esim. moottori, olen nähnyt pakasta vedettyjä moottoreita myytävän 2 300 - 2 500 eurolla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007

HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1271
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja HEV »

Yritinkin varovasti viitata siihen suuntaan, että monet - ei välttämättä tällä foorumilla - vetoavat liikkeestä oston turvallisuuteen eivätkä ”ikipäivänä” ostaisi yksityiseltä. Oma kokemukseni liikkeestä ostosta rajoittuu kahteen ja onnistivat vasta lukuisien korjauksien jälkeen. Kai liike olisi voinut korjata ne jo myyntiinlaitossa, kun pystyin antamaan vikalistan lyhyen koeajon jälkeen. Viimeisen 25 v ostokset on tehty yksityisiltä ja joko myyjä on kertonut tai itse tunnistin muutaman tyyppivian, jotka korjasin heti omistuksen alussa - sen jälkeen kaikissa vain kuluvien osien vaihtoa.

Hämmästelen vain kuinka käytettyjä myyvien liikkeiden myyntiprosessissa näkyy tämä ”ammattimainen” työn jälki.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6300
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

HEV kirjoitti:
Ke Elo 12, 2020 10:33
Hämmästelen vain kuinka käytettyjä myyvien liikkeiden myyntiprosessissa näkyy tämä ”ammattimainen” työn jälki.
Tietyillä vaihtoautofirmoilla ei ole itsellään mitään korjaus- ja fiksauspalveluita, vaan kaikki on alihankittu eri toimijoilta kiinteiden kustannusten minimoimiseksi. Näillä firmoilla on tavallaan vain osto- ja myyntiorganisaatiot, jotka haalivat vaihtoautoja myyntiin ulkomaita myöden, ja myyvät ne eri paikkakuntien toimipisteissä mahdollisimman nopealla varastokierrolla.

Esimerkkinä tästä on se, että käytän Saabimme käsinpesussa firmassa, joka tekee samaa hommaa Kamuxelle ja SAKAlle. Kerran lähti rekisterikilpi irti pesussa cabben aiemmasta leveämmästä EU-kilven kehyksestä, jolloin tiedusteliin, haluaisinko veloituksetta autoon Suomen rekisterikilven kokoisen kehyksen joko Kamuxen tai SAKAn logolla. No en tietenkään halunnut.

NG9-5:sta ostaessa myyjä sanoi, että heillä ei ole omaa korjaamoa. Siksi myyvät lisähinnalla laajennettua "turvaa", jolla auto fiksataan asiakkaalle kuntoon asiakkaan viedessä ja noutaessa auto korjaamoon/korjaamosta. Ilmeisesti tässä on laskettu sen varaan, että 1) se suurimman osan suomalaisista haluama hopeanharmaa Toyota Corolla on niin luotettava auto, että siinä ei ole piileviä vikoja, ja 2) liittyen sitten kohtaan 1), ei kannata sen vuoksi pitää kiinteitä kuluja aiheuttavia "tukitoimintoja", kuten auton pesu/fiksaus/korjaus.

Nämä firmat ovat laskeneet sen, että heille tulee em. syiden perusteella halvemmaksi antaa asiakkaan korjauttaa auto kohtuuhintaisella korjaamolla kuin pitää yllä omaa korjaustoimintaa tai oman henkilökunnan viedä auto korjautettavaksi ulkopuoliselle pajalle. Jokaisen korjauksen summa on kuitenkin hyväksytettävä heillä.

NG9-5:ssa tuo ei tietenkään päde, kun siinä on noita tiettyjä tyyppivikoja (varmaan on kyllä muissakin merkeissä ja malleissa). Ja koska se on kuitenkin niin harvinainen auto, niin ostaja ei ole perehtynyt niihin.

Meidän NG9-5:sta korjattiin:
1) Autohuolto T. Holmbergilla
2) Koukkupajalla
3) Vantaan Magneetissa (Länsiauto)
4) Vähämaan Autopalvelussa.

Mutta edelleen sanoisin, että se on paras Saab-malli mitä on koskaan tehty. Ja vaikka diesel-moottoreiden äänestä valitetaankin, niin eilen oli liikennevaloissa cabben vieressä Skodan TDi VRS, jonka diesel-moottori piti tyhjäkäynnillä aivan hirveää ääntä, samaa tai jopa pahempaa kuin juuri 13 vuotta "täyttänyt" Saab :roll:
En ymmärrä miksi VAG -konserni ei panosta diesel-moottoreidensa äänen "parantamiseksi", sillä varsinkin jossain Audin A6:ssa tuo ruksuttava diesel-moottori ei todellakaan edesauta mitään premium-meininkiä :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007

HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1271
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja HEV »

Kiitos - hyvä analyysi. En ole käytetyn-auton-myyjän kanssa asioinut vuoden -92 jälkeen, joten olen ollut vähän (paljon?) pimennossa nykymeiningistä. Eipä silti ollut kehumista uuden auton myymisessäkään, mutta myyjän pomoa uhkailemalla onnistuin saamaan liisarin (9-5 Laakkoselta) lopulta toimitukseen.

Ja joo - paras Saab-malli ilman muuta :mrgreen: ja ajatellaan, me ainakin, että kärkikastia henkilöautoteollisuuden aikaansaannoksissa. Ainakin osa on luotettaviakin huollettuina ja ylläpidettyinä.

Edit: liisarin hankinta siis joskus 2007 viimeksi
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6300
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

HEV kirjoitti:
Ke Elo 12, 2020 13:35
Ainakin osa on luotettaviakin huollettuina ja ylläpidettyinä.
Ainakin etuveto-dieselit ovat, kun muistaa vaihtaa jakopään hihnan ~100 000 km välein. Siksi ostinkin sellaisen.

Ja olisihan se täysin varusteltu auto myös kiva, mutta siinä on tiettyjä mahdollisesti vikaantuvia riskitekijöitä vanhemmiten, kuten esimerkiksi sähköpenkit. Siksi olen pyrkinyt välttämään niitäkin omissa autoissa. Jos on liisari tai työsuhdeauto, niin sitten ei ole mitään väliä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 852
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

2 auto ostanut joskus liikeestä laakkoselta huonolla menestyksellä.sen jälkeen kaikki yksityiseltä ja katsonut ostessa että kunnossa pää pääpiirteittäin.jos vikaa olen korjannut ne pois. :D

Vastaa Viestiin